babbeltje schreef:Inderdaad johannes.
De vraag kwam n.a.v. johannes 19 vers 14 En het was de voorbereiding van het pascha, en omtrent de zesde ure en hij zeide tot de Joden: Ziet, uw Koning!
De preek ging over Ziet, uw Koning!! De joden kruisigden hun Christus/Koning. Wat doen wij nu met Christus?
eej Bab, k zal proberen antwoord te geven.
Volgens mij bedoelde Pilatus het wat spottend, of zou hij het gezegd hebben, om HJ in een positief daglicht te zetten?
Maar de reactie van de hogepriesters is natuurlijk veelzeggend. ik vind niet dat je dit 1 op 1 kunt vergeestelijken, maar het zegt wel iets over hoe met toen over Jezus dacht; hij moest worden weggeruimt, omdat de mensen het met godsdienst wel redden.. en dat is natuurlijk wel een spiegel: redden wij het zonder Hem, of met Hem alleen.. (redden... Redder...)
Die Vin denkt dat ie grappig is, is tie ook, maar er zit wel een belangrijk item in zijn opmerking, namelijk:
als je zegt van 'k ben niet uitverkoren hoor, of ik moet nog bekeer worden voordat ik kan geloven, ofzo, dan VERWERP je dus Jezus als ZALIGMAKER'. ik zeg dit zo, omdat ik vroeger ook een beetje dacht van 'ik kan het niet zelf, God moet het doen, HG moet offer van Christus toepassen enzo (ben redelijk rechts opgevoed...)' dat is allemaal wel zo, maar de Heere JEzus bied Zichzelf aan, zoals uit de tekst van Johannes, geciteerd door Bab, blijkt. en hoe moeten we dan met dit soort teksten? (ik denk dat je dit een beetje bedoeld met je vraag?)
Persoonlijk antwoord: Ik kan niet zonder Zijn vergevend Bloed, Zijn kracht in mij in het dagelijks leven (en toch doe ik soms net als die hogepriesters...)
Och, dit is wat er in me opkwam..
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.