Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

LordJava
Verkenner
Verkenner

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 17:30

Mortlach schreef:Ja, dat is een lastige situatie, maar misschien hebben vaccins van andere fabrikanten dat allergieprobleem niet. Ik zou zelf liever het vaccin van Moderna willen ipv dat van Pfizer, maar we zien wel wat er als eerste beschikbaar is.

Het is inderdaad belangrijk om het vaccin als deel van de oplossing te zien, niet de complete oplossing. En het is ook belangrijk om eerlijk te zijn over de bijwerkingen; het schijnt dat de injectieplek flink zeer kan doen en dat je er een paar dagen goed koorts van kunt krijgen.

Kijk, dat is tenminste een keer eerlijk. En als je dan oud bent en drie ernstige hartkwalen hebt kan het vaccin je dood betekenen, terwijl je de ziekte niet per se hoeft te krijgen als je niet gevaccineerd bent. Laat de keuze dus gewoon vrij aan de mensen. Maar dan ook echt vrij, en niet met verkapte dwang door hele normale burgerrechten af te nemen als je geen prik neemt.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

LordJava
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 17:36

Mortlach schreef:Alsof een peuter die sterft aan pokken voordat zijn/haar leven goed en wel begonnen is equivalent is aan iemand van 85 die sterft omringd door zijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.

Iemand van 85 sterft anno 2020 geheel alleen of met 1 familielid onherkenbaar verpakt in een maanpak, als ie de pech heeft in een ziekenhuis of verpleeghuis te sterven. Dat heet anno 2020 naastenliefde. Je naaste alleen laten sterven omdat men bang is voor Corona. En iedereen vindt dat normaal. Dat er nog geen grote geweldsincidenten zijn geweest, zoals voorheen met zich machteloos voelende, verdrietige en rancuneuze schoolshooters, vind ik nog meevallen.

Het doet me een beetje denken aan wat de Israëlieten voor Christus deden met hun zieken: buiten de stadspoort neerleggen om alleen te sterven. Alleen krijgt de stervende anno 2020 in het ziekenhuis dan nog net wel wat fysieke verzorging.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

LordJava
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 17:43

Mortlach schreef:Ooooooo! Een verkapte Godwin! Daar hoefden we ook niet lang op te wachten!

En kom maar op, kom nou maar beweren dat je met "een ander boek" niet Mein Kampf bedoelde!

Nee, daar dacht ik helemaal niet aan. Jij kennelijk wel. Denk je altijd alleen in extremen?
~ Bertrand Russell ~

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 dec 2020 17:49

LordJava schreef:Iemand van 85 sterft anno 2020 geheel alleen of met 1 familielid onherkenbaar verpakt in een maanpak, als ie de pech heeft in een ziekenhuis of verpleeghuis te sterven. Dat heet anno 2020 naastenliefde. Je naaste alleen laten sterven omdat men bang is voor Corona. En iedereen vindt dat normaal. Dat er nog geen grote geweldsincidenten zijn geweest, zoals voorheen met zich machteloos voelende, verdrietige en rancuneuze schoolshooters, vind ik nog meevallen.

Het doet me een beetje denken aan wat de Israëlieten voor Christus deden met hun zieken: buiten de stadspoort neerleggen om alleen te sterven. Alleen krijgt de stervende anno 2020 in het ziekenhuis dan nog net wel wat fysieke verzorging.

Ho ho bij ons mag familie er gewoon bij om afscheid te nemen. Inderdaad in pak maar dat is ook voor je eigen bestwil natuurlijk. Beetje kort door de bocht. Alle keren is familie toegestaan. Wel beperkt dus niet met 10 man tegelijk maar afwisselen mocht uiteraard wel. En ik wil ook in normale situaties geen 10 man om een sterfbed als ik eerlijk ben.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2020 17:55

LordJava schreef:Kijk, dat is tenminste een keer eerlijk.

Nogmaals, je bent hier krap 72 uur. Dan is dit niet echt de toon die je aanslaat. Maar goed, het is wachten totdat ook hier je account wordt verwijderd en dan kun je ergens anders gaan janken over de forumdictatuur of zo. Toedels!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2020 18:19

Verhelderend perspectief:

https://theconversation.com/less-than-a ... RdVJ_dqNDA

"So next time somebody expresses concern at the astonishing speed the vaccine trials have happened at, point out to them that ten years isn’t a good thing, it’s a bad thing. It’s not ten years because that is safe, it’s ten hard years of battling indifference, commercial imperatives, luck and red tape. It represents barriers in the process that we have now proved are “easy” to overcome. You just need unlimited cash, some clever and highly motivated people, all the world’s trial infrastructure, an almost unlimited pool of altruistic, wonderful trial volunteers and some sensible regulators."

"De volgende keer dat iemand bezorgd is over de verbluffende snelheid waarmee de vacinproeven zijn uitgevoerd, wijs je ze erop dat 10 jaar niet iets goeds is; het is juist slecht. Het duurt niet tien jaar omdat dan pas veilig is, het duurt tien jaar omdat we vechten tegen onverschilligheid, commerciële belangen en bureaucratie. Die 10 jaar staan voor de barrières in het proces waarvan we nu hebben bewezen dat ze 'gemakkelijk' te slechten zijn. Het enige dat je nodig hebt is een eindeloos budget, wat slimme en zeer gemotiveerde mensen, (voorrang in) 's werelds infrastructuur voor medicijnproeven en een zo goed als onuitputtelijke bron van geweldige vrijwilligers en wat verstandige regelgevers."

D.w.z. andere vaccins ontwikkelen zou ook geen tien jaar hoeven moeten duren. Met de veiligheid heeft het sowieso dus niks te maken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2020 19:18

Mortlach schreef:Wat? Hoe zie je dat voor je? Zit er een soort 'rebreather' in jouw mondkapje? Dan is dat inderdaad wel een probleem ja. Maar dat katoenen of papieren kapje van mij laat CO2 en 02 gewoon door hoor.

Of denk je dat je normaal gesproken pure zuurstof inademt? Ingeademde lucht bevat namelijk OOK ongeveer 4% CO2. Daar kan het lichaam blijkbaar prima mee omgaan. Je moet echt minutenlang in een volledig afgesloten luchtcircuit zitten om last te krijgen van de extra CO2.

de theorie is gebaseerd op het feit dat je meet co2 uitademt dan inademt. Maar is onderzocht, mondkapjes, zeker de niet-medische laten genoeg O2 en CO2 door waardoor de hoeveelheid CO2 niet oploopt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 11 dec 2020 19:26

Marnix schreef:Klopt maar waarom vertel je dan dat je alle kinderziekten prima bent doorgekomen terwijl daar vroeger heel veel kinderen aan overleden zijn?

Omdat het niet zo is dat zonder die inentingen de halve wereldbevolking uitgestorven zou zijn oid. Het ging over (kinder)ziekten en al of niet vaccineren daartegen. Als bewijs daarvan zei ik persoonlijk geen enkele vaccinatie gekregen te hebben, én daar niets aan over gehouden te hebben. Met door de jaren heen miljoenen, misschien zelfs miljarden kinderen met mij overigens. Ja, het kán een fataal eind hebben, dat weet ik ook. Maar dat is heel vaak gewoon niet het geval en kan ons immuunsysteem de meeste ziekten prima aan.

Je schetst een tegenstelling die er volgens mij niet is. (..) Dus als jij een ziekte krijgt die vroeger dodelijk zou zijn maar nu goed behandeld kan worden, blijf je dat weg uit het ziekenhuis omdat je je leven niet in handen van medici wil leggen maar van God? (..)

Het enige wat ik daar nog over zeggen ga, is dat m.i er een verschil tussen medicijnen nemen tegen een ziekte op het moment dat je die ziekte daadwerkelijk krijgt, en het doel van vaccineren op zich, nl. het voorkómen van een ziekte. Dus in feite God de besturing van je leven niet in handen durven geven, maar het zelf willen regelen. Met als achterliggende gedachte, denk ik althans, 'stel je voor dat het Zijn bedoeling zou zijn dat ik er wat aan over houdt of zelfs aan zou overlijden'..

Met niet-medische mondkapjes gaan alle o2 en co2-moleculen keurig weer naar buiten. Ook deze fabel is uitgebreid gechekt en onderzocht, een poos met een mondkapje op lopen leidt niet tot meer co2 in je bloed. Verschil in waarden was nihil.

Mortlach schreef: Of denk je dat je normaal gesproken pure zuurstof inademt? Ingeademde lucht bevat namelijk OOK ongeveer 4% CO2. Daar kan het lichaam blijkbaar prima mee omgaan. Je moet echt minutenlang in een volledig afgesloten luchtcircuit zitten om last te krijgen van de extra CO2.

Over al of niet ingeademde CO2, heb ik gehaald uit een, naar mijn mening, degelijk en betrouwbaar Duits onderzoek wat oa het volgende vermeldt:
''Uit dit onderzoek blijkt dat vrij snel na het opzetten van een medisch mondkapje de CO2 in het bloed toeneemt. Binnen een half uur na het opzetten van het mondkapje was bij de proefpersonen, die in ruststand verkeerde, een significante verhoging van het percentage CO2 in het bloed te meten.
Geen verschil werd waargenomen bij de ademhalingsfrequentie en de hartslag. In de praktijk wordt het mondmasker langer gedragen en is er sprake van lichamelijke arbeid.
Na het verwijderen van de maskers werd bij de controle meting na 5 minuten de CO2 uitgangswaarde weer waargenomen (...) Het blijkt dat het dragen van een mondkapje kan leiden tot hypercapnie. In milde vorm leidt dat tot sufheid, duizeligheid en hyperventilatie. Bij extreme hypercapnie kan iemand in coma raken en zelfs overlijden''.
Waarbij opgemerkt is dat vooral in een binnenruimte zoals een klaslokaal of treincoupé, er toch al minder gunstige omstandigheden zijn, zodat het risico daar nog groter is.

lammetje schreef:Oh ja, wat mij betreft gaan de scholen een weekje langer dicht.

Nee, alsjeblieft niet! Ik heb hier al pubers lopen met een achterstand waarvoor bijles gevolgd moet worden en twee van hen moeten dit jaar nog examen doen ook.. :( Gelukkig gaat dat vooralsnog niet gebeuren omdat ingezien wordt dat dat echt problemen op kan gaan leveren.

gravo schreef:Met de komst van LordJava op dit forum en in dit topic hebben we, tot mijn spijt, een rasechte complotdenker binnen zien komen. (..)
Er zijn helaas ook mensen, en dat spijt mij misschien nog wel meer, die in het gesprek met hem vatbaar blijken te zijn voor dit complot-achtig denken, zoals Dorpeling en ben db bd.
(..)
Nogmaals, ik kan geen wetenschappelijke argumenten toevoegen aan dit debat. Ik zal uitsluitend moeten afgaan op mijn gevoel in deze zaak en op mijn christelijke plicht de waarheid lief te hebben. Vandaar deze keuze. Vraag het me niet inhoudelijk. Het is een vertrouwenskwestie geworden.

Bovendien wil ik me voegen naar de wijsheid uit de Bijbel: ik zal geen enkele discussie aangaan met LordJava op grond van Spreuken 26:4 ''Antwoord den zot naar zijn dwaasheid niet, opdat gij ook hem niet gelijk wordt"

Tot zover mijn bijdrage aan dit topic.

gravo

Boeoeoeh...Gravo vind mij een meeloper! oeps-smile En hij wil verder niets meer zeggen, want dat is een 'vertrouwenskwestie'.
Wel grappig trouwens, je bent de eerste ooit. Ik kan prima voor mezelf denken, en doorgaans ben ik niet degene die achter de massa of zgn complotten aanhuppelt. Als je je daar meer in verdiept had , zonder direct met aannames te komen, had je dat allang beseft.
Lordjava schrijft idd ook dingen waar mijn wenkbrauwen van gaan fronsen, maar tot nu toe is het vooral zijn bij wijlen vulgaire taalgebruik waar ik niet blij mee ben. Maar op andere momenten zegt hij wel rake dingen. Ik ken hem dan ook niet zo goed als anderen blijkbaar, maar over 'christelijke plicht' en 'liefde' gesproken.. je bent wel een navolgenswaardig voorbeeld hoor. Not.

Gelukkig zeg je erbij voor jezelf te spreken. En dan sluit ik maar aan bij je eigen wijsheid: ''Antwoord den zot naar zijn dwaasheid niet, opdat gij ook hem niet gelijk wordt".
Fijne avond, Gravo! :mrgreen:
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2020 20:01

Dorpeling schreef:Omdat het niet zo is dat zonder die inentingen de halve wereldbevolking uitgestorven zou zijn oid. Het ging over (kinder)ziekten en al of niet vaccineren daartegen. Als bewijs daarvan zei ik persoonlijk geen enkele vaccinatie gekregen te hebben, én daar niets aan over gehouden te hebben. Met door de jaren heen miljoenen, misschien zelfs miljarden kinderen met mij overigens. Ja, het kán een fataal eind hebben, dat weet ik ook. Maar dat is heel vaak gewoon niet het geval en kan ons immuunsysteem de meeste ziekten prima aan.

Ik heb ze allemaal wel gekregen en heb daar ook niets aan overgehouden. Feit is dat vroeger 1 op de 4 kinderen de 5 jaar niet haalde. Een kwart van de kinderen was er dan niet geweest. Bij 25% van de kinderen kan het lichaam dat niet zelf oplossen. Dat miljoenen het prima redden zonder vaccin, prima. Maar per miljoen halen er een hoop het niet. Dat moet jer er dan ook bij denken / zeggen. Dat dat niet meer zo is komt niet alleen door vaccins maar ze spelen er wel een belangrijke rol in.

Het enige wat ik daar nog over zeggen ga, is dat m.i er een verschil tussen medicijnen nemen tegen een ziekte op het moment dat je die ziekte daadwerkelijk krijgt, en het doel van vaccineren op zich, nl. het voorkómen van een ziekte. Dus in feite God de besturing van je leven niet in handen durven geven, maar het zelf willen regelen. Met als achterliggende gedachte, denk ik althans, 'stel je voor dat het Zijn bedoeling zou zijn dat ik er wat aan over houdt of zelfs aan zou overlijden'..

Ik heb dat altijd een wonderlijke denkwijze gevonden. Want waarom zou je wel menselijk mogen ingrijpen als je ziek bent geworden maar niet om dat te voorkomen? Waarom zou je
de besturing van je leven over willen nemen als je je inent om te voorkomen dat je die ziekte krijgt maar als je die ziekte dan van God krijgt mag je wel via dezelfde medici proberen ervan af te komen? Ik heb dat serieus nooit begrepen en ben benieuwd waarom dat onderscheid zo wordt gemaakt. Klinkt een beetje alsof je wel een brandblusser in je huis mag zetten maar geen preventieve maatregelen mag nemen om brand te voorkomen.

Maar waarom zou God wel voor reactieve maatregelen zijn maar niet voor proactieve?

Over al of niet ingeademde CO2, heb ik gehaald uit een naar mijn mening betrouwbaar Duits onderzoekwat oa het volgende vermeldt:
''Uit dit onderzoek blijkt dat vrij snel na het opzetten van een medisch mondkapje de CO2 in het bloed toeneemt. Binnen een half uur na het opzetten van het mondkapje was bij de proefpersonen, die in ruststand verkeerde, een significante verhoging van het percentage CO2 in het bloed te meten.
Geen verschil werd waargenomen bij de ademhalingsfrequentie en de hartslag. In de praktijk wordt het mondmasker langer gedragen en is er sprake van lichamelijke arbeid.
Na het verwijderen van de maskers werd bij de controle meting na 5 minuten de CO2 uitgangswaarde weer waargenomen (...) Het blijkt dat het dragen van een mondkapje kan leiden tot hypercapnie. In milde vorm leidt dat tot sufheid, duizeligheid en hyperventilatie. Bij extreme hypercapnie kan iemand in coma raken en zelfs overlijden''.
Waarbij opgemerkt is dat vooral in een binnenruimte zoals een klaslokaal of treincoupé, er toch al minder gunstige omstandigheden zijn, zodat het risico daar nog groter is.

- Bron?
- gaat dus hier om medische mondkapjes die veel meer tegenhouden dan niet medische mondkapjes.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

LordJava
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 20:19

lammetje schreef:Ho ho bij ons mag familie er gewoon bij om afscheid te nemen. Inderdaad in pak maar dat is ook voor je eigen bestwil natuurlijk. Beetje kort door de bocht. Alle keren is familie toegestaan. Wel beperkt dus niet met 10 man tegelijk maar afwisselen mocht uiteraard wel. En ik wil ook in normale situaties geen 10 man om een sterfbed als ik eerlijk ben.

Ho ho, dat dat bij jou kennelijk zo is gebeurd, dan heb je mazzel. Ik heb sinds februari zeven keer een en dezelfde tachtigjarige naar het ziekenhuis moeten laten brengen, waarvan vijf maal per ambulance, waarvan twee maal moederziel alleen in een zeer levensbedreigende situatie, waarbij de kans bijzonder groot was dat ik haar niet meer terug zou zien. Wij hebben terwijl ze op de brancard werd weggehaald thuis afscheid genomen, voor als ze het niet zou overleven. Ze ging naar intensive care /hartbewaking en zou cardioversie ondergaan. De ambulanciers vonden het ook verschrikkelijk dat wij thuis afscheid moesten nemen en er helemaal niemand mee mocht. Een ander familielid, van 85, kreeg een hersenbloeding, belandde in het ziekenhuis, daar mocht ook helemaal niemand bij. Toen er uiteindelijk iemand bij mocht was dat in een maanpak. Het bleek maar een lichte hersenbloeding en ze zou gaan revalideren in een verpleeghuis met de bedoeling naar huis te gaan daarna. Maar ook in het verpleeghuis mocht ze helemaal niemand zien, zelfs niet in een maanpak. De gevolgen waren zo groot want deze mevrouw had haar leven lang ook een paniekstoornis en een vorm van claustrofobie, dat ze door de “behandeling” zo achteruit is gegaan dat ze nu permanent in een instelling moet verblijven. Ze ging lopend het ziekenhuis in en ze zit nu permanent in een rolstoel.

Dus vertel mij geen verhaaltjes. Wij weten hoe het er echt aan toe gaat. De laatste keer dat ik mijn naaste moederziel alleen naar het ziekenhuis, intensive care / hartbewaking moest laten gaan is drie weken geleden.

Mijn naaste heeft de keuze voor niet reanimeren laten vastleggen. Dus als er bij een cardioversie een hartstilstand optreedt is het einde verhaal. Er mocht niemand mee. De een na laatste keer was het zelfs zo dat ze geen bovenbroek bij zich had. De ambulance moest onverwacht komen en ze zat thuis in pyjama. Ik had in de gauwigheid heel veel in haar tas gedaan, maar geen bovenbroek. Het is nogal veel als je 112 aan de lijn hebt en alles moet vertellen, de tas moet inpakken, de ambulance binnenlaten, en het gasfornuis uit moet zetten het huis nalopen, etcetera, dus ik vergat de bovenbroek. Enkele uren later werd ik gebeld, ik mocht haar komen halen. Maar ik mocht geen bovenbroek afgeven. Ze werd in haar pyjama zo in de hal gedumpt. Daar mocht ik haar in haar pyjama ophalen. Het was een pyjama met knielange broek want ze heeft het vaak warm in bed, en zo moest ze dan de kou maar in, of ik moest haar in de hal beneden uit haar pyjama halen en een broek aantrekken, in de hal waar Jan en alleman rondloopt. Bij de uitgang.

En dat noemen ze tegenwoordig naastenliefde. :) :cry:
~ Bertrand Russell ~

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 dec 2020 20:38

Nou sorry maar ik heb de afgelopen tijd in 2 huizen gewerkt op de cohort en dit is echt niet hoe wij met mensen omgaan. Inderdaad is het nu gesloten voor bezoek als er geen spoed is. Dus woont je vader, moeder of opa en oma bij ons en zijn ze niet hard ziek, mag je tijdelijk niet op bezoek omdat we dat er nu niet bij kunnen hebben. Ze moeten nml door ons geholpen met aankleden, uitkleden etc en wij hebben alle mankracht nodig om voor de mensen te zorgen.

Lijkt me overigens wel logisch dat je niet mee mag naar het ziekenhuis, allemaal vanwege besmettingsgevaar. Beetje begrip voor ziekenhuizen zou ook wel op z'n plaats zijn. Een plaid zou in jullie situatie ook een goede oplossing zijn geweest.

En, dit is een lastige want ik ken de situatie verder niet, maar bij een zeer levensbedreigende situatie op die leeftijd zou ik me afvragen of ik zh opname überhaupt nog zou willen. Maar goed, ik ken de persoon niet dus ik heb makkelijk te oordelen.

Maar ik vind het echt niet realistisch om te zeggen dat alle zorg op dit moment zo slecht is. Jullie hebben misschien een vervelende ervaring, maar wij doen ons stinkende best om er voor de mensen te zijn. Ondanks dat de familie er niet bij kan. Bij ons sterven ze iig niet alleen als de situatie zichtbaar verslechterd en fam kan niet of wil niet komen zijn wij erbij.

En ik denk dat ik de afgelopen maanden meer ervaringen heb met zieke mensen en ook nog op verschillende locaties dan jou. Dus misschien kijk je zelf ook met een gekleurde bril.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2020 21:20

Precies, alsof ze in het ziekenhuis en verpleeghuizen dit soort maatregelen nemen omdat ze dat leuk vinden, omdat ze een hekel aan hun naasten hebben, om ze te pesten... terwijl het tegenovergestelde het geval is en mensen zich een slag in de rondte werken voor de patienten (diep respect, ook voor jou Lammetje!)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2020 21:56

Dorpeling schreef:Omdat het niet zo is dat zonder die inentingen de halve wereldbevolking uitgestorven zou zijn oid. Het ging over (kinder)ziekten en al of niet vaccineren daartegen. Als bewijs daarvan zei ik persoonlijk geen enkele vaccinatie gekregen te hebben, én daar niets aan over gehouden te hebben. Met door de jaren heen miljoenen, misschien zelfs miljarden kinderen met mij overigens. Ja, het kán een fataal eind hebben, dat weet ik ook. Maar dat is heel vaak gewoon niet het geval en kan ons immuunsysteem de meeste ziekten prima aan.

2,6 miljoen doden per jaar aan mazelen, volgens het WHO. En dat is één ziekte. Pokken 400.000 Europeanen per jaar (de rest van de wereld kan ik de cijfers niet zo voor vinden, 300 miljoen in de 20ste eeuw.) Poliovacin heeft 1,5 miljoen doden bespaart.

Het zijn echt geen kleine aantallen hoor.

Dus wel een airbag maar geen autogordels? En als God jou echt polioverlamming wil geven, denk je dan dat Hem dat niet lukt?

Over al of niet ingeademde CO2, heb ik gehaald uit een, naar mijn mening, degelijk en betrouwbaar Duits onderzoek wat oa het volgende vermeldt:

Ja, als je het CO2 gehalte in je slaapkamer meet terwijl je ligt te slapen, neemt dat ook toe. En daar lig je dan 8 uur lang in. Blijkbaar kan het lichaam wel omgaan met een beetje extra CO2 zo nu en dan.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 dec 2020 10:20

Mortlach schreef:
Dus wel een airbag maar geen autogordels?

De autogordels zijn eigenlijk de vitaminen, mineralen die je uit je voeding en soms ook supplementen haalt. De airbag komt pas om de hoek als het echt fout gaat, dus soort van antibiotica.
Jij schaart de vaccins blijkbaar ook onder die autogordels, ik zie dat anders.

LordJava
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LordJava » 12 dec 2020 11:37

lammetje schreef:Nou sorry maar ik heb de afgelopen tijd in 2 huizen gewerkt op de cohort en dit is echt niet hoe wij met mensen omgaan. Inderdaad is het nu gesloten voor bezoek als er geen spoed is. Dus woont je vader, moeder of opa en oma bij ons en zijn ze niet hard ziek, mag je tijdelijk niet op bezoek omdat we dat er nu niet bij kunnen hebben. Ze moeten nml door ons geholpen met aankleden, uitkleden etc en wij hebben alle mankracht nodig om voor de mensen te zorgen.

Iemand gaat er lopend in , in het geval van tante die na een lichte hersenbloeding het verpleeghuis in moest, en komt er invalide niet meer uit, doordat de persoon niet wordt gerevalideerd in het revalidatiehuis uit angst voor Corona en er niemand bij mag. Hij is goed. Goede zorg. Maar niet heus. Als de familie toegang had gehad was dit niet gebeurd, dan was er met haar gewandeld. De zorg stelt al jaren weinig meer voor en zeker in deze tijd. Mensen worden neergezet, zitten in hun eigen drek, lopen chronische blaasontsteking en delier op omdat ze niet naar het toilet mogen maar een luier omkrijgen en het daarin móeten doen, er wordt niks mee ondernomen. En maar vragen om meer geld, dat wel.

Overigens is er geen “wij”. Gelukkig maar. De ene verpleegkundige of verzorgende is liefdevol en weldenkend, en de andere is liefdeloos en enkel bang voor het eigen vege lijf. De goeden komen bovendrijven onder druk.

lammetje schreef:Lijkt me overigens wel logisch dat je niet mee mag naar het ziekenhuis, allemaal vanwege besmettingsgevaar. Beetje begrip voor ziekenhuizen zou ook wel op z'n plaats zijn. Een plaid zou in jullie situatie ook een goede oplossing zijn geweest.

Een plaid om in naar de auto te lopen? Wat een idioterie, dat er niet even een broek afgegeven kan worden. En dat je dan iemand in haar pyjama in de ontvangsthal zet. Dat is gewoon een heel domme en liefdeloze verpleegkundige geweest die dat zo doet.

lammetje schreef:
En, dit is een lastige want ik ken de situatie verder niet, maar bij een zeer levensbedreigende situatie op die leeftijd zou ik me afvragen of ik zh opname überhaupt nog zou willen. Maar goed, ik ken de persoon niet dus ik heb makkelijk te oordelen.

Je bent duidelijk geen echt gediplomeerd verpleegkundige anders zou je dit soort domme dingen niet zeggen. Iemand die haar hele leven lang nog nooit in het ziekenhuis is opgenomen geweest, krijgt ernstige hartritmestoornissen , die behandeld kunnen worden, en maakt in het ziekenhuis terwijl ze aan het infuus ligt een hartinfarct door, waarvan de schade beperkt blijft dankzij het feit dat er direct medicatie via het infuus wordt toegediend. Wel eens van antistollingsmiddelen gehoord? Wel eens van anti aritmetica gehoord? Troponinen, zegt je dat wat? En daarvan zeg jij, laat maar gewoon thuis stikken van de pijn en benauwdheid en van de wereld gaan, desnoods stikken in eigen braaksel, want dat kan gebeuren als je iemand niet helpt, door 112 wordt precies verteld wat er kan gebeuren en wat je dan moet doen, en jij zegt dan daar moet je geen ambulance voor bellen en die moet je geen medicijnen toedienen via infuus, die moet je niet opnemen. Ben ik even blij dat mijn huisarts niet zo denkt zoals jij. En jij werkt in “de zorg”...... Begrijp je? Het wordt tijd dat “de zorg” weer een beter opgeleide en beter geselecteerde sector wordt, want op deze manier kun je nog beter een robot bij je bed hebben. Maar je maakt je wel druk om Covid. Zogenaamd vanwege de zorg voor ouderen. Zo’n goeie hebben wij nog niet gehad. :)

lammetje schreef:
Maar ik vind het echt niet realistisch om te zeggen dat alle zorg op dit moment zo slecht is. Jullie hebben misschien een vervelende ervaring, maar wij doen ons stinkende best om er voor de mensen te zijn. Ondanks dat de familie er niet bij kan. Bij ons sterven ze iig niet alleen als de situatie zichtbaar verslechterd en fam kan niet of wil niet komen zijn wij erbij.

En ik denk dat ik de afgelopen maanden meer ervaringen heb met zieke mensen en ook nog op verschillende locaties dan jou. Dus misschien kijk je zelf ook met een gekleurde bril.

Als wij iets geleerd hebben, voor zo ver er nog iets te leren viel op dit gebied, dan is het dat er -gelukkig - geen “wij” is. Jij spreekt namens een wij, maar jijzelf bent verantwoordelijk voor hoe jij je gedraagt en welke beslissingen je neemt. De ene verpleegkundige of verzorgende of arts is liefdevol en weldenkend, en de andere is liefdeloos en bang voor het eigen vege lijf. De goeden en de kwaden komen bovendrijven onder druk. Gelukkig zijn er ook nog heel zorgzame rationeel bekwame mensen onder de artsen en verpleegkundigen. Die komen bovendrijven nu. De enkelingen die stralen.
~ Bertrand Russell ~

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”