Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

LordJava
Verkenner
Verkenner

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 11:16

Marnix schreef:Typerend he. Maar dat hij op andere forums meerdere keren gebanned is ligt natuurlijk niet aan hem maar aan de dictatuur op andere fora :-oo

Ik ben blij dat de bijbel je favoriete boek is, want het zou wat zijn als dat een ander boek was geweest. We zouden ons hart vasthouden.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

LordJava
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 11:35

Mortlach schreef:Je bent hier nu, hoe lang? 48 uur? En dan doe je dit soort uitspraken al alsof je al jaren meepraat...

Tip: als je op iemands naam klikt kun je alle berichten en ook het soort topics zien waarin iemand voornamelijk post en met welk soort antwoorden. Dan blijkt religie forumland een klein wereldje te zijn en heb je meteen door dat deze of gene onder een andere naam op een ander forum bekend is. Dat heeft diegene zelf veroorzaakt door hier over daar te beginnen. Dat ik dat niet noem is omdat ik me niet op dat niveau begeef. Daarom blijf ik hem elk moment met nieuwe ogen bekijken.

Maar gelukkig zie ik hier ook een heleboel nieuwe mensen die niet “van daar” zijn. Vind ik wel zo verfrissend. Overal hetzelfde clubje dan wordt je forumwereldje wel erg klein.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

LordJava
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 12:22

Dorpeling schreef:Ik heb niets met credible, verdiep me daar ook niet in. Op RW wordt trouwens ook het nodige verwijderd.

Deze topic staat er gewoon nog en al meer dan honderd pagina’s. Dit is geheel niet te vergelijken hoor. :wink: Verder onbelangrijk.

Verder ben ik het voor het belangrijkste deel met je bericht eens.
~ Bertrand Russell ~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2020 13:18

Dorpeling schreef:Ik heb niets met credible, verdiep me daar ook niet in. Op RW wordt trouwens ook het nodige verwijderd.

En nee, zgn christelijke fora zijn geen afspiegeling van 'de kerk'. Gelukkig niet. Hier is divers pluimage aanwezig, met ieder zijn of haar eigen opinie. 'De kerk' op 1 lijn stellen met christelijke fora is een stap tever. Er zijn ook talloze (christelijke) kerken en gemeenteleden die oa belijden dat gezondheid en ziekte ons niet bij toeval, maar uit Gods Vaderhand ten deel vallen. En in dat vertrouwen durven leven. Maar dat is een discussie die ik hier niet wil en ga voeren.
Vaccinaties mogen hoe dan ook nooit verplicht worden. Vaak is het ook een gewetenskwestie. En ''een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd, en zal voor zichzelven Gode rekenschap geven''.

In principe wel mee eens, maar als je je niet wil laten vaccineren (wat los staat van de vraag of gezondheid en ziekte, leven en sterven in Gods hand zijn want dat geloof ik ook en waarom zou iemand dan tegen vaccins zijn maar voor behandelingen bij ziekte) kan dat wel gevolgen hebben voor je eigen gezondheid of die van anderen. Tot nu toe is dat gelukkig erg meegevallen omdat verreweg de meeste mensen zich wel lieten vaccineren maar als dat niet meer het geval is kan het wel gevolgen hebben. Het is dan toch ook niet vreemd dat aan die keuze bepaalde consequenties verbonden worden?

Opmerkelijke woordkeuze. And I guess you were wrong, Marnix. Mij komt hiervoor niet de eer toe. Ik had toch gehoopt dat je dat besef nog wel had.

Klopt maar waarom vertel je dan dat je alle kinderziekten prima bent doorgekomen terwijl daar vroeger heel veel kinderen aan overleden zijn?

Over die vaccinaties, ik geef toe dat er vaccinaties zijn die veel levens gered hebben. Maar nu doe je het voorkomen alsof een vaccin hoe dan ook levensreddend is. En nee, dat is het niet. Want nog steeds sterven mensen,en dat zal zo blijven. Of moeten de heren van de farmaceutische wereld ook maar in razend tempo vaccins uitvinden tegen dementie (doodsoorzaak nr 1), kanker, honger en geweld? Want dát zou pas levens redden. Of misschien maar direct een vaccin vóór een eeuwigdurend leven? Zijn we meteen van alle ellende af (alhoewel ik niet denk dat veel mensen behoefte hebben aan dat laatste vaccin maar dat terzijde). Ik ben iig blij dat ik mijn leven niet in handen hoef te leggen van een vaccin, maar dat alles veilig en vast ligt in de handen van mijn hemelse Vader.

Je schetst een tegenstelling die er volgens mij niet is. De zorg kan tegenwoordig heel veel omdat God dat in de mens heeft gelegd. Ook al geloven veel mensen dat niet. Dankzij die ontwikkelingen zijn er betere behandelingen als je ziek bent. Dus als jij een ziekte krijgt die vroeger dodelijk zou zijn maar nu goed behandeld kan worden, blijf je dat weg uit het ziekenhuis omdat je je leven niet in handen van medici wil leggen maar van God? Nee je gaat naar het ziekenhuis, laat je behandelen en weet tegelijkertijd dat je leven in Gods handen ligt. Als je bent genezen dat je Hem dat Hij je door mensenhanden heeft genezen. Probeer je daarmee eeuwig leven hier op aarde te verkrijgen? Nee. En zo zie ik dat ook met vaccins. Ik ben God dankbaar dat er vaccins zijn waardoor er veel minder kinderen sterven aan verschrikkelijke ziekten. Ik ben Hem dankbaar voor goede medische zorg zodat geliefden langer bij me mogen blijven, waardoor er een veel hogere levensverwachting is dan vroeger. En ik ben dankbaar voor coronavaccins waardoor we langzaam weer van al die vervelende maatregelen of kunnen komen. Maar ik verwacht er mijn heil niet van.

Je doet nu net alsof mensen die geen mondmasker dragen, andermans leven direct in gevaar brengen. Dat is wel een heel kromme redenering. Maar als je ze dan toch zo graag aangeven en opgepakt wilt hebben, misschien moet je dan solliciteren naar een bijbaan als boa ofzo. Daar zullen ze nu wel flink tekort aan hebben met al die asociale, levengevaarlijke criminelen die het durven bestaan om andermans veiligheid op zo'n grove wijze in gevaar te brengen.

Iemand die 80 rijdt waar je 50 mag doet dat ook niet direct. Of door rood als er geen ander verkeer aan komt. En zo zijn er meer regels. We kunnen dus iedere regel afzonderlijk gaan bespreken ( maximale groepsgrootte, respect voor overheid enz vonden ze ook niet zo belangrijk) maar er zijn nou eenmaal een aantal coronamaatregelen. Dat pakket aan maatregelen is niet leuk maar wel noodzakelijk. Als mensen zich daar niet aan willen houden omdat ze zelf wel uitmaken wat ze nuttig vinden en daarop niet gehandhaafd mag worden wordt het een chaos. Net als in het verkeer, wanneer “ach ik breng andermans leven toch niet in gevaar, ik bepaal zelf wel welke regels ik nodig vind” niet oke is.... en de gevolgen van niets handhaven toch wel gevaar zou opleveren.

CO2 adem je trouwens uit, en uitgeademde lucht bevat 4% CO2. Met een mondkapje op ademen we een deel van die CO2 weer in. Met als gevolg een toename in je bloed, en alle gevolgen dáár weer van. Dit ter informatie.

Met niet-medische mondkapjes gaan alle o2 en co2-moleculen keurig weer naar buiten. Ook deze fabel is uitgebreid gechekt en onderzocht, een poos met een mondkapje op lopen leidt niet tot meer co2 in je bloed. Verschil in waarden was nihil. Bij medische mondkapjes ook geen schadelijke hoeveelheid, wel in zeldzame gevallen lichte duizeligheid. Ik hoor liever feiten dan ongefundeerde berichten die op social media zijn verspreid door niet-experts en die niet kloppen.

https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... ker-draagt

Wie zegt dat? Kun jij maanden, slash jaren vooruit kijken? Maar goed, niemand houdt je tegen om het uit te gaan proberen. Binnenkort zul je wel aan de beurt zijn als mede-proefkonijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 11 dec 2020 13:55

Ik moet eerlijk zeggen dat ik te weinig kennis heb van dit onderwerp om volwaardig mee te praten over corona of virussen in het algemeen.
Dat heb ik dan gemeen met miljoenen anderen in deze tijd die net als mij moeten afgaan op wat experts te berde brengen.
En net als in de media merk ik ook hier dat er verschillende geluiden zijn.
Hoe te kiezen, als je over de inhoud van de zaak niet mee kunt praten?

Laat ik het kort en eenvoudig houden.

Ik heb toch een criterium nodig om de één of de ander te volgen. Dat zal uiteindelijk een kwestie worden van vertrouwen.

Afgaande op wat ik hier allemaal zie en hoor kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voor mijzelf dit concluderen:
Met de komst van LordJava op dit forum en in dit topic hebben we, tot mijn spijt, een rasechte complotdenker binnen zien komen. Iemand met een verwijtende stijl, een gesloten houding, een allesweter die niet wil luisteren en bovenal iemand die zelf geen enkel steekhoudend argument inbrengt. Er zijn helaas ook mensen, en dat spijt mij misschien nog wel meer, die in het gesprek met hem vatbaar blijken te zijn voor dit complot-achtig denken, zoals Dorpeling en ben db bd.

Omdat ik niet veel anders kan, ga ik bij de beoordeling dan ook op mijn gevoel af en denk en geloof ik dat Mortlach en Marnix het bij het rechte eind hebben. Zij brengen veel feiten op tafel, weerspreken op overtuigende wijze veel zaken en geven de indruk dat het hen om waarheid en eerlijkheid gaat en niet om het winnen van zieltjes of het zaaien van onrust en angst. Aan alles voel ik dat zij het bij het rechte eind hebben,

Nogmaals, ik kan geen wetenschappelijke argumenten toevoegen aan dit debat. Ik zal uitsluitend moeten afgaan op mijn gevoel in deze zaak en op mijn christelijke plicht de waarheid lief te hebben. Vandaar deze keuze. Vraag het me niet inhoudelijk. Het is een vertrouwenskwestie geworden.

Bovendien wil ik me voegen naar de wijsheid uit de Bijbel: ik zal geen enkele discussie aangaan met LordJava op grond van Spreuken 26:4
"Antwoord den zot naar zijn dwaasheid niet, opdat gij ook hem niet gelijk wordt"

Tegelijkertijd steun ik Mortlach en Marnix in de keuze om dit wel te doen op grond van Spreuken 26:5:
"Antwoord den zot naar zijn dwaasheid, opdat hij in zijn ogen niet wijs zij."

Tot zover mijn bijdrage aan dit topic.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 dec 2020 15:26

Wie weet of dit waar is?

Als je het corona vaccin hebt gehaald kun je nog steeds anderen besmetten maar wordt je er zelf niet ziek van.

Dit hoorde ik van de week van een collega maar geen tijd gehad om het uit te zoeken. Jullie misschien wel?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2020 15:49

lammetje schreef:Wie weet of dit waar is?

Als je het corona vaccin hebt gehaald kun je nog steeds anderen besmetten maar wordt je er zelf niet ziek van.

Dit hoorde ik van de week van een collega maar geen tijd gehad om het uit te zoeken. Jullie misschien wel?

Volgens mij is dat gedeeltelijk waar. Je lichaam herkent een volgende keer dat je het virus krijgt of nadat je een vaccin hebt gehad het virus direct en roeit het uit. Dat gaat veel sneller bij een tweede keer dan bij de eerste keer en je hebt er dus ook geen last van. Maar in de periode dat je het virus binnen hebt gekregen maar het nog niet is uitgeroeid zal je het vast over kunnen dragen maar veel korter en de kans is kleiner. Als er voldoende mensen (70 procent wordt geschat) immuun zijn kan het virus zich sowieso niet meer goed verspreiden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2020 16:40

Dorpeling schreef:Over die vaccinaties, ik geef toe dat er vaccinaties zijn die veel levens gered hebben. Maar nu doe je het voorkomen alsof een vaccin hoe dan ook levensreddend is. En nee, dat is het niet. Want nog steeds sterven mensen,en dat zal zo blijven.

Ja, maar ze sterven in ieder geval niet meer aan pokken wanneer ze 3 jaar oud zijn!

Ik vind het altijd zo'n ontzettend vreemd argument. "Omdat X ons niet onsterfelijk maakt, heeft het geen waarde!" Dat is hoe ik dat altijd lees. Alsof een peuter die sterft aan pokken voordat zijn/haar leven goed en wel begonnen is equivalent is aan iemand van 85 die sterft omringd door zijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2020 16:47

Dorpeling schreef:CO2 adem je trouwens uit, en uitgeademde lucht bevat 4% CO2. Met een mondkapje op ademen we een deel van die CO2 weer in. Met als gevolg een toename in je bloed, en alle gevolgen dáár weer van. Dit ter informatie.

Wat? Hoe zie je dat voor je? Zit er een soort 'rebreather' in jouw mondkapje? Dan is dat inderdaad wel een probleem ja. Maar dat katoenen of papieren kapje van mij laat CO2 en 02 gewoon door hoor.

Of denk je dat je normaal gesproken pure zuurstof inademt? Ingeademde lucht bevat namelijk OOK ongeveer 4% CO2. Daar kan het lichaam blijkbaar prima mee omgaan. Je moet echt minutenlang in een volledig afgesloten luchtcircuit zitten om last te krijgen van de extra CO2.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2020 16:50

LordJava schreef:Ik ben blij dat de bijbel je favoriete boek is, want het zou wat zijn als dat een ander boek was geweest. We zouden ons hart vasthouden.

Ooooooo! Een verkapte Godwin! Daar hoefden we ook niet lang op te wachten!

En kom maar op, kom nou maar beweren dat je met "een ander boek" niet Mein Kampf bedoelde!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2020 16:57

lammetje schreef:Wie weet of dit waar is?

Ja, dat hoorde ik inderdaad ook. Dus zelfs na je vaccine (2 doses!) zullen we nog een tijdje met mondkapjes moeten blijven lopen om onze naasten niet onnodig in gevaar te brengen. Als iedereen is ingeënt en dus niemand meer ziek kan worden, zal het virus vanzelf wel uitsterven.

De grootste zorg die ik heb zijn de kinderen en de mensen die om wat voor reden dan ook geen vaccin kunnen verdragen, het schijnt dat als je ernstig allergisch bent, je het Pfizer-vaccin niet kunt nemen, bijvoorbeeld.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 dec 2020 17:01

Mortlach schreef:Ja, dat hoorde ik inderdaad ook. Dus zelfs na je vaccine (2 doses!) zullen we nog een tijdje met mondkapjes moeten blijven lopen om onze naasten niet onnodig in gevaar te brengen. Als iedereen is ingeënt en dus niemand meer ziek kan worden, zal het virus vanzelf wel uitsterven.

De grootste zorg die ik heb zijn de kinderen en de mensen die om wat voor reden dan ook geen vaccin kunnen verdragen, het schijnt dat als je ernstig allergisch bent, je het Pfizer-vaccin niet kunt nemen, bijvoorbeeld.

Inderdaad dat zei iemand vanmorgen tegen me. Eerlijk gezegd volg ik dit nieuws niet zo over de vaccins, ik wacht wel even af tot de eerste in Nederland zijn voor ik me ga verdiepen in voors en tegens want mijn eerste gedachte is nee ik hoef hem niet. Maar dat staat niet voor 100% vast. Zij is dus zwaar allergisch en boven de 49 jaar. Ze zegt, ik heb er dus niks aan.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 dec 2020 17:02

Vind het al met al weg ingewikkeld worden en ze deden het dus wel positiever voorkomen dan het in werkelijkheid is. Dat maakt het voor mij wel lastiger eerlijk gezegd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 dec 2020 17:07

Oh ja, wat mij betreft gaan de scholen een weekje langer dicht. Basisschool valt hier nog wel mee maar het VO 8-[ :-k halve klassen in quarantaine omdat ze in contact zijn geweest met een besmet iemand. En een paar echt ziek, onderwijs in de klas én gedeeltelijk digitaal is eigenlijk niet te doen. Ik vind het echt chaotisch voor de kinderen zo. Heb ik liever thuiswerk met de mogelijkheid om contact op de nemen bij vragen. Maar goed, wie ben ik :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2020 17:12

Ja, dat is een lastige situatie, maar misschien hebben vaccins van andere fabrikanten dat allergieprobleem niet. Ik zou zelf liever het vaccin van Moderna willen ipv dat van Pfizer, maar we zien wel wat er als eerste beschikbaar is.

Het is inderdaad belangrijk om het vaccin als deel van de oplossing te zien, niet de complete oplossing. En het is ook belangrijk om eerlijk te zijn over de bijwerkingen; het schijnt dat de injectieplek flink zeer kan doen en dat je er een paar dagen goed koorts van kunt krijgen.

Het is dus niet alleen maar gejuich, maar realistisch gezien moeten we er ook voor waken dat we dat niet door tegenstanders laten misbruiken. Die zullen er een handje van hebben om te zeggen "Zie je wel, het is niet perfect, dus is het waardeloos"; een niet erg behulpzame valse tegenstelling.

Ik hoop dat genoeg mensen het vaccin kunnen gebruiken zodat die kudde-immuniteit ontstaat en dat ook jouw allergische patiënt erdoor wordt beschermd, zij het dan indirect.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”