Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 25 aug 2021 22:18

lammetje schreef:Alsof ik me verveel: weer een post... zag dat het al een oud bericht is van 3 weken geleden, maar erg interessant
https://www.maurice.nl/2021/08/01/meer- ... mmuniteit/

Hij durft zelfs de vraag te stellen of je niet beter natuurlijke immuniteit kunt opbouwen ipv al die jeugd en jongeren te vaccineren.

Net zoals vroeger iedereen even bij een kennis in de buurt op de koffie ging als daar waterpokken heersten. Dan had je het maar gehad...

Helemaal geen vreemde vraag, sterker nog volgens mij heb ik eerder zelf een soortgelijke stelling geplaatst. Een natuurlijke besmetting beschermd namelijk beter en veel langer. Vandaar ook dat het voor mij onbegrijpelijk is dat we, na de ouderen en risicogroepen gevaccineerd te hebben of iig die keus gekregen hebben, niet zijn overgegaan naar het oude normaal. Vooral omdat we de zomermaanden ingingen waar het virus toch minder impact lijkt te hebben dan in het griepseizoen.
Maar goed, dat betaamd een christen natuurlijk niet te zeggen [-X Eerst moet de hele wereld volkomen gevaccineerd zijn, compleet met driedubbele jaarlijkse boosters en weet ik wat allemaal en dán pas.. alsof we niet geschapen zijn met een perfect werkend immuunsysteem wat in de meeste gevallen dit virus met gemak de baas kan. En dan vooral wel een jong en gezond lichaam.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 25 aug 2021 22:19

Marnix schreef:In een aantal landen overwegen ze een derde prik voor een specifieke groep. En dus hoeft niet automatisch iedereen die derde prik te halen. Dus hoevaak dat moet is niet voor iedereen gelijk.

Verder sluit ik me aan bij de laatste reacties maar je laten vaccineren en op andere manieren investeren in je gezondheid en God zoeken is geen of/of maar en/en. Bidden en werken. Dat zeg je ook maar het wordt toch ook als een tegenstelling gebracht. Maak je niet druk om het een maar investeer in het ander. Ik zou beiden doen.

Je laten vaccineren is niet per definitie een investering in je gezondheid.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 aug 2021 22:49

Dorpeling schreef:Mooie en vooral waardevolle bijdrage @ Lammetje. Dat is het allerbelangrijkste, te weten dat je in leven én sterven voor rekening ligt van God.

En dan komt er zo'n flodderbel onder te staan:

Triest figuur.

Nou bedankt zeg is dat nou nodig? Ik reageerde gewoon op een antwoord van antoon eerder op mij

En ik vind lammetjes bijdragen altijd mooi ben het bovendien gewoon met haar eens

De achtergrond van mijn vraag is de realiteit op mijn werk momenteel. Er is al een paar keer moreel beraad gehoudendoor oa de geestelijk verzorger met het team collega’s hoe je omgaat met patienten die bewust niet vaccineren en daarna wel zeer intensieve zorg nodig hebben. Je moet je voorstellen dat mensen op hun tandvlees lopen en sommige collega’s die hebben er ontzettend veel moeite mee. Ja natuurlijk verplegen ze maar laatst was er ook weer iemand die tot aan intubatie volhield geen corona te hebben want dat bestond niet. Hii is er wel aan overleden. Dat is erg ingrijpend
De mensen die eenmaal ziek zijn en in her zkhuis liggen ga ik zulke vragen uiteraard niet stellen. Maar antoon is niet ziek en vaccineert bewust niet gewoon puur uit interesse in iemands overwegingen vraag ik me dan af, hoe ver zouje dan willen gaan als je het toch zou krijgen. Een forum is volgens mij bedoeld om mensen dingen te vragen wat je in reallife mogelijkniet snel zou doen. Dat maakt me geen triest figuur hoor

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 aug 2021 23:00

Dorpeling schreef:Maar goed, dat betaamd een christen natuurlijk niet te zeggen [-X Eerst moet de hele wereld volkomen gevaccineerd zijn, compleet met driedubbele jaarlijkse boosters en weet ik wat allemaal en dán pas.. alsof we niet geschapen zijn met een perfect werkend immuunsysteem wat in de meeste gevallen dit virus met gemak de baas kan. En dan vooral wel een jong en gezond lichaam.

*kijkt even op Worldometers* 4,5 miljoen doden wereldwijd tot nu toe... aha.. wat kan dat immuunsysteem dat virus gemakkelijk de baas... werkt perfect!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Antoon75

Berichtdoor Antoon75 » 26 aug 2021 00:47

meribel schreef:@antoon. Maar stel je zou corona krijgen, en toch onverhoopt zodanig dat je zuurstof nodig heb. Wil je dan wel naar het ziekenhuis of dat ook niet. En geen ic meer neem ik aan dan toch?

Je krijgt antwoord maar nu niet, ik word moe van al die reclame, ik probeer het op een kladblok uit te diepen en hier plaatsen, even geduld Meribel , jij redeneert ook inhoudelijk en niet op de man volgens mij, dat waardeer ik

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 aug 2021 07:46

lammetje schreef:Als je verder nergens komt... Wij zitten nu heerlijk buiten, niemand die mij hier besmet. Ik zie tenmiste niemand, passeer iemand op een paar meter afstand. In de supermarkt ben ik hooguit 10 minuten binnen, wordt vrij goed geventileerd.... Bij mensen thuis op bezoek zitten we ook vaak buiten of met ramen open. Dat is in de winter natuurlijk niet heel handig, maar ik geloof er nog steeds in dat je niet heel ziek wordt als iemand zelf ook niet heel ziek is,dus geen klachten heeft. En je zelf ook een goede afweer hebt, dus niet in de risicogroep.

Wat ik wel bijzonder vind, ik heb in 2 huizen gewerkt waarbij minimaal 50% van het personeel besmet is geweest, maar niemand met long covid.

Vorige week is een ongevaccineerd vrouw bij mijn ouders uit het dorp overleden, 46 jaar, virus opgelopen tijdens vakantie. Waarschijnlijk een vluchtig contact. Je kan nooit zeggen hoe ziek je wordt van een besmetting. Ik ken meerdere mensen om mij heen met long covid die langdurig revalideren.

Volgende week gaan de kinderen weer naar school en nemen van alles mee naar huis. Mijn kinderen zitten op scholen waar ouders, docenten en leerlingen zich laten vaccineren. Op sommige scholen en in kerken speelt dit niet. Ik ben heel benieuwd hoe dat aankomende winter zal gaan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 aug 2021 07:58

Mortlach schreef:*kijkt even op Worldometers* 4,5 miljoen doden wereldwijd tot nu toe... aha.. wat kan dat immuunsysteem dat virus gemakkelijk de baas... werkt perfect!
Op een wereldbevolking van 7,8 miljard is dat inderdaad niet veel. Dit jaar zijn er bovendien al meer dan 38 miljoen mensen overleden, verreweg de meesten dus niet door covid. Daarbij moet ook nog eens worden opgemerkt dat van die 4,5 miljoen doden door covid het overgrote deel 70 plussers en mensen met andere klachten zijn die zijn overleden. Mensen dus met een sterk verzwakt immuunsysteem.
Vooropgesteld: elke dode door dit virus is er 1 teveel en als dat voorkomen kan worden door vaccinatie of op een andere manier, dan is dat aan te bevelen. Maar suggereren dat mensen met een gezond immuunsysteem veel hebben te vrezen van dit virus is simpelweg onjuist.

Overigens wordt met de dag duidelijker dat de effectiviteit van de vaccins tegen met name de Delta variant veel te wensen overlaat. Bovendien zijn er aanwijzingen dat die effectiviteit met de tijd afneemt en dat natuurlijke immuniteit een stuk effectiever is dan vaccins.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 26 aug 2021 08:04

meribel schreef:Nou bedankt zeg is dat nou nodig? Ik reageerde gewoon op een antwoord van antoon eerder op mij

Je bracht het dan waarschijnlijk anders dan je bedoeld hebt.
Mortlach schreef:*kijkt even op Worldometers* 4,5 miljoen doden wereldwijd tot nu toe... aha.. wat kan dat immuunsysteem dat virus gemakkelijk de baas... werkt perfect!

Bij de meeste mensen inderdaad wel. Kijk ook ff op Worldometers hoeveel aardbewoners er zijn? En hoeveel mensen er wereldwijd overlijden aan andere ziekten bijvoorbeeld?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2021 09:10

lammetje schreef:Alsof ik me verveel: weer een post... zag dat het al een oud bericht is van 3 weken geleden, maar erg interessant
https://www.maurice.nl/2021/08/01/meer- ... mmuniteit/

Hij durft zelfs de vraag te stellen of je niet beter natuurlijke immuniteit kunt opbouwen ipv al die jeugd en jongeren te vaccineren.

Net zoals vroeger iedereen even bij een kennis in de buurt op de koffie ging als daar waterpokken heersten. Dan had je het maar gehad...

Wat ik interessant vind is hoe het gaat als je eerst gevaccineerd bent en daarna het een keer krijgt. Want ik lees twee dingen:

1. De bescherming daalt geleidelijk
2. De kans om er heel ziek van te worden blijft ondertussen wel veel kleiner.

Dan zou ik zeggen dat het goed is om eerst veel mensen te vaccineren en als dan hun antistoffen minder worden maar de kans om er erg ziek van te worden veel kleiner is, je nu naar een situatie gaat waarbij je steeds meer maatregelen gaat loslaten (daar wordt ook nu op aangestuurd) waardoor je geleidelijker en veiliger het virus rond kan laten gaan. Maar dan moet er op dat moment wel voldoende bescherming onder de mensen zijn, anders lopen je ziekenhuizen weer vol met mensen zonder antistoffen, dan hebben we in juni nog gezien.

Dorpeling schreef:Helemaal geen vreemde vraag, sterker nog volgens mij heb ik eerder zelf een soortgelijke stelling geplaatst. Een natuurlijke besmetting beschermd namelijk beter en veel langer. Vandaar ook dat het voor mij onbegrijpelijk is dat we, na de ouderen en risicogroepen gevaccineerd te hebben of iig die keus gekregen hebben, niet zijn overgegaan naar het oude normaal. Vooral omdat we de zomermaanden ingingen waar het virus toch minder impact lijkt te hebben dan in het griepseizoen.

Omdat we (voor de 1000e keer) in juni gelijk een forse stijging zagen van de ziekenhuiscijfers en als er toen niet was gestopt met uitgaan, festivals enz weer mogelijk te maken en we alles weer zoals 2 jaar geleden zouden doen, die stijging had doorgezet en de ziekenhuizen weer vol gelegen hadden. Daarom is het verstandiger om geleidelijk te versoepelen dan in 1x alles los te laten.

Maar goed, dat betaamd een christen natuurlijk niet te zeggen [-X Eerst moet de hele wereld volkomen gevaccineerd zijn, compleet met driedubbele jaarlijkse boosters en weet ik wat allemaal en dán pas.. alsof we niet geschapen zijn met een perfect werkend immuunsysteem wat in de meeste gevallen dit virus met gemak de baas kan. En dan vooral wel een jong en gezond lichaam.

De praktijk laat zien dat dit niet altijd zo is. En daarnaast is het natuurlijk onzin, de wereld wordt niet volledig met driedubbele jaarlijkse boosters gevaccineerd voordat alle maatregelen worden losgelaten. Maar ook niet veel te vroeg. De waarheid zit ergens in het midden, er wordt geleidelijk versoepeld en ik snap dat geduld hebben soms heel lastig kan zijn :-)

Dorpeling schreef:Mooie en vooral waardevolle bijdrage @ Lammetje. Dat is het allerbelangrijkste, te weten dat je in leven én sterven voor rekening ligt van God.

En dan komt er zo'n flodderbel onder te staan:

Triest figuur.

Beetje jammer dit he. De vraag of je de consequenties ook zou accepteren als je roept "Ik ben gezond, ik kan corona makkelijk aan" en vervolgens er toch heel ziek van wordt (en geloof me, Antoon zou de eerste niet zijn en met 75 jaar hoor je toch wel iets meer bij een risicogroep) is toch niet zo gek. Natuurlijk nou hij alle nodige zorg krijgen als het zo ver zou komen maar daarom is het nog wel goed om er over na te denken. Daarnaast, iets meer respect voor iemand die al 1,5 jaar coronapatienten verzorgt en al veel mensen eraan heeft zien overlijden... Vast ook mensen die van tevoren zeiden: Ach, ik kan dat wel hebben.

elbert schreef:Op een wereldbevolking van 7,8 miljard is dat inderdaad niet veel. Dit jaar zijn er bovendien al meer dan 38 miljoen mensen overleden, verreweg de meesten dus niet door covid. Daarbij moet ook nog eens worden opgemerkt dat van die 4,5 miljoen doden door covid het overgrote deel 70 plussers en mensen met andere klachten zijn die zijn overleden. Mensen dus met een sterk verzwakt immuunsysteem.
Vooropgesteld: elke dode door dit virus is er 1 teveel en als dat voorkomen kan worden door vaccinatie of op een andere manier, dan is dat aan te bevelen. Maar suggereren dat mensen met een gezond immuunsysteem veel hebben te vrezen van dit virus is simpelweg onjuist.

Overigens wordt met de dag duidelijker dat de effectiviteit van de vaccins tegen met name de Delta variant veel te wensen overlaat. Bovendien zijn er aanwijzingen dat die effectiviteit met de tijd afneemt en dat natuurlijke immuniteit een stuk effectiever is dan vaccins.

We moeten natuurlijk niet alleen kijken naar sterfte maar ook naar langdurige gevolgen. Het sterftecijfer ligt bij mensen onder de 70 een stuk lager maar naast de 4,5 miljoen doden zijn er ook mensen met langdurige en soms ook blijvende klachten als gevolg van het virus. Waarbij het immuunsysteem uiteindelijk het virus wel uit het lichaam weet te krijgen maar waar dat gepaard gaat met / gevolgd wordt door langdurige klachten. En dat zijn lang niet allemaal mensen met klachten, een verzwakt immuunsysteem enz. Ik bedoel maar te zeggen dat er veel meer slachtoffers zijn dan alleen de dodelijke slachtoffers.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 aug 2021 09:11

@ dorpeling. Of jij leest het anders. Bedenk goed dat je alleen geschreven woord leest he en niets nonverbaals oppakt. Dus jij ziet ook niet hoe ik het ervaar als je mij een triest figuur noemt. Ik ben gewoon een mens achter dit beeldscherm hoor.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 aug 2021 09:28

ajl schreef:Vorige week is een ongevaccineerd vrouw bij mijn ouders uit het dorp overleden, 46 jaar, virus opgelopen tijdens vakantie. Waarschijnlijk een vluchtig contact. Je kan nooit zeggen hoe ziek je wordt van een besmetting. Ik ken meerdere mensen om mij heen met long covid die langdurig revalideren.

Volgende week gaan de kinderen weer naar school en nemen van alles mee naar huis. Mijn kinderen zitten op scholen waar ouders, docenten en leerlingen zich laten vaccineren. Op sommige scholen en in kerken speelt dit niet. Ik ben heel benieuwd hoe dat aankomende winter zal gaan.

Ja daar heb je helemaal gelijk in, je kunt het nooit zeker weten waar je het oploopt. Daarom ook de opmerking, wat wil je allemaal laten. Als je nergens komt wordt je echt niet snel besmet. Maar de kans is er altijd, al is die wel een stuk kleiner.
Ik denk dat vooral toiletten, druk bezochte binnen plaatsen zonder ventilatie de grootste broedplaatsen zijn. Gister waren wij even in een restaurant. We zaten er heel kort maar je wil niet weten hoeveel mensen en in die periode naar de toilet zijn geweest. Eerlijk gezegd heb ik dat nooit goed begrepen, probeer zo veel mogelijk thuis te gaan...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 aug 2021 09:39

meribel schreef:@ dorpeling. Of jij leest het anders. Bedenk goed dat je alleen geschreven woord leest he en niets nonverbaals oppakt. Dus jij ziet ook niet hoe ik het ervaar als je mij een triest figuur noemt. Ik ben gewoon een mens achter dit beeldscherm hoor.

Ik dacht ook even, bedoel je dat van de ic nu als serieuze vraag of sarcastisch. Maar dat ben je inderdaad met geschreven tekst, daarom had ik er ook niet op gereageerd :wink: want ik vind die vraag verder niet heel vreemd.

Heel eerlijk gezegd, ik zou inderdaad als 75 jarige niet meer op de ic willen komen. Ik kan er nu weinig over zeggen want ik maak het niet mee. Ik ben ten eerste veel te jong en ten tweede weet ik niet hoe fit ik nog ben. Maar ik denk dat ik ook bepaalde behandelingen niet meer zou doen zoals chemo terwijl de kans op slagen erg klein is of alleen levensrekkend. Dan is het de vraag, nog een paar maanden 'normaal' verder of doodziek door de bijwerkingen en dan alsnog overlijden. Zijn hele moeilijke dingen, kun je je niets bij voorstellen als je het niet meemaakt. Maar ik heb veel van dit soort patiënten gehad en aan de hand daarvan een bepaalde mening gevormd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 aug 2021 09:40

Marnix schreef:Wat ik interessant vind is hoe het gaat als je eerst gevaccineerd bent en daarna het een keer krijgt. Want ik lees twee dingen:

1. De bescherming daalt geleidelijk
2. De kans om er heel ziek van te worden blijft ondertussen wel veel kleiner.
.

Dat is inderdaad een interessante vraag

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 aug 2021 09:55

Marnix schreef:We moeten natuurlijk niet alleen kijken naar sterfte maar ook naar langdurige gevolgen. Het sterftecijfer ligt bij mensen onder de 70 een stuk lager maar naast de 4,5 miljoen doden zijn er ook mensen met langdurige en soms ook blijvende klachten als gevolg van het virus. Waarbij het immuunsysteem uiteindelijk het virus wel uit het lichaam weet te krijgen maar waar dat gepaard gaat met / gevolgd wordt door langdurige klachten. En dat zijn lang niet allemaal mensen met klachten, een verzwakt immuunsysteem enz. Ik bedoel maar te zeggen dat er veel meer slachtoffers zijn dan alleen de dodelijke slachtoffers.
Dat er meer dan alleen dodelijke slachtoffers zijn is ongetwijfeld het geval, maar ik neem aan dat voor mensen met long covid hetzelfde geldt als voor mensen die overlijden: ook hier gaat het vooral om mensen met een verzwakt immuunsysteem. Eigenlijk gaat het hier om hetzelfde principe als bij andere ziekten (zoals de griep of Q koorts): als je eenmaal flink ziek bent geweest, kun je daar nog langere tijd last van houden. Long covid is dus wat dat betreft niet iets nieuws, wel iets wat heel vervelend is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 aug 2021 10:12

lammetje schreef:Ik dacht ook even, bedoel je dat van de ic nu als serieuze vraag of sarcastisch. Maar dat ben je inderdaad met geschreven tekst, daarom had ik er ook niet op gereageerd :wink: want ik vind die vraag verder niet heel vreemd.

Heel eerlijk gezegd, ik zou inderdaad als 75 jarige niet meer op de ic willen komen. Ik kan er nu weinig over zeggen want ik maak het niet mee. Ik ben ten eerste veel te jong en ten tweede weet ik niet hoe fit ik nog ben. Maar ik denk dat ik ook bepaalde behandelingen niet meer zou doen zoals chemo terwijl de kans op slagen erg klein is of alleen levensrekkend. Dan is het de vraag, nog een paar maanden 'normaal' verder of doodziek door de bijwerkingen en dan alsnog overlijden. Zijn hele moeilijke dingen, kun je je niets bij voorstellen als je het niet meemaakt. Maar ik heb veel van dit soort patiënten gehad en aan de hand daarvan een bepaalde mening gevormd.

Ja daar denk ik hetzelfde over. Maar goed wij hebben de wetenschap denk ik ook maar dat het leven hierna goed zal zijn en als je denkt dat het aardse het enige is mss beïnvloed dat ook je keuze? Ik weer het niet. Er zijn er ook, ook van 75, die best redelijk van de ic afkwamen dus natuurlijk het blijft een gok

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”