Verzekeren en geloof, kan dat samen gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 30 mar 2004 18:19

Ja, en wat het inenten betreft, oke misschien afgezaagd, maar waar hebben we de kennis en de middelen aan te danken?? Mogen we God er niet enorm dankbaar zijn dat hij daarvoor ook de middelen ontwikkeld heeft?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

joris

Berichtdoor joris » 30 mar 2004 18:44

ik vind het een irrelevante vraag. Waarom verzeker je je? om het onheil af te wenden? Dacht het niet.
Als je GOd volgt zal het je goed gaan, ja tuurlijk. En misschien is dat de reden dat ik nog nooit een autoongeluk heb gehad en bijna nooit ziek ben enzo.

maar verzekeren doe je toch ook niet alleen voor jezelf? Mijn ouders hebben mij beetje gemeenschapszin bijgebracht: ieder betaald mee aan de verzekering van iedereen. Daarom betaal ik ook belasting, daarom ben ik ook lid van de ANWB

Volgens mij heeft GOd de verzekering zelfs uitgevonden. Noach liet Hij een ark bouwen terwijl er nog niets aan de hand was.of is dat weer te ver gezocht?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 21:54

Door te verzekeren of te inenten vertrouw je dus niet op God want je wilt zekerheid hebben.

Yep. En God geeft zekerheid door een inenting, een vezekering of het op slot zetten van je fiets heen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2004 22:22

ahuibers schreef:
Marnix schreef::)

Moet ik zo in de stad mijn fiets op slot zetten? Als God wil dat deze niet gejat wordt gebeurt het toch niet?

Hm... komen we uit bij het bekende gezegde:

Vertrouw op God... maar zet je fiets wel op slot :)

God geeft ons de mogelijkheid gebruik te maken van de middelen die er zijn... Ik zie het probleem met verzekeren niet.

Door te verzekeren of te inenten vertrouw je dus niet op God want je wilt zekerheid hebben.

Wie zegt dat je niet op God vertrouwt? Leg het verband eens uit? En waarom zou het erg zijn om zekerheid te willen hebben?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 mar 2004 23:18

het punt is dat vroeger de meeste mensen principieel bezwaar maakten, niet specicfiek tegen verzekeren, maar wat er met het geld gebeurde wat de verzekeringsmaatschappijen in beheer hadden.
dat geld werd voor doeleinden gebruikt die niet strookten met christelijke normen en doelstellingen, zoals investeren in bedrijven die op zondag open zijn/werken, sportcentra, beleggen(gokken) etc..

de kerk heeft meestal ook een spaarpot, als er een gemeente lid in problemen komt, is dat meestal ook de volgende dag bwv opgelost.
dat is ook een verzekering en daar werd en word ook beroep op gedaan.
en dat geld word natuuuuurlijk netjes beheerd :)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 31 mar 2004 13:05

Boekenlezer schreef:Maar eh, als je auto of motor wilt rijden moet je je ook verzekeren, anders mag je niet eens de weg op. Dat zou dus betekenen, dat iedereen die tegen verzekeren is, geen auto, motor, of brommer ( zou kunnen rijden. Maar ik heb zo de indruk dat die consequentie niet getrokken zal worden.

Dit is niet waar, als je gemoedsbezwaard bent kun je dit aangeven en hoef je je niet te verzekeren.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 31 mar 2004 13:23

Je kunt vrijstelling krijgen voor he verzekeren van de auto dus dat hoeft niet perse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 15:01

Nou dat scheelt mooi... en als er dan iets mis gaat met je auto... jammer, het kost je een hoop geld, maar blijkbaar was dat Gods wil...

Daarom ben ik ook tegen het blussen van branden... als je huis in de fik staat is dat Gods wil. Ook ben ik tegen voorbehoedsmiddelen... als God wil dat je een kind krijgt is dat Zijn wil... kom op zeg, waar is je vertrouwen in God, je vrouw wordt toch niet zwanger zonder Gods wil?

Ik kan nog wel een poosje zo door gaan maar dat doe ik niet... ik denk dat ik mijn punt wel duidelijk heb gemaakt. God geeft je mogelijkheden (een ambulance als er opeens wat gebeurt, een brandblusser als je een binnenbrandje in je huis hebt, voorbehoedsmiddelen om niet meer kinderen te krijgen, een inenting om te voorkomen dat je ziek wordt en een verzekering voor als er iets mis gaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mar 2004 15:11

Hmm, roep niet te hard dat het onzin is om je niet verzekeren. Zeker als je je niet goed in de achtergronden van deze mensen verdiept heb. (Ik zag hier boven staan dat dit voortkomt uit de besteding van de verzekeringsmaatschappijen, is niet mijn reden, ben niet voor meer dan wat wettelijk verplicht is verzekerd.)

Overigens is er maar een echte verzekering en de rest is allemaal maar totaan je dood. (Voor wie het niet snapt: de Paulusverzekering.)

Met die verzekering wordt je geweten de norm voor de keus die je maakt.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 31 mar 2004 16:12

Daarom ben ik ook tegen het blussen van branden... als je huis in de fik staat is dat Gods wil.

Dit is geen goed argument denk ik, Verzekeren doe je voordat er iets gebeurd en niet achteraf.

Moet ik zo in de stad mijn fiets op slot zetten? Als God wil dat deze niet gejat wordt gebeurt het toch niet?

Er is een Reele kans dat je fiets gestolen wordt in de stad dus zet je hem op slot. deze kans is er veel en veel minder dan met inenten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 17:06

TheKeimpe schreef:Hmm, roep niet te hard dat het onzin is om je niet verzekeren. Zeker als je je niet goed in de achtergronden van deze mensen verdiept heb. (Ik zag hier boven staan dat dit voortkomt uit de besteding van de verzekeringsmaatschappijen, is niet mijn reden, ben niet voor meer dan wat wettelijk verplicht is verzekerd.)

Ja, misschien dat het vroeger om de besteding van het geld door verzekeringsmaatschappijen ging, maar dat argument hoor je tegenwoordig nooit meer. Integendeel tot dat over de voorzienigheid.

Er is een Reele kans dat je fiets gestolen wordt in de stad dus zet je hem op slot. deze kans is er veel en veel minder dan met inenten.

Wat is dit nu weer voor iets raars? Dat slaat toch helemaal nergens op!
Als er een epidemie woedt waaraan waarschijnlijk de halve wereldbevolking zal sneuvelen zonder inenting zou het dus wel mogen, maar bij een klein griepvirusje niet?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 mar 2004 17:44

Aragorn schreef:Ja, misschien dat het vroeger om de besteding van het geld door verzekeringsmaatschappijen ging, maar dat argument hoor je tegenwoordig nooit meer. Integendeel tot dat over de voorzienigheid.

Er zijn ook steeds minder mensen die zich niet verzekeren, daardoor hoor je die argumenten ook bijna niet meer, toch zijn er nog steeds mensen die om die reden zich niet laten verzekeren.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 18:01

columbus schreef:
Aragorn schreef:Ja, misschien dat het vroeger om de besteding van het geld door verzekeringsmaatschappijen ging, maar dat argument hoor je tegenwoordig nooit meer. Integendeel tot dat over de voorzienigheid.

Er zijn ook steeds minder mensen die zich niet verzekeren, daardoor hoor je die argumenten ook bijna niet meer, toch zijn er nog steeds mensen die om die reden zich niet laten verzekeren.

Dat eerste is waar, maar van diegenen die zich niet meer verzekeren hoor ik alleen maar het argument van de voorzienigheid. Dat van die geldbesteding wordt er soms nog zijdelings bijgehaald, maar is niet de kern van het probleem.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 18:06

Er is een Reele kans dat je fiets gestolen wordt in de stad dus zet je hem op slot. deze kans is er veel en veel minder dan met inenten

Als het om vertrouwen in God gaat... waarom maak je dan hier een kansbereking. Bij volledig vertrouwens horen kansberekeningen niet.

Als je tegen een berg zegt: Ga es ff een kilometertje verder op staan is de reeele kans dat dat gebeurt 0%... en toch zegt de bijbel dat het mogelijk is.

Keimpe, ik weet dat er 1 echte verzekering is... Maar daarmee krijg ik nog geen nieuw huis van God als iemand per ongeluk mijn onverzekerde huisje in de hens zou steken. Daarom krijg ik nog geen nieuwe telefoon als mijn oude wordt gejat :)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 mar 2004 18:08

persoonlijk krijg ik wel eens een kwade gedachte.
zou het geen verkeerde zuinigheid zijn? het komt toch wel goed (lees:de kerk heeft geld zat)
maar misschien ga ik nu teveel van het kwade van de mens uit :|

Terug naar “Archief”