Femicide

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

pindas83
Majoor
Majoor

Re: Femicide

Berichtdoor pindas83 » 05 sep 2025 19:16

meribel schreef:En toen viel het stil. Wrang

Je hebt je zegje gedaan meri, nu hop de keuken weer in… :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2025 08:32

meribel schreef:En toen viel het stil. Wrang

Hoezo? Ik sta totaal niet achter het vrouwenstandpunt van de SGP maar volgens mij heeft het met femicide weinig te maken en zien de meeste SGP-vrouwen het ook totaal niet als onderdrukking en vinden ze het vaak prima (en bijbels) om de rolverdeling zo te houden.

Als laatste reageren hier weinig SGP’ers. Dus dat het stikvalt na je kritiek op de SGP komt misschien eerder door de je manier van reageren die weinig ruimte laat voor een goed gesprek.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2025 16:41

Marnix schreef:Hoezo? Ik sta totaal niet achter het vrouwenstandpunt van de SGP maar volgens mij heeft het met femicide weinig te maken en zien de meeste SGP-vrouwen het ook totaal niet als onderdrukking en vinden ze het vaak prima (en bijbels) om de rolverdeling zo te houden.

Ik moet denken aan het "Overton Window", het spectrum van meningen die het grote publiek over het algemeen acceptabel vindt. (vrouwen die auto rijden valt er binnen, bijvoorbeeld, maar kannibalisme niet).

Dit venster is per tijdsperiode en cultuur verschillend en het verschuift dus. In Saoedi-Arabië mogen vrouwen pas sinds kort auto rijden. En het blijkt dat als je het venster opzettelijk wilt verschuiven, je extreme meningen kunt uiten en hoewel het venster dan niet zo ver verschuift dat het die mening gaat bevatten, het wel jouw kant op schuift.

Tot een paar jaar geleden was het volledig ondenkbaar om tegen een algemeen publiek te zeggen dat vrouwen eigenlijk geen stemrecht zouden moeten hebben. Maar als ik nu naar de VS kijk, dat steeds conservatiever wordt, heb ik al een aantal groepen/personen gezien die dit wél zeggen. Van die lui die terug willen naar de jaren 20 waar vrouwen niet mochten stemmen en geen eigen bankzaken konden regelen en dus volledig afhankelijk van hun man waren, o ja, en scheiden kon ook niet of was zeer lastig. Waar vrouwen dus alleen maar voor het huishouden en de kinderen bestonden. Geen wetenschappers, geen kunstenaars, geen sporters, etc. En ja, ook geen politici, rechters, etc.

En dat zien bepaalde (blanke) Amerikanen als het ideaal waar ze naar terug willen. Een tijd waar vrouwen alleen maar bestaan om de man te dienen, als een soort seksrobot die ook nog het huishouden doet. En als je vrouwen zo gaat bekijken, dan kun je er donder op zeggen dat het aantal moorden op vrouwen ook zal toenemen.

In die zin heeft het SGP wel indirect met femicide te maken. Omdat vrouwen niet volledig gelijkwaardig zijn aan mannen, is de eigenschap "object" sterker. Ik weet niet goed hoe je dat moet uitdrukken. Vrouwen worden dan meer geobjectificeerd dan mannen en dat werkt femicide in de hand.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 sep 2025 18:57

De link die Elbert deelde over 5 dadertypes: https://pointer.kro-ncrv.nl/vrouwenmoor ... pen-daders
"Naast de alarmbellen is het volgens Blaauw van belang om bepaalde type mannen in de gaten te houden. De onderstaande persoonlijkheidskenmerken kunnen uiteraard ook bij mannen voorkomen die niet overgaan tot het vermoorden van hun vrouw, zegt Blaauw. “Het gaat hier om mannen bij wie deze kenmerken sterk zijn uitvergroot.” Het gaat om de volgende vijf dadertypes.

5 Traditioneel patriarchaal type
“Het laatste type is een man die we wat meer traditioneel patriarchaal noemen. Echt zo’n type man die vindt: ‘ik ben de man in huis, jij moet doen wat ik zeg’. Hij zal ook heel nadrukkelijk de mannen- en vrouwenrol uit elkaar trekken. Ook dit type vindt dat zijn vrouw zijn eigendom is, als het ware. Dat komt vaak vanuit een bepaalde cultuur of geloofsachtergrond, maar ook in combinatie met karaktertrekken die maken dat die man daar dan ook heel rigide in denkt.”

Volgens mij komt de SGP hier theoretich aardig in de buurt. Ze proberen het met woorden en wat positievere teksten liefjes te verpakken, maar praktisch, onder de streep heb je er nul komma niks aan.
Vrouwen moeten onderworpen en gehoorzaam zijn in alles, want de man is het hoofd.
Ik mag hopen dat de meeste mannen zich niet zo superieur gedragen, maar van gelijkwaardig is qua deze inhoud natuurlijk geen sprake: een wassen neus!
De SGP doet aan uitsluiting en discriminatie, lees de link waarin het piramide concept wordt uitgelegd.

De zogenaamd "grappige" seksistische opmerking van @Pindas83 valt in de onderst tree van de piramide. :?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2025 19:34

naamloos schreef:Volgens mij komt de SGP hier theoretisch aardig in de buurt. Ze proberen het met woorden en wat positievere teksten liefjes te verpakken, maar praktisch, onder de streep heb je er nul komma niks aan.

Het bekende "gelijkwaardig maar niet gelijk"...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2025 23:18

Mortlach schreef:Het bekende "gelijkwaardig maar niet gelijk"...

Klopt denk ik, zo wordt het vaak uitgelegd. De man was er eerst en niet de vrouw, de vrouw zondige eerst en niet de man. Men heeft er Bijbelse argumenten voor de vaak door de vrouw ook worden aangenomen en het argument is dan: we zijn allemaal waardevol maar ook verschillend, de man heeft een rol waarin hij besluiten neemt, bestuurt en de vrouw heeft weer een andere rol, die van moeder / huisvrouw enz. Ik vind dat inderdaad een karikatuur van hoe de man / vrouw-band bedoeld is maar of het echt bijdraagt aan femicide en of die mannen hun vrouw meer als eigendom zien, dat vraag ik me af. Velen zien man en vrouw ook gewoon als verschillend door God gemaakt maar daarmee niet minder waardevol, denk ik, hoop ik.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 sep 2025 23:36

Marnix schreef:Klopt denk ik, zo wordt het vaak uitgelegd. De man was er eerst en niet de vrouw, de vrouw zondige eerst en niet de man. Men heeft er Bijbelse argumenten voor de vaak door de vrouw ook worden aangenomen en het argument is dan: we zijn allemaal waardevol maar ook verschillend, de man heeft een rol waarin hij besluiten neemt, bestuurt en de vrouw heeft weer een andere rol, die van moeder / huisvrouw enz. Ik vind dat inderdaad een karikatuur van hoe de man / vrouw-band bedoeld is maar of het echt bijdraagt aan femicide en of die mannen hun vrouw meer als eigendom zien, dat vraag ik me af. Velen zien man en vrouw ook gewoon als verschillend door God gemaakt maar daarmee niet minder waardevol, denk ik, hoop ik.

Ja dat denk ik wel. En als je uit gaat van dat piramide model dan is dat juist het begin

Maar goed ik zie die overtuigingen die bij de sgp leven ook als een vloek waar we als vrouwen nog steeds onder leven. Zowel binnen als buiten de keuken pinda

Terug naar “Actualiteit & Politiek”