Iemand ervaring met heftige depressie en angst na veel blootstelling aan heavy metal muziek?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Alfredo25
Verkenner
Verkenner

Iemand ervaring met heftige depressie en angst na veel blootstelling aan heavy metal muziek?

Berichtdoor Alfredo25 » 19 okt 2024 22:27

Graag hoor ik jullie ervaringen hier mee.
Ik heb zelf 6,5 jaar heavy metal muziek geluisterd.
En toen is de diagnose schizofrenie bij mij vastgesteld
Ik denk omdat het zulke harde drukke muziek was en dat ik sterke wiet rookte in die tijd

Nu dus last van derealisatie/depersonalisatie, angst thuis en buiten huis, en depressie
Ook denk ik soms dat ik het niet meer zie zitten. Maar heb altijd al tegen mezelf gezegd ik houd stand tot het einde van mijn leven

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Iemand ervaring met heftige depressie en angst na veel blootstelling aan heavy metal muziek?

Berichtdoor Pcrtje » 20 okt 2024 08:06

Hoi Alfredo25, welkom op het forum. Je vraag is relatief makkelijk te beantwoorden: schizofrenie is voor een groot deel erfelijk bepaald waarbij er vaak aanvullende risicofactoren zijn. Het luisteren van bepaalde soorten muziek is geen oorzaak of risicofactor voor schizofrenie. Het eerlijke antwoord is dat drugs dat wel zijn, waaronder wiet.

Met goede begeleiding is er met schizofrenie te leven. Ik neem aan dat je hiervoor al hulp van een psychiater hebt (gehad).
"Een libelle zweeft over het water..."

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Iemand ervaring met heftige depressie en angst na veel blootstelling aan heavy metal muziek?

Berichtdoor StillAwake » 20 okt 2024 15:58

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 okt 2024 17:35

Alfredo25 schreef:Graag hoor ik jullie ervaringen hier mee.
Ik heb zelf 6,5 jaar heavy metal muziek geluisterd.
En toen is de diagnose schizofrenie bij mij vastgesteld
Ik denk omdat het zulke harde drukke muziek was en dat ik sterke wiet rookte in die tijd

Nu dus last van derealisatie/depersonalisatie, angst thuis en buiten huis, en depressie
Ook denk ik soms dat ik het niet meer zie zitten. Maar heb altijd al tegen mezelf gezegd ik houd stand tot het einde van mijn leven

Ik luister al bijna 30 jaar heavy metal. Wat Pcrtje zegt, muziek heeft niks met schizofrenie te maken (en hij is arts die er verstand van heeft)

Er is een logische denkfout genaamd "Post hoc, ergo proctor hoc" (na iets, daarom door iets). Na het luisteren van heavy metal is er schizofrenie vastgesteld, en daarom denk je dat het door het luisteren naar heavy metal komt. Maar dat klopt dus niet; het ene heeft niets met het andere te maken.

Het is wel heel vervelend voor je en je zult daar inderdaad best last van hebben. Het enige wat ik je kan aanraden is je medicijnen (blijven) nemen en goed contact houden met je huisarts of psychiater, en met vrienden/familie die een oogje in het zeil kunnen houden. Misschien weten de hulpverleners wel van een behandeling of therapie die de angst en/of depressie kunnen helpen verlichten. Maar doe dit niet in je eentje! Er zijn mensen die je kunnen en willen helpen, dus geef ze de kans!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2024 19:16

StillAwake schreef:Metal heeft weinig tot niets met schizofrenie te maken.
Sterker nog: het is de meest rustgevende muziek die ik ken.
Het roken van wiet klinkt meer als de oorzaak van het probleem wat je noemt...

Mee eens, overigens zijn de teksten niet altijd rustgevend denk ik, maar dat hoeft ook niet, muziek mag ook wel echt ove de mooie en minder mooie dingen in het leven gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 okt 2024 03:23

Marnix schreef:Mee eens, overigens zijn de teksten niet altijd rustgevend denk ik, maar dat hoeft ook niet, muziek mag ook wel echt ove de mooie en minder mooie dingen in het leven gaan.

Niemand neemt de teksten serieus; de muzikanten niet en de luisteraars niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2024 08:23

Mortlach schreef:Niemand neemt de teksten serieus; de muzikanten niet en de luisteraars niet.

Op een enkeling na misschien die al niet zo stabiel of flink depressief is misschien. Overigens vind ik het "niemand neemt het toch niet serieus" nog geen overtuigend argument dat je dan dus maar alles kan zeggen / zingen, gewelddadige teksten, soms satanistische teksten of extreem anti-religieus, suicidaal enz.

Maar goed, dat zijn wel de echte extremen dus ik deel de analyse dat schizofrenie niet wordt veroorzaakt door metal. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat metal juist heel rustgevend kan zijn en ik herken dat wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Alfredo25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alfredo25 » 21 okt 2024 11:20

Ik begrijp dat mensen geloven dat de schizofrenie niet door de muziek komt. Dit wil ik weerleggen omdat:

Het bekend is dat trauma en langdurige angst schizofrenie kunnen Triggeren. De vorm van heavy metal die ik luisterde was namelijk de hardste vorm van metal. Genaamd death metal.

Tijdens het luisteren ben ik een jaar paranoïde geweest omdat ik van mening was dat death metal letterlijk de dood veroorzaakte.

Alfredo25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alfredo25 » 21 okt 2024 11:24

Death metal is satanisme op het hoogste niveau
Dat brengt niks goeds en christenen zouden hier van weg moeten blijven

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 okt 2024 11:34

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2024 12:22

Alfredo25 schreef:Death metal is satanisme op het hoogste niveau

Helemaal met je eens dat er een heleboel troep tussen zit, maar het is niet dat veel fans gewelddadig zijn of morbide of satanisten zijn. Het is ook nietzo dat ze allemaal doodwensen krijgen van de muziek of schizofreen raken. Dat dat bij jou wel zo werkte heeft allicht te maken met drugsgebruik in combinatie met bepaalde andere factoren. Maar ik maak uit je reacties op dat je niet meer naar die muziek luistert.

Maar waarom heb je er zo lang naar geluisterd als het zo onprettig was?
Hoe heeft de muziek te maken met je angst? Waar ben je precies bang voor?
Je plaatst dit op dit forum, ik hoeverre speelt geloof een rol in je leven?
Waarom lijk je meer last van angst te hebben nu je afstand hebt genomen van de muziek wat in je ogen juist de oorzaak van de angsten was? Je zou toch zeggen dat als je breekt met die muziek, dat juist opluchting zou moeten geven.

Alfredo25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alfredo25 » 21 okt 2024 14:41

Maar waarom heb je er zo lang naar geluisterd als het zo onprettig was?

De vorm van death metal die ik luisterde was melodisch death metal om precies te zijn en ik ben er ingesluisd door het melodische gedeelte (hierdoor was het luisteren een verslaving en ook was ik heel boos destijds wat met de muziek geassocieerd word) en ziek gemaakt door het schreeuwen in combinatie met de weed. Zo zie ik het.

De mensen die dit maakten hebben mij opgezadeld met een bepaalde verantwoordelijkheid die ik moet dragen en overal waar ik kom krijg ik er mee te maken. Ik kan niet zeggen wat deze verantwoordelijk is want ben bang dat het tegen me gebruikt kan worden. De ggz is op de hoogte.

Ik ben christelijk opgevoed en ben toen al gewaarschuwd voor muziek als refo zijnde destijds. Nu ik 35 jaar ben ben ik opnieuw weer reformatorisch geworden nadat ik inzag dat de muziek van de duivel was.

Waarom lijk je meer last van angst te hebben nu je afstand hebt genomen van de muziek wat in je ogen juist de oorzaak van de angsten was? Je zou toch zeggen dat als je breekt met die muziek, dat juist opluchting zou moeten geven.

Door de verantwoordelijkheid waar ik mee opgezadeld ben door de artiesten dus

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 okt 2024 15:37

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 okt 2024 17:31

Alfredo25 schreef:Death metal is satanisme op het hoogste niveau

Sorry, dat is Black metal. Death metal is een ander genre.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2024 22:34

Alfredo25 schreef:Maar waarom heb je er zo lang naar geluisterd als het zo onprettig was?

De vorm van death metal die ik luisterde was melodisch death metal om precies te zijn en ik ben er ingesluisd door het melodische gedeelte (hierdoor was het luisteren een verslaving en ook was ik heel boos destijds wat met de muziek geassocieerd word) en ziek gemaakt door het schreeuwen in combinatie met de weed. Zo zie ik het.

De mensen die dit maakten hebben mij opgezadeld met een bepaalde verantwoordelijkheid die ik moet dragen en overal waar ik kom krijg ik er mee te maken. Ik kan niet zeggen wat deze verantwoordelijk is want ben bang dat het tegen me gebruikt kan worden. De ggz is op de hoogte.

Ik ben christelijk opgevoed en ben toen al gewaarschuwd voor muziek als refo zijnde destijds. Nu ik 35 jaar ben ben ik opnieuw weer reformatorisch geworden nadat ik inzag dat de muziek van de duivel was.

Door de verantwoordelijkheid waar ik mee opgezadeld ben door de artiesten dus

Bedankt voor je reactie. Ik zal er op reageren maar wil eerst nog wat verduidelijking vragen. Want je hebthet twee keer over “de verantwoordelijkheid waarmee je opgezadeld bent door de muzikanten en waar je overal mee te maken krijgt.”

Maar wat bedoel je daarmee? Welke verantwoordelijkheid heb je nu vanwege de muziek die je vroeger luisterde? Beschrijf het eens, maak het concreet want ik snap het niet. Je luistert die muziek toch niet meer? Waar ben je dan dan nog mee opgezadeld vanuit die muziek?

Terug naar “[Religie] - Open forum”