Verzekeren en geloof, kan dat samen gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 18:13

columbus schreef:persoonlijk krijg ik wel eens een kwade gedachte.
zou het geen verkeerde zuinigheid zijn? het komt toch wel goed (lees:de kerk heeft geld zat)
maar misschien ga ik nu teveel van het kwade van de mens uit :|

Nu ja, het is in ieder geval wel een grote stimulans om je niet te verzekeren als je ziet dat andere mensen die iets overkomt van de kerk 2x zoveel krijgen als ze ooit van de verzekering gehad zouden hebben... :?

Probleem(pje) is wel dat je bij de diaconie een hoger eigen risico hebt dan bij de verzekering.. :mrgreen:

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 31 mar 2004 18:13

columbus schreef:persoonlijk krijg ik wel eens een kwade gedachte.
zou het geen verkeerde zuinigheid zijn? het komt toch wel goed (lees:de kerk heeft geld zat)
maar misschien ga ik nu teveel van het kwade van de mens uit :|

Het lijkt er soms wel eens verdacht veel op, Columbus!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 mar 2004 18:20

Het is niet mijn bedoeling om iedere onverzekerde over 1 kam te scheren.
(voor het geval dat er weer iets losbarst)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 31 mar 2004 18:25

columbus schreef:(voor het geval dat er weer iets losbarst)

:mrgreen: :mrgreen:
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 23:11

Is geld sparen niet ook een vorm van verzekeren? (Geld achter de hant houden voor het geval dat nodig is)... of kijk ik er nu verkeerd tegenaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 23:28

Marnix schreef:Is geld sparen niet ook een vorm van verzekeren? (Geld achter de hant houden voor het geval dat nodig is)... of kijk ik er nu verkeerd tegenaan?

Nouja, gespaard geld is natuurlijk niet toereikend als je hele huis afbrand of als je levenslang invalide wordt oid... Dus de ergste gevallen laat je dan nog aan God over.

Maar goed, ik vind het hele anti-verzekering verhaal getuigen van een wat selectief omgaan met de voorzienigheid, die mi. meer voortkomt uit de onderbuikgevoelens van een aantal mensen dan dat het echt bijbelse gronden heeft.

Opmerkelijk ook dat dit alleen in Nederland voorkomt.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 01 apr 2004 08:02

... wel of niet verzekeren heeft weinig met Godsvertrouwen te maken, meen ik, er kunnen nog duizend-en een andere situaties zijn waarin een verzekering niet baadt. En als het door de overheid verplicht wordt zou toch ook een kerkmens er niet over koeren...
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 apr 2004 08:18

God wil ook dat wij de weg van de middelen gebruiken, ook om ons te verzekeren. Er staat nergens in de Schrift, dat God het verbiedt. Je kunt wel gelovig zijn en verzekerd zijn.... Trouwens...je bent alleen verzekerd als je weet dat Christus voor jouw zonden gestorven en opgestaan is...!

Wat denk je, dat al die mensen die én oprecht gelovig zijn, én verzekerd zijn, dat die het niet bij het juiste eind hebben? Dat die dan toch maar ongelovig zijn? Ik denk het niet... God ziet het hart aan...

Het is ook een kwestie van opvoeding, als jij het niet zo gewend bent, dan ga je je ook niet verzekeren. Meestal ligt dat ook zo.

Ik denk dat we ieder er vrij in moeten laten om zich te verzekeren. Het is meestal een persoonlijke, principiële keuze. En daar is een ieder vrij in!

Laten we ons allereerst verzekerd weten in het bloed van Jezus Christus, dat ons reinigt van alle zonden!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 09:13

Maar goed, ik vind het hele anti-verzekering verhaal getuigen van een wat selectief omgaan met de voorzienigheid, die mi. meer voortkomt uit de onderbuikgevoelens van een aantal mensen dan dat het echt bijbelse gronden heeft.

Hehe alsof God niet voorzien kan hebben dat je verzekerd bent ;) Inderdaad.... ik denk dat dit uit "onderbuikgevoelens" van mensen komt en niet uit de bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 10:30

En ik niet. Dat geld achter de hand houden, heeft vaak andere redenen. En als een mens zich verzekert, gaat hij uit van een als. Als ik dus bijvoorbeeld een ongeluk krijg, dan heb ik genoeg geld. Maar wie zegt dat jij dat ongeluk krijgt? Dit gaat tegen Gods voorzienigheid in. Durf je dan ook nog te zeggen dat je uit Gods Hand de goede en kwade dingen wil ontvangen? Of probeer je je tegen de kwade dingen te verzetten?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 10:40

Het Weermannetje schreef:En ik niet. Dat geld achter de hand houden, heeft vaak andere redenen. En als een mens zich verzekert, gaat hij uit van een als. Als ik dus bijvoorbeeld een ongeluk krijg, dan heb ik genoeg geld. Maar wie zegt dat jij dat ongeluk krijgt? Dit gaat tegen Gods voorzienigheid in. Durf je dan ook nog te zeggen dat je uit Gods Hand de goede en kwade dingen wil ontvangen? Of probeer je je tegen de kwade dingen te verzetten?
Je vind het vast wel leuk om te weten dat deze redenatie geintroduceerd werd door de anabaptisten :mrgreen:

Met jouw redenatie is niet verzekeren net zo goed tegen Gods voorzienigheid ingaan:
Als een mens zich niet verzekert, gaat hij er vanuit dat hij geen ongeluk krijgt. Maar wie zegt dat jij geen ongeluk krijgt? Dit gaat in tegen Gods voorzienigheid.

weer eens consequent doorgeredeneerd:
maar als een verzekering nou eens iets goed is, wil je dan niet het goede ontvangen? :mrgreen: WAarom doe je swinters een muts op, wil je het slechte niet ontvangen dat je verkouden kan worden? Waarom ga je niet naar school, wil je niet ontvangen dat je anders wel eens werkeloos zou kunnen worden? Waarom koop je eten? misschien ga je voor dat je klaar bent met koken wel dood. Dus gaat eten kopen tegen Gods voorzienigheid in. Waarom leest een mens in z'n bijbel, wil hij zich tegen de kwade dingen verzetten en geen zwak geloof hebben? Waarom zou een mens zich bekeren? wil hij zich tegen de kwade dingen verzetten en niet naar de hel gaan?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 11:11

@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:En ik niet. Dat geld achter de hand houden, heeft vaak andere redenen. En als een mens zich verzekert, gaat hij uit van een als. Als ik dus bijvoorbeeld een ongeluk krijg, dan heb ik genoeg geld. Maar wie zegt dat jij dat ongeluk krijgt? Dit gaat tegen Gods voorzienigheid in. Durf je dan ook nog te zeggen dat je uit Gods Hand de goede en kwade dingen wil ontvangen? Of probeer je je tegen de kwade dingen te verzetten?
Je vind het vast wel leuk om te weten dat deze redenatie geintroduceerd werd door de anabaptisten :mrgreen:

Met jouw redenatie is niet verzekeren net zo goed tegen Gods voorzienigheid ingaan:
Als een mens zich niet verzekert, gaat hij er vanuit dat hij geen ongeluk krijgt. Maar wie zegt dat jij geen ongeluk krijgt? Dit gaat in tegen Gods voorzienigheid.

weer eens consequent doorgeredeneerd:
maar als een verzekering nou eens iets goed is, wil je dan niet het goede ontvangen? :mrgreen: WAarom doe je swinters een muts op, wil je het slechte niet ontvangen dat je verkouden kan worden? Waarom ga je niet naar school, wil je niet ontvangen dat je anders wel eens werkeloos zou kunnen worden? Waarom koop je eten? misschien ga je voor dat je klaar bent met koken wel dood. Dus gaat eten kopen tegen Gods voorzienigheid in. Waarom leest een mens in z'n bijbel, wil hij zich tegen de kwade dingen verzetten en geen zwak geloof hebben? Waarom zou een mens zich bekeren? wil hij zich tegen de kwade dingen verzetten en niet naar de hel gaan?

Jij maakt een denkfout. (Geeft niet) Het gaat erom dat je alles uit Gods Hand wil ontvangen. Daarom is niet-verzekeren dus wel heel wat anders dan verzekeren. Dat over het eerste. En over die muts: Als jij dat niet doet, weet je zeker dat je ziek wordt, anders hoef je ook geen muts op te doen. Je weet bij verzekeren niet zeker of je dat ongeluk bijvoorbeeld krijgt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 12:04

Stop dan ook met werken... als je je inkomsten tenminste uit Gods hand wil ontvangen en niet uit die van je baas. Of zou God mensen en bedrijven gebruiken om je te geven wat Hij je wil geven?

Ik zat net in de tuin de bijbel te lezen en kwam door deze tekst uit Prediker 11 tegen:

1 Laat uw vermogen over de zeeën varen: na geruime tijd zal het bij u terugkomen. 2 Verdeel uw geld over zeven of acht ondernemingen, want u weet niet wat voor onheil er nog komen kan.

Ik lees daarin dat het helemaal niet verkeerd is om financieel wat meer zekerheid in te bouwen...

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 apr 2004 12:24

God gebruikt de weg van de middelen zoals ik al zei. God weet bijvoorbeeld van tevoren of je zakt of slaagt voor je examen. Maar als je er niet naar toe gaat, weet je zeker dat je gezakt bent. Je moet er wel naar toe, en je moet ook leren en goed je best doen. Anders weet je zeker dat je gezakt bent. Zo is het ook met het zoeken naar God. Als je niet zoekt, weet je ook dat je Hem niet vindt. (naar de mens gesproken). Je moet je in de weg van de middelen stellen. Naar de kerk gaan, bijbelstudie houden enzo.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 12:40

Het Weermannetje schreef:Jij maakt een denkfout. (Geeft niet) Het gaat erom dat je alles uit Gods Hand wil ontvangen. Daarom is niet-verzekeren dus wel heel wat anders dan verzekeren. Dat over het eerste. En over die muts: Als jij dat niet doet, weet je zeker dat je ziek wordt, anders hoef je ook geen muts op te doen. Je weet bij verzekeren niet zeker of je dat ongeluk bijvoorbeeld krijgt.

Ik weet helemaal niet zeker dat ik ziek wordt als ik zonder muts ga lopen. Jij wel? Hm, bijzonder..

Het is echt een enorm selectief omgaan met de voorzienigheid wat jij hier nu doet. Hoe kan je uberhaupt tegen de voorzienigheid ingaan? Ik kan me daar echt niets bij voorstellen. Bedoel je soms dat God ons eigenlijk straatarm had willen maken en wij Hem daarbij tegenwerken door ons huis te verzekeren? Dat getuigt dan wel van een erg simplistisch en ongoddelijk Godsbeeld.

Terug naar “Archief”