Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 03 feb 2021 09:06

Mortlach schreef:

Inderdaad. Lekker op het terras buiten. Wel eerst even 30 centimeter sneeuw ruimen en je moet ook tegen -20 graden celsius kunnen maar dan komt dat verder helemaal goed.

Gewoon lekker binnen op de bank, als je beide verder nergens komt kun je ook niet ziek worden en ziek maken 8-[
Dat ik me een beetje afzonder omdat ik op mijn werk in aanraking kom met positief geteste mensen is voor mij vrij logisch, maar als ik een paar dagen niet heb gewerkt had ik gewoon binnen op bezoek hoor....

Over het financiële gedeelte van de discussie, ik vraag me wel af waar het geld vandaan komt. Ik bedoel, als ik een tweede huis wil kopen moet ik toch ook kunnen aantonen dat het geld voor de hypotheek binnen komt. Lijkt mij dat Nederland zelf ook geen nieuwe lening aan kan blijven gaan, ongelimiteerd. Maar goed, dat is mijn gedachte, ik heb geen idee hoe het precies werkt en wat het bedrag is wat op de rekening staat van Nederland :mrgreen: het geld moet tenslotte ergens vandaan komen. En ik werk nu inderdaad extra veel vanwege corona dus als je naar mijn jaarcijfers kijkt ben ik er wel op vooruit gegaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu extra moet gaan betalen voor de buurman die thuis zit vanwege de sluiting van zijn bedrijf toch? Ik heb die beslissing niet gemaakt en ik ben het er ook niet mee eens. En daarnaast houden we onder aan de streep niets extra's over maar dat heeft te maken met hele andere omstandigheden.
En ja dat klinkt misschien heel erg ikke ikke maar is het raar dat ik gewoon wil kunnen eten met mijn gezin? Dat ik een topjaar heb gehad is fijn, maar was ook echt nodig om huis, boodschappen etc te kunnen betalen omdat ik tijdelijk kostwinner ben geweest. Viel precies in de corona tijd, het kwam voor ons eerlijk gezegd qua werk heel goed uit. Iets met de ene zijn dood.... Heb ik dan geprofiteerd van de corona? Voor mijn gevoel was het voor ons precies op het juiste moment erg druk waardoor ik zonder moeite extra kon werken.
(Al denk ik dat ik zonder corona ook veel extra had kunnen werken want de tekorten waren er al in de zorg...)

Maar goed, die grote bedrijven die jij zei is wel even anders. Maar die hadden het misschien ook wel nodig of hebben mogelijk goede doelen gesteund. Je kunt de financiële status van een ander niet inzien hè...
Ik vraag me heel erg af wat de steun in gaat houden. En ik ben het er zeker mee eens dat we het met elkaar moeten oplossen hoor! Betalen is nooit leuk maar ik begrijp best dat we er dit keer allemaal weer aan mee moeten doen. Maar ik vind het wel jammer dat je dus gedwongen wordt tot iets wat in mijn ogen niet allemaal nodig was geweest.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2021 11:05

lammetje schreef:Gewoon lekker binnen op de bank, als je beide verder nergens komt kun je ook niet ziek worden en ziek maken 8-[
Dat ik me een beetje afzonder omdat ik op mijn werk in aanraking kom met positief geteste mensen is voor mij vrij logisch, maar als ik een paar dagen niet heb gewerkt had ik gewoon binnen op bezoek hoor....

Over het financiële gedeelte van de discussie, ik vraag me wel af waar het geld vandaan komt. Ik bedoel, als ik een tweede huis wil kopen moet ik toch ook kunnen aantonen dat het geld voor de hypotheek binnen komt. Lijkt mij dat Nederland zelf ook geen nieuwe lening aan kan blijven gaan, ongelimiteerd. Maar goed, dat is mijn gedachte, ik heb geen idee hoe het precies werkt en wat het bedrag is wat op de rekening staat van Nederland :mrgreen: het geld moet tenslotte ergens vandaan komen. En ik werk nu inderdaad extra veel vanwege corona dus als je naar mijn jaarcijfers kijkt ben ik er wel op vooruit gegaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu extra moet gaan betalen voor de buurman die thuis zit vanwege de sluiting van zijn bedrijf toch? Ik heb die beslissing niet gemaakt en ik ben het er ook niet mee eens. En daarnaast houden we onder aan de streep niets extra's over maar dat heeft te maken met hele andere omstandigheden.
En ja dat klinkt misschien heel erg ikke ikke maar is het raar dat ik gewoon wil kunnen eten met mijn gezin? Dat ik een topjaar heb gehad is fijn, maar was ook echt nodig om huis, boodschappen etc te kunnen betalen omdat ik tijdelijk kostwinner ben geweest. Viel precies in de corona tijd, het kwam voor ons eerlijk gezegd qua werk heel goed uit. Iets met de ene zijn dood.... Heb ik dan geprofiteerd van de corona? Voor mijn gevoel was het voor ons precies op het juiste moment erg druk waardoor ik zonder moeite extra kon werken.
(Al denk ik dat ik zonder corona ook veel extra had kunnen werken want de tekorten waren er al in de zorg...)

Maar goed, die grote bedrijven die jij zei is wel even anders. Maar die hadden het misschien ook wel nodig of hebben mogelijk goede doelen gesteund. Je kunt de financiële status van een ander niet inzien hè...
Ik vraag me heel erg af wat de steun in gaat houden. En ik ben het er zeker mee eens dat we het met elkaar moeten oplossen hoor! Betalen is nooit leuk maar ik begrijp best dat we er dit keer allemaal weer aan mee moeten doen. Maar ik vind het wel jammer dat je dus gedwongen wordt tot iets wat in mijn ogen niet allemaal nodig was geweest.

Wat Nederland betreft, als land kan je heel veel lenen en de rente is momenteel ontzettend laag. Je moet het alleen wel weer een keer teugbetalen en je hebt geen garantie dat er de komende tijd niet nog een crisis komt waarbij je geld nodig hebt. Dus onbeperkt lenen is niet verstandig.

Wat ons betreft, is snap dat je niet zomaar je gespaarde geld van afgelopen jaar wil afdragen om bedrijven te sponsoren. Dit taak ligt in eerste instantie bij de overheid. Aan de andere kant, we hebben de laatste tijd heel veel kunnen sparen en heel weinig uitgegeven. Als we nou allemaal eens, wanneer de winkels weer open zijn, veel bij de kleine lokale winkeliers kopen en minder bij de grote webwinkels die de afgelopen maanden rijk zijn geworden door de crisis, ook al kost dat dan een paar euro meer, dan helpen we ze denk ik ik al enorm.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2021 17:15

lammetje schreef:Gewoon lekker binnen op de bank, als je beide verder nergens komt kun je ook niet ziek worden en ziek maken 8-[

Ware het niet dat mijn schoonmoeder op een COVID-registratie-afdeling werkt en de kinderen van haar man het minder nauw met de maatregelen lijken te nemen en af en aan lopen. Ik zou dolgraag met zijn allen aan tafel een bordspel spelen, maar dat zit er toch echt niet in voordat we vaccins hebben.

Over het financiële gedeelte van de discussie, ik vraag me wel af waar het geld vandaan komt. Ik bedoel, als ik een tweede huis wil kopen moet ik toch ook kunnen aantonen dat het geld voor de hypotheek binnen komt. Lijkt mij dat Nederland zelf ook geen nieuwe lening aan kan blijven gaan, ongelimiteerd. Maar goed, dat is mijn gedachte, ik heb geen idee hoe het precies werkt en wat het bedrag is wat op de rekening staat van Nederland :mrgreen: het geld moet tenslotte ergens vandaan komen.

https://www.destaatsschuldmeter.nl/

Het schijnt dat de schuld momenteel wat afneemt, maar zoals je ziet gaat hij al bijna een eeuw elk jaar omhoog. Even naar het tabelletje halverwege de pagina gaan.

Het argument dat er geen geld geleend kan worden "want dan zadelen we de volgende generatie daar mee op" is dus behoorlijk gammel. Tussen 1900 en 2014 is er elk jaar meer geld geleend door de Nederlandse overheid. Waar dat geld vandaan komt? Een groot deel zal van de pensioenfondsen komen. Die willen de premies die hun klanten elke maand inleveren kunnen beleggen en staatsobligaties zijn de veiligste vorm van beleggingen heb ik altijd begrepen.

En ik werk nu inderdaad extra veel vanwege corona dus als je naar mijn jaarcijfers kijkt ben ik er wel op vooruit gegaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu extra moet gaan betalen voor de buurman die thuis zit vanwege de sluiting van zijn bedrijf toch? Ik heb die beslissing niet gemaakt en ik ben het er ook niet mee eens. En daarnaast houden we onder aan de streep niets extra's over maar dat heeft te maken met hele andere omstandigheden.

Tja, dat heet solidariteit en de overheid besluit wel vaker dingen waar ik het niet mee eens ben. En als ze het echt te bont maken, stem je bij de volgende verkiezingen maar op een andere partij, want zo werkt dat in een democratie.

Het grappige is dat je de financiële statussen van bedrijven wél kunt inzien, dat heet namelijk gewoon een financieel jaarrapport.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2021 17:24

Marnix schreef:Wat Nederland betreft, als land kan je heel veel lenen en de rente is momenteel ontzettend laag. Je moet het alleen wel weer een keer teugbetalen en je hebt geen garantie dat er de komende tijd niet nog een crisis komt waarbij je geld nodig hebt. Dus onbeperkt lenen is niet verstandig.

Verstandig? Nee, maar op een gegeven moment wordt het het minste van twee kwaden, toch? En tijdens déze crisis niets of niet genoeg doen omdat er misschien een volgende crisis komt, dat lijkt me een gevaarlijke redenering, want dan kun je het gewoon herhalen: ook die tweede crisis doen we niks, want wie weet komt er wel een dérde! enz.

Volgens het tabelletje dat ik plaatste was de schuld in het jaar 1900 642 miljoen euro (dat zal zijn omgerekend, uiteraard), en in 2014 450,6 milJARD euro. In 114 jaar is er dus 450 miljard bijgeleend door onze ouders en grootouders. Maar nu ineens kan het niet meer?

Wat ons betreft, is snap dat je niet zomaar je gespaarde geld van afgelopen jaar wil afdragen om bedrijven te sponsoren. Dit taak ligt in eerste instantie bij de overheid. Aan de andere kant, we hebben de laatste tijd heel veel kunnen sparen en heel weinig uitgegeven. Als we nou allemaal eens, wanneer de winkels weer open zijn, veel bij de kleine lokale winkeliers kopen en minder bij de grote webwinkels die de afgelopen maanden rijk zijn geworden door de crisis, ook al kost dat dan een paar euro meer, dan helpen we ze denk ik ik al enorm.

Dat is inderdaad een taak van de overheid, en de overheid financiert haar activiteiten door middel van belastingen (en misschien wat aardgasbaten, hoewel dat tegenwoordig minder is? Het is alweer even geleden voor mij). Maar goed, we willen niet dat bedrijven over de kop gaan vanwege de corona. Prima, dus dan moet er iets gebeuren, maar dat kost geld. En geld is er niet, want we willen niet dat het wordt bijgeleend of via een extra belasting wordt geïnd. Ik ben benieuwd naar alternatieve oplossingen, gegeven dat "alle coronamaatregelen opheffen" ook geen optie is.

Verder ben ik het met je eens dat we straks hopelijk met zijn allen naar de lokale winkeliers gaan. Zodra de bordspellenwinkel weer open is, ben ik de eerste hier :-)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 feb 2021 17:53

Alles wat lokaal gekocht kan worden deed ik al voor ik ooit van corona had gehoord.

Sparen is me niet gelukt, we hebben ontzettend veel medische onkosten gehad en zitten nog steeds iedere week aan zo'n 50 tot 100 euro extra kosten vanwege behandelingen die maar gedeeltelijk vergoed worden en nog steeds niet 100% kunnen werken. Dus ik wordt niet blij als mijn belasting weer omhoog gaat voor iets wat misschien niet nodig was... Maar natuurlijk begrijp ik ook dat je het samen moet doen. Ik bedoel alleen te zeggen dat ik, ondanks dat het voor mij en topjaar was, ik het niet reëel zou vinden dat ik dan meer moet betalen dan iemand die gewoon zijn 40 uur heeft gewerkt en een normaal inkomen had.

Ik stem op een partij die het ook niet eens is met alle regels maar daar blijkbaar niets aan kan doen want die is niet heel groots vertegenwoordigd. Dus dat van democratie gaat natuurlijk niet op. Kleine partijen hebben geen schijn van kans tegen de grotere, bijna geen inspraak

Als je eigen familie het al niet zo nauw neemt hoef je je voor hen ook geen zorgen te maken, je zegt iedere keer dat je anderen niet wil besmetten en je voor anderen wel uitkijken maar ik krijg ook wel steeds meer het idee dat je zelf erg bang bent om het in je gezin binnen te krijgen. En ik weet dat het mogelijk grote gevolgen heeft ivm ziekte, maar weet ook dat je soms heel ziek kunt zijn maar toch zonder al te veel klachten corona kunt hebben. Dus als je iets mankeert hoeft dat nog niet te betekenen dat je ook doodziek wordt van corona. Niet dat je daarom maar alles moet laten varen, maar zo heel krampachtig leven lijkt mij ook niet nodig. En ja, ik heb ervaring met ziekte en corona, zelf heb ik het gehad op het moment dat mijn eigen man ontzettend ziek was en we hadden ook verwacht dat hij in het ziekenhuis zou komen als hij besmet zou worden. Maar eerlijk gezegd geen moment bang voor geweest.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2021 19:09

lammetje schreef:Alles wat lokaal gekocht kan worden deed ik al voor ik ooit van corona had gehoord.

Sparen is me niet gelukt, we hebben ontzettend veel medische onkosten gehad en zitten nog steeds iedere week aan zo'n 50 tot 100 euro extra kosten vanwege behandelingen die maar gedeeltelijk vergoed worden en nog steeds niet 100% kunnen werken. Dus ik wordt niet blij als mijn belasting weer omhoog gaat voor iets wat misschien niet nodig was... Maar natuurlijk begrijp ik ook dat je het samen moet doen. Ik bedoel alleen te zeggen dat ik, ondanks dat het voor mij en topjaar was, ik het niet reëel zou vinden dat ik dan meer moet betalen dan iemand die gewoon zijn 40 uur heeft gewerkt en een normaal inkomen had.

Dat wil toch ook niemand? Het spijt me te lezen dat er gezondheids- en financiële uitdagingen spelen in je gezin trouwens. Die extra belasting op extra inkomen waar ik het over had, gold alleen voor grote bedrijven (telecom, Netflix, thuisbezorgdiensten).

Ik stem op een partij die het ook niet eens is met alle regels maar daar blijkbaar niets aan kan doen want die is niet heel groots vertegenwoordigd. Dus dat van democratie gaat natuurlijk niet op. Kleine partijen hebben geen schijn van kans tegen de grotere, bijna geen inspraak

Tja, het staat je geheel vrij om op een grotere partij te stemmen die wel kans maakt om het regeringsbeleid te beïnvloeden. Je kunt niet aan de ene kant (bijvoorbeeld) SGP stemmen wetende dat die max. 2 zetels krijgen en dan klagen dat je stem weggooien niet democratisch is.

Als je eigen familie het al niet zo nauw neemt hoef je je voor hen ook geen zorgen te maken, je zegt iedere keer dat je anderen niet wil besmetten en je voor anderen wel uitkijken maar ik krijg ook wel steeds meer het idee dat je zelf erg bang bent om het in je gezin binnen te krijgen.

Natuurlijk willen we hier geen corona. 2 leden van het gezin zijn gehandicapt en we hebben geen idee wat corona met hen zou doen. Ik ben kostwinnaar en we kunnen het ons niet veroorloven dat ik ziek word. Plus mocht mijn partner komen te overlijden, wat gebeurt er dan met mijn stiefkind? Terug naar de vader in Ierland die ze haat, waarschijnlijk. Dus ja, we zijn zeer gemotiveerd om corona te vermijden.

Maar kom op nou zeg, die naasten, dat is toch wel wat meer dan enkel mijn familieleden? Zijn de mensen die met mij in de supermarkt staan niet mijn naasten? Hoef ik naar hen niet om te kijken?

En ik weet dat het mogelijk grote gevolgen heeft ivm ziekte, maar weet ook dat je soms heel ziek kunt zijn maar toch zonder al te veel klachten corona kunt hebben. Dus als je iets mankeert hoeft dat nog niet te betekenen dat je ook doodziek wordt van corona. Niet dat je daarom maar alles moet laten varen, maar zo heel krampachtig leven lijkt mij ook niet nodig. En ja, ik heb ervaring met ziekte en corona, zelf heb ik het gehad op het moment dat mijn eigen man ontzettend ziek was en we hadden ook verwacht dat hij in het ziekenhuis zou komen als hij besmet zou worden. Maar eerlijk gezegd geen moment bang voor geweest.

Het lijkt jou niet nodig. Oké. Maar jij hoeft de gevolgen niet te dragen als het in mijn geval ernstiger zou verlopen als bij jou het geval was, is het wel? Waarom in vredesnaam het lot tarten?

Ik begin me er eigenlijk best een beetje aan te ergeren dat iedereen het maar heeft over 'bang zijn' voor corona. Nee. Ik respecteer het omdat ik heb gezien wat het met je kan doen en ik kijk naar de risico's voor mijn gezin. En dan pas ik mijn gedrag aan. Dat heeft niks met bang zijn te maken. Ja, ik ben bang dat er iets met mijn moeder (71) gebeurt (hoewel die gelukkig vrij verstandig is) en dat we dan niet naar Nederland kunnen komen om de begrafenis bij te wonen. Dat is het enige waar ik echt bang voor ben.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 03 feb 2021 22:40

Marnix schreef:Wat ons betreft, is snap dat je niet zomaar je gespaarde geld van afgelopen jaar wil afdragen om bedrijven te sponsoren. Dit taak ligt in eerste instantie bij de overheid. Aan de andere kant, we hebben de laatste tijd heel veel kunnen sparen en heel weinig uitgegeven.

Ook al bij de overheid? Kunnen sparen geldt niet automatisch voor iedereen, voor veel mensen is de bodem van de spaarpot echt wel in zicht.
Lokaal kopen deden we al voor de crisis. Tegelijk is het niet zo dat ik altijd lokaal koop, wanneer het in een webshop stukken goedkoper is ga ik toch daar voor. Simpelweg omdat we af en toe op de kleintjes moeten letten.
Mortlach schreef:Tja, helaas vond Trump het in zijn oneindige wijsheid nodig om de afdelingen van de Amerikaanse overheid die speciaal door Obama in het leven waren geroepen om naar nieuwe virussen in China uit te kijken, te ontmantelen.

Wanneer was dat, en had Obama ook dat onderzoek al niet eens stopgezet? Te makkelijk om alles op Trump af te schuiven.
Tja, als landen allemaal op ongeveer hetzelfde moment besluiten die bittere pil toch maar te slikken, dan kan er van alles gebeuren.

Nogmaals, niet haalbaar.
Het vaccin is in recordtempo ontwikkeld en geproduceerd. Sterker nog, de snelheid is voor veel mensen een reden om het juist NIET te vertrouwen (onterecht, maar dat is een ander verhaal). Maar je wilt het op de een of andere manier nog sneller?

Ik heb het over de aantallen die geproduceerd worden, ja dat is snel en sneller kan het niet. Maar in dit tempo is het gewoonweg niet mogelijk de hele wereld binnen no time te vaccineren dus ik zie niet hoe je het dan 'hard de kop in kunt drukken' met een vaccin wat niet of nog lang niet voor iedereen beschikbaar is.
Ik ben zeker niet 'als de dood' voor dit virus. Ik kijk naar mijn naasten, naar de landen om ons heen, naar de 2,2 MILJOEN doden wereldwijd tot nu toe en dan neem ik mezelf voor dat ik niet wil bijdragen aan het verhogen van dat aantal.

En hoeveel mensen zijn er genezen? Juist, 57.3 miljoen.
En kom op, jij bent echt de enige die het over het volgende virus heeft en dat dat elk moment kan toeslaan. Uiteraard zal er in de toekomst ooit nog wel eens zo'n virus opduiken, maar het zou mij verbazen als dat in de 21ste eeuw zal zijn en niet ergens na 2100. Daar maak ik me dus al helemaal niet druk om.

Ik maak me daar helemaal niet druk om, maar je doen het voorkomen alsof wanneer Covid verdwenen is, we dan overal vanaf zijn. En daar geloof ik niet in. Want ziekten, virussen, epidemieën en pandemieën zijn van alle tijden.
Inderdaad. Lekker op het terras buiten. Wel eerst even 30 centimeter sneeuw ruimen en je moet ook tegen -20 graden celsius kunnen maar dan komt dat verder helemaal goed.

Wel net zo gastvrij om ze even binnen te vragen. En was het afgelopen zomer en herfst ook -20 daar? Ik heb meerdere familieleden in Canada en zag echt wel mooie zomerse familiefoto's voorbij komen.
Tja, het staat je geheel vrij om op een grotere partij te stemmen die wel kans maakt om het regeringsbeleid te beïnvloeden. Je kunt niet aan de ene kant (bijvoorbeeld) SGP stemmen wetende dat die max. 2 zetels krijgen en dan klagen dat je stem weggooien niet democratisch is.

Zodat de grotere partijen nóg groter worden en de kleinere helemaal wegvallen? Je stemt toch niet voor niets juist op die ene partij?
lammetje schreef:En ik weet dat het mogelijk grote gevolgen heeft ivm ziekte, maar weet ook dat je soms heel ziek kunt zijn maar toch zonder al te veel klachten corona kunt hebben. Dus als je iets mankeert hoeft dat nog niet te betekenen dat je ook doodziek wordt van corona. Niet dat je daarom maar alles moet laten varen, maar zo heel krampachtig leven lijkt mij ook niet nodig.

Eens, een ietwat nuchtere kijk is wel net zo gezond voor je geestelijke en lichamelijke gesteldheid.

Ik ga weer lekker schoppen tegen de maatregelen [-( mijn kind in groep 8 hoeft geen mondkapje te dragen, en als ik mijn kleuters van het schoolplein haal, buiten en op afstand van andere ouders, ga ik ook geen mondkapje dragen. Het voelt wel een beetje dubbel dit, lekker ontspannen ook allemaal op school straks. Maar goed, beter dan thuiszitten, dat dan wel weer.

Oja en nog een mooie. Best onbegrijpelijk dat ze niet kijken naar het onderzoek over 50+ mannen met obesitas, en die voorrang geven op de vaccinatierondes. Oke, het is misschien balen om toe te geven dat je veel te dik bent, maar hé, dat word je in veel gevallen niet zomaar. Als je ervoor kiest om ongezond te leven met een overdaad aan bier en snacks, weet je dat je een bepaald risico loopt. Overlijden aan hart- en vaatziekten bijvoobeeld, goed voor 18 miljoen (!) doden per jaar. En daar komt nu dus nog Covid bij.

En dan nog kanker, zo'n 10 miljoen doden per jaar. Hoorde vandaag op de radio voorbijkomen dat diagnoses kanker gedaald zijn. Niet omdat er geen kanker meer is, maar omdat mensen niet naar de dokter gaan/willen/durven. Dat aantal gaat dus de komende jaren ook alleen maar omhoog.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2021 22:47

Mortlach schreef:Verstandig? Nee, maar op een gegeven moment wordt het het minste van twee kwaden, toch? En tijdens déze crisis niets of niet genoeg doen omdat er misschien een volgende crisis komt, dat lijkt me een gevaarlijke redenering, want dan kun je het gewoon herhalen: ook die tweede crisis doen we niks, want wie weet komt er wel een dérde! enz.

Volgens het tabelletje dat ik plaatste was de schuld in het jaar 1900 642 miljoen euro (dat zal zijn omgerekend, uiteraard), en in 2014 450,6 milJARD euro. In 114 jaar is er dus 450 miljard bijgeleend door onze ouders en grootouders. Maar nu ineens kan het niet meer?

De bevolking was zo'n 3,5 keer zo klein en geld iets minder waard. De consumentenprijs is tov 1900 met 2900% gestegen. Logisch dat de schuld dan ook toeneemt. Je moet kijken naar de schuld als percentage van het bruto binnenlands product (BBP) en dat een beetje gezond houden. In 2019 was dat met 48,9% vrij laag dus dat schept wel ruimte (je wil ook iets rekening houden met Europese richtlijnen, die gaan daar nu coulant mee om maar je kan het alsnog niet in 100 jaar aflossen of zo) maar het is wel iets ingewikkelder dan "tja we hebben nu een crisis dus laten we extreem veel gaan lenen en dan betalen we dat wel weer een keer terug.

Dat is inderdaad een taak van de overheid, en de overheid financiert haar activiteiten door middel van belastingen (en misschien wat aardgasbaten, hoewel dat tegenwoordig minder is? Het is alweer even geleden voor mij). Maar goed, we willen niet dat bedrijven over de kop gaan vanwege de corona. Prima, dus dan moet er iets gebeuren, maar dat kost geld. En geld is er niet, want we willen niet dat het wordt bijgeleend of via een extra belasting wordt geïnd. Ik ben benieuwd naar alternatieve oplossingen, gegeven dat "alle coronamaatregelen opheffen" ook geen optie is.

Verder ben ik het met je eens dat we straks hopelijk met zijn allen naar de lokale winkeliers gaan. Zodra de bordspellenwinkel weer open is, ben ik de eerste hier :-)

Precies. Dat kleine ondernemers het moeilijk hadden was namelijk voor corona ook al het geval. Winkels komen leeg te staan omdat mensen hun producten wel online kopen, geen winkels te financieren... dus altijd goedkoper. Toen hoorde je weinig mensen over de moeiten van de lokale ondernemers terwijl dat gedrag er al voor zorgde dat er niet zoveel buffers zijn. Dat is marktwerking, lekker makkelijk om alles thuis te krijgen. En ik denk dat het merendeel van de bevolking daar na corona vrolijk mee doorgaat. Maar ondertussen wel erg dat de lokale ondernemer zo de dupe wordt van deze crisis. Wat dat betreft is het aan de overheid om steun te leveren (ook al kan dat niet inhouden dat je ieder bedrijf zijn normale maandelijks winst gewoon uitkeert) maar vooral ook aan de bevolking om verantwoordelijkheid te nemen. Want men kan niet zeggen dat dit zo erg is en er zelf niets aan willen doen. We kunnen niet alles bij de overheid neerleggen met het idee dat wij de pijn dan niet voelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2021 22:55

Dorpeling schreef:Ook al bij de overheid? Kunnen sparen geldt niet automatisch voor iedereen, voor veel mensen is de bodem van de spaarpot echt wel in zicht.
Lokaal kopen deden we al voor de crisis. Tegelijk is het niet zo dat ik altijd lokaal koop, wanneer het in een webshop stukken goedkoper is ga ik toch daar voor. Simpelweg omdat we af en toe op de kleintjes moeten letten.

Dat snap ik, je hebt ook een groot gezin. Maar veel Nederlanders hebben heel veel gespaard doordat ze nauwelijks geld hebben uitgegeven aan sport, recreatie, vakantie, horeca etcetera.

https://www.nu.nl/economie/6113102/coro ... -2020.html

Ik ga weer lekker schoppen tegen de maatregelen [-( mijn kind in groep 8 hoeft geen mondkapje te dragen, en als ik mijn kleuters van het schoolplein haal, buiten en op afstand van andere ouders, ga ik ook geen mondkapje dragen. Het voelt wel een beetje dubbel dit, lekker ontspannen ook allemaal op school straks. Maar goed, beter dan thuiszitten, dat dan wel weer.

Tja dom, als kinderen onder die voorwaarde weer naar school mogen kan je twee dingen doen: Dat accepteren en je kind onder die voorwaarden naar school sturen, of het niet acceptereren en je kinderen zonder die voorwaarden thuislaten. Je zal er wel weer mee wegkomen omdat het een streng advies is maar ik hoop dat je er op dag 1 op wordt aangesproken en zegt: Doe niet zo eigenwijs en moeilijk, het is 0,0 moeite en levert heel veel op. Ik snap niet zo goed waarom je zo nodig wil schoppen terwijl je ook kan denken: Nou, als dat alles is, kleine moeite, grote winst. Want zelfs al levert het niets op, dan hoef je 2x per dag zo'n ding op je mond te doen en dat is alles om te zorgen dat je kids weer de hele week naar school kunnen. Tel uit je winst :) Lijkt me vermoeiend om altijd zo recalcitrant te zijn, kost je meer energie dan het oplevert :-D

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 04 feb 2021 01:17

Er zijn weinig grote politieke partijen waar ik me goed in kan vinden. Uhm... Correctie, géén. Dus ze krijgen mijn stem niet, ik hoop juist dat een aantal kleinere partijen meer zetels gaan behalen.

Natuurlijk mag er geleend worden voor de ondernemers hé, maar waarom niet gewoon open met strikte afspraken? Dan was dit hele gedoe om geld de helft minder hard nodig.

En ik ga ook buiten bij ophalen van kleuters niet met een mondkapje op lopen. Sorry maar dat gaat me echt te ver. Die stoffen dingen doen niets dus ik zal netjes afstand houden en niet uitgebreid praten.

Ik las dat het Pfizer vaccin samen met moderna de enige 2 zijn die er grof geld voor vragen. De rest gaat tegen kostprijs. Best bijzonder, dat verschil.

Dat gezeur over 3 of 6 weken tussen de 2 prikken geeft mij ook niet veel vertrouwen. Als de fabrikant 3 weken zegt waarom dan toch weer uitsmeren. Mogelijk heb je straks de rest niet binnen als je nu die vaccinaties gaat gebruiken, dan zijn de zorgmedewerkers weer de dupe. Niet dat ik er wakker van lig, maar lijkt mij wel onzeker als je 2 weken terug de eerste prik heb gehad.

En ja, ik denk ook nog steeds dat ze beter kunnen inzetten op gezond leven dan mondkapjes die niet werken. Want het is wel bewezen dat het echt maar een heel klein deel van de ernstig zieke 'gezonde' mensen geen overgewicht hebben...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2021 04:07

Dorpeling schreef:Wanneer was dat, en had Obama ook dat onderzoek al niet eens stopgezet? Te makkelijk om alles op Trump af te schuiven.

Dat was vrij snel nadat Trump was aangetreden en is dus volledig op Trump af te schuiven ja. Ik weet dat hij en zijn fans allergisch zijn voor verantwoordelijk nemen, maar sommige zaken zijn gewoon een feit.

https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN21C3N5

Nogmaals, niet haalbaar.

Geen probleem, dan blijven de grenzen gewoon wat langer dicht.

Ik heb het over de aantallen die geproduceerd worden, ja dat is snel en sneller kan het niet. Maar in dit tempo is het gewoonweg niet mogelijk de hele wereld binnen no time te vaccineren dus ik zie niet hoe je het dan 'hard de kop in kunt drukken' met een vaccin wat niet of nog lang niet voor iedereen beschikbaar is.

Lokaal de kop indrukken zodat je het met contact tracing en individuele quarantaines in de hand kunt houden zonder die ingrijpende maatregelen die voor iedereen gelden.

En hoeveel mensen zijn er genezen? Juist, 57.3 miljoen.

Wauw. Echt? Ik wijs op een knekelveld van meer dan 2 miljoen mensen en jij zegt "Ja maar kijk eens wie er allemaal NIET dood is?!" Doen we dat ook met andere zaken? Een kwart miljoen mensen overleden rechtstreeks aan de gevolgen van de atoomaanvallen op Hiroshima en Nagasaki, maar kijk eens hoeveel mensen het gewoon overleefden!!

Enne, in bepaalde gevallen is "genezen" wel een heel eufemistisch begrip. Dan bedoelen ze gewoon "Niet langer besmettelijk". Als iemand de rest van zijn leven in een coma ligt maar de test vindt geen coronavirus meer, dan is die persoon dus "genezen". Ook een vriendin van mij is technisch gezien "beter" en die zal waarschijnlijk nooit meer kunnen werken. 10% van de patiënten wordt een zogenaamde "long hauler" waarvan we nog maar moeten kijken of doktoren ooit behandelmethoden weten te ontwikkelen. Van die 57 miljoen zijn dat er dus zo'n 5 miljoen.

Maar kijk eens naar die 52,3 miljoen die wél gewoon genezen, nietwaar?

Ik maak me daar helemaal niet druk om, maar je doen het voorkomen alsof wanneer Covid verdwenen is, we dan overal vanaf zijn. En daar geloof ik niet in. Want ziekten, virussen, epidemieën en pandemieën zijn van alle tijden.

Echt, jij bent echt de enige die zo denkt. We zijn van pokken en polio af. Alleen hoeven omgaan met Corona is beter dan om moeten gaan met Corona, pokken én polio. (en mazelen, en de bof, en rode hond, etc). Omgaan met minder ziekten is beter dan omgaan met meer ziekten.

Er is een bepaald slag christenen dat een beetje zit vastgeroest in het absolute denken: alles of niks! Omdat een coronavaccin niet tegen letterlijk ALLES beschermt, is het VOLLEDIG zinloos!

Ontstaat er in de toekomst nog wel een keer een nieuwe ziekte? Uiteraard. Maar daar kunnen we dan mee omgaan zonder ons zorgen te hoeven maken om Corona, pokken, mazelen, polio, de bof, etc...

Ik zei al, het aantal bezoeken is op 1 of 2 handen te tellen maar niet meer sinds het te koud is geworden om buiten te blijven. Heeft niks met niet gastvrij te maken.

Dan moet je gewoon accepteren dat je een proteststem uitbrengt en niet gaan lopen zeuren dat het zo ondemocratisch is.

Maar kijk eens hoeveel mensen er elk jaar NIET dood gaan!

[/quote]

En als er ooit een vaccin tegen kanker komt, Deo volente, dan zullen de Dorpelingen uit die tijd dat ongetwijfeld weigeren om dezelfde redenen dat jij zo tegen het corona-vaccin bent. "Mensen moeten maar accepteren dat de dood bij het leven hoort; leef gewoon wat gezonder; het werkt niet tegen alzheimers; weten we wel wat de gevolgen op lange termijn zijn; kijk eens naar al die mensen die gewoon van kanker genezen, etc, etc."
Laatst gewijzigd door Mortlach op 04 feb 2021 04:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2021 04:13

Marnix schreef:De bevolking was zo'n 3,5 keer zo klein en geld iets minder waard. De consumentenprijs is tov 1900 met 2900% gestegen.Logisch dat de schuld dan ook toeneemt.

okay, en de staatsschuld met 75.000% dus dat gaat niet helemaal gelijk op. Ik heb verder niet gekeken of de tabel rekening houdt met inflatie en dergelijke.

Je moet kijken naar de schuld als percentage van het bruto binnenlands product (BBP) en dat een beetje gezond houden. In 2019 was dat met 48,9% vrij laag dus dat schept wel ruimte (je wil ook iets rekening houden met Europese richtlijnen, die gaan daar nu coulant mee om maar je kan het alsnog niet in 100 jaar aflossen of zo) maar het is wel iets ingewikkelder dan "tja we hebben nu een crisis dus laten we extreem veel gaan lenen en dan betalen we dat wel weer een keer terug.

Natuurlijk is het ingewikkelder; ik ben dan ook blij dat ik niet in de politiek zit (anderen zijn daar ongetwijfeld ook erg blij mee :wink: ). Maar waar mijn standpunt misschien wat extreem en simplistisch is, is het "We mogen koste wat kost geen extra geld bijlenen" dat ook. Het riekt ook een beetje naar "Will someone please think of the children!"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2021 09:55

Mortlach schreef:okay, en de staatsschuld met 75.000% dus dat gaat niet helemaal gelijk op. Ik heb verder niet gekeken of de tabel rekening houdt met inflatie en dergelijke.

Natuurlijk is het ingewikkelder; ik ben dan ook blij dat ik niet in de politiek zit (anderen zijn daar ongetwijfeld ook erg blij mee :wink: ). Maar waar mijn standpunt misschien wat extreem en simplistisch is, is het "We mogen koste wat kost geen extra geld bijlenen" dat ook. Het riekt ook een beetje naar "Will someone please think of the children!"

Dat laatste gebeurt dan ook al op grote schaal, de overheid had in augustus al 66 miljard meer geleend dan begroot en dat loopt natuurlijk verder op. De staatsschuld was met 400 miljard best wel laag maar die loopt natuurlijk weer behoorlijk hard op. Maar niemand die zegt dat we geen extra geld bij mogen lenen. Dat kan alleen niet onbeperkt en je kan met steunpakketen komen maar je kan niet alle economischie schade compenseren.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 04 feb 2021 15:00

Mortlach schreef:Lokaal de kop indrukken zodat je het met contact tracing en individuele quarantaines in de hand kunt houden zonder die ingrijpende maatregelen die voor iedereen gelden.

Lokaal de kop in drukken en vervolgens dat gebied hermetisch afsluiten dus? Hoe? Met het leger die mensen er aan de haren terug slepen zeker? :cry:
Wauw. Echt? Ik wijs op een knekelveld van meer dan 2 miljoen mensen en jij zegt "Ja maar kijk eens wie er allemaal NIET dood is?!" Doen we dat ook met andere zaken? Een kwart miljoen mensen overleden rechtstreeks aan de gevolgen van de atoomaanvallen op Hiroshima en Nagasaki, maar kijk eens hoeveel mensen het gewoon overleefden!!

Ja klopt, dat zeg ik. Je kunt het ook gewoon eens van de positieve kant bekijken hoor. De kans dat je het overleefd is vele, vele malen groter dan dat je eraan overlijdt. Ga je dat vergelijken met atoomaanvallen op Japan? Was dat ook al zo besmettelijk en wereldwijd verspreid? Jonge jonge.
Enne, in bepaalde gevallen is "genezen" wel een heel eufemistisch begrip. Dan bedoelen ze gewoon "Niet langer besmettelijk". Als iemand de rest van zijn leven in een coma ligt maar de test vindt geen coronavirus meer, dan is die persoon dus "genezen''

Je kunt wel wijzen op voorbeelden voor wie (nog) geen volkomen genezing bereikt is, en die ken ik ook. Maar het gros hersteld er volkomen van en heeft zelfs geen ernstige klachten. Het is geen ebola ofzo met een mortaliteit van 50-90%.
Ontstaat er in de toekomst nog wel een keer een nieuwe ziekte? Uiteraard. Maar daar kunnen we dan mee omgaan zonder ons zorgen te hoeven maken om Corona, pokken, mazelen, polio, de bof, etc...

Serieus? Nou, gelukkig hebben we nu alleen Covid en kunnen we daar mee omgaan zonder ons zorgen te maken over andere ziekten.. :shock:
Ik zei al, het aantal bezoeken is op 1 of 2 handen te tellen maar niet meer sinds het te koud is geworden om buiten te blijven. Heeft niks met niet gastvrij te maken.

Logisch dat niemand langskomt, als ik wist dat ik buiten moest blijven staan koukleumen deed ik dat ook niet.
En als er ooit een vaccin tegen kanker komt, Deo volente, dan zullen de Dorpelingen uit die tijd dat ongetwijfeld weigeren om dezelfde redenen dat jij zo tegen het corona-vaccin bent. "Mensen moeten maar accepteren dat de dood bij het leven hoort; leef gewoon wat gezonder; het werkt niet tegen alzheimers; weten we wel wat de gevolgen op lange termijn zijn; kijk eens naar al die mensen die gewoon van kanker genezen, etc, etc.

Die redenering slaat nergens op, kanker is totaal niet te vergelijken met covid. En je verdraait de boel dus ga ik daar geen aandacht aan geven.
Marnix schreef:Maar veel Nederlanders hebben heel veel gespaard doordat ze nauwelijks geld hebben uitgegeven aan sport, recreatie, vakantie, horeca etcetera.

Fijn om te lezen dat er inderdaad veel mensen zijn die er geen last van hebben, dat geeft meer hoop op een sneller herstel van de economie.
Tja dom, als kinderen onder die voorwaarde weer naar school mogen kan je twee dingen doen: Dat accepteren en je kind onder die voorwaarden naar school sturen, of het niet acceptereren en je kinderen zonder die voorwaarden thuislaten.(...) Lijkt me vermoeiend om altijd zo recalcitrant te zijn, kost je meer energie dan het oplevert :-D

Energie genoeg dus ga ik nog lekker even door, maar serieus, het is geen verplichting dus gebeurd het niet. Zo'n vod helpt toch niet.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2021 15:23

Hm nee, je kan er alleen wel weer anderen aanstoot mee geven. Dus je kan ook denken: Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Overigens zijn de meeste deskundigen het erover eens (en steeds meer) dat mondmaskers wel in zekere mate helpen. Hoe goed heeft inderdaad wel met de kwaliteit van de mondmaskers te maken, in sommige landen zijn ze de kwaliteit dan ook aan het opschalen. In Duitsland worden de FFP2-maskers op steeds meer plekken verplicht. Ik snap dat jij voor hoe goed het werkt daar groot voorstander van bent.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”