Huisje_op_de_hei schreef:Ik zal eerlijk toegeven dat ik vrijwel direct de Bijbel gepakt heb om bovengenoemde teksten te controleren

. En ja het is nog waar ook.... het staat er dus echt. Zelfs in de vertaling van 't exemplaar van mijn overgrootmoeder uit 1870 ofzo. Onleesbaar en valt van gammeligheid uit elkaar. Maar zo klinkt het ongeveer: "Genesis 4:21 Ende de naem fijns bzoeders was Jubal: defe was de vader van alle die harpen ende ozgelen handelen".
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat ze het orgel toen al kenden zoals wij nu. Maar wie weet.
Een ding weet ik zeker. Een elektrische gitaar was er dus echt niet bij

.
Thomas Edison was nog niet geboren.
Het is een mooi stukje vertaalwerk dat wel goed uitkwam. In de kanttekeningen staat: "42 Of: citers. Hebr. die harp en orgel handelt, dat is, die daarmede omgaat. "Hoedanig eertijds de muziekinstrumenten geweest zijn, is onzeker; maar hier is gevolgd het gevoelen van het meeste deel der geleerden.". Het is namelijk wel bekend dat er toen gen orgels waren, de eerste instrumenten die een beetje op orgels werden pas 250 jaar voor Christ uitgevonden. Waarschijnlijk was het meer zoals een herdersfluit, iets waardoor pneumatiek, lucht door buisje voor geluid zorgt. Nieuwe vertalingen kiezen daaarom dorgaans voor "fluiten" want dat komt veel meer in de buurt van de werkelijkheid dan "orgelen"
Het verhaal van Benefietdiner dat Jubal "handelde in orgels" klopt in ieder geval van geen kant. Zo zie je maar weer dat de Statenvertaling ook niet onfeilbaar is. Zie ook deze
vraag en antwoord op Refoweb.
Benefietdiner schreef:Een orgel bevat alle instrumenten in één. In Psalm 150 wordt ook het orgel genoemd.
Dus Psalm 150 had net zo goed alleen het orgel kunnen noemen, daarmee waren met deze theorie alle andere instrumenten overbodig geweest

Wat natuurlijk nergens op slaat, een orgel heeft allicht registers maar daarmee kan je niet zeggen dat een orgel ook een viool is en een harp en en gitaar. De klinken totaal anders

Maar in Psalm1 50 wordt een fluit bedoeld, aldus experts. Het orgel zoals was er toen nog niet, zeker niet in de vorm zoals wij die kennen.
Orgel betekent in het Hebreeuws een ‘lieflijk instrument’ door Jubal uitgevonden die ook in orgelen handelden. Gen. 4:21.
Jubal een kind van Lamech die een nakomeling van Kain was, waar de Bijbel niet heel positief over is dus de vermelding in Genesis 4 sowieso niet heel positief.
Job 21:12: Zij heffen op met de trommel en de harp, en zij verblijden zich op het geluid des orgels.
Job 30:31: Hierom is mijn harp tot een rouwklage geworden, en mijn orgel tot een stem der wenenden
Ook hier gaat het over een fluit. Uit een heel oude Waarheidsvriend:
Nu is de volgende vraag: Wat bedoelen die Oudtestamentische teksten? Gaat het om een orgel in onze betekenis? Het Oudtestamentische woord oegab is de weergave van een fluit. Het werkwoord agab, waar het zelfstandig naamwoord oegab van afgeleid is, betekent dat je je met verlangen tot iemand wendt. Denk aan de dubbele betekenis van de herdersfluit. Het is een instrument dat dient voor de kudde en het is tegelijk een bukolisch instrument, waarop muziek vol verlangen, tot minneliederen toe, wordt gespeeld en dienovereenkomstige liederen worden begeleid. Het Oudtestamentische orgel heeft dus meer met een fluit dan met ons pijpinstrument te maken, en daarom wordt het 'orgel' (de fluit dus) vaak in één adem genoemd met snaarinstrumenten als de harp. Van een Bijbels orgel is geen sprake, ook al niet omdat zeker de Oudtestamentische liturgie te bewegelijk was dan dat men een vaststaand pijporgel ter begeleiding van de zang had kunnen gebruiken. Daarvoor waren, getuige de Psalmen, Ezra en Nehemia en andere Bijbelboeken, andere instrumenten geschikt. De Nieuwtestamentische kerken waren vaak kleinere ruimten als huiskamers en een gehoorzaal van Tyrannus. Het is de vraag of men daar met instrumenten werkte. Daar waar het om grotere samenkomsten ging, namelijk in de gemeente(n) van Jeruzalem, gold hoogstwaarschijnlijk het joodse recept. Ondanks de door velen bewezen overeenkomsten tussen de Israëlitische en de Nieuwtestamentische liturgie ligt het niet voor de hand dat muziekinstrumenten veelvuldig gebruikt zijn in de liturgie. Wel worden in 1 Cor. 13 en 14 en hier en daar in Openbaring, en ook nog wel op andere plaatsen muziekinstrumenten genoemd, maar nergens wordt met zoveel woorden gezegd dat deze gebruikt werden in de Nieuwtestamentische eredienst. Conclusie: noch in het Oude, noch in het Nieuwe Testament is sprake van orgels.