elbert schreef:Los van het juridische getouwtrek om de verkiezingen, is het misschien goed om te kijken wat we met Biden krijgen, wanneer dit eenmaal achter ons ligt. Want ik denk dat Biden het allemaal nipt gaat redden, tenzij er opnieuw gekke dingen gebeuren (tja, het is 2020 he?).
Nu heeft Biden niet bepaald veel toezeggingen gedaan tijdens de verkiezingen. Hij is niet Trump, dat was zijn campagne. Daar zullen nogal wat mensen blij mee zijn, maar dat zegt niks over het beleid en daar gaat het uiteindelijk wel om.
Beide kandidaten hebben een redelijk inhoudsloze campagne gevoerd, die vooral gericht was op het belachelijk maken van de tegenstander. Maar dat is niet nieuw, dat is hoe het daar vrijwel altijd gaat.
elbert schreef:Ik denk dat we na zijn beediging een hernieuwde toetreding tot de klimaatafspraken van Parijs (gisteren formeel opgezegd door Trump) zien. Dat kan Biden doen, want dat Parijsakkoord is geen verdrag (en dus niet bindend) en hoeft dus niet door de Senaat te worden goedgekeurd.
Sowieso een wassen neus, omdat een groot gedeelte van de klimaatafspraken is ondergebracht bij de deelstaten (die daar, ondanks Trump over het algemeen mee doorgegaan zijn).
elbert schreef:Over de Senaat gesproken: daar hebben de Republikeinen, onder aanvoering van de geslepen senator Mitch McConnell, nog steeds de meerderheid.
Dat betekent dat Biden niet veel speelruimte heeft om nieuw beleid te voeren, wat met name de linkerflank van de Democratische partij wel degelijk wil. De Green New Deal (die biljoenen dollars zou kosten) zal dus niet door het Congres komen, op misschien wat onderdelen na.
Biden wil verder de belastingen voor de rijken verhogen. Ook daarvan moet ik maar zien of het Congres dat goedkeurt.
Ook zal hij naar eigen zeggen iets aan raciale ongelijkheid willen doen. Mijn gedachte hierbij is dat dat neerkomt op identity politics: bedrijven en overheid moeten werknemers selecteren op ras, sekse enz. Naar mijn mening werkt dat eerder averechts, omdat het juist de verschillen tussen mensen benadrukt.
De grens met Mexico zal wijd opengezet worden, zodat migranten weer massaal de VS in kunnen en ook zullen migranten die er al zijn eerder het staatsburgerschap krijgen. De Democraten gokken erop dat die migranten vervolgens Democratisch stemmen, want dat zit er ook achter.
Besef wel dat de befaamde Trump-muur er onder Obama ook al stond, maar toen heette het nog een hek.
elbert schreef:Op buitenlands terrein zal Biden meer de banden met Europa aanhalen en tegen China een stuk vriendelijker zijn dan Trump. Dat laatste acht ik gevaarlijk want ik zie dat China zich momenteel aggressiever opstelt tegen India (waar onlangs een conflict langs de grens werd uitgevochten) en tegen Taiwan. Ik sluit niet uit dat China op niet al te lange termijn zal proberen om Taiwan met geweld op de knieen te krijgen. Dat is gemakkelijker met een vriendelijker president in de VS dan met een onberekenbare Trump.
En wie was er president toe n China Tibet binnenviel? Ik denk niet dat China in zijn grensconflicten echt heel veel rekening houdt met wie er in het Witte Huis woont...
elbert schreef:Verder zal Biden weer toetreden tot de afspraken met Iran over het atoomprogramma, waarbij Iran een zak geld krijgt in ruil voor de belofte dat ze geen kernbom ontwikkelen (wat ze stiekem trouwens blijven doen). Ik ben benieuwd hoe Israel hier op gaat reageren.
Heb je bewijs voor die stelling?
elbert schreef:Verder zullen de media niet zoals met Trump op voet van oorlog verkeren met de president. De media zullen zijn voeten kussen, ben ik bang. Hooguit zal men zich wat vermaken om de verbale uitglijders die Biden bijna dagelijks maakt. Dat laat het allemaal een stuk rustiger lijken, maar een groot deel van de bevolking zal ontevreden zijn.
Onze Nederlandse media wel inderdaad. De Amerikaanse media vallen ook uiteen in de democratische media en de republikeinse media. Waarbij CNN nooit iets negatiefs zal melden over welke democraat dan ook, waar Fox juist positief staat tegenover iedereen die republikein is. Daarbij volgen de aanhangers van beide partijen in grote lijnen alleen hun eigen media (het is er nog verzuilder dan het hier ooit geweest is)
elbert schreef:Verder zal de politieke kloof en het onderlinge wantrouwen in de VS de komende jaren blijven en zal het geruzie tussen beide partijen gewoon doorgaan, ook zonder Trump erbij. Laten we ons dus geen illusies maken dat alles nu weer "normaal" wordt. Biden is daarbij een tussenpaus, die op termijn plaats maakt voor een andere president. Misschien is dat Kamala Harris wel en sneller dan we denken.
Er gaan onder mijn Amerikaanse collega's vrij veel geruchten dat Biden uberhaupt niet beëdigd zal worden, maar al voor die tijd het stokje zal overdragen. Lijkt me stug, en ik weet ook niet of dat juridisch gezien kan, maar dat gerucht heeft twee overtuigde democraten onder hen doen besluiten op op Jorgensen te stemmen.