Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2021 22:41

irmo schreef:Omdat je dan alleen maar het probleem doorschuift ipv op te lossen. Nee, jij zit er niet meer mee over 100 jaar. Maar je kleinkinderen dan wel. En op een gegeven moment valt er niks meer door te schuiven......en dan?

Ja, maar dat is dan toch zo inconsequent als wat? Want wanneer was het begrotingstekort voor het laatst 0 of lager? Er wordt dus elk jaar bijgeleend voor weet ik veel wat. Maar voor een eens in de 100 jaar crisis is ineens geen geld? Wat ik zelf vermoed is dat er geen enkele politieke partij is die hardop durft te zeggen dat ze de belasting misschien wel eens zouden kunnen gaan verhogen, want iedereen wil wel de lusten, maar niet de lasten. Over weigeren eens een offer te brengen gesproken...

Dan lees je dat toxh echt heel erg verkeerd. Kom op zeg, van jou had ik toch echt iets beters verwacht.

Leg mij dan a.u.b. eens uit hoe mensen dit dan wél bedoelen, want iets anders kan ik er toch echt niet van maken.

Das toch duidelijk. OMdat die landen geen flikker om mensenrechten geven en ze gewoon mensen at gunpoint in hun huis hebben opgesloten. Althans dat vertlede een Australische collega mij. ZUllen we dat hier ook gaan doen? Opsluiten in huis en als je een teen naar buiten steekt om 2 over 9 maar afschieten dan? Dat wel een prachtig idee?

Tja, in Italië en Spanje is destijds toch ook het leger ingezet? Het probleem is dat zo lang mensen opbokken tegen maatregelen, ze het alleen maar in de hand werken dat er langer en strengere maatregelen nodig zijn. Wat denk je anders dat er gebeurt? Avondklok wordt ingesteld; geen hond die zich eraan houdt en dat de regering dan zegt "o, nou, dit werkt blijkbaar niet, schaf maar weer af en we proberen het wel met vriendelijk vragen?"

Nee, op bepaalde plaatsen in Australië is inderdaad het leger ingezet en nu hebben ze zo'n 7 gevallen per dag en 900 doden IN TOTAAL(!) en dat met 25 miljoen inwoners. Staat Nederland mooi te kijken met 17 miljoen inwoners en 14.000 doden! Ik zeg niet dat de legerinzet het enige verschil is, het feit dat het een eiland is en de lagere bevolkingsdichtheid zullen ongetwijfeld ook helpen, maar het blijft een enorm verschil!

Zo geweldig zijn die landen echt niet hoor. Verre van. Net als jouw geliefde Canada.

Op elk land is wel wat aan te merken, dus geen idee wat je met deze opmerking wilt bereiken. Zodra ik Canadees staatsburger kan worden, doe ik dat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 01 feb 2021 22:54

Mortlach schreef:Heb je al van de Japanse mutatie gehoord? Of de Zuid-Koreaanse? Nee? Inderdaad, omdat die niet bestaan omdat ze daar wel bereid waren krachtig in te grijpen en het virus direct de kop in te drukken. Mutaties ontstaan als je het virus zijn gang laat gaan en het zich maar laat vermenigvuldigen. Dus als je geen mutaties wilt, moet je méér doen, niet minder.

En een nieuw virus? Tja, dat kan natuurlijk altijd, maar het gebeurt gelukkig niet zo heel vaak dat er een virus van dier op mens overspringt. Hopelijk herinneren mensen zich het nog als het over 100 jaar weer gebeurt.

Wou je liever in Noord Korea wonen ofzo dan?? Ga je gang hoor, als je vind dat daar alles zo goed gaat.
De kans groot dat er nog meer mutaties ontstaan, ook een Nederlandse variant. Viroloog Reusken (NOS, 15-1):''Dat kan in andere landen gebeuren, maar ook hier als het virus van mens weer naar een diersoort gaat. Bijvoorbeeld via nertsen kan weer een variatie ontstaan die van grote invloed kan zijn. Of door de toenemende druk op het virus door de uitrol van vaccinaties en het geven van antivirale therapieën'.

En ja, de schade daar moeten we mee omgaan. Kop in het zand en net doen alsof er niks aan de hand is, dat is pas onverantwoord richting de jongeren, want dan hebben die straks een nog veel groter probleem dan nu.

Eindeloos alle maatregelen volhouden is net zo goed je kop in het zand steken en je ogen sluiten voor de gevolgen daar weer van, en dan voor je kleinkinderen ofzo. Of is het 'na mij de zondvloed'; als ik maar een goede gezondheid kan houden? De rekening zal hoe dan ook een keer betaald moeten worden. En daar doe ik bij voorkeur liever zelf aan mee dan de generatie na ons daarmee opzadelen.

Niemand beweert dat vaccins je onsterfelijk maken; heel typisch is dat een beschuldiging waar de tegenstanders mee zijn komen aanzetten en het ironische is dat ze zich er zélf nog schuldig aan maken ook. Hoe vaak ik niet berichten heb gelezen met de teneur "vaccins werken niet tegen ALLES, dus neem ik ze niet"

Dat is juist een teken dat je accepteert dat je sterfelijk bent. En niet je hoop daarop stelt dat een vaccin je leven steeds opnieuw zal redden.
Wacht, nu wil je ineens wél ingrijpen?

Ja natuurlijk, de indirecte gevolgen gaan nl de pan uit rijzen. Het is kortzichtig om alleen in te willen grijpen wanneer je eigen leven op het spel staat en niet wanneer talloze ondernemers en bedrijven failliet dreigen te gaan, jongeren depressief raken, de zelfmoordpreventielijn veel vaker gebeld wordt, de voedselbank steeds meer aanvragen krijgt en ouderen sterven aan eenzaamheid.
En dan heb ik het alleen nog maar over de rijkere landen. Wat dacht je van de hongerpandemie die dreigt in derde wereldlanden, mede ten gevolge van corona, die naar schatting het leven van 270 miljoen(!!!) mensen zal eisen?
En wat is het cruciale verschil tussen AL die zaken die jij hier opsomt en Corona? Denk er even goed over na....

Kolom B is besmettelijk en kolom A niet.

Verrassing... allemaal zijn ze minstens even dodelijk.

Zo lang als nodig is. Want ik heb er absoluut vertrouwen in dat als we allemaal samenwerken, we ons hier uiteindelijk wel doorheen zullen slaan, al moeten we bepaalde mensen er aan de haren bij sleuren.

Ik niet. Mesen kunnen nu eenmaal niet samen werken, dat is wat wel gebleken is. En bepaalde mensen laten zich er niet aan de haren bij sleuren.
Maar zoek jij voor de gein eens even op hoeveel dodelijke slachtoffers polio vroeger eiste, en pokken.

Ik vind dat helemaal niet geinig. En ik geef ook toe dat vaccins de nodige leven gered hebben. Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar voor elke mogelijke ziekte een spuit in je lijf moet laten zetten en daar vervolgens je vertrouwen op gaat richten omdat je niet ziek zal worden, of iig in mindere mate. Ik hou liever wat rust in mijn lijf, waar nog nooit een vaccin in gepompt is. En ja, daar zullen best risico's aan kunnen zitten. Net als aan het wel nemen van een vaccin overigens. Persoonlijk heb ik niet zoveel hoop op de farmaceutische industrie (die hier ook nog eens een enorme winst mee draaien).

Marnix schreef:Hoe kom je daarbij. De vaccins werken nu ook wel bij mutaties, mutaties komen er veel minder als mensen zijn ingeënt en er minder besmettingen zijn. Komt er toch een, dan is het vaccin erop aan te passen. Dus nee, we blijven niet de komende 2/5/8 jaar niet binnen zitten. (..)
We komen er wel door van corona af en kunnen weer terug naar normaal. Ik snap niet dat je zo tegen de maatregelen loopt te ageren maar net zo hard tegen het vaccin dat ervoor gaat zorgen dat die maatregelen weer gaan verdwijnen.

Ik loopt niet tegen maatregelen te ageren, al vind ik sommige ervan echt onzin. En ik loop ook niet tegen een vaccin te schoppen, ieder moet voor zichzelf uitmaken of hij die neemt of niet. Maar je vertrouwen erop richten in de zin van 'dan verdwijnt het virus, en dus de maatregelen' .. dat betwijfel ik. Het virus lijkt een eigen leven te leiden.
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... staan.html

En als we alle of veel maatregelen maar opheffen gaat dat ook zijn weerslag hebben op de rest van de gezondheidszorg en gaan er ook meer mensen aan andere ziekten dood. Overigens zie je de discussie die deze artsen voeren steeds meer en dat is ook terecht, maar ze zeggen nog steeds dat maatregelen wel nodig zijn, dat we niet zomaar alles kunnen toestaan en dus wel goed moeten kijken naar wat wel en niet kan. En dat het een duivels dilemma is... Ik krijg soms het idee dat je vindt dat het heel eenvoudige keuzes zijn.

Dus je vind deze discussie terecht, en toch ook niet?
Ik zeg ook niet dat we alle maatregelen nu maar aan de kant moeten schuiven, maar wel de maatregelen die ervoor zorgen dat de indirecte gevolgen erger worden dan het virus zelf. Want een slachtoffer van zelfmoord is niet belangrijker dan een slachtoffer van corona, zoals Mortlach meent dat bedoeld wordt. Maar wanneer de zelfmoord het gevolg is van de maatregelen tegen corona, is m.i het kantelpunt bereikt. En nee, dat is geen makkelijke keuze, maar wel nodig. Want we moeten het middel niet erger maken dan de kwaal.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 01 feb 2021 23:16

Mortlach schreef:Ik vind het ook vreselijke taal, maar als je dan mensen hoort zeggen "dat we tegenwoordig niet meer accepteren dat de dood bij het leven hoort", dan zie ik daar dus in "het zou fijn zijn als wat meer mensen zich eens zouden opofferen zodat wij weer onze gang kunnen gaan"

Dat is wat jij erin ziet, maar dat staat er dus niet. Misschien wordt dan wel bedoeld dat de maatregelen twee kanten op werken. Als de maatregelen meer opgeheven zullen worden, kun je zeggen 'ja maar dan overlijden er zoveel meer mensen aan corona'. Net of dat belangrijker is dan overlijden aan een uitgestelde operatie, depressies, honger of zelfmoord. Want dát zijn de gevolgen wanneer je niet versoepelt. En dat kan nog weleens veel meer levens gaan kosten.

Dus niet zozeer omdat mensen graag weer naar de bioscoop of naar de Action willen.. al vind je het misschien lastig te begrijpen dat het niet allemaal uit pure egoïsme is.
En ook niet omdat we het niet meer trekken om onze eigen kinderen om ons heen te hebben en zo snel mogelijk de scholen los willen. Toegegeven, ik kom elke dag vier paar handen tekort en het is multitasken ten top. Maar het is ergens ook nog wel een stukje relaxer. Niet van hot naar her te hoeven racen om dan die op te halen en een ander weer daar naar toe te brengen.
Maar die van ons worden de vier muren van het huis, inclusief mij, inmiddels wel een beetje zat.. en geef ze eens ongelijk! :lol:
Ik hoorde vorig jaar nog mensen genoeg die "nog snel even gingen skiën in Oostenrijk "nu het nog kan""

Ja duh.. toen was toch niet te voorzien wat de uiteindelijke gevolgen waren?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2021 00:37

Dorpeling schreef:Wou je liever in Noord Korea wonen ofzo dan?? Ga je gang hoor, als je vind dat daar alles zo goed gaat.
De kans groot dat er nog meer mutaties ontstaan, ook een Nederlandse variant. Viroloog Reusken (NOS, 15-1):''Dat kan in andere landen gebeuren, maar ook hier als het virus van mens weer naar een diersoort gaat. Bijvoorbeeld via nertsen kan weer een variatie ontstaan die van grote invloed kan zijn. Of door de toenemende druk op het virus door de uitrol van vaccinaties en het geven van antivirale therapieën'.

Sorry, wie heeft het over Noord-Korea gehad? Je weet dat Zuid-Korea en Noord-Korea twee verschillende landen zijn, toch?

En ja, dat overgaan kan inderdaad gebeuren. En daar moet je dus maatregelen tegen nemen. Maar nee, nertsen preventief ruimen, dat is dan ook weer niet de bedoeling want die arme nertsenfokkers... Ik moet zeggen dat het even geleden is dat ik me in dat nertsenverhaal heb verdiept, dus ik weet de laatste stand van zaken wat dat betreft niet, maar het zou me verbazen als er in dit specifieke geval wél daadkrachtig is opgetreden.

Eindeloos alle maatregelen volhouden is net zo goed je kop in het zand steken en je ogen sluiten voor de gevolgen daar weer van, en dan voor je kleinkinderen ofzo. Of is het 'na mij de zondvloed'; als ik maar een goede gezondheid kan houden? De rekening zal hoe dan ook een keer betaald moeten worden. En daar doe ik bij voorkeur liever zelf aan mee dan de generatie na ons daarmee opzadelen.

Die belasting die ik op het oog heb gaat wat mij betreft in zodra de crisis achter de rug is, dus wees gerust, daar mag jij ook gewoon aan meebetalen hoor. Maar goed, in dit specifieke geval is het "de generatie na ons ermee opzadelen" maar als de staatsschuld elk jaar toeneemt, dan is het "o, we willen niet te veel bezuinigen hoor!"

Dat is juist een teken dat je accepteert dat je sterfelijk bent. En niet je hoop daarop stelt dat een vaccin je leven steeds opnieuw zal redden.

Tja, ik ben toch behoorlijk blij dat ik me in ieder geval geen zorgen meer hoef te maken om pokken en polio.

Ja natuurlijk, de indirecte gevolgen gaan nl de pan uit rijzen. Het is kortzichtig om alleen in te willen grijpen wanneer je eigen leven op het spel staat en niet wanneer talloze ondernemers en bedrijven failliet dreigen te gaan, jongeren depressief raken, de zelfmoordpreventielijn veel vaker gebeld wordt, de voedselbank steeds meer aanvragen krijgt en ouderen sterven aan eenzaamheid.

Sterven hoort toch bij het leven? Wat is het nou? Als mensen sterven aan Corona moet iedereen zich niet zo druk maken, maar eenzaamheid, nee dat kan echt niet hoor!

En dan heb ik het alleen nog maar over de rijkere landen. Wat dacht je van de hongerpandemie die dreigt in derde wereldlanden, mede ten gevolge van corona, die naar schatting het leven van 270 miljoen(!!!) mensen zal eisen?

Daar heeft het westen dan ook een enorme verantwoordelijkheid om te zorgen dat ook deze mensen zullen worden gevaccineerd. We kunnen hen niet aan hun lot overlaten.

Verrassing... allemaal zijn ze minstens even dodelijk.

Per individu misschien wel ja, maar dat is wel heel kortzichtig gezien. Als iemand doodgaat aan een hartaanval, is dat 1 dode. Als iemand corona krijgt, 15 andere mensen besmet en dan overlijdt, is de kans zeer groot dat het aantal doden uiteindelijk hoger is dan die ene patiënt.

Ik niet. Mesen kunnen nu eenmaal niet samen werken, dat is wat wel gebleken is. En bepaalde mensen laten zich er niet aan de haren bij sleuren.

En dan straks klagen als het leger inderdaad wordt ingezet om bepaalde maatregelen af te dwingen. Je doet je best verder maar, maar ik wil die mensen straks nooit meer horen als ze weer eens denken te kunnen bepalen hoe bepaalde kwetsbare zaken dienen te worden geregeld omdat ze "zo'n respect voor het leven hebben".

Ik vind dat helemaal niet geinig. En ik geef ook toe dat vaccins de nodige leven gered hebben. Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar voor elke mogelijke ziekte een spuit in je lijf moet laten zetten en daar vervolgens je vertrouwen op gaat richten omdat je niet ziek zal worden, of iig in mindere mate. Ik hou liever wat rust in mijn lijf, waar nog nooit een vaccin in gepompt is. En ja, daar zullen best risico's aan kunnen zitten. Net als aan het wel nemen van een vaccin overigens. Persoonlijk heb ik niet zoveel hoop op de farmaceutische industrie (die hier ook nog eens een enorme winst mee draaien).

Vaccins redden levens. Maar dat is niet nodig. Oké...

En verder, wat een luxe zeg, dat ook jij je geen zorgen meer hoeft te maken om pokken of polio, ook zonder vaccin. Lekker gemakkelijk tegenaan schoppen dan, je profiteert er toch wel van.

Ik loopt niet tegen maatregelen te ageren, al vind ik sommige ervan echt onzin. En ik loop ook niet tegen een vaccin te schoppen, ieder moet voor zichzelf uitmaken of hij die neemt of niet. Maar je vertrouwen erop richten in de zin van 'dan verdwijnt het virus, en dus de maatregelen' .. dat betwijfel ik. Het virus lijkt een eigen leven te leiden.
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... staan.html

Pas je op, zometeen begin je nog in evolutie te geloven. En dat virus komt niet ver als het geen menselijke cellen vindt waarin het zich kan laten vermenigvuldigen hoor.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2021 00:42

Dorpeling schreef:Dat is wat jij erin ziet, maar dat staat er dus niet. Misschien wordt dan wel bedoeld dat de maatregelen twee kanten op werken. Als de maatregelen meer opgeheven zullen worden, kun je zeggen 'ja maar dan overlijden er zoveel meer mensen aan corona'. Net of dat belangrijker is dan overlijden aan een uitgestelde operatie, depressies, honger of zelfmoord. Want dát zijn de gevolgen wanneer je niet versoepelt. En dat kan nog weleens veel meer levens gaan kosten.

Straks als de zorg is geïmplodeerd en er wordt uberhaupt niet meer geopereerd, dan heb je het alletwee!

Ik ben er helemaal voor om de zwaarste maatregelen geen dag langer te laten duren dan nodig. Ik ben ergens wel een beetje benieuwd naar de zelfdodingscijfers. Hoe veel meer is dat? 14.000 meer? Elke zelfdoding is er een teveel, natuurlijk, maar ik heb een beetje het idee dat er pak 'em beet 20 extra zelfdodingen tegenover 14.000 coronadoden staan en dat dat dan "het middel erger dan de kwaal" is

https://www.113.nl/actueel/geen-toename ... -nederland

Even opgezocht en tot en met september 2020 verrassend maar gelukkig géén toename in aantal zelfdodingen. Het kan zijn dat er sinds september een enorme piek is geweest, maar daar zijn vast nog geen cijfers van. Maar het begint toch ernstig te lijken dat mensen een probleem verzinnen om maar tegen de maatregelen te ageren.

Ja duh.. toen was toch niet te voorzien wat de uiteindelijke gevolgen waren?

Want we kregen tot die tijd geen nieuws mee uit Italië?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2021 11:06

Mortlach schreef:Waarom niet? Serieuze vraag. Waarom niet schuld aannemen en afbetalen met een belastingverhoging over 100 jaar?]/quote]

Omdat je leningen doorgaans niet voor 100 jaar afsluit zal het sneller moeten. Onbeperkt lenen als land is sowieso niet verstandig, dan eindig je als Griekenland bijvoorbeeld. En is er al gigantisch veel extra geleend en uitgegeven aan corona-steunpaketten.

Ik snap helemaal wat je bedoelt maar aan de andere kant kan je ook niet alles bij mensen beperken om mensen zo lang mogelijk in leven te houden. We hebben bijvoorbeeld ook griepvirussen die best veel doden per jaar kosten. We zouden dus ook ieder jaar lockdowns kunnen doen en allerlei andere beperkingen om het aantal griepslachtoffers te minimaliseren. Je moet toch ergens een afweging maken tussen wat het de samenleving kost en wat het op dat punt oplevert. Dat die discussie nu meer gevoerd wordt is niet raar als je beseft dat het redden van levens aan de andere kant ook zware kosten met zich meebrengt. Als we mensen helemaal verbieden hun huis uit te gaan en anderen te zien levert dat misschien ook wel weer mensenlevens op die normaal gemiddeld nog 5 jaar zouden leven maar het zou enorme kosten met zich meebrengen. Je ontkomt er niet aan, hoe hard dat ook kan voelen, om de ene kosten tegen de andere af te wegen en op basis daarvan te bedenken wat we wel en niet doen. En festivals een jaar niet laten doorgaan, kroegen dicht, dat is dan prima te begrijpen. Kinderen naar school laten gaan of niet, mensen verbieden 's avonds buiten te zijn, dat al veel heftiger maatregelen.

Klopt maar vergeet ook niet dat het in Australie nu zomer is en in juli hadden ze daar een kleine golf toen er hier geen golf was. Vergeet het klimaat niet. En inderdaad bevolkingdichtheid. Wat dat betreft heeft bijvoorbeeld Nederland ook geen goede omstandigheden, koud, nat, dichtbevolkt. in Australie zijn de winters zacht in de dichtbevolkte gebieden, de wintermaanden zijn gemiddeld gezien vergelijkbaar met mei en september bij ons (in binnenland en in bergen kan het kouder zijn, in het noorden nog warmer). In Europa of Noord-Amerika is er geen land die dat redt.

En of je zo'n strak regime wil als in Australie? Je weet dat ik voor een hoop maatregelen ben om de zwakkeren en ouderen te beschermen maar ik ben geen voorstander van een heel streng regime waarbij niemand meer naar buiten mag (of maximaal 2 uur een paar honderd meter van je huis) en dat maanden lang.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 02 feb 2021 14:03

Mortlach schreef:Sorry, wie heeft het over Noord-Korea gehad? Je weet dat Zuid-Korea en Noord-Korea twee verschillende landen zijn, toch?
Tja, gezien je voorliefde voor dictatuur, inzet van leger, zo veel mogelijk opsluiting en mensen aan de haren ergens bij slepen.. dacht ik dat bijv. Noord Korea ook wel een favoriet van je zou zijn. Daar hebben ze nog eens een harde aanpak, geweldig toch? Je koffers al gepakt?
Maar nee, nertsen preventief ruimen, dat is dan ook weer niet de bedoeling want die arme nertsenfokkers... Ik moet zeggen dat het even geleden is dat ik me in dat nertsenverhaal heb verdiept, dus ik weet de laatste stand van zaken wat dat betreft niet, maar het zou me verbazen als er in dit specifieke geval wél daadkrachtig is opgetreden.

Dat zal je dan wel weer meevallen. Toch iets wat goed gaat..https://nos.nl/artikel/2359847-geen-ner ... rland.html
Die belasting die ik op het oog heb gaat wat mij betreft in zodra de crisis achter de rug is, dus wees gerust, daar mag jij ook gewoon aan meebetalen hoor. Maar goed, in dit specifieke geval is het "de generatie na ons ermee opzadelen" maar als de staatsschuld elk jaar toeneemt, dan is het "o, we willen niet te veel bezuinigen hoor!"

Zodra de crisis achter de rug is? Gaat dat even tegenvallen, van een kale kip valt nl niks meer te plukken.
Sterven hoort toch bij het leven? Wat is het nou? Als mensen sterven aan Corona moet iedereen zich niet zo druk maken, maar eenzaamheid, nee dat kan echt niet hoor!

Uitspraak van een bejaarde: 'Ik zie eigenlijk mijn kinderen liever wel, met risico op besmetting, dan dat ik ze niet meer zie'.
Wie ben jij om daarover te willen beslissen? Het zou fijn zijn wanneer iedereen voor zichzelf mag denken.
Daar heeft het westen dan ook een enorme verantwoordelijkheid om te zorgen dat ook deze mensen zullen worden gevaccineerd. We kunnen hen niet aan hun lot overlaten.

Ik heb het over de hongerdood voor 270 miljoen mensen. Of bestaat er nu ook al een vaccin tegen honger?
Tegen de tijd dat de vaccins tegen corona daar eindelijk volop beschikbaar zijn is het echt al te laat hoor. Voor miljoenen mensen is het een dag geen werk is een dag geen eten. Hoelang denk je dat ze dat volhouden?
Het is nu eenmaal de trieste realiteit dat het deze landen niet echt prioriteit hebben voor de rijkere landen. Eerst ikke ikke, en de rest..
En dan straks klagen als het leger inderdaad wordt ingezet om bepaalde maatregelen af te dwingen. Je doet je best verder maar, maar ik wil die mensen straks nooit meer horen als ze weer eens denken te kunnen bepalen hoe bepaalde kwetsbare zaken dienen te worden geregeld omdat ze "zo'n respect voor het leven hebben".

En hoe wil jij ze de mond snoeren? Ook door het leger in te zetten?
Best wel bekrompen om zelfs voor legerinzet te zijn, ten koste van alles moeten dus de maatregelen gehandhaafd worden?
Jij hebt nogal respect voor het leven zeg, alles wat geen 'corona' heet, telt blijkbaar niet zo erg mee. Kijk toch eens verder dan je neus lang is!
En verder, wat een luxe zeg, dat ook jij je geen zorgen meer hoeft te maken om pokken of polio, ook zonder vaccin. Lekker gemakkelijk tegenaan schoppen dan, je profiteert er toch wel van.

Aaah.. jij zou het dus helemaal niet erg vinden wanneer ik wel ziek zou worden, want 'dan had je je moeten laten vaccineren'. Eigen schuld dikke bult, zoiets? Jammer want ook daar ben ik niet zo bang voor. Overigens is een polio vaccinatie maar een beperkt aantal jaren effectief hoor.
Pas je op, zometeen begin je nog in evolutie te geloven. En dat virus komt niet ver als het geen menselijke cellen vindt waarin het zich kan laten vermenigvuldigen hoor.

Wanneer een virus zich niets aantrekt van een vaccin, kan het ongehinderd doorwoekeren. Dus hoe kom je erbij dat er geen menselijke cellen meer te vinden zullen zijn? Laat me raden, dan ga je zeker voor iets met legerinzet en verplichte opsluiting van alle aardbewoners voor ..uh.. 2 jaar ofzo? Of voor de zekerheid nog maar wat langer, want stel je voor dat er weer zo'n eng virus ontstaat!
Even opgezocht en tot en met september 2020 verrassend maar gelukkig géén toename in aantal zelfdodingen. Het kan zijn dat er sinds september een enorme piek is geweest, maar daar zijn vast nog geen cijfers van. Maar het begint toch ernstig te lijken dat mensen een probleem verzinnen om maar tegen de maatregelen te ageren.

Dan moet je wel actuele informatie erbij halen. Want met oude cijfers kan ik ook wel zeggen dat het een verzinsel is.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/art ... r-is-veel/
https://www.destentor.nl/veluwe/meer-ze ... ~a08b3a35/
Want we kregen tot die tijd geen nieuws mee uit Italië?

Je hebt het over vorig jaar, dan ga ik ervan uit dat je wintersportseizoen begin 2020 bedoeld. In Oostenrijk gingen de skipistes nl. pas eind december 2020 (beperkt) weer open en toen kon je al echt niet zomaar meer 'nog even snel op wintersport nu het nog kan..'
En wist jij in januari/februari 2020 al dat het zo'n impact zou hebben? Nou dan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2021 16:01

Marnix schreef:Klopt maar vergeet ook niet dat het in Australie nu zomer is en in juli hadden ze daar een kleine golf toen er hier geen golf was. Vergeet het klimaat niet. En inderdaad bevolkingdichtheid. Wat dat betreft heeft bijvoorbeeld Nederland ook geen goede omstandigheden, koud, nat, dichtbevolkt. in Australie zijn de winters zacht in de dichtbevolkte gebieden, de wintermaanden zijn gemiddeld gezien vergelijkbaar met mei en september bij ons (in binnenland en in bergen kan het kouder zijn, in het noorden nog warmer). In Europa of Noord-Amerika is er geen land die dat redt.

Toch vraag ik me af of je het enorme verschil van duizenden gevallen per dag tegenover zo goed als nul daar aan kunt wijten.

En of je zo'n strak regime wil als in Australie? Je weet dat ik voor een hoop maatregelen ben om de zwakkeren en ouderen te beschermen maar ik ben geen voorstander van een heel streng regime waarbij niemand meer naar buiten mag (of maximaal 2 uur een paar honderd meter van je huis) en dat maanden lang.

Niemand wil dat, natuurlijk. Maar als het werkt... en het hoeft geen maanden te duren. Een week of 3 is waarschijnlijk genoeg. Niet dat je mensen in NL zo ver krijgt om zich er aan te houden. Die beginnen al een rel al als ze een uurtje vroeger de kroeg uit moeten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2021 16:09

Allebei even een beetje ontspannenm, jullie slaan wat door :-)

Het virus trekt zich overigens wel wat aan van het vaccin, ook mutaties. De kans ik er natuurlijk dat er een keer een mutatie komt die dat niet meer doet maar daar is een vaccin ook weer op aan te passen en dat hoeft dan niet heel lang te duren. Maar de kans op mutaties wordt veel kleiner als het virus niet meer zo actief is en dat bereik je door immuniteit... en immuniteit weer door vaccins.

Ook zal de gemiddelde Nederlander niet als kale kip uit de crisis komen, veel mensen hebben juist heel veel gespaard het afgelopen jaar. Anderen hebben flink moeten inleveren maar het is niet zo dat de economische toekomst uitzichtloos is of zo. Nederland heeft juist uitstekende papieren om de crisis weer redelijk snel te boven te kunnen komen.

En aan de andere kant zit ik ook niet te wachten op een ijzeren regime dat met behulp van heftige maatregelen, inzet van het leger, shock and awe, de bevolking binnen probeert te houden zolang er meer dan 1000 besmettingen per dag zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2021 16:20

Mortlach schreef:Toch vraag ik me af of je het enorme verschil van duizenden gevallen per dag tegenover zo goed als nul daar aan kunt wijten.

Nee een bikkelhard regime met idem dito maatregelen speelt ook mee. Mensen die hun familie 2 maanden niet mochten zien. Maar misschien is het goed om je ook af te vragen waarom dat nergens anders in het westen is toegepast.

Niemand wil dat, natuurlijk. Maar als het werkt... en het hoeft geen maanden te duren. Een week of 3 is waarschijnlijk genoeg. Niet dat je mensen in NL zo ver krijgt om zich er aan te houden. Die beginnen al een rel al als ze een uurtje vroeger de kroeg uit moeten.

In alle landen in Europa lukt dat niet. En in Canada net zo min. Toch een cultuurverschilletje ja. En 3 weken was helemaal niet genoeg, de maatregelen duurden maanden. Nu het daar zomer is gaat het wat beter maar gisteren mochten er weer 2 miljoen mensen in quarantaine in Western Autralia, scholen blijven dicht omdat er ergens een nieuwe besmetting was. Dus van de maatregelen is men ook daar totaal niet af. Dat is het probleem nu het lang duurt. Je kan niet alles dichtgooien voor 3 weken en dan ben je er vanaf. Dan begint het binnenkort gewoon weer opnieuw. Dus moeten we een modus vinden die voor iedereen werkt, waarbij het aantal besmettingen niet teveel oploopt maar mensen ook niet gek worden omdat ze constant in hun eigen huis worden opgesloten en niks kunnen doen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2021 16:24

Dorpeling schreef:Dat zal je dan wel weer meevallen. Toch iets wat goed gaat..https://nos.nl/artikel/2359847-geen-ner ... rland.html

O, dat is inderdaad een positieve ontwikkeling. In ieder geval weer een potentiële vector waar we ons geen zorgen meer over hoeven te maken.

Zodra de crisis achter de rug is? Gaat dat even tegenvallen, van een kale kip valt nl niks meer te plukken.

Maar je kunt een kip altijd nog zelf opeten, toch? En trouwens, je doet nu net alsof het de komende 100 jaar een en al misère zal zijn. Ik verwacht gewoon een fantastisch economisch herstel en tegen 2030 is 2020 nog slechts een vage herinnering.

Uitspraak van een bejaarde: 'Ik zie eigenlijk mijn kinderen liever wel, met risico op besmetting, dan dat ik ze niet meer zie'.
Wie ben jij om daarover te willen beslissen? Het zou fijn zijn wanneer iedereen voor zichzelf mag denken.

Ja, en als corona niet besmettelijk was, had je helemaal gelijk. Maar het gaat niet alleen over jezelf, toch. Je brengt met je gedrag ook anderen in gevaar, maar dat maakt blijkbaar niet uit. Hoe zei je dat ook alweer? Eerst ikke, ikke en de rest...

Ik heb het over de hongerdood voor 270 miljoen mensen. Of bestaat er nu ook al een vaccin tegen honger?
Tegen de tijd dat de vaccins tegen corona daar eindelijk volop beschikbaar zijn is het echt al te laat hoor. Voor miljoenen mensen is het een dag geen werk is een dag geen eten. Hoelang denk je dat ze dat volhouden?
Het is nu eenmaal de trieste realiteit dat het deze landen niet echt prioriteit hebben voor de rijkere landen. Eerst ikke ikke, en de rest..

Dat is inderdaad triest, daar geef ik je 100% gelijk in. Helaas is honger een behoorlijk complexe situatie die je niet zomaar oplost. Het is echt niet enkel een productieprobleem.

En hoe wil jij ze de mond snoeren? Ook door het leger in te zetten?

Nee, waarschijnlijk door ze t.z.t. heel erg hard uit te lachen, ze aan hun uitspraken te herinneren en ze daarna te negeren.

Best wel bekrompen om zelfs voor legerinzet te zijn, ten koste van alles moeten dus de maatregelen gehandhaafd worden?
Jij hebt nogal respect voor het leven zeg, alles wat geen 'corona' heet, telt blijkbaar niet zo erg mee. Kijk toch eens verder dan je neus lang is!

Ja en je moet het natuurlijk wel in perspectief zien. Laat me maar weten wanneer het aantal overlijdensgevallen als gevolg van de maatregelen, zeg 20% van het aantal doden aan corona bereikt. Natuurlijk is elk overlijden triest en moet het zo veel mogelijk worden voorkomen. Maar 1 overlijden voorkomen door er 20 toe te staan, dat moeten we toch niet willen?

Aaah.. jij zou het dus helemaal niet erg vinden wanneer ik wel ziek zou worden, want 'dan had je je moeten laten vaccineren'. Eigen schuld dikke bult, zoiets? Jammer want ook daar ben ik niet zo bang voor. Overigens is een polio vaccinatie maar een beperkt aantal jaren effectief hoor.

Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat je schopt tegen een middel waar je van profiteert.

Wanneer een virus zich niets aantrekt van een vaccin, kan het ongehinderd doorwoekeren. Dus hoe kom je erbij dat er geen menselijke cellen meer te vinden zullen zijn? Laat me raden, dan ga je zeker voor iets met legerinzet en verplichte opsluiting van alle aardbewoners voor ..uh.. 2 jaar ofzo? Of voor de zekerheid nog maar wat langer, want stel je voor dat er weer zo'n eng virus ontstaat!

Waar heb je het in vredesnaam over? Een virus heeft mensen nodig om zich te kunnen vermenigvuldigen en dat proces duurt 2 weken. Dus langer dan 2 weken hoeven de zwaarste maatregelen niet te duren. Tegen die tijd is het aantal besmettingen zo klein dat het via contact tracering in bedwang is te houden. Je lijkt te vergeten (of niet te snappen) dat het ongehinderd doorwoekeren er JUIST voor zorgt dat het virus sneller om het vaccin heen komt. Dat is dus reden te meer om het zo hard mogelijk de kop in te drukken nu we een vaccin hebben dat werkt.

Je doet net alsof ik likkebaardend sta te wachten tot de zwaarste maatregelen worden ingezet en overdrijft ze vervolgens ook nog eens. Die suggestie werp ik verre van mij. Het zou diep- en dieptriest zijn als blijkt dat het straks daadwerkelijk nodig is. Maar gezien het verzet tegen compleet normale, simpele maatregelen en oplossingen ben ik bang dat het er wel van gaat komen ja. En hopelijk geen dag langer dan nodig.

Ik weet ook niet waarom jij zo panisch bent over een nieuw virus, alsof er elke 2 weken zo'n nieuw virus ontstaat! Dat is toch best een zeldzaam gebeuren, maar het zo inderdaad verstandig zijn om in meer overzicht en detectie te investeren. Maar goed, Spaanse Griep ontstond ook op een varkensboerderij in Amerika, dus het kan overal vandaan komen.

Dan moet je wel actuele informatie erbij halen. Want met oude cijfers kan ik ook wel zeggen dat het een verzinsel is.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/art ... r-is-veel/
https://www.destentor.nl/veluwe/meer-ze ... ~a08b3a35/

Uiteraard is dit zorgelijk en het is goed dat hier aandacht aan wordt besteed.

Je hebt het over vorig jaar, dan ga ik ervan uit dat je wintersportseizoen begin 2020 bedoeld. In Oostenrijk gingen de skipistes nl. pas eind december 2020 (beperkt) weer open en toen kon je al echt niet zomaar meer 'nog even snel op wintersport nu het nog kan..'
En wist jij in januari/februari 2020 al dat het zo'n impact zou hebben? Nou dan.

Wat ik van die tijd heb meegekregen was dat er toch een hoop mensen dachten van "nu het nog kan" of dat ze halsoverkop terug moesten voordat de grenzen dichtgingen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2021 16:31

Marnix schreef:Nee een bikkelhard regime met idem dito maatregelen speelt ook mee. Mensen die hun familie 2 maanden niet mochten zien. Maar misschien is het goed om je ook af te vragen waarom dat nergens anders in het westen is toegepast.

Ik denk dat de keren dat ik mijn schoonfamilie heb gezien het afgelopen jaar op 1 hand te tellen is. Het is dus echt niet zo dat ik niet weet waar ik het over heb, dat ik niet begaan ben met iedereen en dat ik er zelf geen last van heb.

In alle landen in Europa lukt dat niet. En in Canada net zo min. Toch een cultuurverschilletje ja. En 3 weken was helemaal niet genoeg, de maatregelen duurden maanden. Nu het daar zomer is gaat het wat beter maar gisteren mochten er weer 2 miljoen mensen in quarantaine in Western Autralia,

Ja, omdat ze 1 nieuw geval hadden, geloof ik. Dat geeft tijd om aan contact tracing te doen en na 5 dagen worden die maatregelen weer opgeheven.

scholen blijven dicht omdat er ergens een nieuwe besmetting was. Dus van de maatregelen is men ook daar totaal niet af. Dat is het probleem nu het lang duurt. Je kan niet alles dichtgooien voor 3 weken en dan ben je er vanaf. Dan begint het binnenkort gewoon weer opnieuw. Dus moeten we een modus vinden die voor iedereen werkt, waarbij het aantal besmettingen niet teveel oploopt maar mensen ook niet gek worden omdat ze constant in hun eigen huis worden opgesloten en niks kunnen doen.

Nee, goed, het gaat nog wel een tijdje duren voordat ALLE maatregelen worden opgeheven. Maar om eerlijk te zijn zie ik mondkapjesplicht en een maximumaantal klanten in een winkel nauwelijks meer als 'maatregel'. Dat verwart mijn standpunt misschien een beetje. Met 'maatregelen' denk ik echt aan ingrijpende zaken zoals lockdowns, avondklokken, etc. Natuurlijk moet er een balans worden gevonden die al het kwade tegen elkaar afzet. En als je dan andere prioriteiten hebt, dan kun je kibbelen over wat het beste is.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 02 feb 2021 19:17

Mortlach schreef:Maar je kunt een kip altijd nog zelf opeten, toch? En trouwens, je doet nu net alsof het de komende 100 jaar een en al misère zal zijn. Ik verwacht gewoon een fantastisch economisch herstel en tegen 2030 is 2020 nog slechts een vage herinnering.

Das wel erg simpel gedacht. Je zal die kip maar zijn, heb je met veel zorgen, pijn en moeite je bedrijf door de crisis heen gesleurd, word je alsnog in de pan gehakt. Lekker positief vooruitzicht ook. Maar goed, de tijd zal het leren.
Ja, en als corona niet besmettelijk was, had je helemaal gelijk. Maar het gaat niet alleen over jezelf, toch. Je brengt met je gedrag ook anderen in gevaar, maar dat maakt blijkbaar niet uit. Hoe zei je dat ook alweer? Eerst ikke, ikke en de rest...

Zie je dan werkelijk niet in dat het twee kanten opwerkt? Ik gedraag me overigens keurig en breng niemand in gevaar. Hoe kom je daarbij?
Waar heb je het in vredesnaam over? Een virus heeft mensen nodig om zich te kunnen vermenigvuldigen en dat proces duurt 2 weken. Dus langer dan 2 weken hoeven de zwaarste maatregelen niet te duren. Tegen die tijd is het aantal besmettingen zo klein dat het via contact tracering in bedwang is te houden. Je lijkt te vergeten (of niet te snappen) dat het ongehinderd doorwoekeren er JUIST voor zorgt dat het virus sneller om het vaccin heen komt. Dat is dus reden te meer om het zo hard mogelijk de kop in te drukken nu we een vaccin hebben dat werkt.

Ja hoor. Denk je niet dat het dan al in China gelukt was om het tegen te houden als het zo simpel lag? Het is verspreid over de hele wereld weet je nog, dat ga je echt niet in 2 weken oplossen hoor! Het is gewoonweg niet haalbaar de hele aardbol te isoleren, hoe kom je er uberhaupt op.
Met deze snelheid van produceren en toepassen van die vaccins gaan we dat nooit voor zijn, 'hard de kop in drukken' is achterhaald en dat blijft het ook.
Ik weet ook niet waarom jij zo panisch bent over een nieuw virus, alsof er elke 2 weken zo'n nieuw virus ontstaat! Dat is toch best een zeldzaam gebeuren, maar het zo inderdaad verstandig zijn om in meer overzicht en detectie te investeren. Maar goed, Spaanse Griep ontstond ook op een varkensboerderij in Amerika, dus het kan overal vandaan komen.

Ik, panisch? Laat me niet lachen. Jij bent blijkbaar als de dood voor dit virus, laat staan een volgende die misschien nog wel dodelijker is.
Mortlach schreef:Ik denk dat de keren dat ik mijn schoonfamilie heb gezien het afgelopen jaar op 1 hand te tellen is. Het is dus echt niet zo dat ik niet weet waar ik het over heb, dat ik niet begaan ben met iedereen en dat ik er zelf geen last van heb.

Daar was je zelf bij. Mogelijkheden te over hoor, ik zie mijn/onze ouder nog minstens 1 keer per maand. Met gerespecteerde afstand, jawel. Als je elkaar graag wilt ontmoeten is er echt wel een veilige mouw aan te passen.
Marnix schreef:Allebei even een beetje ontspannenm, jullie slaan wat door :-)

\:D/ :-oo
En aan de andere kant zit ik ook niet te wachten op een ijzeren regime dat met behulp van heftige maatregelen, inzet van het leger, shock and awe, de bevolking binnen probeert te houden zolang er meer dan 1000 besmettingen per dag zijn.

Nee daarom juist. Ik kan er met m'n pet gewoon niet bij dat mensen zelfs dat als een mogelijke oplossing zien! Hoe ver wil je gaan?! Dat is echt niet haalbaar en gaat voor tig meer problemen zorgen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2021 20:02

Klopt maar de oplossing die er wel is wil je zelf niet zien, wat dat betreft heb je zelf een nog minder goede en meer desastreuse visie wat betreft hoe we van het virus afkomen. Want niks doen en tal van maatregelen afschaffen gaat al helemaal negatief uitwerken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2021 20:34

Dorpeling schreef:Das wel erg simpel gedacht. Je zal die kip maar zijn, heb je met veel zorgen, pijn en moeite je bedrijf door de crisis heen gesleurd, word je alsnog in de pan gehakt. Lekker positief vooruitzicht ook. Maar goed, de tijd zal het leren.

Als er nauwelijks steun wordt verleend, zal het met die kosten ook wel meevallen, nietwaar? Maar goed. Hier in Canada had een van de liberale partijen, de NDP, best een goed idee. Die willen een belasting heffen van 70 tot 90% op "overwinst", het deel van de winst tijdens de crisis dat hoger is als normaal. Want telecombedrijven en Netflix en dergelijke doen het echt ontzettend goed en die maken veel meer winst dan normaal. Dat overschot zou dus best enorm kunnen worden belast om dat geld weer terug te geven aan de burgers. Op die manier profiteert niemand van de crisis en wordt het leed ook verzacht. Als ik kon stemmen, stemde ik hier voor!

Zie je dan werkelijk niet in dat het twee kanten opwerkt? Ik gedraag me overigens keurig en breng niemand in gevaar. Hoe kom je daarbij?

Sorry, die "je" was de bejaarde persoon die jij noemde. Je zou maar net degene zijn die ervoor zorgt dat het virus een afdeling van een seniorencomplex binnenkomt omdat je toevallig je kinderen hebt gezien dat weekend... Ik moet er niet aan denken.

Ja hoor. Denk je niet dat het dan al in China gelukt was om het tegen te houden als het zo simpel lag?

Tja, helaas vond Trump het in zijn oneindige wijsheid nodig om de afdelingen van de Amerikaanse overheid die speciaal door Obama in het leven waren geroepen om naar nieuwe virussen in China uit te kijken, te ontmantelen. Plus een verschrikkelijk vertraagd optreden toen het eenmaal in Amerika was. Daar mag je Trump dus voor bedanken. Ik ben ervan overtuigd dat als iemand anders aan het roer had gestaan, het niet zo vreselijk uit de hand was gelopen.

Het is verspreid over de hele wereld weet je nog, dat ga je echt niet in 2 weken oplossen hoor! Het is gewoonweg niet haalbaar de hele aardbol te isoleren, hoe kom je er uberhaupt op.

Tja, als landen allemaal op ongeveer hetzelfde moment besluiten die bittere pil toch maar te slikken, dan kan er van alles gebeuren. En verder zullen de grenzen voorlopig inderdaad nog wel even dicht blijven dus je vakantie aan het Gardameer zul je nog even moeten uitstellen. Het hoeft trouwens ook niet in 2 weken opgelost, maar het zou fijn zijn als het weer desdanig onder controle was dat het met zeer gerichte, lokale en individuele maatregelen in de hand te houden was.

Met deze snelheid van produceren en toepassen van die vaccins gaan we dat nooit voor zijn, 'hard de kop in drukken' is achterhaald en dat blijft het ook.

Ik, panisch? Laat me niet lachen. Jij bent blijkbaar als de dood voor dit virus, laat staan een volgende die misschien nog wel dodelijker is.

Het vaccin is in recordtempo ontwikkeld en geproduceerd. Sterker nog, de snelheid is voor veel mensen een reden om het juist NIET te vertrouwen (onterecht, maar dat is een ander verhaal). Maar je wilt het op de een of andere manier nog sneller?

Ik ben zeker niet 'als de dood' voor dit virus. Ik kijk naar mijn naasten, naar de landen om ons heen, naar de 2,2 MILJOEN doden wereldwijd tot nu toe en dan neem ik mezelf voor dat ik niet wil bijdragen aan het verhogen van dat aantal. En daar pas ik mijn gedrag op aan.

En kom op, jij bent echt de enige die het over het volgende virus heeft en dat dat elk moment kan toeslaan. Uiteraard zal er in de toekomst ooit nog wel eens zo'n virus opduiken, maar het zou mij verbazen als dat in de 21ste eeuw zal zijn en niet ergens na 2100. Daar maak ik me dus al helemaal niet druk om.

Daar was je zelf bij. Mogelijkheden te over hoor, ik zie mijn/onze ouder nog minstens 1 keer per maand. Met gerespecteerde afstand, jawel. Als je elkaar graag wilt ontmoeten is er echt wel een veilige mouw aan te passen.

Inderdaad. Lekker op het terras buiten. Wel eerst even 30 centimeter sneeuw ruimen en je moet ook tegen -20 graden celsius kunnen maar dan komt dat verder helemaal goed.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”