lammetje schreef:Alsof ik me verveel: weer een post... zag dat het al een oud bericht is van 3 weken geleden, maar erg interessant
https://www.maurice.nl/2021/08/01/meer- ... mmuniteit/Hij durft zelfs de vraag te stellen of je niet beter natuurlijke immuniteit kunt opbouwen ipv al die jeugd en jongeren te vaccineren.
Net zoals vroeger iedereen even bij een kennis in de buurt op de koffie ging als daar waterpokken heersten. Dan had je het maar gehad...
Wat ik interessant vind is hoe het gaat als je eerst gevaccineerd bent en daarna het een keer krijgt. Want ik lees twee dingen:
1. De bescherming daalt geleidelijk
2. De kans om er heel ziek van te worden blijft ondertussen wel veel kleiner.
Dan zou ik zeggen dat het goed is om eerst veel mensen te vaccineren en als dan hun antistoffen minder worden maar de kans om er erg ziek van te worden veel kleiner is, je nu naar een situatie gaat waarbij je steeds meer maatregelen gaat loslaten (daar wordt ook nu op aangestuurd) waardoor je geleidelijker en veiliger het virus rond kan laten gaan. Maar dan moet er op dat moment wel voldoende bescherming onder de mensen zijn, anders lopen je ziekenhuizen weer vol met mensen zonder antistoffen, dan hebben we in juni nog gezien.
Dorpeling schreef:Helemaal geen vreemde vraag, sterker nog volgens mij heb ik eerder zelf een soortgelijke stelling geplaatst. Een natuurlijke besmetting beschermd namelijk beter en veel langer. Vandaar ook dat het voor mij onbegrijpelijk is dat we, na de ouderen en risicogroepen gevaccineerd te hebben of iig die keus gekregen hebben, niet zijn overgegaan naar het oude normaal. Vooral omdat we de zomermaanden ingingen waar het virus toch minder impact lijkt te hebben dan in het griepseizoen.
Omdat we (voor de 1000e keer) in juni gelijk een forse stijging zagen van de ziekenhuiscijfers en als er toen niet was gestopt met uitgaan, festivals enz weer mogelijk te maken en we alles weer zoals 2 jaar geleden zouden doen, die stijging had doorgezet en de ziekenhuizen weer vol gelegen hadden. Daarom is het verstandiger om geleidelijk te versoepelen dan in 1x alles los te laten.
Maar goed, dat betaamd een christen natuurlijk niet te zeggen

Eerst moet de hele wereld volkomen gevaccineerd zijn, compleet met driedubbele jaarlijkse boosters en weet ik wat allemaal en dán pas.. alsof we niet geschapen zijn met een perfect werkend immuunsysteem wat in de meeste gevallen dit virus met gemak de baas kan. En dan vooral wel een jong en gezond lichaam.
De praktijk laat zien dat dit niet altijd zo is. En daarnaast is het natuurlijk onzin, de wereld wordt niet volledig met driedubbele jaarlijkse boosters gevaccineerd voordat alle maatregelen worden losgelaten. Maar ook niet veel te vroeg. De waarheid zit ergens in het midden, er wordt geleidelijk versoepeld en ik snap dat geduld hebben soms heel lastig kan zijn

Dorpeling schreef:Mooie en vooral waardevolle bijdrage @ Lammetje. Dat is het allerbelangrijkste, te weten dat je in leven én sterven voor rekening ligt van God.
En dan komt er zo'n flodderbel onder te staan:
Triest figuur.
Beetje jammer dit he. De vraag of je de consequenties ook zou accepteren als je roept "Ik ben gezond, ik kan corona makkelijk aan" en vervolgens er toch heel ziek van wordt (en geloof me, Antoon zou de eerste niet zijn en met 75 jaar hoor je toch wel iets meer bij een risicogroep) is toch niet zo gek. Natuurlijk nou hij alle nodige zorg krijgen als het zo ver zou komen maar daarom is het nog wel goed om er over na te denken. Daarnaast, iets meer respect voor iemand die al 1,5 jaar coronapatienten verzorgt en al veel mensen eraan heeft zien overlijden... Vast ook mensen die van tevoren zeiden: Ach, ik kan dat wel hebben.
elbert schreef:Op een wereldbevolking van 7,8 miljard is dat inderdaad niet veel. Dit jaar zijn er bovendien al meer dan
38 miljoen mensen overleden, verreweg de meesten dus niet door covid. Daarbij moet ook nog eens worden opgemerkt dat van die 4,5 miljoen doden door covid het overgrote deel 70 plussers en mensen met andere klachten zijn die zijn overleden. Mensen dus met een sterk verzwakt immuunsysteem.
Vooropgesteld: elke dode door dit virus is er 1 teveel en als dat voorkomen kan worden door vaccinatie of op een andere manier, dan is dat aan te bevelen. Maar suggereren dat mensen met een gezond immuunsysteem veel hebben te vrezen van dit virus is simpelweg onjuist.
Overigens wordt met de dag duidelijker dat de effectiviteit van de vaccins tegen met name de Delta variant veel te wensen overlaat. Bovendien zijn er
aanwijzingen dat die effectiviteit met de tijd afneemt en dat natuurlijke immuniteit een stuk effectiever is dan vaccins.
We moeten natuurlijk niet alleen kijken naar sterfte maar ook naar langdurige gevolgen. Het sterftecijfer ligt bij mensen onder de 70 een stuk lager maar naast de 4,5 miljoen doden zijn er ook mensen met langdurige en soms ook blijvende klachten als gevolg van het virus. Waarbij het immuunsysteem uiteindelijk het virus wel uit het lichaam weet te krijgen maar waar dat gepaard gaat met / gevolgd wordt door langdurige klachten. En dat zijn lang niet allemaal mensen met klachten, een verzwakt immuunsysteem enz. Ik bedoel maar te zeggen dat er veel meer slachtoffers zijn dan alleen de dodelijke slachtoffers.