Marnix schreef:Bron? Volgens de laatste onderzoeken die ik heb gelezen (en die waren niet Nederlands) is de Britse variant toch wel duidelijk besmettelijker dan de originele versie van het virus. Je kan natuurlijk niet zeggen: Het aantal besmettingen neemt af, kijk maar naar de cijfers, dus op basis daarvan kunnen we concluderen dat de Britse variant niet besmettelijker (of nog minder besmettelijk) is. Dat is het lastige, je kan alleen hypothetisch bedenken wat het cijfer nu was geweest zonder avondklok en bezoek beperken tot 1 volwassene etcetera.
Ik zie dat ik wat te stellig formuleerde.
Ik ontken niet (en dat staat er ook niet) dat de Britse variant besmettelijker is. Alleen dat de eerste horrorscenarios niet juist blijken te zijn.
En andere mutaties die nog komen gaan: het is maar zeer de vraag of die wel besmettelijker zijn. 
Het lijkt er op dat met name de Britse variant een R-waarde heeft die hoger ligt dan die van de "traditionele" variant. En is dus besmettelijker.
Maar in eerste instantie werden getallen geroepen als 70% besmettelijker, een factor 1.4 extra op het R-getal en zelfs nog hogere getallen.
Deze waardes blijken nu (in het VK) eerder in de orde te liggen van 10 tot 15% besmettelijker, en een verhoging van de r met een 0.05 (en dus niet met 1.4, laat staan met een factor 1.4)
Daarmee is er inderdaad geen twijfel dat de variant besmettelijker is, en is het aannemelijk dat deze qua ordegrootte net zo virulent is.
Er wordt alleen in de media nog steeds geschermd met schattingen uit november tot en met januari.
En onder andere het Lansingerland-onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat de introductie in Nederland een stuk trager gegaan is dan voorspeld.
Daarom gebruikte ik de term "nauwelijks besmettelijker". "Het lijkt minder besmettelijk dan eerst gedacht werd, maar is wel besmettelijker" zou een betere formulering geweest zijn.
En als je aanneemt dat in het VK het merendeel Brits is: ze hebben daar een totale R die ruimschoots onder de 1 ligt (hoewel je het getal altijd pas een paar weken later exact kunt vaststellen).
Het virus is echt nog niet weg, en mutaties kunnen besmettelijker zijn, maar de cijfers lijken voor met name de Britse variant mee te vallen.
En besef wel dat de 85% met Britse variant in Nederland die genoemd wordt een extrapolatie van eerdere schattingen is, en dat er geen representatieve steekproef op gedaan is.
Bij het RIVM vindt men het blijkbaar moeilijk om toe te geven dat een model niet accuraat was, en in zowel Den Haag als bij het RIVM durft niemand de verantwoordelijkheid op zich te nemen om de maatregelen af te schalen.
Ergens begrijpelijk, omdat je daarmee een soort van hoofdelijk verantwoordelijk gehouden wordt als er na het afschalen van maatregelen nog doden te betreuren zijn.
Ik heb even naar een bron gezocht, maar de meest recente bronnen die een R-waarde voor de Britse variant geven zijn van begin Januari.
De lagere besmettelijkheid (dan de eerder genoemde 70%) is iets wat redelijk eenvoudig is na te rekenen (omdat in bijvoorbeeld Belgie weinig aanpassingen op het beleid zijn geweest in verband met de Britse mutatie).
Voor Nederland is dit sommetje lastiger, enerzijds omdat we nauwelijks steekproeven hebben gedaan aan de hand waarvan een goede schatting van de verdeling gemaakt kan worden, anderzijds omdat de maatregelen in de tussentijds verzwaard zijn (hoewel onze grafiek redelijk overeenkomt met die van onze zuiderburen, zowel in de tijd dat de lockdown daar strenger was, als nu die hier strenger is)
Marnix schreef:Inderdaad. Leuk, van die mensen die de wet wel leuk vinden totdat het ze iets verbiedt wat ze niet leuk vinden en denken dat je je er dan niet aan hoeft te houden. Beetje net als die types die vinden dat je best door rood kan rijden, rechts kan inhalen en 160 rijden waar je 100 mag. Als je maar zorgt dat je op tijd remt als er een flitspaal aankomt.
En als anderen zich maar wel aan de regels houden