The Passion of the Christ

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 18:35

Hehe... hier trap je toch ook niet in:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/40022
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

niels82
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor niels82 » 01 apr 2004 18:50

Hier nog een uitspraak van een recencent uit Amerika over the passion of Christ: ''The Passion of the Christ is an artistic expression of the faith, not the faith itself''.

Of je er wel of niet naar toe gaat lijkt me heel persoonlijk en zal ook wel worden beinvloed door je kerkelijke achtergrond.

Ik ga zelf niet, omdat ik vind dat je het lijden van Christus nooit uit kunt beelden! In de bijbel staat, zoals reeds gezegd, goed genoeg beschreven denk ik hoe het lijden van Christus is geweest.
Ik ben het met Henkie eens dat Mel Gibson zeker niet de figuur is die Jezus op een goede manier kan uitbeelden. Afgezien van het feit of je het lijden en sterven van Christus op deze manier mag weergeven :!:

Maar zie de recensies van de film tegemoet.... En graag een goeie recensie waar ik wat aan heb natuurlijk :wink:
Love can grow in all kinds of weather
As long as it is... planted in two hearts together!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 19:25

Leuke reacties op Fok:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/40022

fok schreef:Vanmiddag was er opnieuw grote commotie rond de nieuwste film van Mel Gibson: 'The Passion of the Christ'. Bij een bioscoop in Amsterdam stonden meer dan 25 man voor de deur, verkleed als Jezus Christus. Zij dachten dat ze op de premièredag van de film gratis naar binnen mochten als ze in bijbelse stijl gekleed zouden zijn, het bleek echter te gaan om een 1 april grap. De grap viel niet bij iedereen even goed; enkele onruststokers begonnen met stenen te gooien.

'The Passion of the Christ', een film die gaat over de laatste twaalf uur uit het leven van Jezus Christus, kwam de afgelopen weken meerdere malen opvallend in het nieuws. Zo overleden een Amerikaanse en een Braziliaan na het zien van de film. Ook zette de film aan tot bekentenissen van een moord in de Verenigde Staten en aanslagen in Noorwegen.

kvond deze reacties wel erg grappig :mrgreen:

"Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen" en ja hoor, een stuk of wat Jezussen gaan gooien :'(

Hij die zonder zonde was wierp de eerste steen, en toen mocht ie niet meer naar binnen

maar goed ik vond deze reactie ook wel tekenend...

Hmmm is er ooit eerder een film geweest die zo'n impact heeft gemaakt op de mens ? Ben benieuwd waar het aan ligt dan...zeker nog nooit zulk goed camerawerk en acteertalent gezien ofzo ? :wink:

deze post was bedoeld voro mensen die te lui zijn om bovenstaande link aan te klikken :P
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 apr 2004 12:36

Uitspraken van prof. Barnes Tatum van het Jezus Seminary, expert van Jezus-verfilmingen, gister te zien in de documentaire 'Jezus in beeld' (Ned. 1):

vrij vertaald:

"als je het al aanstootgevend vindt om Jezus als mens uitgebeeld te zien op het witte doek, dan zou het al helemaal aanstootgevend geweest moeten zijn om Jezus als mens mee te maken"

"als je Jezus niet als mens zou mogen afbeelden, roept dat de vraag op of je wel gelooft dat Jezus echt mens geworden is"

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 apr 2004 12:38

'The Passion of the Christ', een film die gaat over de laatste twaalf uur uit het leven van Jezus Christus, kwam de afgelopen weken meerdere malen opvallend in het nieuws. Zo overleden een Amerikaanse en een Braziliaan na het zien van de film. Ook zette de film aan tot bekentenissen van een moord in de Verenigde Staten en aanslagen in Noorwegen.
dit zijn wat losse uitspraken die weinig hout snijden.

Wat is het gemiddelde percentage mensen dat onder het zien van een film overlijdt. Vermenigvuldig dat met het aantal mensen dat de POTC gezien heeft, en dan kun je er wat zinnigs over zeggen.

Idem voor de rest van de zogenaamde opvallende gebeurtenissen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2004 14:23

"als je het al aanstootgevend vindt om Jezus als mens uitgebeeld te zien op het witte doek, dan zou het al helemaal aanstootgevend geweest moeten zijn om Jezus als mens mee te maken"

"als je Jezus niet als mens zou mogen afbeelden, roept dat de vraag op of je wel gelooft dat Jezus echt mens geworden is"

Hehe... Ik ken die Tatum niet... maar ik mag die man gelijk al :) Scherpe maar ware uitspraken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 apr 2004 14:24

Ik denk niet dat jij het Jesus-seminar erg leuk zult vinden ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 14:29

Wie heeft hem trouwens al gezien, en wat zijn je ervaringen?

Is het echt zo dat je bij het bidden en bijbellezen iedere keer gestoord wordt door filmbeelden?

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 03 apr 2004 20:17

Ik ben niet van plan deze film te gaan bekijken. Wat ik erg schrijnend vind is dat veel mensen die zich christen noemen naar deze film gaan. Ik heb aan de Bijbel genoeg. Daar komt bij dat het geestelijke lijden van Jezus Christus niet te verfilmen is. In de film wordt dus maar een halve Christus voorgesteld, nl. Christus als Mens. Als God wordt Hij niet afgebeeld (wat überhaupt door Hemzelf verboden is). Nu lijkt het erop dat Christus als mens de straf op onze zonden gedragen heeft, maar dat is helemaal niet waar. Juist doordat Hij dat als God deed is de weg naar de Vader open en kunnen zondaren gered worden.

Dat die Mel Gibson zo'n film maakt is op zich helemaal niet verwonderlijk. Hij is Rooms Katholiek en daar wordt nu eenmaal veel meer waarde gehecht aan een visuele ondersteuning naast te bijbel (gezien de vele beelden die ze hebben).

Een laatste punt is de commerciële kant van het verhaal. Met een film blijft het natuurlijk een financieel spelletje, hoe meer bezoekers, hoe beter het is voor de portomonee.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 20:34

Gandalf schreef:Ik ben niet van plan deze film te gaan bekijken. Wat ik erg schrijnend vind is dat veel mensen die zich christen noemen naar deze film gaan. Ik heb aan de Bijbel genoeg.

Is het erg als anderen dit wel kunnen waarderen, naast de bijbel?

In de film wordt dus maar een halve Christus voorgesteld, nl. Christus als Mens. Als God wordt Hij niet afgebeeld (wat überhaupt door Hemzelf verboden is).

Als God liep hij ook niet op deze aarde rond... iig niet direct zichtbaar.

Dat die Mel Gibson zo'n film maakt is op zich helemaal niet verwonderlijk. Hij is Rooms Katholiek en daar wordt nu eenmaal veel meer waarde gehecht aan een visuele ondersteuning naast te bijbel (gezien de vele beelden die ze hebben).

Da's waar.

Een laatste punt is de commerciële kant van het verhaal. Met een film blijft het natuurlijk een financieel spelletje, hoe meer bezoekers, hoe beter het is voor de portomonee.

Maar dat hoeft niet de intentie van de maker te zijn, daar heb je gewoon geen invloed op. En als kunstenaar wil je natuurlijk ook dat je producten door veel mensen gezien en gewaardeerd worden. In sommige gevallen lukt dat ook en verdien je er 'toevallig' ook geld mee.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 03 apr 2004 21:28

Aragorn schreef:
Gandalf schreef:Ik ben niet van plan deze film te gaan bekijken. Wat ik erg schrijnend vind is dat veel mensen die zich christen noemen naar deze film gaan. Ik heb aan de Bijbel genoeg.

Heeft een echte christen naast de Bijbel nog meer nodig voor het "onderhoud" van z'n geloof?

Aragorn schreef:
In de film wordt dus maar een halve Christus voorgesteld, nl. Christus als Mens. Als God wordt Hij niet afgebeeld (wat überhaupt door Hemzelf verboden is).

Als God liep hij ook niet op deze aarde rond... iig niet direct zichtbaar.

Maar als je deze film wilt gebruiken om het evangelie te "vertellen", dan moet het hele evangelie aan de orde komen. Als je Christus als God niet laat zien in de film, vertel je maar een half evangelie. Dáár heb ik de meeste moeite mee, dat aan al die mensen die de film zien maar een halve Christus wordt voorgesteld.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 21:38

Gandalf schreef:
Aragorn schreef:

Heeft een echte christen naast de Bijbel nog meer nodig voor het "onderhoud" van z'n geloof?

Niet perse nodig. Maar ook niet verboden. Net als preken of boeken van oude en nieuwe schrijvers.

Maar als je deze film wilt gebruiken om het evangelie te "vertellen", dan moet het hele evangelie aan de orde komen. Als je Christus als God niet laat zien in de film, vertel je maar een half evangelie. Dáár heb ik de meeste moeite mee, dat aan al die mensen die de film zien maar een halve Christus wordt voorgesteld.

Het feit dat de godheid van Jezus niet direct af te lezen is (net als in het echt), wil niet zeggen dat dat element niet uitgebeeld wordt. Ik denk zo dat er in de film duidelijk genoeg naar voren komt dat Jezus meer was dan gewoon een mens. Heb het niet gezien, maar adhv wat ik ervan gehoord heb, heb ik geen reden om aan te nemen dat dit niet zo is.

(magoed, deze discussie is hier al 3x gevoerd geloof ik..)

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 03 apr 2004 22:36

Ik heb de film daarstraks gezien en moet zeggen dat ik er heel diep van onder de indruk ben. Op dit moment ben ik nog heel erg overspoeld door emoties, dus het is moeilijk om er iets over te zeggen. Ik heb vreselijk moeten huilen bij de film (het meisje van de bioscoop, dat de zaal kwam schoonmaken, kwam nog heel lief zeggen dat er in de lobby mensen waren waar we mee konden praten als we dat wilden :oops: . Maar dat wisten we, want die waren van onze eigen kerk :mrgreen: )

Eerste reactie: ja, dit geeft voor mij een enorme verdieping van het besef van het offer van Jezus. Ik voel me zo klein en nietig. En ook vreselijk zondig. Onvoorstelbaar, dat Iemand dit allemaal voor ons over heeft gehad.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 apr 2004 22:49

wormpje schreef:Ik heb de film daarstraks gezien en moet zeggen dat ik er heel diep van onder de indruk ben. Op dit moment ben ik nog heel erg overspoeld door emoties, dus het is moeilijk om er iets over te zeggen. Ik heb vreselijk moeten huilen bij de film (het meisje van de bioscoop, dat de zaal kwam schoonmaken, kwam nog heel lief zeggen dat er in de lobby mensen waren waar we mee konden praten als we dat wilden :oops: . Maar dat wisten we, want die waren van onze eigen kerk :mrgreen: )

Eerste reactie: ja, dit geeft voor mij een enorme verdieping van het besef van het offer van Jezus. Ik voel me zo klein en nietig. En ook vreselijk zondig. Onvoorstelbaar, dat Iemand dit allemaal voor ons over heeft gehad.

hallo,

ik ken je niet dus ik stel deze vraag voorzichtig;

Wist je dat nog niet dan?

met vr gr en hopende dat de misschien emotionele gesteldheid zal overgaan in een beleving dat Hij dit voor mensen over gehad heeft die Hem dit hebben aangedaan.

JacobH

Weetje waar ik een beetje mee zit namelijk. Hoe kan je nou "ons" schrijven zonder "iets" (of een beetje) te weten wat het offer van Christus heeft ingehouden. Is er dan niet genoeg in de bijbel hierover geschreven? Nogmaals ik ken je niet en ik vraag dit in alle voorzichtigheid, maar als het goed is moet dit kunnen lijden, toch?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 22:54

Ik denk dat het niet zozeer is dat je dat nog niet weet, maar je kan er wel extra 'bij bepaald worden' toch? Net als bij het horen van een preek of het lezen van een oudvader daarover... je wist het natuurlijk allang, maar door een bepaalde uitleg of manier van spreken wordt het weer als nieuw en ben je er weer (meer) van onder de indruk.

(maar nu ben ik een beetje gras voor de voeten van wormpje aan het wegmaaien denk ik... :oops: )

Terug naar “Archief”