Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Erik1960 » 12 jul 2021 17:16

Mortlach schreef:Moet je eens overgewicht hebben. Ik ken van dichtbij een verhaal van iemand die met Carpal Tunnel Syndrome naar een arts ging en die begon over het overgewicht. "Patiënt: O, veroorzaakt overgewicht Carpal Tunnel? Nee? Waarom begin je er dan over?"

In mijn ogen iets te kort door de bocht: elke kans die een arts krijgt om overgewicht met patiënten aan te kaarten is er eentje die gepakt moet worden. Ik had een collega die een soortgelijke ervaring had: haar huisarts begon bij elk contact over haar roken, ook als ze een zere enkel had. Eind van het liedje was dat ze longkanker kreeg en haar dochter (net zo oud als onze oudste) als brugklasser haar moeder moest missen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2021 17:31

Erik1960 schreef:In mijn ogen iets te kort door de bocht: elke kans die een arts krijgt om overgewicht met patiënten aan te kaarten is er eentje die gepakt moet worden. Ik had een collega die een soortgelijke ervaring had: haar huisarts begon bij elk contact over haar roken, ook als ze een zere enkel had. Eind van het liedje was dat ze longkanker kreeg en haar dochter (net zo oud als onze oudste) als brugklasser haar moeder moest missen.

Dus de moraal van het verhaal is dat het erop hameren niet eens werkt?

Kijk, erover beginnen is één, maar wat er helaas veel te vaak gebeurt is dat klachten worden afgewimpeld met "dat gaat vanzelf wel over als je afvalt" en er verder dus geen gepaste zorg wordt geleverd. Kun je het je voorstellen? Ga je naar de dokter voor een zere enkel en die zegt "gaat vanzelf wel over als je stopt met roken!"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 12 jul 2021 18:12

Erik1960 schreef:elke kans die een arts krijgt om overgewicht met patiënten aan te kaarten is er eentje die gepakt moet worden.

met als gevolg dat ik altijd naar een andere vraag zodra ik een afspraak moet maken. Het irriteert me mateloos.
Denk je nou echt dat ik niet weet dat minder beter zou zijn?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 jul 2021 18:46

Mortlach schreef:Moet je eens overgewicht hebben. Ik ken van dichtbij een verhaal van iemand die met Carpal Tunnel Syndrome naar een arts ging en die begon over het overgewicht. "Patiënt: O, veroorzaakt overgewicht Carpal Tunnel? Nee? Waarom begin je er dan over?"

Ja inderdaad, heel bijzonder dat soort dingen. Tis altijd goed om de patiënt in z'n geheel te zien, maar dan moet het wel in verhouding staan met de klachten...

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 12 jul 2021 18:58

hans0166 schreef:met als gevolg dat ik altijd naar een andere vraag zodra ik een afspraak moet maken. Het irriteert me mateloos.
Denk je nou echt dat ik niet weet dat minder beter zou zijn?

Ik kan je irritatie wel volgen (heb zelf ook wel eens last van teveel), maar toch: volgens mij is het dan zinniger om niet elke keer voor dat gesprek weg te lopen. Overgewicht is -wereldwijd- een steeds grotere bedreiging voor de volksgezondheid, ook om die reden moeten zorgverleners er in mijn ogen bij elke gelegenheid over beginnen. Natuurlijk gepast en professioneel; en gericht op de vraag wat er nodig is om tot ander gedrag te komen.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 12 jul 2021 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 12 jul 2021 19:00

Mortlach schreef:Dus de moraal van het verhaal is dat het erop hameren niet eens werkt?

Kijk, erover beginnen is één, maar wat er helaas veel te vaak gebeurt is dat klachten worden afgewimpeld met "dat gaat vanzelf wel over als je afvalt" en er verder dus geen gepaste zorg wordt geleverd. Kun je het je voorstellen? Ga je naar de dokter voor een zere enkel en die zegt "gaat vanzelf wel over als je stopt met roken!"

Elk mens heeft het recht domme dingen te doen en zijn gezondheid op het spel te zetten. Maar een arts (of andere zorgverlener) moet zich daar in mijn ogen niet bij neerleggen. Overigens kun je je wel afvragen of de huisarts in mijn voorbeeld de juiste toon raakte.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 jul 2021 19:09

Erik1960 schreef:Ik kan je irritatie wel volgen (heb zelf ook wel eens last van teveel, maar toch: volgens mij is het dan zinniger om niet elke keer voor dat gesprek weg te lopen. Overgewicht is -wereldwijd- een steeds grotere bedreiging voor de volksgezondheid, ook om die reden moeten zorgverleners er in mijn ogen bij elke gelegenheid over beginnen. Natuurlijk gepast en professioneel; en gericht op de vraag wat er nodig is om tot ander gedrag te komen.

Tis een hele andere discussie

Maar mensen met overgewicht weten zelf heel goed dat het niet gezond is. Ook weten ze meestal heel goed waardoor het komt. En dat kan door verkeerd eten zijn, medicatie gebruik of weet ik veel wat. Het is ontzettend frustrerend als daar iedere keer op gewezen wordt. Want dat weten ze wel. Maar ze kunnen het niet veranderen. Vaak is het een patroon wat doorbroken moet worden. Dit is echt niet makkelijk. Ik heb zelf een tijd op dieet 'gestaan' maar ik val toch iedere keer weer terug. En dat heeft in mijn geval niets met overgewicht te maken, maar met een allergie. Ik weet heel goed dat ik bepaalde dingen niet moet eten, maar soms heb ik gewoon geen zin om iets speciaals voor mezelf te maken. Dan eet ik gezellig mee met de rest. Tja, dom. Klopt. Maar soms wil je gewoon even niet anders. Bij fors overgewicht door voeding moet je echt enorme discipline hebben. Het is vaak een leefstijl die je om moet gooien. En het werkt niet mee als je daardoor altijd bij de huisarts moet horen dat je te dik bent terwijl dat niets te maken heeft met de klachten.

Maar ik ben het eens, het is inderdaad een wereldwijd 'probleem' wat begint bij de kindertijd. Te weinig beweging en te ongezond voedsel is vaak de oorzaak. Maar ook aanleg, ziekte, medicatie. Dus pas op met wat je zegt tegen een ander, hoe goed bedoeld ook, als hulpverlener.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 12 jul 2021 19:13

Erik1960 schreef:gericht op de vraag wat er nodig is om tot ander gedrag te komen.

En als ik dat nou gewoon niet wil, en dat weten ze... Ik ben een aantal jaar geleden ruim 45 kg afgevallen, en vind het wel welletjes.

En ik wordt geen "last" voor de volksgezondheid, heb al vele jaren een behandelingsbeperking opgenomen in mijn dossiers.
Ik wordt liever gelukkig 75 dan doodongelukkig 85

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 jul 2021 19:29

Marnix schreef:Het zou kunnen dat dit soort dingen soms bijdragen. Als student leefde ik ook niet altijd supergezond en sliep ik ook wel eens wat minder. Maar feit is dat het coronavirus in het lichaam van mensen, ouderen maar ook jongeren, schade kan aanrichten en dat is bij de afweging of je jongeren ook laat vaccineren wel van belang. Feit is ook dat er genoeg mensen zijn die wel gezond leven en toch flinke klachten hebben door een coronabesmetting.

Dat er soms niet goed onderzoek wordt gedaan (volgens mij meestal omdat men geen idee heeft wat er onderzocht moet worden) kan kloppen maar laten we blij zijn dat het in dit geval, waarbij men de oorzaak weet en dus weet waar waarschijnlijk naar gekeken moet worden, wel gebeurt. Dat is de wat positievere benadering van "normaal wordt er helemaal geen onderzoek gedaan en nu het om corona gaat doet men het opeens wel" ;-)

Ja maar is de oorzaak corona? Of was erg onderliggend al iets waardoor de klachten na corona blijvend zijn?
Ik denk zelf dat je aan klachten na corona weinig kunt doen medisch gezien. Fysio, revalidatie etc, maar echte behandelingen zijn er niet. Tenminste, niet dat ik weet. :-k ik geloof niet echt dat je, als je gezond bent, zoveel langdurige klachten kunt houden. Dan is je afweer dus niet gezond, anders was het virus toch weer uit je lichaam opgeruimd? Of zie ik dat verkeerd...?
Long schade door ontstekingen vind ik iets anders dan hersenmist bijvoorbeeld. Dat eerste is verklaarbaar door corona. Maar hersenmist wordt niet door littekenweefsel veroorzaakt toch... En zo nog meer bijzondere restverschijnselen die ik niet zo 1,2,3 aan schade kan koppelen. Overprikkeld, hoofdpijn, nekklachten/spierpijn?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2021 19:32

lammetje schreef:Tis een hele andere discussie

Maar mensen met overgewicht weten zelf heel goed dat het niet gezond is. Ook weten ze meestal heel goed waardoor het komt. En dat kan door verkeerd eten zijn, medicatie gebruik of weet ik veel wat. Het is ontzettend frustrerend als daar iedere keer op gewezen wordt. Want dat weten ze wel. Maar ze kunnen het niet veranderen. Vaak is het een patroon wat doorbroken moet worden. Dit is echt niet makkelijk. Ik heb zelf een tijd op dieet 'gestaan' maar ik val toch iedere keer weer terug. En dat heeft in mijn geval niets met overgewicht te maken, maar met een allergie. Ik weet heel goed dat ik bepaalde dingen niet moet eten, maar soms heb ik gewoon geen zin om iets speciaals voor mezelf te maken. Dan eet ik gezellig mee met de rest. Tja, dom. Klopt. Maar soms wil je gewoon even niet anders. Bij fors overgewicht door voeding moet je echt enorme discipline hebben. Het is vaak een leefstijl die je om moet gooien. En het werkt niet mee als je daardoor altijd bij de huisarts moet horen dat je te dik bent terwijl dat niets te maken heeft met de klachten.

Maar ik ben het eens, het is inderdaad een wereldwijd 'probleem' wat begint bij de kindertijd. Te weinig beweging en te ongezond voedsel is vaak de oorzaak. Maar ook aanleg, ziekte, medicatie. Dus pas op met wat je zegt tegen een ander, hoe goed bedoeld ook, als hulpverlener.

Ja het verhaal heeft twee kanten. Ik ken ook mensen die veel te zwaar zijn en die constant allerlei kwaaltjes hebben en de arts schrijft iedere keer maar weer een poedertje of middeltje voor maar zegt volgens mij nooit wat over het ongezonde leefpatroon. Dan denk ik: durf dat ook eens te bespreken en dan niet op een verwijtende toon. Dat is het ene uiterste. Het andere uiterste is dat een arts bij alles over je gewicht begint. De beste manier zit ergens in het midden. En met je eens dat het een cultuurprobleem is, je van kinds af aan met het idee wordt doodgegooid dat suiker en vet lekker en cool iss, waarbij mcdonald, coca cola enz je platgooien met reclame en allerlei leuke dingen sponsoren. Goed dat er af en toe eens wat flesjes cola door voetballers worden omgewisseld door flesjes water maar er is nog veel meer nodig.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 jul 2021 19:33

Overigens heb ik het nu over jonge mensen die thuis corona hebben gehad met weinig klachten. Weekje ziek geweest, of paar dagen. Zoals de meeste jongeren van 12 tot 30.
Dus niet naar adem happend, geen ziekenhuis opnames, zuurstof etc. In dat geval ligt het natuurlijk compleet anders.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 12 jul 2021 19:36

hans0166 schreef:En als ik dat nou gewoon niet wil, en dat weten ze... Ik ben een aantal jaar geleden ruim 45 kg afgevallen, en vind het wel welletjes.

En ik wordt geen "last" voor de volksgezondheid, heb al vele jaren een behandelingsbeperking opgenomen in mijn dossiers.
Ik wordt liever gelukkig 75 dan doodongelukkig 85

Wanneer je dat gesprek al gevoerd hebt met je arts, vind ik het inderdaad vreemd dat die er opnieuw over begint, anders dan om even te polsen of je er nog hetzelfde in staat.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 12 jul 2021 19:41

lammetje schreef:Tis een hele andere discussie

Helemaal met je slotzin eens. Het heeft ook geen zin om te veroordelen of te verwijten.
Patronen doorbreken is ook in mijn ogen een ‘hell-of-a-job’. Ik verwacht van een goede huisarts dat die zich niet uitspreekt ala ‘dat je te dik bent’. Maar dat die met de patiënt gaat kijken welke hulp nodig is om patronen te doorbreken. En vaak hebben die patronen niet alles of niets met eetgewoontes te maken. Maar is er een achterliggende reden waarom iemand overgewicht heeft. Daar moet het dus ook over gaan, niet alleen over kilo’s.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 12 jul 2021 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2021 19:42

lammetje schreef:Ja maar is de oorzaak corona? Of was erg onderliggend al iets waardoor de klachten na corona blijvend zijn?
Ik denk zelf dat je aan klachten na corona weinig kunt doen medisch gezien. Fysio, revalidatie etc, maar echte behandelingen zijn er niet. Tenminste, niet dat ik weet. :-k ik geloof niet echt dat je, als je gezond bent, zoveel langdurige klachten kunt houden. Dan is je afweer dus niet gezond, anders was het virus toch weer uit je lichaam opgeruimd? Of zie ik dat verkeerd...?
Long schade door ontstekingen vind ik iets anders dan hersenmist bijvoorbeeld. Dat eerste is verklaarbaar door corona. Maar hersenmist wordt niet door littekenweefsel veroorzaakt toch... En zo nog meer bijzondere restverschijnselen die ik niet zo 1,2,3 aan schade kan koppelen. Overprikkeld, hoofdpijn, nekklachten/spierpijn?

Ik ken helaas genoeg verhalen van mensen die wel gezond waren en toch flinke klachten kregen. Niet ieder afweersysteem pakt ieder virus even goed aan. Waarom denk je dat ook kerngezonde mensen bijvoorbeeld heel moe kunnen worden van Pfeiffer? Gezond zijn geeft geen zekerheid dat een virus weinig met je doet, dat je weinig klachten hebt. De kans is groter maar er zijn geen garanties. En zo is dat met corona ook. Genoeg voorbeelden van kerngezonde mensen die long covid hebben gekregen en heel lang veel moe zijn. Het is te makkelijk om dan te zeggen: “dan was er vast al meer aan de hand” want dat is vaak niet het geval.

En als er meer aan de hand is versterkt corona dat dan dus. Maar als je de diagnose “long covid” krijgt hebben ze echt wel gekeken of het inderdaad door corona kan komen. Het fabeltje dat men overal maar een corona-stempetje op drukt omdat dat wel goed uitkomt klopt niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2021 20:21

lammetje schreef:Ja maar is de oorzaak corona? Of was erg onderliggend al iets waardoor de klachten na corona blijvend zijn?

Dat is het nadeel van een nieuw virus: we weten gewoon nog niet hoe het zich in mensen kan gedragen. En gezien de hoeveelheid mensen die maanden/een jaar later nog allerlei heftige klachten hebben, zal dit nog vele jaren grondig moeten worden onderzocht. Je kunt niet zomaar zeggen dat als je klachten hebt, je dus vooraf toch al niet gezond was. Het treft ook marathonlopers en andere atleten.

We weten het gewoon niet, maar het menselijk lichaam is altijd ingewikkelder dan we denken. Iets wat niet voor de hand ligt, kan toch waar zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”