StillAwake schreef:Als ik zie dat op dit moment om en nabij de 90% van de IC-opnames ongevaccineerden betreft (cijfer uit mijn hoofd, de precieze waarde moet ik nakijken)
Dat klopt wel ongeveer volgens
dit rapport van het RIVM, maar daar zit wel een flinke "maar" aan vast. Die cijfers zijn berekend tussen 4 april (toen de vaccinatiegraad nog erg laag was) en 19 augustus, toen de vaccinatiegraad hoog was. Laat er nou net in april nog een flinke besmettingsgolf geweest zijn (van de alfavariant!). Dat betekent dat van de 90% die op de IC terecht is gekomen, het merendeel waarschijnlijk
ongewild ongevaccineerd was: die mensen wilden het vaccin wel, maar het was er simpelweg nog niet voor hen in april. Dat is even goed om te bedenken voordat je het volgende neerpent:
StillAwake schreef:kan ik me goed voorstellen dat, mocht de niet-noodzakelijke zorg weer moeten afschalen, het erg lastig wordt om uit te leggen dat jij geen nieuwe hartklep kan krijgen, omdat iemand anders een vaccin geweigerd heeft.
Dat het lastig uit te leggen is dat jouw ouder niet geopereerd kan worden, omdat iemand anders besloten heeft dat corona onzin is en het vaccin een complot.
Dat het onmogelijk uit te leggen gaat zijn dat jouw kind overlijdt omdat zorg meot worden uitgesteld vanwege corona, terug te voeren op vaccinweigeraars.
Hetzelfde cijfer van 90% wordt ook gebruikt door minister de Jonge, maar dat is (zie boven) dus gebaseerd op cijfers waarbij er deels nog geen vaccin voorhanden was en dat vooral over de alfa variant gaat. Dat is op zijn zachtst gezegd manipulatief. Ik snap dat de overheid graag wil dat mensen zich laten vaccineren, maar vertel dan wel het eerlijke verhaal. Als je een andere begindatum kiest (bijvoorbeeld juni), dan krijg je een ander getal dan 90%.
Dat verklaart ook waarom
in Israel (deltavariant!) de verhoudingen tussen gevaccineerd en ongevaccineerd op de IC een heel stuk anders liggen (59% van de mensen op de IC in Israel is volledig gevaccineerd) dan in Nederland (grotendeels alfavariant!). Maar dat is een gevolg van creatief met cijfers omgaan door de Nederlandse regering.
De reden waarom er dus zoveel ongevaccineerde mensen op de IC lagen, is niet (of in elk geval
niet alleen) te wijten aan koppige vaccinweigeraars, maar ook te wijten aan de Nederlandse regering die te laat met vaccins op de proppen kwam (we behoorden tot de laatsten die begonnen) en die bovendien een ziekenhuiscapaciteit heeft doen ontstaan die lager is dan in de ons omliggende landen.
Ik onderschrijf trouwens de conclusie van het RIVM dat de vaccins werken. Tenminste: tegen de alfavariant en gedurende tenminste een aantal maanden. Maar die alfavariant is inmiddels zo goed als uitgestorven.
Over de deltavariant is internationaal gezien meer bekend en dat stemt tot minder optimisme.
Kortom: vaccins werken, maar het zijn geen wondermiddelen. Mensen die zich niet laten vaccineren, staan in hun recht om dat niet te doen, ook al is het volgens de meeste mensen onverstandig. Naar mijn mening is het niet fair om ze een eventuele overbevolking op de IC (volgens mij is dat niet erg waarschijnlijk) volledig in de schoenen te schuiven.
De ongevaccineerde als de moderne zondebok? Dat lijkt me helemaal niet de bedoeling.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)