Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2021 16:47

benefietdiner schreef:Bij mij ook, maar dan in de vuilnisbak wel te verstaan en dat ging pijnloos. :P

Wat knap van je! :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 29 dec 2021 19:08

Nou nou, tijdje erg druk geweest en wanneer ik het nieuws dan weer eens bekijk lees ik zo ongeveer als eerste dit..
Hugo de Jonge verstopt een belangrijk rapport van de Raad voor de Rechtspraak die nogal wat kritiek heeft op de 2G en 3G maatschappij.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... d=msedgntp
En dhr Gommers zegt dat het niet kan hoe Nederland de afgelopen jaren is omgegaan is met de pandemie. Dat het allemaal afhing van het aantal ic-bedden en dat daarom alleen het land weer op slot moest. Inzetten op uitbreiding en personeel dus. https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... d=msedgntp

Héhé, daar wacht ik al maanden op! En Hugo.. tja. Het is wel duidelijk dat hij niet zoveel heeft met kritiek. Maar dat was geen verrassing.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2021 23:12

[-X in
Dorpeling schreef:Nou nou, tijdje erg druk geweest en wanneer ik het nieuws dan weer eens bekijk lees ik zo ongeveer als eerste dit..
Hugo de Jonge verstopt een belangrijk rapport van de Raad voor de Rechtspraak die nogal wat kritiek heeft op de 2G en 3G maatschappij.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... d=msedgntp
En dhr Gommers zegt dat het niet kan hoe Nederland de afgelopen jaren is omgegaan is met de pandemie. Dat het allemaal afhing van het aantal ic-bedden en dat daarom alleen het land weer op slot moest. Inzetten op uitbreiding en personeel dus. https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... d=msedgntp

Héhé, daar wacht ik al maanden op! En Hugo.. tja. Het is wel duidelijk dat hij niet zoveel heeft met kritiek. Maar dat was geen verrassing.

Ga je nu serieus ook al de Panorama aanhalen als betrouwbare bron? Foei. En Gommers zegt dat maar ook wel meer. Dat het verstandig is om je te laten vaccineren bijvoorbeeld. Dat je het met alleen wat meer zorgcapaciteit ook nooit had gered. Maar dat past iets minder in je straatje dus dan is Gommers’ advies opeens wel? Waarom neem ne 1 op de 10 dingen die hij zegt wel over en de rest niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 dec 2021 11:33

Marnix schreef:Ga je nu serieus ook al de Panorama aanhalen als betrouwbare bron? Foei.
De boodschapper mag dan dubieus zijn, de boodschap klopt wel. Hier de primaire bron: het advies van de Raad voor de Rechtspraak. Pieter Omtzigt is boos dat dit vernietigende rapport 5 weken te laat en vlak voor Kerst alsnog naar de Tweede Kamer werd gestuurd. Hij heeft er nog meer inhoudelijke dingen over te zeggen. Allemaal terecht lijkt me.
Volgens Hugo de Jonge is het allemaal een foutje. Wel opvallend dan dat het weer een foutje in de categorie is die hem goed uitkomt en wat bovendien weer een voorbeeld is waarin de Tweede Kamer te laat is geinformeerd. Het wil dus nog niet lukken met die nieuwe bestuurscultuur.
Voor hetzelfde geld was het debat over 2G namelijk al gehouden (stond eerst gepland voor begin december, nu volgende week) en hadden de parlementariers geen kennis kunnen nemen van dit advies.
Ondanks deze forse kritiekpunten houdt de Jonge nog altijd vast aan 2G. Onbegrijpelijk: 2G werkt alleen (biedt dus alleen veiligheid) als de vaccins steriele immuniteit bieden. Dat doen ze overduidelijk niet en daarmee is het een totaal onzinnige maatregel. Het argument dat ze het in het buitenland ook gebruiken, gaat daarbij niet op. Als het in het buitenland niet werkt (dat doet het ook inderdaad niet), dan zal het in Nederland ook niet werken. Dan moet je het ook niet in willen voeren. Als je als minister zo koppig hieraan vast wilt houden, dan laad je de verdenking op je dat 2G het doel is en niet een middel, of dat je dit middel voor andere doelen gebruikt dan de opgegeven redenen. Het wordt tijd dat de minister blijk geeft van wat meer voortschrijdend inzicht. Maar ik vermoed van niet, want 2G is een ideaal dwangmiddel om mensen te laten vaccineren. Dat is ook de reden waarom Mona Keijzer werd ontslagen: zij kon daar niet achter staan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2021 13:22

elbert schreef:De boodschapper mag dan dubieus zijn, de boodschap klopt wel. Hier de primaire bron: het advies van de Raad voor de Rechtspraak. Pieter Omtzigt is boos dat dit vernietigende rapport 5 weken te laat en vlak voor Kerst alsnog naar de Tweede Kamer werd gestuurd. Hij heeft er nog meer inhoudelijke dingen over te zeggen. Allemaal terecht lijkt me.
Volgens Hugo de Jonge is het allemaal een foutje. Wel opvallend dan dat het weer een foutje in de categorie is die hem goed uitkomt en wat bovendien weer een voorbeeld is waarin de Tweede Kamer te laat is geinformeerd. Het wil dus nog niet lukken met die nieuwe bestuurscultuur.
Voor hetzelfde geld was het debat over 2G namelijk al gehouden (stond eerst gepland voor begin december, nu volgende week) en hadden de parlementariers geen kennis kunnen nemen van dit advies.
Ondanks deze forse kritiekpunten houdt de Jonge nog altijd vast aan 2G. Onbegrijpelijk: 2G werkt alleen (biedt dus alleen veiligheid) als de vaccins steriele immuniteit bieden. Dat doen ze overduidelijk niet en daarmee is het een totaal onzinnige maatregel. Het argument dat ze het in het buitenland ook gebruiken, gaat daarbij niet op. Als het in het buitenland niet werkt (dat doet het ook inderdaad niet), dan zal het in Nederland ook niet werken. Dan moet je het ook niet in willen voeren. Als je als minister zo koppig hieraan vast wilt houden, dan laad je de verdenking op je dat 2G het doel is en niet een middel, of dat je dit middel voor andere doelen gebruikt dan de opgegeven redenen. Het wordt tijd dat de minister blijk geeft van wat meer voortschrijdend inzicht. Maar ik vermoed van niet, want 2G is een ideaal dwangmiddel om mensen te laten vaccineren. Dat is ook de reden waarom Mona Keijzer werd ontslagen: zij kon daar niet achter staan.

Bedankt, deze bronnen vind ik een stuk geloofwaardiger. Het is duidelijk een blunder van de Jonge. Wat Keijzer betreft vind ik het een iets ander verhaal (ging om 3G, toegangsbewijs in een tijd dat ik het best goed te verklaren vond). En ik deel je mening ook niet helemaal dat het niet zou werken maar wel dat 2G hoogst ongewenst is.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 31 dec 2021 07:50

Vanmorgen op de BBC het nieuws gehoord dat de Omnicron variant in Zuid Afrika alweer over het hoogte punt heen is. Dat na 6 weken waarin ruim 90.000 doodden zijn te betreuren.
Als het echt zo blijkt te zijn is het wel een variant die redelijk snel weer "verdwijnt".
Want de vaccinatie graad in Zuid Afrika kan niet tippen aan die van veel EU landen en Israël.
Al met al toch bemoedigend nieuws.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 31 dec 2021 11:43

elbert schreef:Onbegrijpelijk: 2G werkt alleen (biedt dus alleen veiligheid) als de vaccins steriele immuniteit bieden. Dat doen ze overduidelijk niet en daarmee is het een totaal onzinnige maatregel.
En toch zit er in het best goed opgebouwde betoog een addertje onder het gras, en wel deze onjuiste opmerking. Voor een werkzame 2G-maatregel is "steriele immuniteit" niet noodzakelijk, een (sterke) reductie in virusreplicatie en besmettingsgevallen is voldoende. En dat is het geval, dus daarmee is het geen argument tegen een 2G-maatregel.

Ik heb deze bewering een beetje zitten googelen en het lijkt terug te gaan op dit LinkedIn-bericht.
"Een libelle zweeft over het water..."

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 31 dec 2021 17:27

elburger schreef:Vanmorgen op de BBC het nieuws gehoord dat de Omnicron variant in Zuid Afrika alweer over het hoogte punt heen is. Dat na 6 weken waarin ruim 90.000 doodden zijn te betreuren.

dit staat er in het artikel op de BBC

For the week ending 25 December 2021, the number of confirmed infections stood at 89,781 - down from 127,753 the week before.

en

South Africa has recorded almost 3.5 million Covid-19 cases and more than 90,000 deaths during the pandemic

dus niet in 6 weken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 dec 2021 20:25

Klopt.. en die daling is ook wel weer het gevolg van beperkingen. Maar het klopt wel dat na een hoop onzekerheid deze variant toxh milder lijkt te zijn in werking, of dat de extra besmetteijkheid compenseert valt nog te bezien.

Hopelijk zorgt dat inzicht voor versoepelingen, allereerst op het gebied van school, sport en dat soort belangrijke zaken.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 jan 2022 15:14

Pcrtje schreef:En toch zit er in het best goed opgebouwde betoog een addertje onder het gras, en wel deze onjuiste opmerking. Voor een werkzame 2G-maatregel is "steriele immuniteit" niet noodzakelijk, een (sterke) reductie in virusreplicatie en besmettingsgevallen is voldoende. En dat is het geval, dus daarmee is het geen argument tegen een 2G-maatregel.
Dat is onjuist, in elk geval voor de omicronvariant. Van degenen in Denemarken, Duitsland en Groot-Brittannie die positief testen op omicron, is zowel absoluut als relatief de meerderheid compleet gevaccineerd. Dat zijn dus nog een stuk slechtere cijfers dan voor de delta variant. Gelukkig is omicron een stuk minder virulent, dus is er waarschijnlijk helemaal geen reden om 2G in te voeren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2022 20:25

Hier in Ontario zullen de cijfers de komende paar weken hard omlaag gaan. De provinciale overheid heeft namelijk besloten geen tests meer uit te voeren. (Provincie hier is zo groot als Frankrijk en Duitsland samen). Alleen als je al in het ziekenhuis ligt met symptomen KAN een arts besluiten je te laten testen.

Voor scholieren zijn er de thuistests maar deze worden verder net door de overheid gemonitord. Als je echt wilt kun je een bij een privébedrijf een test laten doen; kost je dan wel ongeveer 140 euro.

Dus ja, de officiële cijfers zullen hard omlaag gaan de komende tijd.... ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 03 jan 2022 00:14

Dus binnenkort het "Wonder van Canada" zo te horen? Zullen de wappies dan wel weer mee aan de haal gaan lijkt me zo. "Zie je wel, nauwelijks nog Corona".

Waarom doet de Canadese regering niet meer aan testen Mortlach? Meten is weten lijkt mij?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 jan 2022 05:45

Mortlach schreef:Hier in Ontario zullen de cijfers de komende paar weken hard omlaag gaan. De provinciale overheid heeft namelijk besloten geen tests meer uit te voeren. (Provincie hier is zo groot als Frankrijk en Duitsland samen). Alleen als je al in het ziekenhuis ligt met symptomen KAN een arts besluiten je te laten testen.

Voor scholieren zijn er de thuistests maar deze worden verder net door de overheid gemonitord. Als je echt wilt kun je een bij een privébedrijf een test laten doen; kost je dan wel ongeveer 140 euro.

Dus ja, de officiële cijfers zullen hard omlaag gaan de komende tijd.... ](*,)

wat ontzettend goed idee! Ik hoop in nl dat we dit ook gaan doen!! Kunnen al die ggd testers aan het werk in de krappe arbeidsmarkt, bij voorkeur in de zorg, we staan te springen om personeel!!

Net als influenza, dan doe je ook gewoon op de seh een sneltest,

Zeker als de omicron zorgt voor verkoudsheidsklachten ipv ernstige klachten dan alle redenen om het als griep te behandelen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 jan 2022 05:46

ik kan er online niets over vinden dat canada stopt met testen? Heb jij een linkje mortlach?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jan 2022 08:11

Katlheen schreef:Waarom doet de Canadese regering niet meer aan testen Mortlach? Meten is weten lijkt mij?
Als ik moet speculeren dan is dat omdat Canada uitsluitend op (min of meer verplichte) vaccinatie mikt, met een premier die ongevaccineerden eigenlijk niet wil tolereren. Die ongevaccineerden zijn volgens hem vooral anti-wetenschap, extremisten, racisten en vrouwenhaters. Opvallende combinatie. Op mij komt het over als zondebokdenken, waarbij aan het adres van de groep waar je het niet mee eens bent allerlei ongefundeerde beschuldigingen worden gedaan.
Alle ballen dus op vaccinatie en het bijbehorende controlemechanisme. Of je wel of niet besmet raakt of ziek raakt, is daarbij minder relevant.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”