vrouwelijke domine??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 apr 2004 10:02

ik hou me ook wel aan de bijbel hor, ik ga echt niet preken. maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het absoluut jammer vind...ik zou graag de vrouw in een wat prominentere rol in de kerk willen zien. het is vaak allemaal zo traditioneel. ik denk niet eens dat ik een domina op de preekstoel wil zien, maar het idee dat je als vrouw iets niet mag is behoorlijk frustrerend hor. je wilt de Heere ook dienen, en dat kan dan alleen maar op bepaalde andere manieren. terwijl er zat geleerde en getalenteerde vrouwen zijn die ontzettend mooi de bijbel uit kunnen leggen.
Engaged @ 07-01-2005

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 10:03

Voel jij je zo onmachtig? :mrgreen: Oke, ga maar weer terug on-topic.

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2004 10:05

je kiest voor frustratie, misschien kan je een ander gevoel kiezen?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 apr 2004 10:07

ja, als jij me nou eens vertelt hoe...ik vind gewoon dat Jezus het niet zo bedoeld heeft (in mijn mening natuurlijk) als vele van jullie het zeggen. en ik vind niet dat wij maar in een hoekje geduwd moeten worden. en heel veel refo jongens hebben daar een hekel aan; een geemancipeerde vrouw.
Engaged @ 07-01-2005

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2004 10:11

ik als man houdt inderdaad er wel van om zelf leiding te geven. Niet omdat ik vind dat de vrouw dat niet moet doen, maar omdat het soort van ingebakken is. in mijn werk zie ik vaak dat huwelijken waarin de vrouw de leiding heeft, dat die huwelijken niet goed lopen. Altijd ruzie!
Niet omdat die vrouw leiding geeft, maar omdat die man dan te slap is om leiding te geven.

Een vrouw heeft gewoon iemandn odig die duidelijk is en rationeel af en toe de doorslag laat geven als de vrouw zich laat leiden doorhaar gevoel.
mannen komen van mars, vrouwen van venus.

maar mars en venus hebben elkaar nodig en hebben beide hun eigen specialiteit.

kunst is om niet te kijken naar de reacties van mannen in dit onderwerp, maar om je eigen specialiteit naar boven tehalen en daar wat mee te doen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 10:18

M@rije schreef:ja, als jij me nou eens vertelt hoe...ik vind gewoon dat Jezus het niet zo bedoeld heeft (in mijn mening natuurlijk) als vele van jullie het zeggen. en ik vind niet dat wij maar in een hoekje geduwd moeten worden. en heel veel refo jongens hebben daar een hekel aan; een geemancipeerde vrouw.

Er is geen vrouw in de Bijbel die leider is geweest.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 apr 2004 10:36

dus??????
wij doen nu zoveel dingen anders als in de bijbel. we houden toch bijv. ook geen sabbath op zaterag? er staat nergens dat die dag veranderd meost worden naar onze zondag. en we doen nog veel meer dingen anders dan in de tijd van de bijbel. en dan wordt er gezegd: je moet met de tijd meegaan, maar een vrouw mag dat niet. die moet in haar eigen hoekje blijven zitten.
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 apr 2004 10:37

en joris, jij scheert alle vrouwen over 1 kam. ik geef ook best veel leiding in de relatie met mij en mijn vriend, maar hij vind het zelf juist fijn. en volgens jou is dat dan slap? ik waardeer een vent die mij ziet als zijn gelijke, en mijn oordeel over dingen serieus neemt.
Engaged @ 07-01-2005

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 10:43

M@rije schreef:dus??????
wij doen nu zoveel dingen anders als in de bijbel. we houden toch bijv. ook geen sabbath op zaterag? er staat nergens dat die dag veranderd meost worden naar onze zondag. en we doen nog veel meer dingen anders dan in de tijd van de bijbel. en dan wordt er gezegd: je moet met de tijd meegaan, maar een vrouw mag dat niet. die moet in haar eigen hoekje blijven zitten.

Nee, maar in het Nieuwe Testament ook niet. Officieel zijn wij wel op de wereld maar niet van de wereld!

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2004 10:59

M@rije schreef:en joris, jij scheert alle vrouwen over 1 kam. ik geef ook best veel leiding in de relatie met mij en mijn vriend, maar hij vind het zelf juist fijn. en volgens jou is dat dan slap? ik waardeer een vent die mij ziet als zijn gelijke, en mijn oordeel over dingen serieus neemt.
ljkt mij heel bijbels.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 02 apr 2004 11:24

Het Weermannetje schreef:
M@rije schreef:dus??????

Nee, maar in het Nieuwe Testament ook niet. Officieel zijn wij wel op de wereld maar niet van de wereld!

Lijkt me een beetje een loze kreet. Deze uitspraak slaat op het hopeloze wat je hebt in een leven zonder God. Het wordt te vaak gebruikt om tradities (zowel bijbelse als niet bijbelse) in stand te houden.

Op dit punt (ook op andere punten) wordt mijns inziens de Bijbel te veel gelezen als een verordening in de trand van: 'In de tijd van de Bijbel ging het zo, dus moet het nu ook zo'. Zaken die in een cultuur bepaald werden worden te vaak als norm verheven in onze huidige cultuur.

Zo is het standpunt van de vrouw in het ambt puur verstandelijk vanuit de bijbel beredeneerd. Een commissie binnen (ik dacht) de NGK kwam er ook niet uit, omdat puur verstandelijk, op grond van diezelfde bijbel een ander standpunt even helder naar voren kwam (wel of geen vrouw in het ambt).

De bijbel wordt, door een standpunt hierover in te nemen wel gevaarlijk letterlijk benaderd, te meer omdat er schijnbaar op grond van diezelfde bijbel meerdere standpunten zijn.

De verschillende voor- en tegenstandpunten vertroebelen het zicht op het kruis, en wat daar is gebeurd.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 11:34

De verleidelijke leringen vertroebelen het gezicht op het kruis!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 13:44

Het Weermannetje schreef:
M@rije schreef:ja, als jij me nou eens vertelt hoe...ik vind gewoon dat Jezus het niet zo bedoeld heeft (in mijn mening natuurlijk) als vele van jullie het zeggen. en ik vind niet dat wij maar in een hoekje geduwd moeten worden. en heel veel refo jongens hebben daar een hekel aan; een geemancipeerde vrouw.

Er is geen vrouw in de Bijbel die leider is geweest.

Denk je niet dat dat meer aan de tijd waarin de bijbel zich afspeelt? In die tijd was er geen enkel volk in die buurt waar vrouwen leiding gaven. Nee, bij die andere volken was het soms nog erger!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 apr 2004 14:04

ik vind de emancipatie een hele goede ontwikkeling.
Engaged @ 07-01-2005

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 apr 2004 14:14

Volgens Paulus moeten vrouwen in de gemeente zwijgen.
Ik vind vrouwelijke dominees vaak best heel erg aardig, maar volgens de bijbel mogen ze dus alleen aan kinderen of vrouwen preken.
Volgens Paulus, dus.

Terug naar “Archief”