Marnix schreef:Volkomen terecht. Er is namelijk totaal geen zekerheid over de ontwikkeling van het virus en het kan zijn dat er een ontwikkeling komt dat je toch weer maatregelen moet treffen. De maatregelen worden ingetrokken en als het nodig is kunnen ze weer uit de kast worden gehaald. Dat lijkt me passen bij een gezonde langetermijnvisie en de roep om alles weg te gooien niet. Als het nodig is kan er weer wat gedaan worden en als het niet nodig is niet. Verder is het onzin dat het nut nooit is aangetoond. Zelfs in het onderzoek van TU Delft waar je regelmatig naar verwijst wordt dat bevestigd, het geeft aan dat het in het najaar nut had maar door de recente ontwikkelingen (omikron en het feit dat dat meer besmettelijk is plus de mindere effectiviteit van de huidige vaccins daartegen) zorgt dat het niet meer zo goed werkt. Bij een nieuwe variant / nieuwe vaccins zou dat weer heel anders kunnen zijn. Hopelijk is het niet nodig maar lijkt me handig om het wel achter de hand te hebben.
Het had in het najaar ook geen nut. Weet je nog wanneer 3G is ingevoerd? September. Wanneer gingen de besmettingen als een speer omhoog, hoger dan de golven daarvoor? Oktober. Zeggen dat het allemaal veel erger zou zijn geweest als je het niet had ingevoerd is een onbewezen bewering die geen enkele waarde heeft. Er is vaker een correlatie tussen het invoeren van bepaalde maatregelen en een stijgend aantal besmettingen, dan omgekeerd.
Je kunt ook honkbalknuppels in de gereedschapskist doen omdat die ooit misschien op een goede dag handig zijn om een virus te bestrijden.
Echt, daar hebben we het nu over.
Je moet alleen bewezen middelen inzetten en niet aan voodoo praktijken doen, zoals nu met 2G en 3G.
Marnix schreef:Klopt, hoewel er gewoon weer relatief veel ongevaccineerden in het ziekenhuis liggen, op de IC liggen en overlijden.
Er liggen helemaal niet veel mensen op de IC. De reden daarvoor is dat de omicronvariant niet voor diepe longinfecties zorgt zoals bij eerdere varianten. Daardoor komen mensen hooguit op een gewone verpleegafdeling terecht en niet op de IC. Het zou me niets verbazen als de meeste mensen die nu nog op de IC liggen daar ofwel ook om andere redenen liggen, of daar nog liggen met de deltavariant.
Dus als we in 2020 direct met omicron begonnen waren, hadden we een gewone griepgolf gehad. Niks meer en niks minder.
Marnix schreef:Dus ja, nowcasten en inderdaad dan weer versoepelen. Dat gebeurt nu toch?
Nee, dat gebeurt nu pas, maar de afgelopen 2 maanden absoluut niet. Nog op 31 januari (toen duidelijk was dat de modellen er faliekant naast zaten) keek Marion Koopmans (OMT) nog enkel
naar de modellen. Je begint je af te vragen wanneer ze voor het laatst in een ziekenhuis is geweest i.p.v. blind te varen op modellen die er 95% naast zaten.
Marnix schreef:Uiteraard. Maar die psychische problemen heb je overal. Leerachterstanden ook en bedrijven die over de kop zijn gegaan ook. Blijkbaar was dat lastig te voorkomen tenzij je daar graag veel mensen aan wil opofferen, dat was het alternatief geweest. En dan had je vast geklaagd dat de aanpak van de overheid voor onnodig veel doden had gezorgd. Zo is er altijd wat om over te klagen.
Bij het nemen van maatregelen zijn er altijd een aantal randvoorwaarden waar je aan moet voldoen:
1. is het middel proportioneel?
2. is het middel doeltreffend?
3. tref je er niet de verkeerde mensen mee?
enz.
V.w.b. de coronamaatregelen is duidelijk dat de regering de hele tijd een "one size fits all" beleid heeft gevoerd. In plaats van als een laserstraal te richting op het acute probleem, is er gekozen voor een aanpak die de hele maatschappij raakte, ook al treedt het probleem vooral in een beperkt deel van de maatschappij op. Dus waarom er gekozen is om kinderen van school thuis te houden terwijl ouderen in bejaardentehuizen niet voldoende beschermd werden, is iets waar ik niet met mijn hoofd bij kan. Degenen die het minste risico liepen, moesten voorzichtig doen, maar degenen die het meeste risico liepen, werden onvoldoende beschermd. Zo wordt iedereen getroffen, maar weinigen echt geholpen.
Dan vind ik je "klaag nou niet zo, het gaat toch prima" wel een beetje erg vergoelijkend. Uiteraard kun je niet alles perfect doen en zijn niet alle doden te vermijden (daar ga ik ook niet van uit), maar dit is wel het andere uiterste.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)