De PKN is een kar met kikkers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 feb 2004 13:39

Volgens mij bedoelt Reader te zeggen dat de Gereformeerde Bond hier bewust een wat -voorzichtig gesteld- eenzijdig beeld probeert te schetsen van de toekomst in de PKN. Het is sprecies wat Speedy zegt: het gaat hier om een officiële brief namens de synode. De afzender schrijft dit namens het moderamen van de NHK en heeft ook een officieel dossiernummer.

Natuurlijk gaat de GB mee in de PKN. In een kerk met een voluit gereformeerde kerkorde heeft ze immers geen bestaansrecht meer.

Natuurlijk mogen bonders een eigen beleidsplan maken. Echter, die mag niet in strijd zijn met de kerkorde waar ze juist zo tegen zijn. M.a.w. Dat beleidsplan is dus niet meer dan gebakken lucht.

Laat ik dat duidelijk maken met een voorbeeld. Ik mag in mijn eigen eigen tuin een verkeerslicht neerzetten dat altijd op groen staat. Ik schrijf een brief naar de regering dat ik me zal houden aan de regels van het groene licht. De regering schrijft terug: Goed zo. Ga zo door. Je doet het geweldig. Daarbij vergeet ik echter dat ik ook nog wel eens buiten mijn tuin kom en dat de verkeerslichten daar regelmatig op rood staan. En ik word wel geacht me daar aan te houden, ondanks dat ik het daar niet mee eens ben.

De problemen voor mij worden echter nog groter zodra de meerderheid in de regering besluit dat het groene verkeerslicht in mijn tuin ontsierend is voor de omgeving en ik het dus direct moet verwijderen of het licht op rood zetten. Dat dit zal gebeuren is zeker. De vraag is alleen wanneer dit besluit wordt genomen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Vin

Berichtdoor Vin » 15 feb 2004 09:35

Omega schreef:De problemen voor mij worden echter nog groter zodra de meerderheid in de regering besluit dat het groene verkeerslicht in mijn tuin ontsierend is voor de omgeving en ik het dus direct moet verwijderen of het licht op rood zetten. Dat dit zal gebeuren is zeker. De vraag is alleen wanneer dit besluit wordt genomen.

Ja hier ben ik het ook zeker mee eens. Je moet wel heel naief zijn om dat toekomstbeeld te ontkennen, ik zou het bijna een wetmatigheid noemen :lol:

Ik ben bang dat als die haarscheurtjes eenmaal gaan knappen dat we minder mensen in de kerken overhouden dan er nu zijn.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 16 feb 2004 10:41

Omega schreef:1. Gemeenten met een hervormd-gereformeerde identiteit dienen volgens Plaisier te respecteren dat in andere gemeenten homoseksuele relaties worden gezegend (en kinderen aan het H.A. gaan). Die gemeenten zijn volgens de kerkorde namelijk wettelijk bezig.

Ik respecteer de MENSEN die deze mening er op na houden. Daarmee ACCEPTEER ik nog niet hun mening. Dat is ook de manier waarop mijn gemeente met de PKN omgaat.

Omega schreef:2. Het is niet mogelijk om een voorbehoud te maken op onderdelen van de nieuwe kerkorde van de PKN. Ieder lid is daaraan gebonden. Aan alle belijdende leden en ambtsdragers wordt bij hun bevestiging gevraagd of zij zich zullen houden aan deze regels van de kerk.

Maar aan regels moet je je altijd houden. Ik ben het met sommige regels in de huidige hervormde kerk ook niet eens (bijvoorbeeld de stelligheid waarmee de volwassenendoop wordt bestreden). Ook hier geld: respecteren is nog niet altijd accepteren. Bovendien: in de plaatselijke regeling kan worden vastgelegd dat geen homohuwelijken worden ingezegend, dat geen vrouwen ouderling of predikante kunnen worden. Ook dat de betreffende ambtsdrager zich exclusief gebonden weet aan de gereformeerde belijdenisgeschriften.

Omega schreef:4. Het strijden voor het alleenrecht van de gereformeerde belijdenis is niet in overeenstemming met de geest van de PKN.

We moeten niet net doen of de gereformeerde belijdenis hét is! De Bijbel is dé belijdenis. Sterker nog, we moeten de belijdenissen nu eens compleet buiten beschouwing laten in de hele discussie. Het gezanik hierover vertroebeld het zicht op Jezus Christus.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 feb 2004 18:59

Broeder Van Vliet,

Je visie is duidelijk. Je vindt bovendien dat Jezus Christus centraal moet staan. Van harte mee eens. Welnu, het volgende doet zich voor in mijn classis. Een groot deel van de afgevaardigden gelooft niet in de Godheid van Christus of Zijn opstanding uit de doden.

Moet ik respect hebben voor het feit dat mijn Heere en mijn God op deze wijze geloochend en gelasterd wordt? Na 1 mei wordt dat van mij geëist.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 feb 2004 22:40

Nog een aanvulling op de opmerkingen van broeder Van Vliet:

Bovendien: in de plaatselijke regeling kan worden vastgelegd dat geen homohuwelijken worden ingezegend, dat geen vrouwen ouderling of predikante kunnen worden. Ook dat de betreffende ambtsdrager zich exclusief gebonden weet aan de gereformeerde belijdenisgeschriften.

Het probleem van de plaatselijke regeling is tweeledig:

1. Je geeft hiermee aan dat je jezelf binnen de PKN in een uitzonderingspositie plaatst.

2. Deze uitzonderingspositie is alleen rechtsgeldig zolang deze niet in strijd is met de kerkorde (of de intentie daarvan) en een meerderheid van het moderamen deze in stand laat. Ieder moment kan men echter van hogerhand besluiten deze uitzonderingspositie in zijn geheel of op onderdelen aan te passen. Er zit namelijk een enorme juridische angel in dit zoethoudertje van de PKN: Bezwaarde gemeenten mogen namelijk wel een eigen beleidsplan maken en naleven, maar nergens is vastgelegd dat deze door het moderamen (of zelfs de classes!!!!) niet ingeperkt mag worden. Wat mij daarom verbaast en verbijstert is dat men met open ogen in deze nogal opzichtige val kruipt.

Tukkertubbie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tukkertubbie » 16 feb 2004 23:50

Ik heb de laatste pagina's met veel interesse gelezen, hier werd op een normale manier met elkaar gecommuniceerd en niet van dat wollige taalgebruik zoals broeders en zusters en het ouderwetse nederlands. Ik ben er zelfs van overtuigd dat dit niet gebruikelijk is in de gereformeerde kerken.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 17 feb 2004 07:25

Hallo Omega,

reactie onderstaand.

Omega schreef:Je visie is duidelijk. Je vindt bovendien dat Jezus Christus centraal moet staan. Van harte mee eens. Welnu, het volgende doet zich voor in mijn classis. Een groot deel van de afgevaardigden gelooft niet in de Godheid van Christus of Zijn opstanding uit de doden. Moet ik respect hebben voor het feit dat mijn Heere en mijn God op deze wijze geloochend en gelasterd wordt? Na 1 mei wordt dat van mij geëist.

Nee, dat hoef je natuurlijk niet. Geen respect voor de zonde (want zo zie ook ik het ontkennen van de godheid van Christus of zijn opstanding uit de doden), maar wel voor de zondaar. Dan blijven er twee keuzes over: de waarheid verdedigen in een pluraal bolwerk, of datzelfde doen daarbuiten. Beiden zijn, als daar bewust voor gekozen wordt, legitieme keuzes. Beide hebben voor en nadelen: meegaan geeft het probleem van de onderstaande quote, en niet meegaan geeft een financieel / onroerend goed probleem.

Omega schreef:Nog een aanvulling op de opmerkingen van broeder Van Vliet:
Bovendien: in de plaatselijke regeling kan worden vastgelegd dat geen homohuwelijken worden ingezegend, dat geen vrouwen ouderling of predikante kunnen worden. Ook dat de betreffende ambtsdrager zich exclusief gebonden weet aan de gereformeerde belijdenisgeschriften.

Het probleem van de plaatselijke regeling is tweeledig:

1. Je geeft hiermee aan dat je jezelf binnen de PKN in een uitzonderingspositie plaatst.

2. Deze uitzonderingspositie is alleen rechtsgeldig zolang deze niet in strijd is met de kerkorde (of de intentie daarvan) en een meerderheid van het moderamen deze in stand laat. Ieder moment kan men echter van hogerhand besluiten deze uitzonderingspositie in zijn geheel of op onderdelen aan te passen. Er zit namelijk een enorme juridische angel in dit zoethoudertje van de PKN: Bezwaarde gemeenten mogen namelijk wel een eigen beleidsplan maken en naleven, maar nergens is vastgelegd dat deze door het moderamen (of zelfs de classes!!!!) niet ingeperkt mag worden. Wat mij daarom verbaast en verbijstert is dat men met open ogen in deze nogal opzichtige val kruipt.

Inderdaad, dit punt heb je gelijk in, maar toch is de ruimte op dit moment genoeg om voor mijzelf met eer en geweten met de PKN mee te gaan. Jij spreekt over jouw eigen classis, en nu ik dit weet kan ik mij je bezorgdheid veel beter voorstellen. Dit probleem speelt bij ons in de classis op dit moment (nog) niet.

Overigens was dit bezwaar mij al wel bekend. Als ik straks inderdaad persoonlijk niet meer de bijbelse boodschap mag verdedigen (wat ik nu nog wel mag), zal ik hetzelfde doen als jij, breken met de PKN.

Ik wil deze post afsluiten met de zegenbede:

De Here zegent en behoedt u,
hij doe zijn aanschijn over u lichten,
en geve u vrede,
Amen.
It's nice to be important,

but it's more important to be nice.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 09 mar 2004 20:42

Beste allemaal,
De hele situatie is droevig en verkeerd maar waar mensen zijn zijn meningen bijbelteksten en gedachtes over die bepalen tot ja of nee uitkomen!! een ieder verdient respect voor zijn keus en veel zal leiden tot scheur en verdeeldheid boven wat er al is!! en het leidt mijn inzien niet tot eenheid maar nog meer kerkjes als er al zijn!! Het enige antwoordt is gebed en overgave aan God wat het zal brengen weet hij alleen.
Ons leven is in Zijn hand!!
Maar de pkn zal naar mijn idee de kerkelijke goederen moeten vrijgeven aan bezwaarde wat veel oneer in de wereld zal voorkomen!!

Momdriaan

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 11 mar 2004 21:20

Mondriaan schreef:Maar de pkn zal naar mijn idee de kerkelijke goederen moeten vrijgeven aan bezwaarde wat veel oneer in de wereld zal voorkomen!!
Je moet maar zo denken, dat de PKN is niks anders dan de Hervormde Kerk van 1834 is! Ik zou daar niet in willen zitten onder de knoet van de synode. Je mag alles zijn, behalve 'zwaar' zoals ze dat dan noemen. Ze doen net alsof dat er voor iedereen ruimte is terwijl het niet waar is! Je kan niet meer Gereformeerd zijn, ja plaatselijk! Maar wat houdt dat nu in? Landelijk is er niks gereformeerds meer bij! Hoe kun je het aan de Heere uitleggen dat je in een bredewegkerk zit en het smalle pad wilt bewandelen? Hoe kun je nog tot de Heere bidden als de synode bijvoorbeeld abortus zou goedkeuren? De Gereformeerde Leer wijst alle dwalingen die in de andere 'nieuwe belijdenissen' van de PKN staan af, dus dan kun je toch niet in die kerk blijven?
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 11 mar 2004 21:43

Fredrik schreef: Hoe kun je het aan de Heere uitleggen dat je in een bredewegkerk zit en het smalle pad wilt bewandelen? Hoe kun je nog tot de Heere bidden als de synode bijvoorbeeld abortus zou goedkeuren?

Beste Frederik, ik meen te begrijpen dat je de PKN een "bredewegkerk" noemt. Kun je mij eens uitleggen wat je daarmee bedoelt?
Moet ik dan denken aan de plaat uit mijn jeugd van de brede en de smalle weg?

Je schrijft: "ALS de synode abortus goed ZOU keuren"
Is de synode dat van plan? Of doet de synode dat al? Heb je daar bronnen van?

caprice

Berichtdoor caprice » 12 mar 2004 05:19

Brion schreef:Je schrijft: "ALS de synode abortus goed ZOU keuren"
Is de synode dat van plan? Of doet de synode dat al? Heb je daar bronnen van?

Abortus is misschien niet zo'n goed voorbeeld, maar denk bijvoorbeeld eens aan het inzegenen van homohuwelijken in de kerk.
Daar kan geen zegen op rusten.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mar 2004 14:21

stel alle gemeentes gaan nu mee, en een ieder mag blijven zoals ze is. nu is er een kerk die principeel tegen homohuwelijk is. maar de synode erkent dat homo's met elkaar in de kerk mogen trouwen. want dit staat in hun regeltjesboek (weet even niet hoe dat heet), maar nu komt er op een zekere dag 2 homo's en die willen trouwen in de pincipeel bezwaarde gemeente. dus dit mag niet. die homopaar kan nu toch de kerkenraad voor de rechter slepen omdat de synode zegt dat ze wel in de kerk mogen trouwen. hoe zou dit zitten?

een dominee hier uit brabant zegt het volgende over mee gaan of niet: het lijkt mij bovendien niet eerlijk om een kerk in te gaan die ik niet liefheb om me vervolgens van haar grondslag te distansieren. ik zal dan toch moeten respecteren, wat ik niet respecteren mag.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2004 00:39

Persoonlijk vind ik al dat negatieve gedoe over de nieuwe PKN heel jammer. Nu wordt er eindelijk een eind gemaakt aan allerlei scheuringen in het Huis des Heren (Afscheiding, Doleantie) en dan is het weer niet goed.

Wees BLIJ dat er eindelijk eens gepraat wordt over hereniging van Kerken in plaats van eeuwige theologische haarkloverijen over Formulieren uit de 17de eeuw. Wat telt is het Woord en niet allerlei gedoe.

Juist in de nieuwe PKN wordt elk lid de vrijheid gegeven zich naar het Woord te richten. Elk mens is verschillend en juist voor die verschillen is plaats in deze nieuwe Kerk.

Met alle respect, maar de mensen die nu lopen te roepen hoe slecht het allemaal wel niet is, overdrijven schromelijk. Immers, binnen de Nederlandse Hervormde Kerk was er ook ruimte voor modaliteiten en dat verandert in de PKN niet.

Gelukkig denken veel Christelijke Gereformeerde Kerken en zelfs een klein aantal Vrijgemaakt-Gereformeerde Kerken inmiddels ook al na over aansluiting bij de PKN. Dat is een nieuwe fase in het herenigingsproces.

Ik zou willen zeggen: kom aan boord!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 02 apr 2004 08:17

Optimatus schreef:Gelukkig denken veel Christelijke Gereformeerde Kerken en zelfs een klein aantal Vrijgemaakt-Gereformeerde Kerken inmiddels ook al na over aansluiting bij de PKN. Dat is een nieuwe fase in het herenigingsproces.

Dat heb ik als CGK-er dan even gemist geloof ik. Was het niet andersom? Dat veel mensen die niet met de PKN mee willen er over denken om zich aan te sluiten bij bijvoorbeelde de CGK?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 apr 2004 08:47

even een kanttekening: Een homohuwelijk kan alleen gezegend worden in de PKN, niet ingezegend. Dat betekent dat het niet de status van een huwelijk krijgt. Je kunt het vergelijken met de zegen die gegeven wordt bij belijdenis doen of bij bevestigen van ambtsdragers.

Terug naar “Archief”