2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 35

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2021 07:45

Talmid schreef:Waarde lezers,

Gisteren mijn burger"plicht" vrrvuld en mijn stemrecht doen gelden.
Verrassend genoeg BBB lijst 23.
En dat voor een " christen" ?

Ook als christen ben je vrij om te stemmen wat je wil.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mar 2021 08:03

Een illustratie van de totale inhoudelijke leegte van de VVD. Dit zijn de 6 laatste uploads op het YouTubekanaal van de VVD.
Afbeelding
Er zijn ook nog pareltjes als "Wat vindt Mark Rutte van erwtensoep?", "Zitten de veters van Mark Rutte los?" enzovoorts.
Dit is geen grap. Maar duidelijk is wel dat je niks hoeft te verwachten als je op deze partij stemt.
Bron

Over dat briefstemmen: tijdens de wedstrijd verandert de minister de spelregels. Kortom, dat briefstemmen is een mislukking en niet geheel onverwacht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 16 mar 2021 08:38

hans0188 schreef

ee dát is christelijke taal..

overigens stel ik nergens "christelijk" te zijn, maar ook niet schijnheilig .. jij zeikt ook andere christenen af in je eenzijdige historische verhandelingen.. is dus blijkbaar inherent aan de stroming waar iemand inzit.

Ma wat ben jij de hypocriet hier.
Al plaats ik niets meer, ik lees nog steeds mee, maar over hypocrieten gesproken, iedere dag zie jij er één, als jij in de spiegel kijkt. Altijd wel iemand die jij op de korrel neemt of zoals hodia schrijft, afzeikt.

Doe eens wat aan jezelf.

Nu even over de verkiezingen.
Ik stem SGP.
laat dat alleen duidelijk zijn.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2021 10:12

elbert schreef:Een illustratie van de totale inhoudelijke leegte van de VVD. Dit zijn de 6 laatste uploads op het YouTubekanaal van de VVD.
Afbeelding
Er zijn ook nog pareltjes als "Wat vindt Mark Rutte van erwtensoep?", "Zitten de veters van Mark Rutte los?" enzovoorts.
Dit is geen grap. Maar duidelijk is wel dat je niks hoeft te verwachten als je op deze partij stemt.
Bron

Precies, het geeft maar weer eens aan dat het puur over de persoon gaat en nauwelijks over inhoud. Maar ja, de gemiddelde kiezer is tegenwoordig (en zeker in coronatijd) zo kortzichtig dat ze op basis van een persoon ergens op stemmen en de inhoud is een stuk minder belangrijk.

Over dat briefstemmen: tijdens de wedstrijd verandert de minister de spelregels. Kortom, dat briefstemmen is een mislukking en niet geheel onverwacht.

Het valt nog wel mee, een ruime 90% van de mensen die stemt, stemt goed en de rest leest gewoon niet goed. Maar het lijkt me prima dat ze dit hebben aangepast zodat ze het stembiljet ook accepteren als die niet in een dichtgeplakte enveloppe in een dichtgeplakte enveloppe zit maar gewoon in een dichtgeplakte enveloppe zit. :-) Maar ja er zijn nu vast weer mensen die naar Amerika hebben gekeken en nu allemaal mooie complottheorieën aan het bedenken zijn :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mar 2021 16:28

Marnix schreef:Het valt nog wel mee, een ruime 90% van de mensen die stemt, stemt goed en de rest leest gewoon niet goed. Maar het lijkt me prima dat ze dit hebben aangepast zodat ze het stembiljet ook accepteren als die niet in een dichtgeplakte enveloppe in een dichtgeplakte enveloppe zit maar gewoon in een dichtgeplakte enveloppe zit. :-) Maar ja er zijn nu vast weer mensen die naar Amerika hebben gekeken en nu allemaal mooie complottheorieën aan het bedenken zijn :)
Er zijn geen complotten nodig om onze regering een brevet van onvermogen te geven. Incompetentie is namelijk een groter probleem dan welk mogelijk complot dan ook. Een complot is veel te moeilijk om te organiseren en te laten slagen voor degenen die te vaak falen. :)

10% ongeldige stemmen valt namelijk niet mee. Stel dat iedereen per brief zou stemmen: dat zou dus zo'n 15 zetels uitmaken.
Bovendien: het aanpassen van de regels terwijl er gestemd wordt, is al helemaal niet fraai. :|
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2021 17:28

elbert schreef:Er zijn geen complotten nodig om onze regering een brevet van onvermogen te geven. Incompetentie is namelijk een groter probleem dan welk mogelijk complot dan ook. Een complot is veel te moeilijk om te organiseren en te laten slagen voor degenen die te vaak falen. :)

10% ongeldige stemmen valt namelijk niet mee. Stel dat iedereen per brief zou stemmen: dat zou dus zo'n 15 zetels uitmaken.
Bovendien: het aanpassen van de regels terwijl er gestemd wordt, is al helemaal niet fraai. :|

Gedeeltelijk mee eens. Dat het bij 8% (in Bernheze tenminste) fout gaat is vooral omdat mensen niet lezen. Als je er rustig voor gaat zitten en kijkt wat je moet doen is het niet zo lastig. Vul biljet in, doe die in enveloppe 1. Maak die dicht. Doe je stempas en enveloppe 1 in enveloppe 2 en maak die ook dicht. Blijkbaar nemen niet alle mensen de tijd om daar even goed te doen. Maar goed, je kan ook zeggen: Waarom zo moeilijk doen, je kruist 1 rondje aan en vouwt het stembiljet weer dicht, is dat niet voldoende om het stemgeheim te waarborgen? Dan kan het een stuk eenvoudiger. Best wel een goed punt. Had men misschien wel eerder kunnen bedenken. Maar dat men nu alsnog dit aanpast om zoveel mogelijk legale stemmen ook mee te laten tellen lijkt me alleen maar een goede zaak. Je kan beter op dinsdag een fout herstellen dan het helemaal niet doen en daarmee veel mensen hun stem ontnemen. Wat natuurlijk ook tot complottheorieen had geleid. Dan zou de regering op die manier garen kunnen spinnen want die 8% foute stemmen zodat de hoogopgeleiden procentueel meer geldige stemmen zouden indienen dan het "gewone volk waar de elitaire politiek ver vandaan staan" of zoiets.

Het is dus goed dat dit is aangepast, als je nu gaat roepen: "Nee, dat mag je niet aanpassen, ook al kost dat tal van mensen hun stemmen die ze op een goede manier dachten uit te brengen" ben je zelf minstens zo bureaucratisch als de overheid en vergeet je het doel van het stemmen per post, dat mensen op een veilige manier in deze tijd toch hun stem kunnen uitbrengen en dat die ook daadwerkelijk meetelt, volledig uit het oog.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 16 mar 2021 20:45

Ik werd getroffen door een berichtje op een website waarin een vrouw vertelde dat ze haar volwassen kinderen gevraagd had waarop zij volgens hen moest stemmen. Dit vanuit de gedachte dat verkiezingen over de toekomst van ons land gaan en dat haar kinderen meer belang bij die toekomst hebben dan zijzelf.

Ik vind het een mooi gebaar, dus ik heb mijn kinderen ook een stemadvies gevraagd. Van de ene al binnen (verrassende uitkomst). Nog eentje te gaan.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2021 22:12

Erik1960 schreef:Ik werd getroffen door een berichtje op een website waarin een vrouw vertelde dat ze haar volwassen kinderen gevraagd had waarop zij volgens hen moest stemmen. Dit vanuit de gedachte dat verkiezingen over de toekomst van ons land gaan en dat haar kinderen meer belang bij die toekomst hebben dan zijzelf.

Ik vind het een mooi gebaar, dus ik heb mijn kinderen ook een stemadvies gevraagd. Van de ene al binnen (verrassende uitkomst). Nog eentje te gaan.

En dan ga je het midden van hun advies zoeken om het poldermodel in ere te houden? :-)

Wel leuk, als mijn kids iets ouder zijn ga ik ze er wel bij betrekken, maar ik ga ze mijn stem niet laten bepalen in de zin van dat als ze PVdD aanraden omdat ze van paarden houden ik dat dus maar over ga nemen of zo. Ik vind dat je bij het stemmen sowieso rekening moet houden met wat goed is voor (je) kinderen en anderen in het algemeen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2021 08:34

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mar 2021 09:37

Marnix schreef:Het is dus goed dat dit is aangepast, als je nu gaat roepen: "Nee, dat mag je niet aanpassen, ook al kost dat tal van mensen hun stemmen die ze op een goede manier dachten uit te brengen" ben je zelf minstens zo bureaucratisch als de overheid en vergeet je het doel van het stemmen per post, dat mensen op een veilige manier in deze tijd toch hun stem kunnen uitbrengen en dat die ook daadwerkelijk meetelt, volledig uit het oog.
Mijn punt is dat de regering dit na al die maanden van voorbereiding zelf had kunnen verzinnen, nl. dat mensen niet goed lezen. Had dan de regels zo gemaakt dat je daarin flexibel bent, zodat je die niet a la minute aan hoeft te passen.
Het ministerie is namelijk meerdere keren gewaarschuwd hiervoor, maar ja, de overheid en luisteren naar waarschuwingen is niet altijd een goede combinatie.

Goed, wat ga ik stemmen vandaag? Toch maar weer SGP. Naast hun christelijke uitgangspunten vind ik het ook een goede en stabiele no-nonsense partij met gedegen politici die niet meegaan met de waan van de dag en die niet uitgaan van het linkse maakbaarheidsdenken op o.a. klimaat en dergelijke. Ook is het een eerlijke partij als het gaat om de overheidsfinancien. De andere partijen vertellen ons dat we onbeperkt geld uit kunnen blijven geven om corona het hoofd te bieden. Nee, er zal de komende bejaren flink bezuinigd moeten worden en dat zal pijn doen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 17 mar 2021 09:47

elbert schreef:Mijn punt is dat de regering dit na al die maanden van voorbereiding zelf had kunnen verzinnen, nl. dat mensen niet goed lezen. Had dan de regels zo gemaakt dat je daarin flexibel bent, zodat je die niet a la minute aan hoeft te passen.
Het ministerie is namelijk meerdere keren gewaarschuwd hiervoor, maar ja, de overheid en luisteren naar waarschuwingen is niet altijd een goede combinatie.

Goed, wat ga ik stemmen vandaag? Toch maar weer SGP. Naast hun christelijke uitgangspunten vind ik het ook een goede no-nonsense partij met gedegen politici die niet meegaan met de waan van de dag en die niet uitgaan van het linkse maakbaarheidsdenken op o.a. klimaat en dergelijke. Ook is het een eerlijke partij als het gaat om de overheidsfinancien. De andere partijen vertellen ons dat we onbeperkt geld uit kunnen blijven geven om corona het hoofd te bieden. Nee, daarop zal de komende bejaren flink bezuinigd moeten worden en dat zal pijn doen.

Verbazend dat je bij andere politici zo hamert op hun betrouwbaarheid.
Maar een politicus die een handtekening onder een document zet, en vervolgens gaat draaien om onder deze handtekening uit te komen, en met de meest ongeloofwaardige verklaringen komt om uit te leggen waar hij voor getekend heeft (getekend voor de wenselijkheid van een vertaling, maar niet voor de inhoud), kan op jouw stem rekenen...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mar 2021 09:54

StillAwake schreef:Verbazend dat je bij andere politici zo hamert op hun betrouwbaarheid.
Maar een politicus die een handtekening onder een document zet, en vervolgens gaat draaien om onder deze handtekening uit te komen, en met de meest ongeloofwaardige verklaringen komt om uit te leggen waar hij voor getekend heeft (getekend voor de wenselijkheid van een vertaling, maar niet voor de inhoud), kan op jouw stem rekenen...
Ik neem aan dat je nu op de Nashville verklaring doelt. Nou, dat ligt iets genuanceerder dan je hier voorstelt (zie dit interview).
Maar wie zegt dat ik op van der Staaij stem? Misschien stem ik wel op een andere SGP-er. Ik ben daar nog niet over uit.
Als ik op perfecte politici moet stemmen, kan ik trouwens beter thuisblijven. Dat doe ik dan toch maar niet, net als jij. Je hebt op Omtzigt gestemd en hoewel ik hem als kamerlid bewonder, is ook hij niet zonder fouten, hoewel ook dat verhaal een stuk genuanceerder lag dan de media berichtten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 17 mar 2021 10:05

elbert schreef:Ik neem aan dat je nu op de Nashville verklaring doelt. Nou, dat ligt iets genuanceerder dan je hier voorstelt (zie dit interview).
Maar wie zegt dat ik op van der Staaij stem? Misschien stem ik wel op een andere SGP-er. Ik ben daar nog niet over uit.
Als ik op perfecte politici moet stemmen, kan ik trouwens beter thuisblijven. Dat doe ik dan toch maar niet, net als jij. Je hebt op Omtzigt gestemd en hoewel ik hem als kamerlid bewonder, is ook hij niet zonder fouten, hoewel ook dat verhaal een stuk genuanceerder lag dan de media berichtten.

Ik doelde inderdaad op Nashville.
Dat Van der Staaij daar een mooi verhaal van weet te maken achteraf heeft niks te maken met "genuanceerdheid".
Hij had getekend, en trok met een vreemd verhaal zijn handtekening terug, en ontkende dat hij getekend had.
Dat hij eea wellicht ganuanceerder bedoelde dan het Nashville-document rechtvaardigde wil ik nog wel geloven, maar tekenen en dat vervolgens ontkennen heet in mijn optiek gewoon liegen...

En je hebt een punt dat ook Omtzigt niet zonder fouten is, maar hij heeft wel ruiterlijk toegegeven dat hij in deze kwestie fout zat. Zonder een kletsverhaal op te hangen dat hij eigenlijk niks fout deed (een Van der Staaijtje zogezegd).

En inderdaad: een stem op de lijsttrekker is niet noodzakelijk. Niet iedereen die SGP stemt zal op Van der Staaij stemmen, daar deed ik inderdaad een te snelle aanname.
Overigens kan ik me op veel punten vinden bij de SGP, maar zolang het gedachtengoed van Kersten door die partij blijft rondwaren kan ik het met mijn geweten niet overeenkomen om deze club te stemmen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2021 10:23

elbert schreef:Mijn punt is dat de regering dit na al die maanden van voorbereiding zelf had kunnen verzinnen, nl. dat mensen niet goed lezen. Had dan de regels zo gemaakt dat je daarin flexibel bent, zodat je die niet a la minute aan hoeft te passen.

Zoals je weet deel ik je punt dat de overheid traag en bureaucratisch is en doorgaans ook niet zo goed in luisteren. Dus ik ben het helemaal met je eens. Desondanks is het goed dat deze fout hersteld is. Het is beter dan iemand die traag is een fout traag herstelt dan dat hij dat helemaal niet doet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mar 2021 10:26

StillAwake schreef:Ik doelde inderdaad op Nashville.
Dat Van der Staaij daar een mooi verhaal van weet te maken achteraf heeft niks te maken met "genuanceerdheid".
Hij had getekend, en trok met een vreemd verhaal zijn handtekening terug, en ontkende dat hij getekend had.
Je mag het een vreemd verhaal vinden, maar dat maakt het nog niet per se onwaar of leugenachtig. Weet je dan wel precies hoe het zit? Ik denk het niet.
Bovendien is de Nashville verklaring geen onderdeel van het SGP programma, dus is dit een zijspoor en zeker geen reden waarom ik op de SGP stem.
Dat de SGP niet jouw partij is, is prima. Datzelfde heb ik met het CDA. Ik vind Omtzigt een prima parlementarier en ik wens hem veel succes met het controleren van Rutte IV (dat zal nodig zijn), maar ik vind zijn partij een ramp en daarom stem ik er niet op.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”