StillAwake schreef:Ik zou het met je eens kunnen zijn op het moment dat het inderdaad zo was dat alleen de niet gevaccineerden daarmee een risico liepen. dat is echter een misvatting: de kans op het ontstaan van nieuwe (resistentere) mutaties is een risico wat voor beide groepen groot is. De kans op een besmetting van een persoon bij wie vanwege onderliggende medische problemen een vaccin niet gezet kon worden of niet werkzaam bleek is niet alleen het probleem van de bewust ongevaccineerde, maar juist van de onvrijwillig ongevaccineerde en zijn/haar dierbaren.
Er zijn altijd risico's. Er is ook kans dat ik ergens een griepvariant oploop terwijl ik de griepprik heb genomen (of juist niet). Toch gaan we geen parallelle samenleving opzetten vanwege mutaties die een ernstige grieppandemie a la de Spaanse Griep kunnen veroorzaken. Het probleem met het opzetten van dit soort maatregelen is dat je het voorzorgsprincipe tot in het absurde door wilt gaan voeren omdat je het onbereikbare ideaal van 100% veiligheid wilt nastreven. Dat geeft ongewenste bij-effecten. Corona is een serieus virus, maar je kunt andere belangrijke aspecten van het leven daar niet tegen wegstrepen.
StillAwake schreef:Klopt, maar niet minder ongezond dan "ik laat facebook voor mij denken", "de dominee zal het wel weten", "Willem Engel denkt voor ons allen", "Thierry is de verlosser en zal ons redden" of "ik ben tegen want dat ben ik altijd".
Sterker nog: de laatste groepen hoor ik wel langskomen, maar de groep die de overheid het denkwerk heeft laten doen heb ik nog niet gezien. Dat je een verstandig advies van de overheid niet in de wind slaat heeft niks te maken met het uitbesteden van je denkwerk...
Daarom ben ik voor het eigen denkwerk plus het feit dat ik volgens artikel 10 en 11 van de grondwet recht heb op mijn lichamelijke integriteit en dus zelf beslissingen mag nemen over mijn eigen lichaam. De overheid kan mij dus adviseren, maar uiteindelijk neem ik de beslissing. Die beslissingsbevoegdheid laat ik me niet afnemen, ook niet als me dat wat kost.
StillAwake schreef:En dan is er een crisis waar de overheid wél in kan sturen door een vaccinatiecampagne aan te bevelen: is het wéér niet goed.
Je hebt mij geen kritiek horen uiten op het feit dat de overheid een vaccinatiecampagne aanbeveelt. Wel op de suggestie van Mortlach dat de overheid dan ook maar op basis van je vaccinatie of niet kan bepalen waar je wel of niet naartoe mag. Dat is het inperken van grondwettelijke vrijheden. Dan kun je natuurlijk nu aanvoeren "dat het mijn eigen keuze is om wel of niet gevaccineerd te worden opdat ik die vrijheden weer terug krijg", maar dat is een vals dilemma. Want voordat de coronacrisis begon hadden we de vrijheid om naar een bioscoop te gaan, zonder voorwaarden vooraf. Nu krijgen we de vraag: "wilt u weer terug naar de bioscoop? Dan moet u eerst gevaccineerd of getest zijn." Kortom: u bent ziek tot het tegendeel bewezen is en derhalve bent u een potentieel gevaar. U zult moeten bewijzen dat u dat niet bent. Doet u dat niet, dan moet u niet zeuren dat u ergens niet binnenkomt. Dat is mijns inziens de verkeerde weg: doe die bioscopen open of hou ze dicht op basis van het gemiddelde dreigingsniveau, niet op basis van het individu.
StillAwake schreef:Maar waar probeert de overheid jouw leven te micro-managen?
Mondkapjes, thuiswerken, niet binnen sporten, nauwelijks naar de kerk kunnen, geen restaurant bezoeken enz. enz. enz. De overheid kwam zelfs met aanbevelingen over hoe je een verjaardag moest vieren of hoe je seks moest hebben. Heb je niet opgelet het afgelopen jaar?
Let wel: bijna al die maatregelen heb ik vrijwillig opgevolgd, omdat ik het nut ervan inzag of althans er niet moeilijk over deed in het algemeen belang. Maar feitelijk zijn al deze zaken zaken waar ik recht op heb en die ik niet onder voorwaarden terug hoef te verdienen. Dat is wel zoals het verkocht wordt: dat je blij moet zijn als je onder voorwaarden stukjes vrijheid terug krijgt waar je feitelijk onvoorwaardelijk recht op hebt. Dat is niet iets waar ik heel blij van word.
StillAwake schreef:Het enige verschil is dat er voor gevaccineerden en/of gestesten een snellere vrijgave van de maatschappij mogelijk is.
Als de volledige pandemie uitgedoofd zal zijn zal iedereen weer dezelfde vrijheden hebben, en is de ongelijkheid weer weg.
Je hebt 3 keuzes:
-vaccineren, en versneld terug naar het oude normaal
-Niet vaccineren, maar via testen en teogangsbewijzen versneld terug naar het oude normaal
-Niets doen, en wachten op een volledig uitdoven van de pandemie, en pas dan weer terug naar het oude normaal.
"Alleen samen krijgen we corona onder controle", toch? Of nee, de gevaccineerden en de getesten mogen naar de uitgang rennen, dus toch niet helemaal meer samen. Dat is wat het geheel nogal ongemakkelijk maakt: deze slogan was dus blijkbaar alleen geldig tijdens een deel van de pandemie.
StillAwake schreef:Leuk om er een Godwinnetje tegenaan te gooien (komt een beetje over alsof de echt ter zake doende argumenten op zijn), maar het verschil is dat gevaccineerden en getesten op 1 hoop gegooid worden bij die bordjes.
En iemand die zich weigert te laten vaccineren én weigert te laten testen heeft vooralsnog weinig in de maatschappij te zoeken.
Nou, ik heb me niet laten vaccineren en heb me ook niet laten testen. Beide waren voor mij en de maatschappij niet nodig, dus ga ik daar mee door.

Bovendien ben ik bereid om te wachten tot de coronacrisis helemaal voorbij is. Ik heb nergens haast mee en zit er bijv. qua werk en gezin warmpjes bij. Ik ben dus ook in de positie dat ik me niet hoef te laten dwingen of dringen. Dat gaat dan ook niet gebeuren.
Bij de term apartheid draai je de boel trouwens zo, dat je doet alsof het hier om een keuze draait, maar dat is onjuist. Het ultieme onderscheid wordt immers gemaakt op basis van iets waar je niets aan kunt doen, nl. of je verondersteld wordt het virus te hebben of niet. Dus
op basis van je vermoedelijke individuele medische conditie. Daarom is die term wel degelijk terecht. Vaccinatie en/of testen zijn daarbij hulpmiddelen om dat onderscheid te maken. Maar wat als ik die hulpmiddelen niet wens te gebruiken? Dan word ik behandeld als iemand met COVID-19. Waarom niet andersom eigenlijk? Puur statistisch gezien is de kans groter dat ik geen COVID-19 heb dan wel. Dus is dat een verandering met vroeger. Toen werd je als gezond gezien tot het tegendeel bewezen was. Nu ben je ziek tot het tegendeel bewezen is.
StillAwake schreef:Mocht je echt een doorslaggevende reden hebben je niet te laten vaccineren (die ik overigens nog van niemand gehoord heb)
Wat voor jou een doorslaggevende reden is, hoeft dat voor mij nog niet te zijn en andersom. Het is trouwens niet mijn bedoeling om je van die overtuiging af te helpen. Het gaat me er wel om dat iedereen daarin zijn eigen keuze moet kunnen maken.
Marnix schreef:Ik vraag me af of mensen die niet gevaccineerd zijn vooral risico lopen. Het vaccin beschermt maar niet voor 100%. Dus je krijgt geen pieken meer zoals die er geweest zijn maar ik denk dat gevaccineerde bejaarden nog steeds meer risico lopen dan niet-gevaccineerde jongeren.
Ik denk dat risico ongeveer gelijk is, omdat ernstige covid bij gevaccineerden vrijwel niet meer voorkomt. Hooguit krijg je milde klachten. Mijn schoonvader van 82 loopt inmiddels gevaccineerd en al weer bij iedereen naar binnen en maakt zich ook nergens meer zorgen over.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)