Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
StillAwake schreef:De Casus Deventer is toch een smaenwerkingsgemeente, die zowel onder GKv, CGK en NGK valt? In dat geval snap ik dat de clausule "de minst verstrekkende kerkorde is bindend" onmogelijk objectief is toe te passen.
De praktijk leert dat we in grote lijnen allemaal wel zo'n beetje hetzelfde vinden over wat wel of niet geoorloofd is, wat goed en kwaad is.StillAwake schreef:Mijn punt is dat in de beschrijving van Van Dale de term "ongeoorloofd" voorkomt. En als jij dat al dan niet geoorloofd zijn relateert aan jouw mening, de wijze waarop jij de Bijbel leest, en jouw visie op het gezag van bepaalde teksten is dat net zoveel waard als een opponent die stelt dat het onderscheid wél geoorloofd is, omdat de kerkleer gebaseerd is op de Bijbel, en daarbij zijn (of haar) eigen visie op de Bijbel als leidend ziet.
Net zo min als het discriminatie is dat in het mannenteam van de locale biljartvereniging geen vrouwen vertegenwoordigd zijn, en ik als man niet welkom ben op vrouwendagen in het zwembad.
Je kunt dergelijk onderscheid ongewenst vinden (waar ik best in mee kan gaan), maar of een dergelijk onderscheid geoorloofd is is vaak moelijker te duiden.
En is al helemaal niet objectief te duiden, aangezien het in beide gevallen staat of valt met de interpretatie van de Bijbel, een boek wat in sommige zaken best ambivalent is.
Als ik terug ga naar de vertalingen ontkom ik niet aan de gevolgtrekking dat er sprake is van opzet.
Honderden keren is de vrouw wegvertaald door anthropos te vertalen met 'man' te ipv met 'mens'.
Anthropos betekent ‘mens, menselijk wezen, mannelijk dan wel vrouwelijk’ In de K.J. wordt het 560 keer weergegeven met ‘man’. (zie mijn reactie op pagina 105 ma mei 03, 2021 10:52 am)
Van Junia hebben ze Junias gemaakt. Diaconos kan zowel mannelijk als vrouwelijk gebruikt worden. Het lijkt mij opzet als 'diaconos' vertaald wordt met diaken als het mannen betreft, en voor vrouwen met dienares. Er is meer te noemen maar ik meen dat mijn punt wel duidelijk is.
Macht corrumpeert, het gaat er bij mij niet in dat er geen sprake was van moedwil. De mannen hadden de leiding en het gezag (waar veelvuldig misbruik van is gemaakt) en wilden dat graag zo houden. Lees de (kerk)geschiedenis maar.
Met die inconsequente manier van vertalen hebben ze de omslag in de positie van vrouwen die Jezus begonnen was, en die vooral ook bij Paulus terug te vinden is voor een flink deel teniet gedaan.
Nou kun je zeggen dat de vertalers ook een bepaalde bril ophadden, maar hun taak was niet interpreteren maar vertalen.
Dan moet je concequent zijn en niet voor een vrouw het ene woord gebruiken en voor een man een ander woord ... enz.
Ik wil niet generaliseren door te stellen dat voorgangers die tegen de vrouw in het ambt zijn bewust aan het indoctrineren zijn (hoewel dat voor de concequenties van de geïndoctrineerde niet uitmaakt), maar ik verwacht van hen die ervoor geleerd hebben wel dat ze op de hoogte zijn van de vertaalkeuzes. Uit mijn ex-gemeente verwacht ik dat minder want evangelische voorgangers zijn niet altijd goed geschoold.
Terugkijkend vind ik manipulatie het beste woord om het systematisch eenzijdig aanvechtbare onderwijs wat ik gehad heb te omschrijven.
Ik voelde heel goed aan dat het niet klopte en dat het onrechtvaardig was. Maarrr, als je bij Jezus wilt horen dan zul je het moeten accepteren.
Je kunt niet zeggen 'het 1 accepteer ik wel en het ander niet' en zo werd je zieleheil er aan vastgeknoopt.
Ik voelde me gedwongen om het te accepteren terwijl ik er niet in geloofde. (wat anders dan geloven/aannemen dat iets waar is)
Als een voorganger niet door heeft dat ie fout bezig is als gemeenteleden denken dat ze 'medeschuldig' zijn als ze een dienst bijwonen waarin een vrouw voorgaat, of zelfs om een vrouw thuis te ontvangen, dan kan hij beter wat anders gaan doen vind ik.
Ik snap dat je moeite hebt met het woord indoctrineren, maar ik vind het toch een woord wat het dichtste bij komt. Wellicht niet altijd voor de volle 100%.![]()
Je voorbeeld van de kinderdoop en volwassendoop vind ik toch anders want m.b.t. dat onderwerp is er niet met de vertaling geknoeid.
MoesTuin schreef:Inderdaad is het interessant dat in deze de CGK geen besluit lijkt te kunnen / te durven nemen.
Wellicht is het zelfs voor de CGK onmogelijk om een besluit in deze te nemen.
De CGK is als elastiek geworden wat van uiterst links tot uiterst rechs op zo'n spanning staat dat dit hoe dan ook / op welke manier dan ook gaat knappen.
CGK Zwolle neemt nu zijn eigen besluit.
Op zich begrijpelijk....men wacht al zo lang....
En de (jonge) vrouwen binnen de CGK die zich geroepen door God weten luisteren nu naar Zijn stem binnen PKN kerken, wat voor hen op zich weer verrijkend is...
Er staat in de Bijbel dat je je kinderen met de roede/stok moet slaan als je ze liefhebt, en anders haat je hen. Opvolgen of ongeoorloofd?StillAwake schreef:Van Dale is een prima uitgangspunt, maar of iets discriminatie is blijft voor een groot deel subjectief.
In de omschrijving van Van Dale komt namelijk het woord "ongeoorloofd" voor...
En of het binnen een kerk ongeoorloofd is om de regels op te volgen zoals ze in de Bijbel staan: lijkt me niet...
Vanwege die paar voorbeelden? Dat 'oordeel' (als ik het zo noemen mag) over de helft van de wereldbevolking is snel geveld.StillAwake schreef:Ik heb een aantal vergaderingen bij mogen wonen (niet kerkelijk, maar zakelijk), waar vooral vrouwen in betrokken waren.
Als dat goede voorbeelden waren denk ik dat een gemeente die door volledig door vrouwen aangestuurd wordt nog veel versplinterder gaat worden dan een volledig door mannen aangestuurd genootschap. Waarom?: in de vergadering was iedereen het in hoofdlijnen met elkaar eens, maar in de wandelgangen (bij het koffieautomaat begonnen de dames al bondgenootschappen om de besluitvorming buiten de officiele kanalen om te beinvloeden.
Slecht voorbeeld wellicht, maar ik denk dat een bestuur alleen uit vrouwen vatbaarder is voor groepsvorming dan met alleen mannen.
De gelovigen van nu met die 'bril' op ... ik kan me niet eens herinneren dat ik er ooit 1 tegengekomen ben die de argumenten van de progressieven (en dat zijn er heel wat tegenwoordig) weerlegt heeft.Marnix schreef:Of dat altijd bewust is gebeurd vraag ik me af want wat men leest is vaak ook weer het gevolg van de cultuur waarin men zit, dat fungeert vaak als een soort bril. En als dat eeuwen geleden is gebeurd, in welk opzicht geldt dat dan voor degenen die dit nu geloven? Dat wilde ik vooral met het doopvoorbeeld duidelijk maken.
Boos worden mag van mij best hoor. Dat is een primaire emotie. Naar mijn mening heel terecht m.b.t. dit onderwerp.Marnix schreef:Hoe dan ook, boosheid / verbittering gaat niet helpen om dit probleem op te lossen, het werkt misschien juist wel averechts. Overigens ben ik het met je eens dat er veel te veel veroordeling is in kerken en mensen veel te makkelijk zieleheil ergens aan hangen om hun gelijk te krijgen, om te dreigen etc.
naamloos schreef:Er staat in de Bijbel dat je je kinderen met de roede/stok moet slaan als je ze liefhebt, en anders haat je hen. Opvolgen of ongeoorloofd?
Natuurlijk kun je dat anders interpreteren dan letterlijk, maar als de ene interpretatie net zoveel waard is als de andere geldt dat hier ook, toch?
Ik vind de visie dat vrouwen niet in het ambt mogen niet eens perse ongeoorloofd als dat op de manier is van het voorbeeld van vrouwen of mannendagen in de sauna. Maar zo is dat hier niet, denk maar aan de motieven waarom vrouwen buiten beeld moeten blijven.
Een schande als ze spreekt (dan gaat het niet eens om wát ze zegt), ze staat onder de man, ze mag geen onderwijs geven aan mannen ... enz.
Dat noem ik ongeoorloofd onderscheid maken op grond van geslacht. Niet alleen ongeoorloofd in de maatschappij, maar er is in de Bijbel zelf ook genoeg te vinden waar conservatieven het helemaal mee eens zijn zolang je het maar niet bij dit onderwerp betrekt.Vanwege die paar voorbeelden? Dat 'oordeel' (als ik het zo noemen mag) over de helft van de wereldbevolking is snel geveld.De gelovigen van nu met die 'bril' op ... ik kan me niet eens herinneren dat ik er ooit 1 tegengekomen ben die de argumenten van de progressieven (en dat zijn er heel wat tegenwoordig) weerlegt heeft.
Op zijn best wijzen ze bij enkele dingen op een vertaling (de S.V. bijv.) die op jongere handschriften is gebaseerd, en laten de oudere handschriften die later gevonden zijn buiten beschouwing.
Het weerwoord bestaat vooral uit het herhalen van de eigen visie, en daarvoor shoppen ze de hele Bijbel door om teksten voor hun gelijk te verzamelen.
Progressieven hebben een antwoord op hun visie en kunnen aannemelijk uitleggen hoe die bewuste teksten gelezen kunnen worden.
Conservatieven hebben naar mijn mening vooral een kokerblik en zien alleen hun eigen waarheid. Kun je dat onbewust noemen in deze tijd?
Volgens mij willen ze bewust hun 'bril' niet afdoen en serieus naar de ander luisteren en op hun argumenten ingaan.
Ze hoeven ze heus niet over te nemen, maar kom in ieder geval met een antwoord. Achter de cultuur kunnen ze zich niet meer verbergen.
Als een progressieve vanuit de grondtekst en/of vanuit een vertaling argumenten geeft, dan komt er vaak iets als ''Jezus koos 12 mannen als zijn discipelen " o.i.d. Nou en? Ik ken niemand die dat ontkent, maar heb je daarmee ook maar 1 argument weerlegt?
Ik zou ook kunnen zeggen dat Jezus aan de vrouwen de opdracht gaf te vertellen dat hij is opgestaan uit de dood, en dan claimen dat alleen vrouwen die boodschap mogen doorgeven. Kolder natuurlijk.
Ik ondervind zelf ook dat er zelden wordt ingegaan op m'n argumenten als ik de visie van de conservatieven onder de loep neem.
Er komt meestal een herhaling van standpunten, eventueel uitgebreid met een aantal andere teksten als extra ondersteunend 'bewijs' (waar ik weer wel op inga), of het wordt genegeerd, of mijn argumenten snijden geen hout maar wellicht komt dat ooit, ik mag zelfs gaan koken ...
Maar over het hoe of wat ... daar hoor ik dan weer niets over. Dan blijft het stil aan de overkant.
In die zin is de kwestie over de doop inderdaad vergelijkbaar. Op wat echt cruciaal is wordt daar ook niet ingegaan. Men blijft eigen argumenten herhalen.
Boos worden mag van mij best hoor. Dat is een primaire emotie. Naar mijn mening heel terecht m.b.t. dit onderwerp.
Of je het probleem daarmee oplost ...? Ach, geduld lijkt ook niet te werken, luisteren doen ze niet echt. Valt er nog veel te verliezen?
Je kunt handelen zoals bij de CGK in Zwolle gebeurt, maar je kunt ook gewoon zelf vertrekken. 't Bevalt mij prima.
Marnix schreef:(...) En nu dat verandert begint men de teksten meer in een culturele contect te lezen. En het is lastig elkaar daarin te overtuigen. Daarvoor moet eerst die bril af en dat zie je nu langzaam gebeuren. (...)
Ik kom van die conservatieve kant vandaan weet je nog? Je kunt mij dus niet verwijten dat ik maar 1 kant ken.Marnix schreef:Zo zie je dat. Zij zullen zeggen dat jij de Bijbel leest door een kokerblok van de moderne tijd waarin verschillen niet mogen bestaan. En je kan niet stellen dat je heel gekunsteld de Bijbel moet lezen om die conservatieve visie te krijgen. Er zijn best wat dingen die in die richting wijzen, dat geloofde men in een mannencultuur dan ook wel snel.
Dat is misschien wel zo. Maar mijn geduld was in ieder geval op.Marnix schreef:Aan de andere kant, als je het vergelijkt met 25 jaar geleden: Vrouwen in het ambt in de PKN (de grootste Protestantse Kerk) en in de NGK, GKV, bij de baptisten, in de CGK in een aantal gemeenten en het wordt steeds nadrukkelijker een punt van discussie. Geduld lijkt dus wel te werken (zolang het gepaard gaat met mensen die zich ondertussen wel hard maken voor deze veranderingen)
naamloos schreef:Ik kom van die conservatieve kant vandaan weet je nog? Je kunt mij dus niet verwijten dat ik maar 1 kant ken.
Wie links kijkt ziet rechts niets en andersom, maar ik heb beide kanten gezien.
En nogmaals, van goed geschoolde voorgangers verwacht ik kennis van zaken, zeker in deze tijd en onze cultuur.
Wie dan niet bereid is om zijn 'bril' af te zetten, eventjes maar, is in mijn ogen bewust bezig. Vandaar dat ik het woord indoctrinatie het dichtst bij vind komen. Ik zou willen dat het anders was maar leuker kan ik het niet maken.
Dat is misschien wel zo. Maar mijn geduld was in ieder geval op.
Misschien helpt weggaan ook, wie weet. Toen ik en een paar anderen eenmaal vertrokken waren kwam het opeens wel serieus op de agenda te staan.
Laten we maar hopen dat ik ongelijk heb. Ik kom er liever op terug dan dat ik gelijk heb.Marnix schreef:Teleurstellende conclusie nadat je ooit zelf hebt ervaren hoe lastig het is om die bril “maar even af te zetten”
Nee dan ik ga niet terug, niet vanwege frustratie maar ik pas daar gewoon theologisch gezien niet meer.Marnix schreef:Misschien. En kom je ook terug als dat veranderd is? Of sluit je je dan ergens anders bij aan? En tot die tijd, waar ga je dan proberen tot zegen te zijn? Of blijf je uit frustratie overal weg? Wat is daarin je roeping als christen?
naamloos schreef:Laten we maar hopen dat ik ongelijk heb. Ik kom er liever op terug dan dat ik gelijk heb.Nee dan ik ga niet terug, niet vanwege frustratie maar ik pas daar gewoon theologisch gezien niet meer.
Er zijn ook nog andere dingen bijgekomen in de loop van de tijd.
Ik heb meer ruimte nodig. Ik voel me meer thuis in een gemeente met een gezamelijke basis voor wat hoofdzaken betreft, maar waar daarnaast volop ruimte en respect is voor eigen overtuigingen en interpretaties.
Naar mijn mening ligt de roeping van een christen allereerst in de woorden van Jezus doen.
Behandel de ander zoals jezelf behandelt wilt worden, kom op voor de onderdrukten, doe recht, heb lief en hou je ver van kwaad en schijnheiligheid.
Een gemeente is fijn als er liefde, respect en ruimte voor elkaar is, maar ik vind het een last als dat ontbreekt.
Ik geloof niet dat je elkaar dan tot zegen en opbouw kunt zijn.
Marnix schreef:
Men durft inderdaad geen besluit te nemen omdat dat de boel zal laten knappen. De CGK is gewoon te divers en die verwijdering wordt alleen maar groter. Dus als je geen besluit neemt knapt de boel ook een keer. Het enige alternatief is onderlinge verschillen hierin accepteren en elkaar ruimte laten voor de verschillende standpunten, maar dat vinden mensen op dit gebied lastig. Overigens zie je al wel meer gemeenten, met name samenwerkingsgemeenten waarbij dit gebeurt omdat het in het andere kerkverband wel kan en bijna iedereen in de gemeente voor is. En dan kan je niet blijvend geen beslissing nemen en zeggen dat mensen maar moeten wachten. En ondanks dat de twee flanken totaal verschillend zijn en soms niet of nauwelijks samen door één kerkdeur kunnen is het ook lastig om dan te zeggen: Nou, dan gaan we toch gewoon gescheiden van elkaar verder? Maar soms denk ik wel eens dat dat wel beter zou zijn, beter dan elkaar in een patstelling houden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten