Marnix schreef:
Dat is allemaal prima maar de vraag is natuurlijk of onze mening daarin doorslaggevend is. Heeft het geen nut of zien we dat niet? Omdat we het niet gewend zijn? Iemand kan ook zeggen: ik zie het nut niet van bidden, lid zijn van een gemeente, naar de kerk gaan, de sacramenten. Maar als God dat voor mensen heeft bedacht omdat Hij vindt dat we daar wel wat aan hebben en als Jezus richtlijnen geeft, niet alleen voor bidden maar ook voor vasten en de eerste gemeente dit in hun eerste jaar al deed, kan het dan ook zijn dat het wel nut heeft maar we dat weer moeten ontdekken?
Dat ben ik zeker met je eens. Dat als God zegt dat we iets wel of niet moeten doen dat we daarin moeten gehoorzamen. Maar de vraag is wel hoe je dan moet gehoorzamen. Jezus geeft richtlijnen voor het geloofsleven…..ja….maar die zul je wel moeten begrijpen om ze toe te passen.
Gravo schreef:
Er zijn veel dingen in het geloof die weinig functioneel zijn. Wat bereik je met bidden en hopen?
Door te bidden praat je met God. En hoop doet leven. Even heel simpel gezegd; door te bidden met God mag je toch vragen of dingen wel of juist niet gebeuren? Het is altijd Zijn Wil geschiedde, dat besef ik heel goed, maar je mag zo toch betrokken raken op de levende werkelijkheid en daar heb je invloed op!!!!!!!
Gravo schreef:De werkelijkheid blijft hetzelfde. Als je realistisch bent weet je dat gelovigen en ongelovigen ("bozen en goeden", zoals de Bijbel zegt) precies hetzelfde meemaken. Een vriend van mij heeft zijn zoon verloren door een motorongeluk. En hij zei tegen mij : "welk recht als christen zou ik hebben om zulke dingen niet mee te maken?".
Wat erg voor je vriend!
Tonny schreef:
Zouden ze OT-ische gelovigen het nut ingezien hebben van alle reinigingswetten die ze hadden? Toch deden ze het, simpelweg uit gehoorzaamheid. Inmiddels weten we wat het nut is geweest (los van het symbolische waren joden een sterk volk omdat ze veel minder vatbaar waren voor allerlei overdraagbare ziekten).
Als Jezus zó stellig zegt: 'ze zúllen vasten als ze Mij niet meer zien' moeten we er dan niet op z'n minst over nadenken of het een kans geven?
Erover nadenken doe ik al

. Het een kans geven dat kan… hoewel ik me dan toch afvraag wat het nut (ja alweer ik met mijn nut) ervan is en hoe ik dat dan praktisch zou moeten toepassen voor ik overga tot de daad van vasten. Ik wil gewoon weten waarom ik iets doe. Gehoorzaamheid is een ding jazeker. Maar hoe dan? Dus ik wil best vasten als ik het nut ervan inzie en als ik weet hoe ik dat praktisch zou moeten toepassen.
Tonny schreef: 'Wat bereik je ermee' klinkt dan ook een beetje alsof je vraagt: 'welk voordeel haal ík hieruit?' of 'Ik wil het best doen, maar er moet wel resultaat voor mij te zien zijn'.
Ja daar heb je wel gelijk in.
Tonny schreef: Overigens is vasten, gezien het grondwoord, gericht op niet-eten. Een dag geen telefoon is zeker nuttig, maar valt bijbels gezien niet onder vasten.
Ik weet niet of je dat zo kan stellen. Toen de Bijbel geschreven is leefden de mensen in een heel andere tijd. De smartphone en het vliegtuig waren toen nog niet uitgevonden. Dat was nog eens rustig!! Als een doel van vasten is dat je daardoor meer rust ervaart (ofwel focus) dan mag je andere dingen toch ook meenemen die niet direct met eten te maken hebben? In het N.T. staat ook ergens vasten door je te onthouden van seksualiteit. Nuja dat hadden ze toen toch ook wel uitgevonden ….
Marnix schreef: Hoe dan ook, als je het nu niet ziet maar Jezus het wel zag en tal van medegelovigen zou je ook kunnen denken: blijkbaar heb ik het nut nog niet ontdekt, laat ik me er eens wat meer in verdiepen, het misschien ook eens een keer proberen, misschien ontdek ik het nut dan wel.
Wie weet Marnix
Lalage schreef:De interessantste vind ik internetvasten, omdat het internet in onze tijd zoveel invloed heeft op ons leven. Kan je een (zon)dag zonder laptop en smartphone? Als je dat probeert, merk je ineens hoe vaak je iets wilt opzoeken. Of toch weer even op sociale media kijkt of iemand nog wat leuks heeft meegemaakt. Kan je ook tevreden zijn met jezelf en je naaste omgeving? Misschien moet ik het maar weer eens proberen...
Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik gebruik maak van internet. Nu bijvoorbeeld…anders kon ik niet meepraten over het vasten. Anderzijds geeft het ook rust als je bepaalde zaken een poosje laat liggen. Nieuwsvasten omdat je treurig wordt van alle berichten kan ik goed begrijpen. Niet alles wat je nu te weten komt via het nieuws hoef je trouwens te weten.