Erik1960 schreef:Er is nog iets wat me opvalt: de ene vragensteller meldt dat hij brandende pijn ervaart omdat zijn kinderen hem als oud vuil behandelen en krijgt te horen dat het zijn eigen schuld is omdat de beantwoorder denkt dat hij nog een buitenechtelijke relatie heeft. De andere vragenstelster meldt dat ze bij haar nieuwe man brandende pijn heeft als hij in haar klaarkomt. Ze krijgt een begripvol adequaat antwoord en er wordt niet eens gevraagd waar die nieuwe man opeens vandaan komt.
Erik1960 schreef:Dat kan inderdaad, maar ik vind het bijzonder dat het bij de ene aangenomen wordt (en dat heeft nogal impact op het antwoord) en dat het bij de ander niet eens gevraagd wordt.
Nou ja, het zijn twee verschillende mensen die antwoord geven. Het kan prima zijn dat de 1 het niet met de ander eens is.
Ik zie niet in waarom je de 1 tegen de ander zou moeten uitspelen.
Erik1960 schreef:En ja hoor, ik snap dat kinderen ontdaan zijn van het uiteenvallen van het sprookjeshuwelijk van hun ouders. En wie het sprookje verpest dient de Efteling te verlaten. Maar ook dat: geen reden om de ‘schuldige’ ouder als oud vuil te behandelen. Contact verbreken, prima. Maar je hoeft als kind (en zeker als volwassen kind) je niet te laten leiden door wraakgevoelens.
Hmm, ik lees nergens dat de kinderen het beeld hadden van een sprookjeshuwelijk. (dat lijkt me alleen in sprookjes voor te komen ...)
En wraak ... als de kinderen hem voor alles uitmaken, waarom zou dat 'vergelding' zijn en niet gewoon hoe ze over hem denken.
Of mag dat niet omdat pa er dan niet zo goed vanaf komt?
Geloofwaardigheid en vertrouwen win je niet per definitie terug door je kinderen verder overal bij te helpen. Blijkbaar is dat voor hen het fundament niet.
Erik1960 schreef:Daarnaast: ook de moeder van de kinderen heeft ooit eeuwige trouw beloofd. Dan gaat het in mijn ogen niet aan dat je doelbewust de slechte relatie tussen de vader van je kinderen en je volwassen kind frustreert.
Waar maak je uit op dat moeders doelbewust de relatie frustreert?
Kan toch best zijn dat ze alleen maar eerlijk en open is over de feiten en haar gevoelens?
De relatie van trouw is door hem al verbroken. Ik zie dus geen enkele reden waarom zij daar zich dan wél aan moet houden door hem voor 'eeuwig' de hand boven het hoofd te houden.
Verder vind ik het nogal 'zielig' om via je ex vrouw en/of het vijfde gebod respect/eer te willen afdwingen.
Respect moet je verdienen en blijkbaar is hij daarin mislukt. Voor mij zou afgedwongen eer/respect (mocht het bestaan) niets waard zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)