Marnix schreef:Dat klopt. Niet iedere cultuur is het zelfde als onze westerse cultuur. En in sommige landen is godsdienst nog heilig. Je zou daar ook op een beschaafde manier mee om kunnen gaan als je weet dat ze het niet fijn vinden als ze, en hun geloof en hun God belachelijk wordt gemaakt. Want dat is precies het doel: provoceren en dan hopen dat ze boos worden. En als ze boos worden zeg je: Zie, wat een domme mensen. Nogal kinderachtig gedrag dus, iemand die heeft geleerd om niet te slaan net zo lang treiteren tot hij je toch een keer een tik geeft en dan gaan lopen huilen. Daar lijkt het vaak wel een beetje op. Maar ach, wij westerse mensen zijn zo beschaafd he.... Jammer want door dat soort gedrag worden de onderlinge verhoudingen alleen maar slechter.
Je hebt volledig gelijk als je hiermee doelt op de provocerende tekening van Charlie Hebdo (waarvan ik overigens ook wel snap dat het een reactie is op de aanslag op Paty, en de reactie daarop van Erdogan).
Voor de reactie op Wilders: Volgens mij had hij in zijn spotprent geen verwijzing naar de islam zitten, maar noemde hij alleen Erdogan een terrorist. Waar hij, gezien de reactie van Erdogan op de moord op Paty absoluut een punt heeft.
En voor wat betreft de reactie van Erdogan op Macron, en de oproep aan moslims om Franse producten te boycotten: Ik zie werkelijk niet waar Macron uit de bocht gevlogen is, waar hij mensen beledigd heeft en waar de reacties op gebaseerd zijn.
Marnix schreef:En verder blijf je waanbeelden vertellen. Ik heb regelmatig moslims gezien / gesproken en heb nog nooit mijn ogen neer hoeven slaan uit eerbied voor hen. Ik heb ook nooit repectloze grappen over hun geloof gemaakt en dan kan je prima met ze praten.
Het is een regel als je als buitenstaander in de moskee komt dat je respect toont voor moslims. Door je schoenen uit te doen, door geen handen te schudden met het andere geslacht, en in sommige stromingen door je ogen neer te slaan.
Daarbuiten heb ik het nooit meegemaakt (en ik heb best een poos in Oman gezeten, in Quatar een project gedraaid, diverse malen in Saoudi Arabie geweest, in Maleisie gewerkt, in Brunei gewerkt, ik heb dus het idee dat ik best een beeld van de Islam als staatsgodsdienst heb).
Ik ben in Nederland ook wel eens naar een moskee geweest (ik moest leiding gaan geven aan een volledig Islamitisch team) om eens met een Imam te praten, maar ook daar heb ik het zelf niet ervaren (wel de schoenen natuurlijk).
Marnix schreef:Je kan 4 of 5 voorbeelden noemen ja. En hoeveel christenen zijn er in nederland? Dat is het probleem.met jou (en bijvoorbeeld Benefietdiner). Jullie kunnen extreme dingen en normale dingen niet scheiden. Daar komen jullie verwrongen beelden van christenen (Irmo) en moslims (benefietdiner) vandaan....
De ellende is dat je, als je voorbeelden van malloten wilt zoeken, dat je ze altijd vindt.
En als je daar je mening op gebaseerd hebt ben je niet meer te overtuigen.
Irmo over het Christendom, Benefietdiner over de Islam, ben db bd over de media, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Deze mensen laten zich niet meer overtuigen van het tegendeel, of in elk geval van de goede bedoelingen van de hoofdmoot.
Jammer