Marnix schreef:Zeker. Het is alleen goed om de feiten zo helder mogelijk te krijgen om daarin een goede afweging te maken. Want of het zin heeft om jongeren te vaccineren ligt natuurlijk aan een paar zaken:
1. Hoeveel last jongeren hebben van corona / hoeveel jongeren last hebben van corona
2. Wat de bijwerkingen van het vaccin zijn
Volgens het artsencollectief is de kans op levensbedreigende bijwerkingen door het vaccin ongeveer
tien keer zo groot als het aantal jongeren dat door corona in het ziekenhuis belandt. De vraag is natuurlijk hoeveel gezondheid van die jongeren je op wil offeren om het virus te bestrijden. Wat mij betreft is dat geen moeilijke vraag, maar hoe banger je bent voor het virus, hoe meer jongeren die prik moeten krijgen.
Marnix schreef:Wat de derde vraag betreft twijfelde ik of ik die erbij moest zetten omdat veel mensen in deze individualistische tijd daar helemaal geen rekening mee houden. Het gaat er om of je er zelf wat aan hebt, of het jou voordeel oplevert als individu. Jezelf als onderdeel van een geheel zien is niet meer van deze tijd.
Tja, maar moet je daar de gezondheid van pubers voor op het spel zetten? Degenen die nog vele tientallen jaren als onderdeel van die maatschappij hun bijdrage moeten leveren, om ouderen (die gemiddeld toch minder jaren te gaan hebben) te beschermen? Zo scherp ligt die vraag.
Vroeger maakte men trouwens ook die afwegingen, getuige de vele 18 jarigen die in het verleden het slagveld op werden gestuurd om neergemaaid te worden voor het grotere goed van de maatschappij, maar als het even kan zou ik toch maar voorzichtig met de bloem der natie omgaan.
Ik besef dat ik met deze opmerking langs het randje ga, maar ik wil er maar mee zeggen dat die derde vraag ook hele ongemakkelijke kanten kan hebben en dat daar goed over nagedacht moet worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)