ben db bd schreef: Maar 'wetenschap' is te koop, behoort onze ervaring te zijn, vind ik.
Inderdaad. Lees je eens in in de man die die hele "vaccins veroorzaken autisme" rage in gang heeft gezet. Je valt van je stoel van verbazing over de corruptie en het eigen winstbejag.
Een van de duidelijkste voorbeelden vinden wij bij de journalistiek. Liegen die dan altijd? Dat weet ik niet aan te wijzen.
Maar men geeft wel steeds (en dat is ook weer discutabel uiteraard) een niet onafhankelijk verslag, en verbloemen veel.
Kan het zijn dat ik dat in jullie benadering toch wel mis, die smacht naar volkomen betrouwbaarheid?
"Volkomen betrouwbaarheid"? Hoe zie je dat voor je? En hoe bepaal je dat? wetenschap en journalistiek hebben nu eenmaal niet de luxe om te gaan zitten wachten op Goddelijke openbaringen, en dus worden stukken altijd vanuit een bepaald perspectief geschreven. Stel dat 99 wetenschappers zeggen dat er geen leven is op de maan, maar 1 iemand zegt dat maanmannetjes wél echt bestaan, is het dan "de waarheid verbloemen" als de media zegt dat de maan een levenloos rotsblok is?
Hoe vaak lees ik niet in de christelijke magazines die angst voor dubbele bodems en onderliggende doelen, juist op dit onderwerp?
De tijd (niet de mijne wellicht) zal het zeker wel openbaar maken, maar dan is het wel mosterd na de maaltijd.
Ja, de zeitgeist is er nu eenmaal eentje van angst en wantrouwen, helaas. Blij te zien dat ook christenen daar niet immuun voor zijn (misschien zelfs wel juist niet)
Zelf ben ik redelijk teleurgesteld in de betrouwbaarheid op sommige vlakken van de wetenschap. Daar ben ik toch niet de enige in?
Een arts vertrouwde mij ooit toe dat in de medische wetenschap de meeste kennis binnen de 15 jaar achterhaald is.
Ja, en? We werken met de kennis die we NU hebben. En als we nieuwe zaken ontdekken/leren, dan passen we de kennis en het handelen daar op aan. Je kunt moeilijk zeggen "Weet je, die kankerbehandeling is NU het beste wat je kunt doen, maar over 15 jaar is er misschien wel een nieuwe techniek, dus ik wacht het wel even af..."
Er zitten hier nu 2 kleinkinderen aan en onder tafel, maar voor hen ben ik puur bang van de genetisch manipulatieve mogelijkheden welke in de nieuwe mRNA vaccines worden ingebouwd hoor. En ja, vooral met het oog op de Bijbelse toekomst ...
Welke mogelijkheden? Leg mij dat nou eens uit, alsjeblieft.