Volgens mij bedoelt Reader te zeggen dat de Gereformeerde Bond hier bewust een wat -voorzichtig gesteld- eenzijdig beeld probeert te schetsen van de toekomst in de PKN. Het is sprecies wat Speedy zegt: het gaat hier om een officiële brief namens de synode. De afzender schrijft dit namens het moderamen van de NHK en heeft ook een officieel dossiernummer.
Natuurlijk gaat de GB mee in de PKN. In een kerk met een voluit gereformeerde kerkorde heeft ze immers geen bestaansrecht meer.
Natuurlijk mogen bonders een eigen beleidsplan maken. Echter, die mag niet in strijd zijn met de kerkorde waar ze juist zo tegen zijn. M.a.w. Dat beleidsplan is dus niet meer dan gebakken lucht.
Laat ik dat duidelijk maken met een voorbeeld. Ik mag in mijn eigen eigen tuin een verkeerslicht neerzetten dat altijd op groen staat. Ik schrijf een brief naar de regering dat ik me zal houden aan de regels van het groene licht. De regering schrijft terug: Goed zo. Ga zo door. Je doet het geweldig. Daarbij vergeet ik echter dat ik ook nog wel eens buiten mijn tuin kom en dat de verkeerslichten daar regelmatig op rood staan. En ik word wel geacht me daar aan te houden, ondanks dat ik het daar niet mee eens ben.
De problemen voor mij worden echter nog groter zodra de meerderheid in de regering besluit dat het groene verkeerslicht in mijn tuin ontsierend is voor de omgeving en ik het dus direct moet verwijderen of het licht op rood zetten. Dat dit zal gebeuren is zeker. De vraag is alleen wanneer dit besluit wordt genomen.