Femicide

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

pindas83
Majoor
Majoor

Re: Femicide

Berichtdoor pindas83 » 05 sep 2025 19:16

meribel schreef:En toen viel het stil. Wrang

Je hebt je zegje gedaan meri, nu hop de keuken weer in… :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2025 08:32

meribel schreef:En toen viel het stil. Wrang

Hoezo? Ik sta totaal niet achter het vrouwenstandpunt van de SGP maar volgens mij heeft het met femicide weinig te maken en zien de meeste SGP-vrouwen het ook totaal niet als onderdrukking en vinden ze het vaak prima (en bijbels) om de rolverdeling zo te houden.

Als laatste reageren hier weinig SGP’ers. Dus dat het stikvalt na je kritiek op de SGP komt misschien eerder door de je manier van reageren die weinig ruimte laat voor een goed gesprek.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2025 16:41

Marnix schreef:Hoezo? Ik sta totaal niet achter het vrouwenstandpunt van de SGP maar volgens mij heeft het met femicide weinig te maken en zien de meeste SGP-vrouwen het ook totaal niet als onderdrukking en vinden ze het vaak prima (en bijbels) om de rolverdeling zo te houden.

Ik moet denken aan het "Overton Window", het spectrum van meningen die het grote publiek over het algemeen acceptabel vindt. (vrouwen die auto rijden valt er binnen, bijvoorbeeld, maar kannibalisme niet).

Dit venster is per tijdsperiode en cultuur verschillend en het verschuift dus. In Saoedi-Arabië mogen vrouwen pas sinds kort auto rijden. En het blijkt dat als je het venster opzettelijk wilt verschuiven, je extreme meningen kunt uiten en hoewel het venster dan niet zo ver verschuift dat het die mening gaat bevatten, het wel jouw kant op schuift.

Tot een paar jaar geleden was het volledig ondenkbaar om tegen een algemeen publiek te zeggen dat vrouwen eigenlijk geen stemrecht zouden moeten hebben. Maar als ik nu naar de VS kijk, dat steeds conservatiever wordt, heb ik al een aantal groepen/personen gezien die dit wél zeggen. Van die lui die terug willen naar de jaren 20 waar vrouwen niet mochten stemmen en geen eigen bankzaken konden regelen en dus volledig afhankelijk van hun man waren, o ja, en scheiden kon ook niet of was zeer lastig. Waar vrouwen dus alleen maar voor het huishouden en de kinderen bestonden. Geen wetenschappers, geen kunstenaars, geen sporters, etc. En ja, ook geen politici, rechters, etc.

En dat zien bepaalde (blanke) Amerikanen als het ideaal waar ze naar terug willen. Een tijd waar vrouwen alleen maar bestaan om de man te dienen, als een soort seksrobot die ook nog het huishouden doet. En als je vrouwen zo gaat bekijken, dan kun je er donder op zeggen dat het aantal moorden op vrouwen ook zal toenemen.

In die zin heeft het SGP wel indirect met femicide te maken. Omdat vrouwen niet volledig gelijkwaardig zijn aan mannen, is de eigenschap "object" sterker. Ik weet niet goed hoe je dat moet uitdrukken. Vrouwen worden dan meer geobjectificeerd dan mannen en dat werkt femicide in de hand.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 sep 2025 18:57

De link die Elbert deelde over 5 dadertypes: https://pointer.kro-ncrv.nl/vrouwenmoor ... pen-daders
"Naast de alarmbellen is het volgens Blaauw van belang om bepaalde type mannen in de gaten te houden. De onderstaande persoonlijkheidskenmerken kunnen uiteraard ook bij mannen voorkomen die niet overgaan tot het vermoorden van hun vrouw, zegt Blaauw. “Het gaat hier om mannen bij wie deze kenmerken sterk zijn uitvergroot.” Het gaat om de volgende vijf dadertypes.

5 Traditioneel patriarchaal type
“Het laatste type is een man die we wat meer traditioneel patriarchaal noemen. Echt zo’n type man die vindt: ‘ik ben de man in huis, jij moet doen wat ik zeg’. Hij zal ook heel nadrukkelijk de mannen- en vrouwenrol uit elkaar trekken. Ook dit type vindt dat zijn vrouw zijn eigendom is, als het ware. Dat komt vaak vanuit een bepaalde cultuur of geloofsachtergrond, maar ook in combinatie met karaktertrekken die maken dat die man daar dan ook heel rigide in denkt.”

Volgens mij komt de SGP hier theoretich aardig in de buurt. Ze proberen het met woorden en wat positievere teksten liefjes te verpakken, maar praktisch, onder de streep heb je er nul komma niks aan.
Vrouwen moeten onderworpen en gehoorzaam zijn in alles, want de man is het hoofd.
Ik mag hopen dat de meeste mannen zich niet zo superieur gedragen, maar van gelijkwaardig is qua deze inhoud natuurlijk geen sprake: een wassen neus!
De SGP doet aan uitsluiting en discriminatie, lees de link waarin het piramide concept wordt uitgelegd.

De zogenaamd "grappige" seksistische opmerking van @Pindas83 valt in de onderst tree van de piramide. :?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2025 19:34

naamloos schreef:Volgens mij komt de SGP hier theoretisch aardig in de buurt. Ze proberen het met woorden en wat positievere teksten liefjes te verpakken, maar praktisch, onder de streep heb je er nul komma niks aan.

Het bekende "gelijkwaardig maar niet gelijk"...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2025 23:18

Mortlach schreef:Het bekende "gelijkwaardig maar niet gelijk"...

Klopt denk ik, zo wordt het vaak uitgelegd. De man was er eerst en niet de vrouw, de vrouw zondige eerst en niet de man. Men heeft er Bijbelse argumenten voor de vaak door de vrouw ook worden aangenomen en het argument is dan: we zijn allemaal waardevol maar ook verschillend, de man heeft een rol waarin hij besluiten neemt, bestuurt en de vrouw heeft weer een andere rol, die van moeder / huisvrouw enz. Ik vind dat inderdaad een karikatuur van hoe de man / vrouw-band bedoeld is maar of het echt bijdraagt aan femicide en of die mannen hun vrouw meer als eigendom zien, dat vraag ik me af. Velen zien man en vrouw ook gewoon als verschillend door God gemaakt maar daarmee niet minder waardevol, denk ik, hoop ik.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 sep 2025 23:36

Marnix schreef:Klopt denk ik, zo wordt het vaak uitgelegd. De man was er eerst en niet de vrouw, de vrouw zondige eerst en niet de man. Men heeft er Bijbelse argumenten voor de vaak door de vrouw ook worden aangenomen en het argument is dan: we zijn allemaal waardevol maar ook verschillend, de man heeft een rol waarin hij besluiten neemt, bestuurt en de vrouw heeft weer een andere rol, die van moeder / huisvrouw enz. Ik vind dat inderdaad een karikatuur van hoe de man / vrouw-band bedoeld is maar of het echt bijdraagt aan femicide en of die mannen hun vrouw meer als eigendom zien, dat vraag ik me af. Velen zien man en vrouw ook gewoon als verschillend door God gemaakt maar daarmee niet minder waardevol, denk ik, hoop ik.

Ja dat denk ik wel. En als je uit gaat van dat piramide model dan is dat juist het begin

Maar goed ik zie die overtuigingen die bij de sgp leven ook als een vloek waar we als vrouwen nog steeds onder leven. Zowel binnen als buiten de keuken pinda

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2025 13:48

maar daarmee niet minder waardevol, denk ik, hoop ik.

Objecten kunnen zeer waardevol zijn...

Maar goed, ik zeg uiteraard niet dat elke christen die dat model aanhoudt zijn partner vermoordt. En als 100% van de bevolking zo'n soort christen was, zou het anders zijn, maar 100% van de bevolking is nu eenmaal geen christen. En niet-christen horen en zien dus wel de ongelijkheid, maar ervaren wellicht niet de gelijkwaardigheid.

Rembrand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rembrand » 07 sep 2025 14:36

Of er vrouwen vermoord zijn door hun christelijke echtgenoot/vader/broer weet ik niet.
Maar alleen al op refoweb kunnen je lezen van vrouwen uit de reformatorische zuil die binnen het huwelijk verkracht, mishandeld en vernederd worden. Daarnaast zijn er meiden en ook jongens die slachtoffer zijn van incest en mishandeling in een ogenschijnlijk keurig en christelijk gezin. Door mijn werk in de psychiatrie kreeg ik soms het idee dat in refo gezinnen de vader/echtgenoot/broer zich vaak gedroeg als een tiran. Maar dat lijkt gelukkig niet te kloppen.
Maar hou alsjeblieft op met naar moslims wijzen als het gaat over onderdrukking van vrouwen. In "onze kringen" gebeurt het ook, veelal achter zorgvuldig gepoetste voordeuren.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 07 sep 2025 15:14

Ik vind dat je een beetje uit moet kijken om discussies als deze direct te voeren onder de titel van dit topic, namelijk "femicide".
Het is een betrekkelijk nieuw begrip en je zou over de definitie daarvan eerst moeten nadenken. Voor je het weet neem je de lading van het begrip over van een groepering die daar een heel specifieke betekenis aan geeft en die term ook inzet in een bepaalde agenda of strategie.
Zelf komt mij de term wat vreemd over. Overduidelijk refereert het naar genocide. Dat is een georganiseerde vernietiging van een volk. Dat planmatige aspect, waarbij meer dan één persoon betrokken is, lijkt daardoor nu ook een beetje aan dit begrip "femicide" of vrouwenmoord te gaan kleven.

Elke moord op een vrouw lijkt, als je deze term gebruikt, een symptoom of voorbeeld te zijn van een institutionele, georganiseerde poging om vrouwen in het algemeen te vermoorden.
Dit past wel heel goed in de sterk opgeklopte woke-idee dat mannen in het algemeen, en westerse blanke mannen in het bijzonder, niets beters gedaan hebben dan altijd en overal vrouwen vernederd, onderdrukt, verkracht en achtergesteld.

Naar mijn gevoel nemen we dit geladen spraakgebruik met deze begrippen dan te klakkenloos over.

Laat helder zijn dat elke vrouwenmoord verschrikkelijk is.
Maar daarbij moet niet zomaar aangenomen worden dat dit georganiseerd is. Het kan ook uit woede, jaloersheid, gekte, ziekte, drift, drank, drugs gebeurd zijn of inderdaad uit haat, met een vooropgezet plan.
Het kan opgejaagd en opgejut gebeuren, maar ik kies er toch voor om elk geval apart te beoordelen en de verantwoordelijkheid bij het individu te leggen en niet zomaar bij een geslacht, een familie, een religie of afkomst.

De term "femicide" klinkt mij teveel naar een gepolariseerde man-vrouw opvatting die zo'n beetje samenvalt met het onderscheid kwaad-goed.

Ik vind het helemaal ongepast als traditionele, conservatieve christelijke opvattingen, die ik zelf overigens niet deel, ook nog eens onder zo'n begrip worden geschaard.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 07 sep 2025 17:39

Ik heb eens even gekeken wat AI over indirecte femicide met het christelijk geloof zegt:.

"Indirecte femicide vanwege christelijk geloof" is een krachtige en complexe uitdrukking. Laten we dit opsplitsen om beter te begrijpen wat ermee bedoeld zou kunnen worden.

Wat is femicide?

Femicide verwijst naar het doden van vrouwen omdat ze vrouw zijn. Het is een term die wordt gebruikt om de gendergerelateerde aard van bepaalde moorden te benadrukken — bijvoorbeeld moorden gepleegd in het kader van partnergeweld, eerwraak of systematisch geweld tegen vrouwen.

Wat is indirecte femicide?

Indirecte femicide verwijst meestal niet naar directe moord, maar naar omstandigheden die leiden tot de dood van vrouwen, doordat ze systematisch worden blootgesteld aan gevaarlijke of dodelijke situaties. Voorbeelden zijn:

Het weigeren van toegang tot medische zorg of anticonceptie.

Gedwongen zwangerschappen.

Structureel geweld of onderdrukking waardoor vrouwen sterven (bijvoorbeeld zelfmoord als gevolg van langdurige mishandeling).

Verband met het christelijk geloof?

Als je spreekt van "indirecte femicide vanwege christelijk geloof", dan suggereert dit dat bepaalde christelijke overtuigingen of structuren bijdragen aan omstandigheden die vrouwen ernstig schaden of zelfs hun dood tot gevolg kunnen hebben, zonder dat het expliciet als moord wordt gezien. Denk aan:

Weigering van abortus of anticonceptie op religieuze gronden, wat kan leiden tot levensgevaarlijke situaties voor vrouwen.

Onderwerping van vrouwen binnen bepaalde streng-christelijke gemeenschappen, wat kan leiden tot huiselijk geweld dat niet serieus genomen wordt.

Religieuze doctrines die zelfopoffering of lijden verheerlijken, waardoor vrouwen in gevaarlijke situaties blijven, bijvoorbeeld bij mishandeling door hun echtgenoot.

Uitsluiting van vrouwen uit machtsstructuren, wat leidt tot het ontzeggen van stem en zeggenschap over hun eigen lichaam of leven.

Voorbeeldscenario’s:

1. Een vrouw overlijdt tijdens een zwangerschap omdat ze, uit religieuze overtuiging of onder druk van een religieuze gemeenschap, geen abortus mocht ondergaan ondanks medische complicaties.

2. Een vrouw pleegt zelfmoord na jarenlang geestelijk of fysiek misbruik in een huwelijk waarin echtscheiding of klagen bij instanties als zondig of taboe wordt beschouwd.

3. Medische hulp geweigerd door een religieus ziekenhuis omdat bepaalde ingrepen in strijd zijn met hun geloofsregels.

Belangrijk om te benadrukken:

Niet het christelijk geloof op zich veroorzaakt femicide, maar de manier waarop bepaalde mensen of instellingen religieus gezag interpreteren en uitoefenen kan leiden tot schadelijke situaties voor vrouwen. Daarom spreken mensen soms over “structureel geweld” dat religieus gelegitimeerd wordt.

Samenvattend:

> Indirecte femicide vanwege christelijk geloof verwijst naar situaties waarin vrouwen sterven als gevolg van sociale of religieuze structuren, regels of overtuigingen die voortkomen uit een (vaak conservatieve of fundamentalistische) interpretatie van het christendom.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 sep 2025 19:09

gravo schreef:Ik vind dat je een beetje uit moet kijken om discussies als deze direct te voeren onder de titel van dit topic, namelijk "femicide".
Het is een betrekkelijk nieuw begrip en je zou over de definitie daarvan eerst moeten nadenken. Voor je het weet neem je de lading van het begrip over van een groepering die daar een heel specifieke betekenis aan geeft en die term ook inzet in een bepaalde agenda of strategie.
Zelf komt mij de term wat vreemd over. Overduidelijk refereert het naar genocide. Dat is een georganiseerde vernietiging van een volk. Dat planmatige aspect, waarbij meer dan één persoon betrokken is, lijkt daardoor nu ook een beetje aan dit begrip "femicide" of vrouwenmoord te gaan kleven.

Elke moord op een vrouw lijkt, als je deze term gebruikt, een symptoom of voorbeeld te zijn van een institutionele, georganiseerde poging om vrouwen in het algemeen te vermoorden.
Dit past wel heel goed in de sterk opgeklopte woke-idee dat mannen in het algemeen, en westerse blanke mannen in het bijzonder, niets beters gedaan hebben dan altijd en overal vrouwen vernederd, onderdrukt, verkracht en achtergesteld.

Naar mijn gevoel nemen we dit geladen spraakgebruik met deze begrippen dan te klakkenloos over.

Laat helder zijn dat elke vrouwenmoord verschrikkelijk is.
Maar daarbij moet niet zomaar aangenomen worden dat dit georganiseerd is. Het kan ook uit woede, jaloersheid, gekte, ziekte, drift, drank, drugs gebeurd zijn of inderdaad uit haat, met een vooropgezet plan.
Het kan opgejaagd en opgejut gebeuren, maar ik kies er toch voor om elk geval apart te beoordelen en de verantwoordelijkheid bij het individu te leggen en niet zomaar bij een geslacht, een familie, een religie of afkomst.

De term "femicide" klinkt mij teveel naar een gepolariseerde man-vrouw opvatting die zo'n beetje samenvalt met het onderscheid kwaad-goed.

Ik vind het helemaal ongepast als traditionele, conservatieve christelijke opvattingen, die ik zelf overigens niet deel, ook nog eens onder zo'n begrip worden geschaard.

gravo

Jij linkt het aan genocide. Maar het is het tegenovergestelde van homecide. (Engels). Manmoord

En ja femicide is moord omdat iemand een vrouw is en dat gebeurd in sommige landen inderdaad georganiseerd en met
Voorbedachte rade. Denk alleen al aan al die meisjes die voor hun geboorte al vermoord worden omdat ze meisje zijn en de ouders geen meisje kunnen betalen (indie) of willen want je mocht maar 1 kind (china)
Of bijv Grote groepen vrouwen die geronseld worden om als seksslaven te dienen.
Hoe vrouwen vermoord worden uit eerwraak (treft voornamelijk vrouwen alhoewel homoseksuele mannen ook slachtoffer kunnen zijn)

Maar wat de discussie niet moet zijn is ‘wie heeft het het ergst’ of een strijd tussen mannen en vrouwen. Want er is geen winnaar. Wat wel belangrijk is dat is oog en aandacht voor het feit dat femicide bestaat. Dat het gruwelijk is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2025 23:01

Ik denk dat iedereen die mening hier wel deelt ja, dat femicide verschrikkelijk is.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 08 sep 2025 06:58

Overigens, ik heb nog nooit gehoord dat er een moord gevolgd is die verband houdt met 'grappige' reclames over 'klunzige domme' mannen.

En reclame van een klungelige man, waarbij de vrouw gesterkt wordt in haar overtuiging dat mannen niets kunnen in het huishouden (bijv bij de jumbo reclames), hun man met minder respect bejegenen, wat maakt dat de man uiteindelijk in z'n eer aangetast wordt en z'n vrouw vermoord.

Het kan zomaar raar lopen :D
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 08 sep 2025 07:15

En dat zien bepaalde (blanke) Amerikanen als het ideaal waar ze naar terug willen. Een tijd waar vrouwen alleen maar bestaan om de man te dienen, als een soort seksrobot die ook nog het huishouden doet. En als je vrouwen zo gaat bekijken, dan kun je er donder op zeggen dat het aantal moorden op vrouwen ook zal toenemen.

Niet alleen in Amerika. Ik was eens op een voetbalveld vol uitgelaten jonge jongetjes (8-9 jaar schat ik in) die het lied 'bier en tieten' aan het zingen waren (google maar even voor de songtekst). Meerdere (mannelijke trainers) begonnen vrolijk mee te zingen. De (opvallend jonge) mannelijke trainer die ze erop aanspraak heb ik na afloop bedankt.
De vorming begint al vroeg.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “Actualiteit & Politiek”