Moderators: Memmem, Moderafo's
elbert schreef:Degenen die hebben gereld dienen hun terechte straf te ondergaan.
Degenen die om 5 over 9 's avonds een bekeuring kregen omdat ze over straat gingen, kunnen met succes hun boete aanvechten, schat ik in. Volgens de rechter was de avondklok onwetting en een boete voor overtreding van een onwettige maatregel zal naar alle waarschijnlijkheid kwijtgescholden worden.
Overigens is nu wel de vraag: is er uberhaupt iets wat onze regering goed heeft gedaan in deze coronacrisis?
elbert schreef:Degenen die hebben gereld dienen hun terechte straf te ondergaan.
Degenen die om 5 over 9 's avonds een bekeuring kregen omdat ze over straat gingen, kunnen met succes hun boete aanvechten, schat ik in. Volgens de rechter was de avondklok onwetting en een boete voor overtreding van een onwettige maatregel zal naar alle waarschijnlijkheid kwijtgescholden worden.
Overigens is nu wel de vraag: is er uberhaupt iets wat onze regering goed heeft gedaan in deze coronacrisis?
valsheid in geschrifte dus.lammetje schreef:Beetje jammer van de extra inzet (kosten) van agenten om te handhaven op de avondklok terwijl ik ook vermoed dat de boetes worden kwijtgescholden.
Al was de hele regeling rondom de avondklok een lachertje. Ik heb mijn eigen werkgeversverklaring ingevuld, niemand heeft gecontroleerd of ik ingeschreven sta bij de kvk, wat mijn rooster is etc. Je kon dus gewoon op bezoek gaan en zeggen dat je uit je werk kwam. Maar zondag had ik wel een fanatieke agent die 'verdekt' opgesteld stond (helaas voor hem had ik hem allang gezien). En meteen vol gas achter mij aankwam met stop politie. Hij vond het zichtbaar niet leuk dat ik meteen mijn verklaringen tevoorschijn haalde.
Marnix schreef:Op zich gaat de uitspraak niet over of de avondklok proportioneel is of buitenproportioneel en of de regering er goed aan heeft gedaan deze maatregel in te voeren. Waar het om gaat is dat de wettelijke basis ervoor niet goed was om deze via de noodwet in te voeren. Dat was waarom de rechter dit veroordeelt. Vanuit de noodwet mag je in het geval van acute nood dit soort dingen invoeren, daar heeft men gebruik van willen maken maar het is geen acute nood zoals een dijkdoorbraak dus als je het wil invoeren kan dat maar niet via deze noodwet. Dan moet je andere dingen gaan aanpassen en dat kost tijd. Het kan natuurlijk prima dat men dat laatste gaat doen zodat, als dat nodig is, de avondklok weer ingevoerd wordt maar dan wel met een goede wettelijke basis en dan zal een rechter dat ook niet meer veroordelen als de noodzaak goed worden aangetoond.
Wat men trouwens wel goed heeft gedaan is dat men ondanks varianten die meer besmettelijk zijn, het aantal besmettingen toch aardig teruggedronken heeft. En dat we als een van de beter landen uit de crisis kunnen komen. Maar er gaat inderdaad ook erg veel fout.
StillAwake schreef:valsheid in geschrifte dus.
En je bent er nog trots op ook....
Ik zie dat ik wat te stellig formuleerde.Marnix schreef:Bron? Volgens de laatste onderzoeken die ik heb gelezen (en die waren niet Nederlands) is de Britse variant toch wel duidelijk besmettelijker dan de originele versie van het virus. Je kan natuurlijk niet zeggen: Het aantal besmettingen neemt af, kijk maar naar de cijfers, dus op basis daarvan kunnen we concluderen dat de Britse variant niet besmettelijker (of nog minder besmettelijk) is. Dat is het lastige, je kan alleen hypothetisch bedenken wat het cijfer nu was geweest zonder avondklok en bezoek beperken tot 1 volwassene etcetera.
Marnix schreef:Inderdaad. Leuk, van die mensen die de wet wel leuk vinden totdat het ze iets verbiedt wat ze niet leuk vinden en denken dat je je er dan niet aan hoeft te houden. Beetje net als die types die vinden dat je best door rood kan rijden, rechts kan inhalen en 160 rijden waar je 100 mag. Als je maar zorgt dat je op tijd remt als er een flitspaal aankomt.
Marnix schreef:
Inderdaad. Leuk, van die mensen die de wet wel leuk vinden totdat het ze iets verbiedt wat ze niet leuk vinden en denken dat je je er dan niet aan hoeft te houden. Beetje net als die types die vinden dat je best door rood kan rijden, rechts kan inhalen en 160 rijden waar je 100 mag. Als je maar zorgt dat je op tijd remt als er een flitspaal aankomt.
lammetje schreef:](*,)![]()
ik ben mijn eigen werkgever hé... Ik ben verplicht hem zelf in te vullen. Wat ik bedoel te zeggen, ze controleren me niet. De verklaring is voldoende, maar wie zegt dat ik echt zzper ben. Mijn kvk kijken ze niet naar, ze geloven mijn verklaring meteen. En mijn rooster vragen ze ook niet op, dat wil dus zeggen dat ik ook onderweg kan zijn vanaf mijn vriendin of ouders. Het is dus een wassen neus.
En nee ik heb er geen misbruik van gemaakt, netjes als ik vrij was alleen met de hond buiten geweest.
Het is waar, zoals de SGP vorige week in het debat betoogde, dat de juridische basis voor de avondklok niet deugde. Dat is waar de rechter het kabinet dus voor terugfluit. Maar de rechter zegt ook: "De avondklok maakt een vergaande inbreuk op het recht op bewegingsvrijheid en de persoonlijke levenssfeer en beperkt (indirect) onder meer het recht op vrijheid van vergadering en betoging." Dat geeft aan dat de regering haar zaakjes beter op orde moet hebben voordat men met draconische maatregelen als deze komt. Vooralsnog is er geen fatsoenlijke onderbouwing (ook niet van het OMT) voor een avondklok. Men heeft simpelweg onvoldoende gegevens die het effect van een avondklok kunnen bewijzen. Ja, men heeft modellen, maar daarvoor geldt: garbage in, garbage out. Iedereen kan een model maken en dat model van alles laten voorspellen. In het kabinet heeft men zich bang laten maken met 170.000 voorspelde gevallen per dag. We zitten nu met iets van 3000. Men zit er maar 95% naast.Marnix schreef:Op zich gaat de uitspraak niet over of de avondklok proportioneel is of buitenproportioneel en of de regering er goed aan heeft gedaan deze maatregel in te voeren. Waar het om gaat is dat de wettelijke basis ervoor niet goed was om deze via de noodwet in te voeren. Dat was waarom de rechter dit veroordeelt. Vanuit de noodwet mag je in het geval van acute nood dit soort dingen invoeren, daar heeft men gebruik van willen maken maar het is geen acute nood zoals een dijkdoorbraak dus als je het wil invoeren kan dat maar niet via deze noodwet. Dan moet je andere dingen gaan aanpassen en dat kost tijd. Het kan natuurlijk prima dat men dat laatste gaat doen zodat, als dat nodig is, de avondklok weer ingevoerd wordt maar dan wel met een goede wettelijke basis en dan zal een rechter dat ook niet meer veroordelen als de noodzaak goed worden aangetoond.
Marnix schreef:Wat men trouwens wel goed heeft gedaan is dat men ondanks varianten die meer besmettelijk zijn, het aantal besmettingen toch aardig teruggedronken heeft.
lammetje schreef:Als ik lees: je kon.... Komt dat op mij niet over als dat je dat ook gedaan hebt. In dat geval zou ik schrijven: ik ben.... Maar goed, zo zie je maar hoe makkelijk je verwarring hebt op 'papier' maar ik had niet verwacht dat jullie mij zo laag inschatte na al mijn berichten hierover.
Terug naar “Psychologie & Gezondheid”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten