Zomervakantie 2025

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Zomervakantie 2025

Berichtdoor Katlheen » 05 jan 2025 13:17

Goedemiddag allen.

Wellicht wat vroeg om nu al bezig te zijn met dit onderwerp. Maar blijkbaar moet je tegenwoordig al op tijd boeken.

We zijn er nog niet over uit voor komend jaar. Afgelopen 2 jaar Oostenrijk gedaan met de prachtige bergen. Misschien aankomende zomer naar Scandinavië. Noorwegen zijn we nog nooit geweest. Iemand nog tips en ervaringen?

Hebben jullie al plannen gemaakt?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Tonny
Mineur
Mineur

Re: Zomervakantie 2025

Berichtdoor Tonny » 05 jan 2025 21:35

Noorwegen staat hier ook op de lijst voor komende zomer. 2 jaar terug naar Zweden geweest. Luxemburg is ook een optie, even afhankelijk van de vakantieweken die mijn man en ik uiteindelijk vrij kunnen zijn.
Vorig jaar waren we in de Dolomieten, Italië. Ook erg mooi.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2025 22:26

Katlheen schreef:Goedemiddag allen.

Wellicht wat vroeg om nu al bezig te zijn met dit onderwerp. Maar blijkbaar moet je tegenwoordig al op tijd boeken.

We zijn er nog niet over uit voor komend jaar. Afgelopen 2 jaar Oostenrijk gedaan met de prachtige bergen. Misschien aankomende zomer naar Scandinavië. Noorwegen zijn we nog nooit geweest. Iemand nog tips en ervaringen?

Ja. Belangrijkste om mee te beginnen is hoe je er naartoe wil gaan en waar je er overnacht. En in welke periode.

In Noorwegen heb je geen mooi-weer-garantie maar wel gegarandeerd de mooiste natuur van Europa.

Alvast de eerste tips: Als je met eigen vervoer gaat, alles rijden is ver. Je kan vrij goedkoop en snel oversteken in Noord-Denemarken of rustiger en duurder vanaf Kiel, maar die laatste boottocht is wel heel relaxt. Je kan ook heen het ene doen en terug het andere.

Qua gebied zou ik zeker bij een eerste bezoek vooral focussen op het stuk oostelijk van Bergen want daar heb je bergen, fjorden, gletsjers, hoge watervallen, hoogvlakten enz. Hardangervidda (Hoogvlakte) Jostedalsbreeen (Gletsjers) en Jotunheimen (Bergen) zijn prachtig, als je tijd over hebt Dovrefjell en Rondane er nog bij of een stukje kust. Onderweg mocht je langs Stavanger komen kan je Preikestolen / het Lysefjord nog meepakken.

Als je van een rankje houdt, zoek uit hoeveel je mee mag nemen vanuit Nederland en doe dat want alcohol is er duur. Verder is het er wel te doen als je een beetje laag in de schappen kijkt :-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 jan 2025 22:37

We willen met eigen vervoer en caravan gaan. Ik had al even zitten kijken naar overtochten. Vanaf Kiel richting Oslo is idd erg relaxt. 3 jaar geleden Goteborg-Kiel gedaan, erg lekker. Maar helaas ook prijzig. Op zich is het vanaf noord Denemarken beter te doen. Ik ben inderdaad op zoek naar het gebied met bergen en fjorden, dat lijkt ons het mooiste.
Iemand nog tips qua campings? Wildkamperen is niet helemaal ons ding.

Dat de drank duur is in Noorwegen is mij al bekend. Dat wordt toch een deel van de caravan volladen met ander spul :lol:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jan 2025 09:26

Ik lees graag mee voor camping of huisjes tips. Wij zijn afgelopen jaren ook naar Oostenrijk gegaan en willen nu graag naar Noorwegen, vooral om de natuur. Wij zijn beiden nog niet eerder in Noorwegen geweest.

Wij hebben een tent, maar ik/wij hebben weinig zin om steeds de boel op te breken. Dus als meerdere plekken raadzaam zijn om te bezoeken dan gaan wij liever in een huisje/appartement

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2025 10:12

Katlheen schreef:We willen met eigen vervoer en caravan gaan. Ik had al even zitten kijken naar overtochten. Vanaf Kiel richting Oslo is idd erg relaxt. 3 jaar geleden Goteborg-Kiel gedaan, erg lekker. Maar helaas ook prijzig. Op zich is het vanaf noord Denemarken beter te doen. Ik ben inderdaad op zoek naar het gebied met bergen en fjorden, dat lijkt ons het mooiste.
Iemand nog tips qua campings? Wildkamperen is niet helemaal ons ding.

Dat de drank duur is in Noorwegen is mij al bekend. Dat wordt toch een deel van de caravan volladen met ander spul :lol:

Wij hebben Noorwegen alleen met hutten en camper (oud Volkswagenbusje) gedaan maar ik weet er nog wel een paar:

- Camping Melkevoll Bretun (uitzicht op twee gletsjers, flinke waterval, sauna op de camping, wandeling naar de gletsjers vanaf de camping etc is een van de mooiste plekken waar ik ooit heb gestaan, daar zou ik zeker naartoe gaan. Die hele omgeving (Olden, Strynn) is prachtig, mocht die camping vol zitten, dan zijn er aan het Oldevatnet ook nog andere prima campings.

- Byrkjelo Camping was wel prima

Hier staan verder wel mooie campings voor een rondje Zuid-Noorwegen:
https://www.reisroutes.nl/blog/noorwege ... noorwegen/

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt maar wij hebben met het camperbusje toen Hirtshals - Kristiansand gedaan als overtocht, vervolgens linksom via Stavanger / Lyseflord, Hardangervidda, Stryn / Geiranger (laatste is redelijk toeristisch dus ik zou zelf niet echt in Geiranger gaan staan), Lustersjord, Jotunheimen, Dovrefjell en dan via de E6. En dan kan je kiezen of je terug rijdt, of vanaf Oslo de lange boot pakt of daar in de buurt een korte boot. Een aantal campings op de route staan wel in bovenstaande link en anders kan je gewoon zoeken in de betreffende gebieden, zo megaveel campings zijn er toch niet. Mocht je niet aan het hoogseizoen vastzitten, dan zou ik ook niet alles vooruit reserveren.

Als je het rondtrekken niets lijkt, dan zou ik gewoon 3 campings zoeken bijvoorbeeld eentje in de buurt van Strynn, eentje in de buurt van Jotunheimen en die bij Odda bijvoorbeeld en die als uitvalsbases gebruiken.

Mocht het concreter worden, dan heb ik mogelijk nog wel wat tips qua routes, wandelingen en bezienswaardigheden. Jammer dat StillAwake hier niet meer actief is (misschien haalt dit hem terug) want die woont daar ergens en heeft vast nog meer tips :-)

Als laatste, deze site moet je even bewaren. Daarop staan de 18 mooiste autoroutes van Noorwegen, ik heb er 10 van gereden en die waren allemaal erg de moeite waard. Dus als je in Noorwegen bent, kijk of er eentje in de buurt is en rij die, onderweg heb je mooiste stopplekken, uitzichtpunten en je kan altijd ergens uitstappen om te wandelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 06 jan 2025 10:30

Katlheen schreef:Wellicht wat vroeg om nu al bezig te zijn met dit onderwerp.

Onder het motto 'voorpret is ook pret' kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen denk ik :-) Zelf ben ik al een hele tijd bezig met de komende zomer, maar dat komt vooral omdat ik 6-7 weken vrij wil zijn om de camino Frances te lopen, in totaal zo'n 700 km. Eind juni vertrek ik en het ziet er naar uit dat ik op de dag van vertrek mijn terugkeer-datum nog niet weet. Dat is iets wat ik graag wil beleven.
Bijkomend dingetje is dat begin september onze oudste trouwt (met paps als baps) en dat mijn vrouw en ik daarna ook nog een weekje of 2 samen weg willen.
Maar mijn collega's zijn zeer welwillend meegegaan in mijn plannen!
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jan 2025 11:33

Bedankt voor de tips Marnix! De eerste camping ziet er fantastisch uit. Steeds opnieuw opbreken is niets voor ons. Is de regio mooi genoeg om op de camping twee weken te bivakkeren en vanuit daar te trekken?

N.B. Is SA niet meer actief? Ik zie ook dat al zijn berichten verwijderd zijn. Weet jij waarom hij gestopt is?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2025 14:14

ajl schreef:Bedankt voor de tips Marnix! De eerste camping ziet er fantastisch uit. Steeds opnieuw opbreken is niets voor ons. Is de regio mooi genoeg om op de camping twee weken te bivakkeren en vanuit daar te trekken?

Als je van mooie natuur houdt zijn er weinig gebieden in Europa zo mooi is mijn mening. Vooral ook omdat het er niet dicht bevolkt, in de natuur ben je ook echt helemaal in de natuur. Maar, als je langer op een zelfde plek wil blijven zou ik niet naar Melkevoll gaan. Die camping ligt helemaal aan het eind van een doodlopend dal, vanaf de camping kan je wandelen naar de gletsjer en richting Oldevatnet maar als je meer wil zien moet je iedere keer een eindje terug (km of 20) om alleen al het dal uit te komen. Dan is twee weken misschien wat lang voor die plek. 1x verkassen ook geen optie? Zo niet, dan zou ik aan het Lusterfjord gaan staan bijvoorbeeld, vanaf daar kan je Jotunheimen (de bergen) in en naar de gletsjers aan de zuidkant van Jostedalsbreeen, heb je het fjord, watervallen enz. Of wel in de buurt van die camping maar dan bij Strynn / Olden want dan kan je ook veel kanten op. Ik denk dat jullie als wandelaars / bergliefhebbers het er fantastisch zouden vinden. Je kan er trouwens ook goed meerdaagse wandelingen / huttentochten doen via DNT.

Afbeelding
Oldevatnet

Afbeelding
Jotunheimen

N.B. Is SA niet meer actief? Ik zie ook dat al zijn berichten verwijderd zijn. Weet jij waarom hij gestopt is?

Hij was gewoon een beetje klaar met forummen, had er niet zoveel plezier meer in.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2025 14:15

Wij zijn ons weer op Zweden aan het orienteren, beetje naar het zuidoosten aan het kijken. Zijn er nog mensen met tips voor die regio?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 jan 2025 14:52

Wij zijn 3 jaar geleden in het zuiden van Zweden geweest. Wel op 1 plekje.

Wij zaten toen hier: https://www.getnogard.se/en/

We hadden toen uitstekend weer, dat scheelt natuurlijk ook wel. Mooi natuurgebied, fikkie stoken op de camping en grote plekken en zeer betaalbaar. Heerlijk aan het meer gezeten en ook nog een dagje 2 kano's gehuurd (best goedkoop daar dus zeker te overwegen).

Dat is eigenlijk het enige wat we tot nu toe in Zweden hebben gedaan. Als kind kwam ik er wel vaak. Maar dat zijn andere tijden!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2025 15:55

Katlheen schreef:Wij zijn 3 jaar geleden in het zuiden van Zweden geweest. Wel op 1 plekje.

Wij zaten toen hier: https://www.getnogard.se/en/

We hadden toen uitstekend weer, dat scheelt natuurlijk ook wel. Mooi natuurgebied, fikkie stoken op de camping en grote plekken en zeer betaalbaar. Heerlijk aan het meer gezeten en ook nog een dagje 2 kano's gehuurd (best goedkoop daar dus zeker te overwegen).

Dat is eigenlijk het enige wat we tot nu toe in Zweden hebben gedaan. Als kind kwam ik er wel vaak. Maar dat zijn andere tijden!

Bedankt. Ik ben er twee keer eerder geweest en het weer was er meestal prima. 2x op Camping Tiveden wat een heel fijne camping is in een mooie omgeving, op Radastrands Camping en op Spillhammars, iets verder naar het oosten. Allemaal fijne campings met zwemgelegenheid, vuurplaatsen, leuke activiteiten voor kinderen, mogelijkheden om te kanoën. Heb vanaf Tiveden met mijn zoontje van toen 6 inderdaad ook 2 dagen met de kano weggeweest en samen in zijn pop-up-tentje wildgekampeerd op een eilandje in het meer, superleuk! Nu zijn we aan het kijken of we wat meer richting Kalmar of zo kunnen gaan en zo een nieuwe hoek van Zweden kunnen ontdekken. Andere delen van Zweden zijn wel weer heel ver weg, ik zou best wel eens wat noordelijker willen maar dat is allemaal wel wat ver met een vouwwagen en relatief kleine kinderen :-)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 jan 2025 17:17

Ja ligt er natuurlijk aan hoe je gaat. Als je de boot naar Goteborg neemt kan je wat makkelijker hogerop. Wij zijn heen over de tolbrug gegaan met tussenstop net boven Hamburg en bij Kopenhagen (caravan). Terug dus de boot genomen naar Kiel. Was toch prettiger.
Bij de camping die ik doorgaf zit een heel natuurgebied inclusief zee arenden die daar hun broedplaats hebben. Daar kan je dus naartoe met de kano. Wel netjes op afstand blijven. Erg indrukwekkend om te zien. Daar is ongetwijfeld wel een eilandje te vinden om een tentje neer te zetten voor een nachtje :-)

Hier heb als kind menig vakantie doorgebracht:
https://www.google.com/maps/place/Tivedsbadet/@58.8867411,14.0969704,477063m/data=!3m1!1e3!4m9!3m8!1s0x465b84d1d23e31ef:0x100dc84ec01f4f25!5m2!4m1!1i2!8m2!3d58.8393105!4d14.4613124!16s%2Fg%2F1q6cwcn6j?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTIxMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Ligt wel iets noordelijker. Ik weet dat je daar een heel eind kon lopen in het water voordat het dieper werd. Zo te zien op de satelliet foto's is dat nog steeds zo.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 jan 2025 17:23

Onder het motto 'voorpret is ook pret' kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen denk ik :-)

Haha, inderdaad. Soms is de voorpret leuker dan de reis zelf, je moet uitkijken dat de reis zelf geen teleurstelling wordt door alle voorpret :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2025 19:08

Katlheen schreef:Ja ligt er natuurlijk aan hoe je gaat. Als je de boot naar Goteborg neemt kan je wat makkelijker hogerop. Wij zijn heen over de tolbrug gegaan met tussenstop net boven Hamburg en bij Kopenhagen (caravan). Terug dus de boot genomen naar Kiel. Was toch prettiger.
Bij de camping die ik doorgaf zit een heel natuurgebied inclusief zee arenden die daar hun broedplaats hebben. Daar kan je dus naartoe met de kano. Wel netjes op afstand blijven. Erg indrukwekkend om te zien. Daar is ongetwijfeld wel een eilandje te vinden om een tentje neer te zetten voor een nachtje :-)

Hier heb als kind menig vakantie doorgebracht:
https://www.google.com/maps/place/Tivedsbadet/@58.8867411,14.0969704,477063m/data=!3m1!1e3!4m9!3m8!1s0x465b84d1d23e31ef:0x100dc84ec01f4f25!5m2!4m1!1i2!8m2!3d58.8393105!4d14.4613124!16s%2Fg%2F1q6cwcn6j?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTIxMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Ligt wel iets noordelijker. Ik weet dat je daar een heel eind kon lopen in het water voordat het dieper werd. Zo te zien op de satelliet foto's is dat nog steeds zo.

Grappig, die camping Tiveden ligt aan de overkant aan het zelfde meer, het Undenmeer tussen de grote meren in dus ik ken het gebied. Daar dus ook met de kano op geweest en op een eiland geslapen, het water van dat meer is zo schoon dat je het gewoon direct kan drinken. Mooi gebied.

Valt trouwens in mijn optiek niet onder “noordelijker”. Dan doel ik wel boven Oslo / Stockholm.

Terug naar “Algemene Zaken”