Vasten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Re: Vasten

Berichtdoor Tonny » 07 jul 2025 15:01

Deels eens, het is alleen natuurlijk niet zo dat het in het Oude Verbond wel bedoeld was als een plichtmatig ritueel. Zo is het nooit bedoeld.

Grote verzoendag was verplicht. En buiten dat lezen we regelmatig dat een leider (koning, profeet) een vasten uitriep voor (een deel van) het land. Dat had ook wel min of meer een verplicht karakter. Dat hoefde natuurlijk niet slecht te zijn. Wel was het ook in het OT belangrijk hoe je hart er bij betrokken was (jesaja 58:3).
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 07 jul 2025 19:40

Dat gedeelte is niet op je gezinssituatie te betrekken. Dat hoort grotendeels bij je priveleven.

Ik denk dat dit ook wel breder getrokken mag worden. Er zitten natuurlijk heel wat nuances tussen 'opscheppen' en 'geheimzinnig doen'.
Als een jarige collega taart aanbiedt, zeg ik in eerste instantie gewoon nee. Mocht de vraag 'waarom niet? Ben je aan de lijn?' komen, geef ik aan dat ik aan het vasten ben. Heeft wel een worsteling gekost vanwege het 'laat het niet weten'. Maar het levert ook gewoon mooie gesprekken op met niet-gelovigen. Niet-gelovigen reageren vaak veel nieuwsgieriger dan gelovigen als ik zeg dat ik vast, willen ze weten waarom enzo, omdat het vaak heel erg gelinkt wordt aan ramadan of de 40 weken tijd. Moet je weer uitkijken dat je het vasten niet gebruikt als evangelisatie-middel :-D maar het geven van openheid kan mooie resultaten opleveren. In die zin is het vergelijkbaar met bidden voor je eten in het openbaar, waar de bijbel zegt 'zoek je binnenkomer op'. Het 1 sluit het ander niet uit.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2025 22:27

Tonny schreef:Grote verzoendag was verplicht. En buiten dat lezen we regelmatig dat een leider (koning, profeet) een vasten uitriep voor (een deel van) het land. Dat had ook wel min of meer een verplicht karakter. Dat hoefde natuurlijk niet slecht te zijn. Wel was het ook in het OT belangrijk hoe je hart er bij betrokken was (jesaja 58:3).

Verplicht is iets anders dan plichtmatig. Plichtmatig betekent volgens mij woordenboek: "dat iets gedaan wordt zonder enthousiasme, louter omdat het moet of verwacht wordt. Het duidt op een gebrek aan oprechte interesse of toewijding bij het uitvoeren van een taak." Zo is het niet bedoeld, het is bedoeld als een manier van toewijding waarbij je iets aards ondergeschikt maakt aan iets hogers waardoor je meer bezig bent met wat echt belangrijk is. We zullen niet leven van brood alleen maar van het woord van God.

Ik denk dat dit ook wel breder getrokken mag worden. Er zitten natuurlijk heel wat nuances tussen 'opscheppen' en 'geheimzinnig doen'.
Als een jarige collega taart aanbiedt, zeg ik in eerste instantie gewoon nee. Mocht de vraag 'waarom niet? Ben je aan de lijn?' komen, geef ik aan dat ik aan het vasten ben. Heeft wel een worsteling gekost vanwege het 'laat het niet weten'. Maar het levert ook gewoon mooie gesprekken op met niet-gelovigen. Niet-gelovigen reageren vaak veel nieuwsgieriger dan gelovigen als ik zeg dat ik vast, willen ze weten waarom enzo, omdat het vaak heel erg gelinkt wordt aan ramadan of de 40 weken tijd. Moet je weer uitkijken dat je het vasten niet gebruikt als evangelisatie-middel :-D maar het geven van openheid kan mooie resultaten opleveren. In die zin is het vergelijkbaar met bidden voor je eten in het openbaar, waar de bijbel zegt 'zoek je binnenkomer op'. Het 1 sluit het ander niet uit.

Klopt. Iets doen is wat anders dan ermee te koop lopen. Overigens bid ik op het werk weer niet voor het eten omdat ik een volle kantine totaal geen geschikte plek vind voor gebed. Dan zou ik het juist voor de vorm doen. Dan bid ik liever even daarna als ik even naar buiten loop of zo. Maar klopt, het kan ook wel weer mooie gesprekken opleveren. (alleen bij mij op het werk niet zo :mrgreen: )
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 08 jul 2025 12:15

Marnix schreef:Verplicht is iets anders dan plichtmatig

Terechte nuance

Overigens bid ik op het werk weer niet voor het eten omdat ik een volle kantine totaal geen geschikte plek vind voor gebed.

Ik sta daar hetzelfde in. In mijn omgeving is er over het algemeen respect voor, mensen bleven stil en stopte hun activiteiten waardoor ik niet de rust voelde om gewoon rustig te bidden. Dat maakte dat ik ermee stopte, want ik voelde me opgejaagd omdat ze op mij aan het wachten waren. Wel sta ik 'in gedachten' er even bij stil dat het niet vanzelfsprekend is dat er weer eten op mijn bord ligt.

Ik haalde het even aan als voorbeeld, dat niemand dogmatische problemen heeft met 'openlijk bidden' (we vinden vaak juist dat we dit op de werkvloer moeten doen voor het eten) maar dat vasten hierin anders wordt gezien terwijl Jezus over beide eigenlijk hetzelfde zegt (doe het niet om gezien te worden).

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 jul 2025 18:40

Tonny schreef:Ik denk dat het 'laat niemand weten dat je aan het vasten bent' niet zo letterlijk opgevat hoeft te worden. Het betekent m.i. vooral dat je het niet bewust, overduidelijk moet laten zien met de insteek om er over op te kunnen scheppen. Mijn gezin weet ook wanneer ik vast (aangezien ik dan niet mee-eet) en mijn dochtertje vraagt met tafel dekken al uit zichzelf of ik wel/ niet mee-eet. Overigens hoor ik soms ook mensen die wel de avondmaaltijd eten. In de bijbel lees je soms ook dat iemand vast tot de avond.
Het bidden, bijbellezen, richten op God doe ik overigens vaak tussen de maaltijden door dus niet perse tijdens de normale eet-tijden.

Of is er een andere reden dat je het niet aan je gezin zou willen vertellen?

Nee hoor mijn gezin zou het mogen weten maar het hoeft niet
Maar ik vind de maaltijden samen een belangrijk onderdeel van het gezinsleven, en ook tegenover kinderen goede eetgewoontes voor te leven ook.
Ik denk daarom dat ik nooit vast. Maar wellicht zijn er ook andere onbewuste redenen zoals het was nooit onderdeel van mijn opvoeding of het is niet gebruikelijk in onze gemeente?

Ik heb er niets op tegen en als ik het gevoel heb dat ik moet vasten dan zal ik het vast doen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2025 19:37

meribel schreef:Nee hoor mijn gezin zou het mogen weten maar het hoeft niet
Maar ik vind de maaltijden samen een belangrijk onderdeel van het gezinsleven, en ook tegenover kinderen goede eetgewoontes voor te leven ook.
Ik denk daarom dat ik nooit vast. Maar wellicht zijn er ook andere onbewuste redenen zoals het was nooit onderdeel van mijn opvoeding of het is niet gebruikelijk in onze gemeente?

Ik heb er niets op tegen en als ik het gevoel heb dat ik moet vasten dan zal ik het vast doen

Het is inderdaad ook geen moeten. Het topic gaat er denk ik meer over dat het bij dingen kan helpen, je te focussen op wat echt belangrijk is. Dingen die God geeft zijn geen wetmatige verplichtingen die vervelend zijn maar dingen die goed voor ons zijn. En mensen die vasten ontdekken dat vaak ook. Je brengt een offer en het levert je tijd met Hem op, het versterkt je relatie, verlegt je focus. Ik hoop dat je het zo mag gaan zien. En misschien is niet eten dan niet de juiste manier in je levensfase / situatie maar zijn er wel andere vormen die kunnen werken. Even geen tv en die tijd gebruiken voor nuttiger dingen bijvoorbeeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 04 aug 2025 11:42

Tonny schreef:Vasten... hoewel het alleen verplicht was tijdens grote verzoendag, wordt er veelvuldig gevast. Individueel, in groepsverband, of de leiders van het volk riepen op tot collectief vasten.
Ook in het NT wordt er gevast. Ik was er zelf al langere tijd mee bezig in mijn hoofd (hoe, wat, waar, waarom?) en de vanzelfsprekendheid waarmee Jezus zegt dat Zijn discipelen zúllen vasten als Hij weg is, trok me een half jaar geleden over de streep om het ook echt te gaan doen (mark 2:18-22).
Ik merk dat het ook wat vaker gebeurd om mij heen (reformatorische gezindte) maar dat er weinig over gesproken wordt. Toch lijkt het erop dat merendeel binnen de refo-cultuur niet vast.
Ik ben weleens even benieuwd:

- doe jij vasten? Waarom wel/ niet? En is dit kerkbreed gedragen of individueel?
- op welke manier? hoelang, drink je wel, eet je niets of beperkt, een vaste dag per week/ maand of alleen bij speciale gebeurtenissen zoals week van voorbereiding heilig avondmaal?
- op welke manier richt je je op God tijdens het vasten?
- wat brengt het je, welke voordelen? Wat leert het je? Hoe maakt het je 'meer' christen?

Ik ben niet opgegroeid met vasten en doe er zelf ook niet aan. Ik zie er het nut eerlijk gezegd niet zo van in. Als ik iets ga ondernemen bijv. een klus aanpakken (onkruid wieden) of een boek lezen dan zie ik resultaat. Van het onkruid wieden wordt de tuin weer netjes en van studeren doe ik informatie op. Je hebt dan zogezegd resultaten van je werk. Bij vasten zie ik dat dan niet.

Als vasten als doel heeft om je beter op God te richten vind ik dat vaag. Als ik honger heb dan denk ik alleen maar aan eten. Dan ga ik echt niet bewust meer aan God denken. Daar geloof ik niet in. Ik heb nooit een poging ondernomen om serieus te vasten dus kan ik niet uit ervaring spreken. Maar het lijkt me toch onlogisch om je beter te richten op God door niet te eten.
Even vooropgesteld dat je vast door niet te eten. Want je kunt op meerdere manieren vasten.

Tja en als vasten betekend dat je iets minder of helemaal niet meer doet dan voldoe ik er al aan. Ik leid een vrij sober leven... dwz... niet al te veel luxe. Minder snoepen (ja dat is alweer eten :) doe ik al want ik heb het nooit in huis. Heb ik het wel in huis dan gaat de zak achter elkaar leeg. Ik kan er niet vanaf blijven. Dus vast ik door niet (zo min mogelijk) te snoepen.

Bij ons in de kerk hebben ze wel eens een poging gedaan om te vasten maar dat is niet echt iets geworden geloof ik. Dat was zo rond de 40-dagen tijd. Kinderen mochten ook meedoen door bijv. minder te snoepen :)

Ik zie het nut niet in van vasten. Wat bereik je er mee?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2025 09:17

Huisje_op_de_hei schreef:Ik ben niet opgegroeid met vasten en doe er zelf ook niet aan. Ik zie er het nut eerlijk gezegd niet zo van in. Als ik iets ga ondernemen bijv. een klus aanpakken (onkruid wieden) of een boek lezen dan zie ik resultaat. Van het onkruid wieden wordt de tuin weer netjes en van studeren doe ik informatie op. Je hebt dan zogezegd resultaten van je werk. Bij vasten zie ik dat dan niet.

Als vasten als doel heeft om je beter op God te richten vind ik dat vaag. Als ik honger heb dan denk ik alleen maar aan eten. Dan ga ik echt niet bewust meer aan God denken. Daar geloof ik niet in. Ik heb nooit een poging ondernomen om serieus te vasten dus kan ik niet uit ervaring spreken. Maar het lijkt me toch onlogisch om je beter te richten op God door niet te eten.
Even vooropgesteld dat je vast door niet te eten. Want je kunt op meerdere manieren vasten.

Tja en als vasten betekend dat je iets minder of helemaal niet meer doet dan voldoe ik er al aan. Ik leid een vrij sober leven... dwz... niet al te veel luxe. Minder snoepen (ja dat is alweer eten :) doe ik al want ik heb het nooit in huis. Heb ik het wel in huis dan gaat de zak achter elkaar leeg. Ik kan er niet vanaf blijven. Dus vast ik door niet (zo min mogelijk) te snoepen.

Bij ons in de kerk hebben ze wel eens een poging gedaan om te vasten maar dat is niet echt iets geworden geloof ik. Dat was zo rond de 40-dagen tijd. Kinderen mochten ook meedoen door bijv. minder te snoepen :)

Dat is allemaal prima maar de vraag is natuurlijk of onze mening daarin doorslaggevend is. Heeft het geen nut of zien we dat niet? Omdat we het niet gewend zijn? Iemand kan ook zeggen: ik zie het nut niet van bidden, lid zijn van een gemeente, naar de kerk gaan, de sacramenten. Maar als God dat voor mensen heeft bedacht omdat Hij vindt dat we daar wel wat aan hebben en als Jezus richtlijnen geeft, niet alleen voor bidden maar ook voor vasten en de eerste gemeente dit in hun eerste jaar al deed, kan het dan ook zijn dat het wel nut heeft maar we dat weer moeten ontdekken?

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 05 aug 2025 09:50

Huisje_op_de_hei schreef: (...) Ik zie het nut niet in van vasten. Wat bereik je er mee?

Er zijn veel dingen in het geloof die weinig functioneel zijn. Wat bereik je met bidden en hopen? De werkelijkheid blijft hetzelfde. Als je realistisch bent weet je dat gelovigen en ongelovigen ("bozen en goeden", zoals de Bijbel zegt) precies hetzelfde meemaken. Een vriend van mij heeft zijn zoon verloren door een motorongeluk. En hij zei tegen mij : "welk recht als christen zou ik hebben om zulke dingen niet mee te maken?".
Kortom, er is geen direct verband tussen een gelovig leven, waarin we bidden en vasten en de realiteit waarin we leven.
Toch zegt Jezus in verband met de bezetenheid door boze geesten: "dit geslacht vaart niet uit dan (alleen) door bidden en vasten". Er gaat dus een werking uit van bidden en vasten als we gevangen zitten in een verkeerde focus, als we geboeid worden door zondige zaken, als we verslaafd of geobsedeerd zijn, als we ons blindstaren, als we verdwalen in een wirwar van gedachten, kortom als we geplaagd worden door demonen. Dan geeft bidden en vasten lucht. Omdat we bewust afzien van onze neigingen, afstand nemen, rust zoeken, zaken stopzetten, stilleggen. Tot ons zelf komen.
Dat heeft ook tijd nodig. Daarom moet bidden en vasten ook in een ritme gebeuren.
Vasten is niet direct functioneel en geen doel in zichzelf. Het is een middel, waar je vooral wat tijd in moet steken. Zodat je bewuster leeft en rust ontvangt. Daarmee kun je de last van het leven beter aan.
Onze tijd lijdt aan stress. De demonen van een individuele prestatiemaatschappij jagen ons op!
Geen wonder dat zaken als vasten opnieuw in de belangstelling staan.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 05 aug 2025 19:37

Zouden ze OT-ische gelovigen het nut ingezien hebben van alle reinigingswetten die ze hadden? Toch deden ze het, simpelweg uit gehoorzaamheid. Inmiddels weten we wat het nut is geweest (los van het symbolische waren joden een sterk volk omdat ze veel minder vatbaar waren voor allerlei overdraagbare ziekten).
Als Jezus zó stellig zegt: 'ze zúllen vasten als ze Mij niet meer zien' moeten we er dan niet op z'n minst over nadenken of het een kans geven?

'Wat bereik je ermee' klinkt dan ook een beetje alsof je vraagt: 'welk voordeel haal ík hieruit?' of 'Ik wil het best doen, maar er moet wel resultaat voor mij te zien zijn'.
Daniel had ook 3 weken lang geen resultaat van zijn bidden en vasten, toch heeft hij enorm moegestreden in de geestelijke strijd die gaande was (Daniel 10:12). Dus waarom niet gewoon iets aannemen wat God ons aanreikt? Als Jezus zelf vastte, als Paulus en Barnabas vastte, waarom zouden wij het dan zo aan de kant schuiven?

Ik ben zelf ook nog een beetje zoekende in het vasten, maar wat het mij leert:

- ik ben kwetsbaar, sterfelijk, afhankelijk. Dat weten we, maar als ik God bidt in afhankelijkheid wordt dat extra tastbaar wanneer mijn lichaam zich ook zo voelt. Het maakt me klein.
- Romeinen 7 beschrijft de innerlijke strijd tussen vlees en geest. Door te vasten neem ik heel specifiek met mijn geest de autoriteit over mijn vlees. Mijn natuurlijke lichaam wil zich namelijk voeden maar mijn geest maakt het wilsbesluit om daar niet aan toe te geven. Dat pas ik vervolgens toe in mijn verdere leven, je niet weerloos laten beheersen door de zonde maar er met je geest in wilskracht tegen vechten. We hebben nog niet tot bloedens toe gevochten tegen de zonden (Hebreeën 12:1-4).
- sommige hebben door de honger inderdaad weinig focus op God. Toch ervaren ze de periode daarna regelmatig inzichten op dingen waar ze steeds op vastliepen.
- ik ervaar regelmatig vuriger gebeden tijdens het vasten.

Overigens is vasten, gezien het grondwoord, gericht op niet-eten. Een dag geen telefoon is zeker nuttig, maar valt bijbels gezien niet onder vasten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2025 20:57

Toch geloof ik wel dat het een nut heeft. God geeft geen nutteloze regels, sterker nog, Hij zegt dat Hij helemaal niet zit te wachten op mensen die zich zonder enig nut of gevoel aan bepaalde regels houden. Als eerste moet je het met je hart doen. Maar daarnaast hadden veel regels, ook reinheidsregels een bepaald nut en/of of een bepaalde betekenis. God geeft mensen geen nutteloze regels, wat hij ons leert is heilzaam voor ons.

Wat vasten betreft, het nut kan zijn dat je minder gefocust bent op andere zaken. Koken, eten. Het geeft je tijd die je anders kan besteden. Daarnaast kan je ook als je aan eten (of iets anders waar je van vast) denkt denken: oh nee, ik focus me extra op Hem deze periode. Je wordt er iedere keer mee geconfronteerd en kiest ervoor je op Hem te focussen. Hoe dan ook, als je het nu niet ziet maar Jezus het wel zag en tal van medegelovigen zou je ook kunnen denken: blijkbaar heb ik het nut nog niet ontdekt, laat ik me er eens wat meer in verdiepen, het misschien ook eens een keer proberen, misschien ontdek ik het nut dan wel. :-)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 aug 2025 08:07

interessant onderwerp!
ik heb dezelfde gedachte: als ik minder mag eten, dan denk ik juist de hele tijd aan eten. Maar misschien trekt de honger na een tijdje wel weg. En misschien was het vroeger ook anders, waren mensen toen meer tijd kwijt aan het bereiden van eten dan nu en dan maakte je op die manier tijd vrij om stil te zijn.

Ik heb ook weleens gedacht over andere vormen van vasten in de veertigdagentijd. Sommige mensen gaan dan minder koekjes eten, geen vlees eten, geen alcohol drinken. Maar ik eet al jaren 100% plantaardig en gebruik zelden koekjes of alcohol, dus dat zou voor mij niks uitmaken. Nieuwsvasten heb ik wel hele periodes gedaan, meer omdat ik treurig werd van alle nare berichten.

De interessantste vind ik internetvasten, omdat het internet in onze tijd zoveel invloed heeft op ons leven. Kan je een (zon)dag zonder laptop en smartphone? Als je dat probeert, merk je ineens hoe vaak je iets wilt opzoeken. Of toch weer even op sociale media kijkt of iemand nog wat leuks heeft meegemaakt. Kan je ook tevreden zijn met jezelf en je naaste omgeving? Misschien moet ik het maar weer eens proberen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2025 09:52

Lalage schreef:interessant onderwerp!
ik heb dezelfde gedachte: als ik minder mag eten, dan denk ik juist de hele tijd aan eten. Maar misschien trekt de honger na een tijdje wel weg. En misschien was het vroeger ook anders, waren mensen toen meer tijd kwijt aan het bereiden van eten dan nu en dan maakte je op die manier tijd vrij om stil te zijn.

Ik heb ook weleens gedacht over andere vormen van vasten in de veertigdagentijd. Sommige mensen gaan dan minder koekjes eten, geen vlees eten, geen alcohol drinken. Maar ik eet al jaren 100% plantaardig en gebruik zelden koekjes of alcohol, dus dat zou voor mij niks uitmaken. Nieuwsvasten heb ik wel hele periodes gedaan, meer omdat ik treurig werd van alle nare berichten.

De interessantste vind ik internetvasten, omdat het internet in onze tijd zoveel invloed heeft op ons leven. Kan je een (zon)dag zonder laptop en smartphone? Als je dat probeert, merk je ineens hoe vaak je iets wilt opzoeken. Of toch weer even op sociale media kijkt of iemand nog wat leuks heeft meegemaakt. Kan je ook tevreden zijn met jezelf en je naaste omgeving? Misschien moet ik het maar weer eens proberen...

Je ik deel je gedachten wel. Misschien is vasten ook wel moeilijker voor ons geworden omdat we zoveel en zo makkelijk eten hebben tegenwoordig. En zijn er nu andere dingen waar onze tijd aan opgaan. Wat dat betreft zijn andere vormen van vasten nog niet zo gek. Je hoeft maar je schermtijd van computer / telefoon op te zoeken om te zien hoeveel tijd je zou winnen met een vaste dag of een periode smartphone/ internetvasten.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 06 aug 2025 11:00

Marnix schreef:
Dat is allemaal prima maar de vraag is natuurlijk of onze mening daarin doorslaggevend is. Heeft het geen nut of zien we dat niet? Omdat we het niet gewend zijn? Iemand kan ook zeggen: ik zie het nut niet van bidden, lid zijn van een gemeente, naar de kerk gaan, de sacramenten. Maar als God dat voor mensen heeft bedacht omdat Hij vindt dat we daar wel wat aan hebben en als Jezus richtlijnen geeft, niet alleen voor bidden maar ook voor vasten en de eerste gemeente dit in hun eerste jaar al deed, kan het dan ook zijn dat het wel nut heeft maar we dat weer moeten ontdekken?

Dat ben ik zeker met je eens. Dat als God zegt dat we iets wel of niet moeten doen dat we daarin moeten gehoorzamen. Maar de vraag is wel hoe je dan moet gehoorzamen. Jezus geeft richtlijnen voor het geloofsleven…..ja….maar die zul je wel moeten begrijpen om ze toe te passen.
Gravo schreef:
Er zijn veel dingen in het geloof die weinig functioneel zijn. Wat bereik je met bidden en hopen?

Door te bidden praat je met God. En hoop doet leven. Even heel simpel gezegd; door te bidden met God mag je toch vragen of dingen wel of juist niet gebeuren? Het is altijd Zijn Wil geschiedde, dat besef ik heel goed, maar je mag zo toch betrokken raken op de levende werkelijkheid en daar heb je invloed op!!!!!!!
Gravo schreef:De werkelijkheid blijft hetzelfde. Als je realistisch bent weet je dat gelovigen en ongelovigen ("bozen en goeden", zoals de Bijbel zegt) precies hetzelfde meemaken. Een vriend van mij heeft zijn zoon verloren door een motorongeluk. En hij zei tegen mij : "welk recht als christen zou ik hebben om zulke dingen niet mee te maken?".

Wat erg voor je vriend!
Tonny schreef:
Zouden ze OT-ische gelovigen het nut ingezien hebben van alle reinigingswetten die ze hadden? Toch deden ze het, simpelweg uit gehoorzaamheid. Inmiddels weten we wat het nut is geweest (los van het symbolische waren joden een sterk volk omdat ze veel minder vatbaar waren voor allerlei overdraagbare ziekten).
Als Jezus zó stellig zegt: 'ze zúllen vasten als ze Mij niet meer zien' moeten we er dan niet op z'n minst over nadenken of het een kans geven?

Erover nadenken doe ik al :wink: . Het een kans geven dat kan… hoewel ik me dan toch afvraag wat het nut (ja alweer ik met mijn nut) ervan is en hoe ik dat dan praktisch zou moeten toepassen voor ik overga tot de daad van vasten. Ik wil gewoon weten waarom ik iets doe. Gehoorzaamheid is een ding jazeker. Maar hoe dan? Dus ik wil best vasten als ik het nut ervan inzie en als ik weet hoe ik dat praktisch zou moeten toepassen.
Tonny schreef: 'Wat bereik je ermee' klinkt dan ook een beetje alsof je vraagt: 'welk voordeel haal ík hieruit?' of 'Ik wil het best doen, maar er moet wel resultaat voor mij te zien zijn'.

Ja daar heb je wel gelijk in.
Tonny schreef: Overigens is vasten, gezien het grondwoord, gericht op niet-eten. Een dag geen telefoon is zeker nuttig, maar valt bijbels gezien niet onder vasten.

Ik weet niet of je dat zo kan stellen. Toen de Bijbel geschreven is leefden de mensen in een heel andere tijd. De smartphone en het vliegtuig waren toen nog niet uitgevonden. Dat was nog eens rustig!! Als een doel van vasten is dat je daardoor meer rust ervaart (ofwel focus) dan mag je andere dingen toch ook meenemen die niet direct met eten te maken hebben? In het N.T. staat ook ergens vasten door je te onthouden van seksualiteit. Nuja dat hadden ze toen toch ook wel uitgevonden ….
Marnix schreef: Hoe dan ook, als je het nu niet ziet maar Jezus het wel zag en tal van medegelovigen zou je ook kunnen denken: blijkbaar heb ik het nut nog niet ontdekt, laat ik me er eens wat meer in verdiepen, het misschien ook eens een keer proberen, misschien ontdek ik het nut dan wel.

Wie weet Marnix :)
Lalage schreef:De interessantste vind ik internetvasten, omdat het internet in onze tijd zoveel invloed heeft op ons leven. Kan je een (zon)dag zonder laptop en smartphone? Als je dat probeert, merk je ineens hoe vaak je iets wilt opzoeken. Of toch weer even op sociale media kijkt of iemand nog wat leuks heeft meegemaakt. Kan je ook tevreden zijn met jezelf en je naaste omgeving? Misschien moet ik het maar weer eens proberen...

Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik gebruik maak van internet. Nu bijvoorbeeld…anders kon ik niet meepraten over het vasten. Anderzijds geeft het ook rust als je bepaalde zaken een poosje laat liggen. Nieuwsvasten omdat je treurig wordt van alle berichten kan ik goed begrijpen. Niet alles wat je nu te weten komt via het nieuws hoef je trouwens te weten.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 aug 2025 13:06

Ik doe niet aan vasten (mocht het ooit nodig zijn zou ik intermittent vasten overwegen, dat schijnt ook best goed voor je te zijn).
Overigens vind ik het op zich helemaal prima om iets te doen of laten om er zelf voordeel uit te halen en resultaten te zien en/of verwachten.
Ik kan ook niets bedenken wat het voor God toevoegt of afdoet als je met een knorrende maag gaat bidden en/of je op hem richt.
Voor mij is het een leeg religieus ritueel uit die tijd wat we vandaag de dag al lang ontgroeid zijn ( behalve dan bij de moslims de ramadan voor zover ik weet).
Ik vind het sowieso nogal abstract eigenlijk. God is Geest, God is liefde leert de Bijbel.
Voor mij betekent je op God richten leven in de geest van liefde en rechtvaardigheid met je medemens: Joh. wie zijn broeder of zuster, die hij ziet, niet liefheeft, hoe kan hij God, die hij niet ziet, liefhebben?".
De onlosmakelijke band tussen liefde voor God en liefde voor je medemens ... geen idee hoe een onnodige lege maag daarbij kan helpen.
Jezus zegt over het goede wat we aan onze naasten doen: "Wat je voor de minste van Mijn broeders gedaan hebt, heb je voor Mij gedaan."

Verder, zoek maar eens op hoe je geestelijk en lichamelijk beïnvloedt kunt worden door te vasten.
Van euforisch tot psychotisch, en van alles en nog wat er tussenin.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Open forum”