StillAwake schreef:Wel bijzonder hoe jij uiteindelijk bij een dominee in onderbroek terechtkomt.
Dat kwam denk ik door mijn opmerkingen over David, die danste in zijn onderkleed.... en Michal stond met een oordeel klaar. Maar David zei: Ik deed het voor God dus dan is het goed. Het ging me erom dat chirstenen ook snel met een oordeel klaar staan, bijvoorbeeld over de kleding van anderen. We veroordelen veel te snel mensen omdat wij denken dat wat ze doen niet tot Gods eer is terwijl zij het wel tot eer van God doen en daar moet je voorzichtig mee zijn.
Vooralsnog zie ik geen principieel bezwaar tegen andere instrumenten dan het orgel, en wél principieel bezwaar tegen het orgel als een soort modern altaarstuk.
De Bijbel roept op om zoveel mogelijk muziekinstrumenten te gebruiken, en daar mag het orgel er zeker één van zijn. Maar als dat het enige instrument is wat gebruikt wordt is er wél iets fout gegaan (zeker nu de techniek ons de mogelijkheid biedt om zelfs een triangel uit te versterken tot het niveau van een startende straaljager).
Wat ik bijzonder vindt in deze discussie (niet alleen in dit topic) is dat er voorbeelden aangehaald worden van bandjes tie te hard of te oneerbiedig spelen, terwijl exact datzelfde óók op het orgel plaatsvindt.
Ik kan me ook kerkbandjes herinneren die wél heel beschaafd spelen, en organisten waarvan de linkerhand niet wist wat de rechterhand deed.
En inderdaad, ik kan me ook organisten herinneren die heel ingetogen speelden in dienst van de zingende gemeente, en bandjes waarvan de zangeres vooral sexy stond te zijn.
Maar wat opvalt is dat tegenstanders van andere instrumenten of een band vooral de uitwassen van de door hen niet gewenste uitvoeringsmethoden weten te benoemen, terwijl de uitwassen aan "eigen" kant gemakshalve buitne beschouwing gelaten worden.
Hm ja, dat er vanuit praktische redenen voor het orgel wordt gekozen is prima. Maar er zijn genoeg kerken waar iedereen zou gaan steigeren als er een ander instrument gebruikt zou worden gekozen, waar het orgel heilig is geworden en de rest als onheilig wordt bestempeld om dat eerste te benadrukken. Dat is een trieste zaak.
Bij ons in de gemeente speelt dit gelukkig niet meer, we hebben niemand die orgel kan spelen, en moeten het dus doen met twee pianisten, een gitarist en een panfluitiste die elkaar afwisselen. En dan is er altijd nog Youtube, waar een hoop muziek opstaat die als begeleiding kan dienen.
Prima. Bij ons wordt het nog afgewisseld, dat vind ik niet erg want als het orgel goed bespeeld wordt is het een heel mooi instrument. Soms spelen band en orgel ook samen, dat kan ook erg mooi zijn.