Moderators: Memmem, Moderafo's
naamloos schreef:Trol!
benefietdiner schreef:Netanyahu vindt dat Macron kant Hamas kiest na uitspraak over hongersnood Gaza: ‘Valse propaganda’
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zegt dat Emmanuel Macron de kant kiest van Hamas. Hij lijkt op X te reageren op de kritiek die de Franse president in een televisie-interview uitte op Israël. Macron noemde het dinsdag ‘schandelijk’ dat een half miljoen mensen in Gaza dreigen te verhongeren. Netanyahu zet die uitspraak op zijn beurt weg als ‘bloedsmaad’
https://www.ad.nl/buitenland/live-midde ... ~a8f4eb07/
Zo zijn er hier op refoweb ook een paar zoals Emmanuel Macron de kant kiest van Hamas. Marnix, Erik1960 en Mortlach.
benefietdiner schreef:Waren jullie ook bij zeker als demonstranten
Marnix schreef:Nee![]()
Dat je dat na al die jaren nog niet snapt geeft wel aan dat je niveau van begrijpend lezen ergens rond onderbouw-niveau is blijven hangen. Met de kanttekening dat er bij kinderen in de onderbouw wel ontwikkeling in zit.
Als je het verschil hebt geleerd tussen moeite hebben met tienduizenden dode burgers waaronder baby's, kleine kinderen, moeders, ouderen, journalisten, hulpverleners, met uithongering van burgers als middel om terroristen op de knieën te krijgen, het bewust ontzeggen en vernietigen van mogelijkheden tot medische hulp enzovoorts tot zelfs het NIOD zegt: "Dit lijkt wel heel erg op genocide" en wat je hier noemt, demonstreren met geweld omdat een haatprediker daartoe oproept, praten we wel weer verder. Tot die tijd heeft het meer zin om tegen een muur te praten, die luistert net zo goed en slaat er evenveel van op als jij.
benefietdiner schreef:De taal die je tegen mij bezigt, heeft inmiddels een toon aangenomen die grenst aan propaganda met een terroristisch oogmerk. Dat is helaas niet verrassend, zeker niet wanneer men islamitische Hamas-terroristen in bescherming neemt of zelfs verdedigt.
Wat je volledig negeert, is dat Israël tot aan 7 oktober ononderbroken humanitaire hulpgoederen heeft toegelaten tot de Gazastrook. Deze hulp kwam echter veelal in handen van Hamas, dat de goederen voor eigen gewin achterhield en tegen buitensporige prijzen verkocht aan de bevolking. Hiermee verrijkt de terreurbeweging zichzelf en voedt zij haar gewelddadige strijd voort. Samen met bondgenoten zoekt Israël naar manieren om humanitaire hulp rechtstreeks bij de burgerbevolking te krijgen, zonder dat Hamas deze onderschept of misbruikt. Dat dit proces tijdelijk is stilgelegd, is een logisch gevolg van de situatie.
Een vreedzame toekomst voor zowel de Palestijnen in Gaza als voor Israël is alleen mogelijk zónder Hamas. In die context is het des te schrijnender dat Nederland momenteel niet bijdraagt aan het vinden van werkbare oplossingen – integendeel. De recente uitlatingen van minister van Buitenlandse Zaken, Caspar Veldkamp, waarin hij stelt dat Israël met de blokkade van Gaza de mensenrechten en democratische principes uit het EU-Israël Associatieverdrag schendt, ondermijnen dit verdrag ernstig. En dat terwijl Nederland ooit tot de grondleggers ervan behoorde.
Na de verschrikkingen van 7 oktober sprak Nederland nog zijn steun uit voor Israëls recht op zelfverdediging. Maar Israël kan een herhaling van die gruweldaden niet toestaan, en zal blijven vechten tot de dreiging van Hamas verdwenen is en alle gijzelaars zijn teruggekeerd. De ommezwaai in de Nederlandse houding ondermijnt deze noodzakelijke strijd tegen terreur en beloont in feite de daders. Dit is een historische vergissing van Nederland – en van vele Nederlanders, jij inbegrepen.
Dat is op zich waar, maar in de praktijk zien we dat burgemeesters een nogal dubbele moraal hebben als het gaat om verbieden of toestaan van demonstraties.Marnix schreef:Demonstreren is een recht mits je dat netjes doet, daarom beschermde de burgermeester van Katwijk het initiatief ook. Wat niet is toegestaan is een demonstratie gewelddadig verstoren omdat je het inhoudelijk niet eens bent met waar voor gedemonstreerd wordt.
elbert schreef:Dat is op zich waar, maar in de praktijk zien we dat burgemeesters een nogal dubbele moraal hebben als het gaat om verbieden of toestaan van demonstraties.
Als een burgemeester vermoedt dat een demonstratie uit de hand kan lopen, dan kan een burgemeester zo'n demonstratie verbieden of verplaatsen. Op zich is dat natuurlijk prima, de burgemeester gaat over de openbare orde.
Dat is in het verleden ook meerdere keren gebeurd, met name bij Pegida demonstraties bij moskeeën. Meestal niet omdat de Pegida aanhangers geweld zouden gebruiken, maar uit vrees dat de moskeegangers en/of buurtbewoners van die moskee dat zouden doen. Voorbeelden hier, hier, hier en hier. Let goed op de redenen die burgemeesters geven om de demonstraties te verbieden of te verplaatsen.
Als je dit als precedent hebt, dan zou je verwachten dat de burgemeester van Katwijk de pro-Palestina demonstratie bij een kerk zou verbieden omdat hij ongeregeldheden kon verwachten van de buurtbewoners in Katwijk. En let wel: die ongeregeldheden zijn niet goed te praten.
Maar nee, als het om dit soort demonstraties gaat dan is het demonstratierecht heilig en moet het protest van de pro-Palestina demonstranten koste wat kost kunnen doorgaan.
Ik krijg dus de indruk van een dubbele moraal en het is moeilijk om dat niet te zien: het demonstratierecht is heilig als de burgemeester op zijn minst sympathie voor de demonstranten heeft. Is die sympathie er niet, dan wordt zo'n demonstratie eerder verboden of verplaatst.
Het laatste (de burgemeester van Katwijk) is een fair punt in dit geval.Erik1960 schreef:Ik denk dat je iets over het hoofd ziet met je 4 voorbeelden. Eentje daarvan (de eerste van Eindhoven) past eigenlijk niet in je rijtje: de aanvraag voor die demonstratie kwam simpelweg te laat binnen en werd om die formele reden geweigerd. Bij de andere drie voorbeelden geven de respectievelijke burgemeesters aan dat slechte ervaringen uit het verleden meespelen in de beslissing om de demonstratie te verplaatsen. De burgemeester van Katwijk had -volgens eigen zeggen- geen informatie die er op wees dat de situatie zo uit de hand zou lopen.
Ook het feit dat Pegida de demonstratie laat plaatsvinden gedurende het Suikerfeest, leidt tot veel onbegrip en weerstand binnen de moslim-geloofsgemeenschap
elbert schreef:Het laatste (de burgemeester van Katwijk) is een fair punt in dit geval.
Het weigeren om formele redenen (te laat ingediend) was natuurlijk een smoesje van de burgemeester van Eindhoven, want hij wrong zich in allerlei bochten om de betogingen, ook die wel op tijd aangevraagd werden, te verbieden.
Dit is ook een interessante opmerking van deze burgemeester:
Maar als mensen protesteren tegen demonstranten die tijdens Pasen lopen te zwaaien met vlaggen van Al-Qaida en genocidale leuzen als "dood aan Israel" en "from the river to the sea" roepen, dan wordt daar simpelweg geen rekening mee gehouden. Wel begrip voor "de moslimgeloofsgemeenschap", geen begrip voor christenen.
In het geval van Amsterdam hebben we bij tegendemonstraties tegen pro-Israeldemonstraties kunnen zien dat de burgemeester aldaar zich niet al teveel aantrok van wat er bij eerdere gelegenheden was gebeurd en vandaar dat er toen meerdere keren ongeregeldheden zijn opgetreden. Daar heb ik eerder in dit topic de vinger bij gelegd en vandaar ook dat ik dat hierbij betrek. Dat is des te meer het geval omdat ze zich momenteel ook politiek uitlaat over het Israelisch-Palestijnse conflict. Dat is eigenlijk haar taak niet: een burgemeester hoort zich zo a-politiek mogelijk op te stellen. We hebben dus iemand met een politieke mening die in elk geval de schijn tegen heeft als het gaat om het toestaan en verbieden van bepaalde betogingen. Dat is een onwenselijke situatie.
Ik snap best dat burgemeesters maatwerk moeten bieden en dat het er soms weleens niet helemaal consequent aan toe kan gaan, maar we zien nu wel dat de beslissingen steeds 1 bepaalde kant op vallen en dan is er sprake van een patroon.
elbert schreef:Dat is op zich waar, maar in de praktijk zien we dat burgemeesters een nogal dubbele moraal hebben als het gaat om verbieden of toestaan van demonstraties.
Als een burgemeester vermoedt dat een demonstratie uit de hand kan lopen, dan kan een burgemeester zo'n demonstratie verbieden of verplaatsen. Op zich is dat natuurlijk prima, de burgemeester gaat over de openbare orde.
Dat is in het verleden ook meerdere keren gebeurd, met name bij Pegida demonstraties bij moskeeën. Meestal niet omdat de Pegida aanhangers geweld zouden gebruiken, maar uit vrees dat de moskeegangers en/of buurtbewoners van die moskee dat zouden doen. Voorbeelden hier, hier, hier en hier. Let goed op de redenen die burgemeesters geven om de demonstraties te verbieden of te verplaatsen.
Als je dit als precedent hebt, dan zou je verwachten dat de burgemeester van Katwijk de pro-Palestina demonstratie bij een kerk zou verbieden omdat hij ongeregeldheden kon verwachten van de buurtbewoners in Katwijk. En let wel: die ongeregeldheden zijn niet goed te praten.
Maar nee, als het om dit soort demonstraties gaat dan is het demonstratierecht heilig en moet het protest van de pro-Palestina demonstranten koste wat kost kunnen doorgaan.
Ik krijg dus de indruk van een dubbele moraal en het is moeilijk om dat niet te zien: het demonstratierecht is heilig als de burgemeester op zijn minst sympathie voor de demonstranten heeft. Is die sympathie er niet, dan wordt zo'n demonstratie eerder verboden of verplaatst.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast