Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2021 11:24

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2021 11:56

lammetje schreef:En jij denkt veilig te zijn als een gevaccineerde aan je bed staat? Vergeet het maar, de kans is minder maar niet minimaal.

En daarnaast heb ik hoogstwaarschijnlijk antistoffen vanwege het doormaken van corona zelf. Dus wie is er nu minder besmettelijk?

Al mijn cliënten zijn of gevaccineerd of ze beseffen heel goed dat het hun laatste 'zetje' kan zijn. Hun keus toch. Ik zie het probleem van ongevaccineerden verpleegkundigen echt niet.
Ik ken een ic verpleegkundige uit omgeving Rotterdam die niet gevaccineerd is. Niet vanwege geloofsovertuiging, ze gelooft nml niet.
Meeste collega's van haar (inderdaad, niet allemaal) zijn gevaccineerd omdat ze zonder testbewijs op reis willen. Het weinig te maken met goede zorg bieden hé.

De motovatie maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat je als zorgpersoneel aan veiligheidseisen moet voldoen voor de veiligheid van patienten. Ook op het gebied van hygiene bijvoorbeeld, om de patienten (en jezelf) te beschermen. Je kan niet alles voorkomen maar je kan het wel zoveel mogelijk proberen. En dan kan ik me voorstellen dat er beroepsgroepen zijn waar je bepaalde verplichtingen hebt als je daar wil werken.

Punt is en dat is zorgwekkender, dat er een wantrouwen is richting je eigen medici, artsen, zorgstelsel, die en hun advies worden gewantrouwd. Een beetje alsof ik als IT’er beveiligingswaarschuwingen niet serieus neem en de kans op problemen niet probeer te verkleinen want je kan het toch niet helemaal voorkomen en ik omdat ik de adviezen van security-dienster weiger te vertrouwen…
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2021 12:24

-

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 sep 2021 12:32

StillAwake schreef:Grappig dat je juist met Denemarken komt.
Zij hebben namelijk die 85% vrijwel gehaald (83,7% van de inwoners boven de 12)
Bovendien grappig omdat juist Denemarken aantoont dat de corona-app (waar jij een soort Big Brother achtige complotstructuur in meende te moeten zien) ook weer afgeschaft kan worden.
Dat juist Denemarken aantoont dat een periode van de testverplichting, waar jij zo'n rabiaat tegenstander van bent, een onderdeel van de oplossing is (en aangetoond tijdelijk).
Dat juist Denemarken aantoont dat de overgrote meerderheid van de bevolking onderdeel moet willen zijn van de oplossing, in plaats van zich wentelen in het eigen gelijk....

Kijk in de spiegel, en zie dat Denen zich juist anders hebben opgesteld als jij doet. Wél vaccineren, wél testen voor toegang, wél een app om aan te tonen dat je een keleiner besmettingsrisico bent.
Daarom wat wrang dat juist jij hen nu als gidsland etaleert, waar jijzelf onderdeel van het probleem wenst te blijven (althans, dat is hoe je je hier op het forum uit...)
Nee, dat is niet grappig, dit meen ik serieus. De reden voor de kritiek die ik heb staat hieronder verwoord:
elbert schreef:Die coronapas als tijdelijke maatregel had voor veel minder verdeeldheid kunnen zorgen, als die gelijktijdig met het vaccineren ingevoerd was geweest. Zo deed men dat in Denemarken, waar de bevolking bovendien meer vertrouwen in de overheid heeft.
In Nederland gaan we die invoeren nadat het grootste deel van de bevolking al is gevaccineerd, als drukmiddel richting de ongevaccineerden en zonder belofte dat die maatregel maar tijdelijk is. Daarmee creeer je een giftige tweedeling in de maatschappij.
Kortom: zoals die corona-app nu wordt uitgerold, is dat mosterd na de maaltijd en niet bedoeld om corona weg te krijgen, maar als pressiemiddel middels een groep mensen die toch al zo hun bedenkingen hadden. De corona-app is er dus niet voor de veiligheid (zoals in Denemarken het geval was), maar als (re)pressiemiddel. In Denemarken voerde men het expliciet in als tijdelijke maatregel tegelijkertijd met de vaccinaties totdat de vaccinatiegraad voldoende was. De belofte was duidelijk: dit is tijdelijk en zodra het coronavirus geen groot gevaar is, gaat het weg. Dat moment is nu, vandaag: de Denen kunnen zonder corona-app en zonder andere maatregelen hun gang gaan in hun land. Het zijn beloftes waar deze Deense regering zich aan houdt.
Ik wacht nog altijd op het moment waarop Rutte en de Jonge een belofte hebben waar ze zich aan houden. Ik ben bang dat we daar nog lang op moeten wachten. Dat komt niet door mij (ik heb me aan alle maatregelen gehouden) en zelfs niet door het kleine groepje mensen dat geen zin heeft in een vaccin: dat is hun eigen verantwoordelijkheid per slot van rekening.
Nog zo'n verbroken belofte: van de mondkapjesregel in het OV komen we waarschijnlijk niet meer af als het aan de minister ligt: "sommige mensen voelen zich dan niet meer veilig". Ik ben in elk geval blij dat ik een auto en een fiets heb.
Feitelijk geef je nu mij de schuld van het feit dat onze regering een andere strategie heeft gevolgd dan Denemarken. Tja, sorry hoor, maar ik zit niet in de regering. Onze machthebbers hebben maar 1 refrein: als het goed gaat, komt het door hen en als het fout gaat, komt dat omdat er niet naar hen geluisterd wordt. Ik denk toch echt dat de parlementaire enquete die er over een tijdje gaat komen, tot andere conclusies gaat leiden.
StillAwake schreef:In mijn ogen niet professioneel, en wellicht veiliger voor de patienten dat je dan opstapt.
Marnix schreef:Het gaat erom dat je als zorgpersoneel aan veiligheidseisen moet voldoen voor de veiligheid van patienten. Ook op het gebied van hygiene bijvoorbeeld, om de patienten (en jezelf) te beschermen. Je kan niet alles voorkomen maar je kan het wel zoveel mogelijk proberen. En dan kan ik me voorstellen dat er beroepsgroepen zijn waar je bepaalde verplichtingen hebt als je daar wil werken.
Jullie vinden dus dat deze ziekenhuisdirecteur uit zijn nek kletst als hij zegt dat zijn personeel zich niet hoeft te laten vaccineren? https://www.linkedin.com/posts/mauricev ... 83680-Yvra
Ik vind van niet en ik denk dat lammetje gelijk heeft dat jullie eis om zorgpersoneel verplicht te laten vaccineren ertoe zal leiden dat het tekort aan zorgpersoneel dat er nu is alleen maar groter zal worden. Je doet alsof we tot over onze oren in het zorgpersoneel zitten. Was dat maar zo!
Het kan wel verkeren: vorig jaar was er applaus voor "onze helden in de zorg" die ongevaccineerd hun (over)werk deden. Dit jaar wordt een deel van dat zorgpersoneel maar aangeraden om op te stappen omdat ze in jullie ogen niet professioneel zijn. Dat is wispelturig en opportunistisch.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 sep 2021 14:03

Ik voldoe aan de eisen om zo veilig mogelijk te werken. Ik heb inderdaad geen vaccin. Maar waarom zou ik, als dat vaccin onveiliger is dan eigen antistoffen?
Nogmaals, jullie slaan volledig door de verkeerde kant op. Kom op zeg, het virus laat zich niet tegen houden door het vaccin. Dat is al duidelijk gebleken en dat zal de komende winter nog duidelijker worden. Inderdaad, je wordt er minder snel ziek van, je komt minder snel op de ic/in het ziekenhuis. Dat is fijn, ik juich het vaccin wat dat betreft best toe, voor kwetsbaren. Maar ik heb het gehad, los van het feit dat ik niet mocht werken was ik tijdens mijn ziekzijn gewoon in staat om wel te werken. Dus waarom moet ik mezelf beschermen als ik het nog steeds overdraag ondanks vaccinatie?
Ik heb op meerdere locaties gewerkt in de eerste lockdown. 1 locatie heeft geen corona gehad, tot nu toe niets! En ik liep daar terwijl ik mogelijk het virus vanaf een andere locatie kon overdragen. Dat is een groot risico, maar er was op dat moment geen andere keus ivm ontzettende onderbezetting. Toch heb ik niets overgedragen. En dat komt misschien wel omdat ik al antistoffen had. Denk je nu echt dat ik nu gevaarlijker ben dan toendertijd?
Ik hoop voor je dat je geen zorg nodig gaat krijgen want er zijn heel wat meer verpleegkundigen die er net zo over denken als ik hier schrijf. Die geen vaccin hebben. Dat zijn er meer dan de nieuwsberichten doen vermoeden. Oké, het is misschien de minderheid, maar ze gaan het niet redden om het personeel op orde te krijgen als ze een vaccinatie plicht instellen. Dat lukt ze nml nu al niet

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2021 14:15

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2021 14:20

-

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 sep 2021 14:22

Zie ook

https://www.nursing.nl/als-ze-die-prik- ... 1631279423

Hepatitis b is overigens niet overal verplicht. Ik heb in de 15 jaar van mijn zorg-werk maar één keer een opdrachtgever gehad die om het bewijs heeft gevraagd. Ik geloof me, als zzp er heb je heel veel verschillende opdrachtgevers in 5 jaar tijd. Ik werk nml vooral korte opdrachten dus zie veel verschillende huizen /thuiszorgorganisaties of ik ben echt als zelfstandige in de thuiszorg bezig, declareer dan rechtstreeks bij de zorgverzekering of particulier. Tot nu toe één cliënt die geen ongevaccineerd personeel aan haar bed wilde tot ze zelf volledig gevaccineerd was. Ze heeft toen de zorg tijdelijk stop gezet tot ze haar beide vaccinaties binnen had.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 sep 2021 14:24

StillAwake schreef:https://www.telegraaf.nl/financieel/1717341788/ongevaccineerde-duitser-krijgt-geen-loon-tijdens-quarantaine
Bizar, en toch snap ik het wel.

Weet niet of dit de kant is die we op moeten willen....

Ik dit geval was ik gewoon gaan werken als ik besmet was een me verder goed voelde. Ik zou me niet houden aan de quarantaine regels. Ik snap er niets van want iemand met vaccin kan met zo goed besmet zijn.

Oké ik las te snel, maar ik zou dan ook niet naar een hoog risico land gaan en inderdaad in dat geval vind ik het wel terecht :wink:
Maar ik begin me er steeds meer aan te irriteren dat iedereen zich met mijn gezondheid gaat bemoeien. En inderdaad, roken, ongezond leven is niet besmettelijk, maar volgens mij gaat het de overheid niet eens om het aantal doden, maar om de zorg te ontlasten. Nog, dan is roken, ongezond etc toch ook wel een goede zet. Maar als je dat zegt is het opeens onzin en moet men zich daar niet mee bemoeien.
Laatst gewijzigd door lammetje op 10 sep 2021 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2021 14:26

-

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lydia63 » 10 sep 2021 14:27

lammetje schreef:Ik voldoe aan de eisen om zo veilig mogelijk te werken. Ik heb inderdaad geen vaccin. Maar waarom zou ik, als dat vaccin onveiliger is dan eigen antistoffen?
Nogmaals, jullie slaan volledig door de verkeerde kant op. Kom op zeg, het virus laat zich niet tegen houden door het vaccin. Dat is al duidelijk gebleken en dat zal de komende winter nog duidelijker worden. Inderdaad, je wordt er minder snel ziek van, je komt minder snel op de ic/in het ziekenhuis. Dat is fijn, ik juich het vaccin wat dat betreft best toe, voor kwetsbaren. Maar ik heb het gehad, los van het feit dat ik niet mocht werken was ik tijdens mijn ziekzijn gewoon in staat om wel te werken. Dus waarom moet ik mezelf beschermen als ik het nog steeds overdraag ondanks vaccinatie?
Ik heb op meerdere locaties gewerkt in de eerste lockdown. 1 locatie heeft geen corona gehad, tot nu toe niets! En ik liep daar terwijl ik mogelijk het virus vanaf een andere locatie kon overdragen. Dat is een groot risico, maar er was op dat moment geen andere keus ivm ontzettende onderbezetting. Toch heb ik niets overgedragen. En dat komt misschien wel omdat ik al antistoffen had. Denk je nu echt dat ik nu gevaarlijker ben dan toendertijd?
Ik hoop voor je dat je geen zorg nodig gaat krijgen want er zijn heel wat meer verpleegkundigen die er net zo over denken als ik hier schrijf. Die geen vaccin hebben. Dat zijn er meer dan de nieuwsberichten doen vermoeden. Oké, het is misschien de minderheid, maar ze gaan het niet redden om het personeel op orde te krijgen als ze een vaccinatie plicht instellen. Dat lukt ze nml nu al niet

Respect lammetje, ik neem aan dat als jij werkelijk 'n gevaar zou zijn voor jou patiënten, jij niet meer zou mogen werken, ik vind het ongelofelijk hoe sommige hier reageren op jou, maar het laat wel duidelijk zien hoe de tweedeling in de maatschappij ontstaat, iets waar al veelvuldig voor wordt gewaarschuwd deze signalen zijn zeer gevaarlijk en irrationeel dus gebaseerd op angst.
Juist om deze ontwikkelingen maak ik me zorgen, zoals ik al eerder schreef.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2021 14:29

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2021 14:30

-

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 sep 2021 14:44

StillAwake schreef:de clou is dat de quarantaineregels strenger zijn voor ongevaccineerden.
Als dezen in quarantaine moeten wordt dat beschouwd als "eigen schuld", en daar draait de werkgever niet voor op.

Ik weet niet of dit een wijs besluit is, maar ik snap het wel.
Net zoals ik vind dat de testen gratis moeten zijn totdat iemand de kans gehad heeft zich te aten vaccineren. Daarna is het je eigen keuze.
Dit ligt in het verlengde, maar gaat wel heel ver.

Ik vind dat ze de tests gewoon moeten stoppen. Iedereen die nu nog geen vaccin heeft, neemt zijn eigen risico op ziek worden. Ondertussen is een groot gedeelte van de bevolking wél gevaccineerd, zijn er een aantal met een doorgemaakte besmetting zonder vaccinatie en ik denk ook nog wel best aardig wat met antistoffen zonder ooit een positieve test te hebben gehad. De kans is dus klein dat ze zorg weer wordt overbelast. Behalve als het vaccin niet doet wat het moet doen. (En dat is inderdaad wat ik denk, de komende winter) je loopt dan misschien 2 of 3 weken achter de feiten aan, maar blijven testen tot 2090, willen ze dat dan? Er zijn mensen die zeggen, laat de basisschool lekker open na besmetting, goed voor de immuniteit van kinderen. Wij wonen in een nuchter dorp, hier rennen ze niet zo snel naar de test straat, maar gezien het aantal klachten vlak voor de zomervakantie vermoed ik dat daar ook corona bij geweest is.

En nogmaals, als het doorgezet wordt dat ongevaccineerden wel moeten testen voor de horeca en de gevaccineerden niet, vind ik dat inderdaad krom. Want juist gevaccineerd is het risico groter dat je niet veel merkt maar het wel overdraagt. En dat is helemaal niet erg, want je wordt er niet ziek van als je gevaccineerd bent, toch? En als je ongevaccineerd klachten hebt moet je daar inderdaad wel maatregelen voor nemen. Zo zijn wij allemaal (met of zonder vaccin) verplicht met mondkapje op te werken bij simpele klachten en een sneltest te doen. Ook bij negatief wel mondkapje op, want je wil ook geen verkoudheid overdragen omdat iedereen met klachten dan weer moet testen. Is belastend voor de ouderen en kostenplaatje..

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lydia63 » 10 sep 2021 14:58

StillAwake schreef:Toch zijn het vaak de anti-vaxxers die er het meest militant inzitten.
De tweedeling die je omschrijft, en langzaamaan wellicht ook echt wel ontstaat, is net zo zeer terug te voeren op de anti-vaxxers dan op mensen die juist voor vaccinatie zijn.

Ik ben niet tegen vaccineren, de meeste van mijn familie zijn gevaccineerd, waaronder mijn twee volwassen kinderen.
maar ik geloof niet dat vaccinatie de ultieme oplossing is en ik uit enkel op dit fora mijn mening omtrent, ik ga niet demonstreren, al begrijp ik laats genoemde wel, even goed begrijp ik de angst van gevaccineerde, juist omdat ook ik net als vele de media heb gevolgd, en juist deze angst zet ons tegen elkaar op en ontstaat er 'n tweedeling in de maatschappij die ik zorgelijk vind, ik bedoel waarom zou jij bang moeten zijn als je volledig bent gevaccineerd voor 'n ongevaccineerde ? juist dat begrijp ik niet.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”