Wat doe JIJ met Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

babbeltje
Mineur
Mineur

Wat doe JIJ met Christus?

Berichtdoor babbeltje » 31 mar 2004 07:57

Gister zat ik in de kerk en werd ons de vraag gesteld; Wat doe JIJ met Christus?! Deze vraag greep me wel aan, ik weet er zelf ook niet zo snel antwoord op te geven!!

Weet jij het wel, kan jij zo antwoord geven op de vraag; Wat doe JIJ, wat doen WIJ met Christus?

Ben benieuwd!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 09:58

Hoe bedoel je dit precies? Wat je ermee doet naar Hem toe? Of naar anderen toe?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 mar 2004 10:16

zal er mee bedoeld worden dat we Jezus aannemen als onze Middelaar of dat we Hem verwerpen? en dat we zeggen ik wil Hem niet als Koning. ik zeg maar wat hoor, maar ik denk dat dit bedoeld wordt
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 10:30

Ik zou inderdaad ook niet weten wat ik er mee aan moet als iemand zonder context een vage vraag naar me toe gooit nee :lol:

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 31 mar 2004 10:32

Inderdaad johannes.

De vraag kwam n.a.v. johannes 19 vers 14 En het was de voorbereiding van het pascha, en omtrent de zesde ure en hij zeide tot de Joden: Ziet, uw Koning!

De preek ging over Ziet, uw Koning!! De joden kruisigden hun Christus/Koning. Wat doen wij nu met Christus?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 mar 2004 10:34

ik denk dat wij de hamer zouden opnemen en nog flink een paar keer op die spijkers zouden slagen om er zeker van te zijn dat Jezus er niet meer afkwam (beetje cru gezegd, maar toch)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 10:45

Uw Koning? Voor mij ook? Alleen voor de uitverkorenen toch? Mag ik wel juichen? :P:P jaja flauw heh van mij :mrgreen:

charlie
Mineur
Mineur

re

Berichtdoor charlie » 31 mar 2004 11:10

babbeltje schreef:Inderdaad johannes.

De vraag kwam n.a.v. johannes 19 vers 14 En het was de voorbereiding van het pascha, en omtrent de zesde ure en hij zeide tot de Joden: Ziet, uw Koning!

De preek ging over Ziet, uw Koning!! De joden kruisigden hun Christus/Koning. Wat doen wij nu met Christus?

eej Bab, k zal proberen antwoord te geven.
Volgens mij bedoelde Pilatus het wat spottend, of zou hij het gezegd hebben, om HJ in een positief daglicht te zetten?
Maar de reactie van de hogepriesters is natuurlijk veelzeggend. ik vind niet dat je dit 1 op 1 kunt vergeestelijken, maar het zegt wel iets over hoe met toen over Jezus dacht; hij moest worden weggeruimt, omdat de mensen het met godsdienst wel redden.. en dat is natuurlijk wel een spiegel: redden wij het zonder Hem, of met Hem alleen.. (redden... Redder...)
Die Vin denkt dat ie grappig is, is tie ook, maar er zit wel een belangrijk item in zijn opmerking, namelijk:
als je zegt van 'k ben niet uitverkoren hoor, of ik moet nog bekeer worden voordat ik kan geloven, ofzo, dan VERWERP je dus Jezus als ZALIGMAKER'. ik zeg dit zo, omdat ik vroeger ook een beetje dacht van 'ik kan het niet zelf, God moet het doen, HG moet offer van Christus toepassen enzo (ben redelijk rechts opgevoed...)' dat is allemaal wel zo, maar de Heere JEzus bied Zichzelf aan, zoals uit de tekst van Johannes, geciteerd door Bab, blijkt. en hoe moeten we dan met dit soort teksten? (ik denk dat je dit een beetje bedoeld met je vraag?)

Persoonlijk antwoord: Ik kan niet zonder Zijn vergevend Bloed, Zijn kracht in mij in het dagelijks leven (en toch doe ik soms net als die hogepriesters...)
Och, dit is wat er in me opkwam..
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 11:26

Is het niet misplaatst vroom om te zeggen dat we hem zouden verwerpen? DAN juist verwerp je hem.

Vroeger zei ik dat ook, toen kreeg ik het nog lekker op school ingelepeld. :x

Wat? Ik? Jezus verwerpen? MAAK HET NOU!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 11:30

Vin schreef:Is het niet misplaatst vroom om te zeggen dat we hem zouden verwerpen? DAN juist verwerp je hem.

Vroeger zei ik dat ook, toen kreeg ik het nog lekker op school ingelepeld. :x

Wat? Ik? Jezus verwerpen? MAAK HET NOU!

Ligt eraan vanuit welke gemoedstoestand je het zegt natuurlijk. Sommige momenten zou je Jezus verwerpen, andere zou je Hem omhelzen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2004 12:51

Wat doe jij/ik met Jezus?

Wat doet Jezus met mij/jou zul je bedoelen. Weetje dat is nou de kracht van Jezus, je hoeft zelf niks meer te doen. Je mag volkomen vertrouwen op Jezus, hij zal dan de leven in jou en mij.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 31 mar 2004 12:58

hijwel schreef:Wat doe jij/ik met Jezus?

Wat doet Jezus met mij/jou zul je bedoelen. Weetje dat is nou de kracht van Jezus, je hoeft zelf niks meer te doen. Je mag volkomen vertrouwen op Jezus, hij zal dan de leven in jou en mij.

Maar dan nog verwerpen wij Hem? En zoals de joden deden, zij kruisigden Hem. Christus begint in ons, maar wij verwerpen Hem, zo bedoel ik het.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2004 13:05

babbeltje schreef:
hijwel schreef:Wat doe jij/ik met Jezus?

Maar dan nog verwerpen wij Hem? En zoals de joden deden, zij kruisigden Hem. Christus begint in ons, maar wij verwerpen Hem, zo bedoel ik het.

Jij mag met de kracht die God in jou geeft vertrouwen op God, en als je niet genoeg vertrouwen hebt vraag je daar om Hij zal het geven. Waarom zou je Hem verwerpen, jij hebt alleen Hem nodig!
Hij staat altijd met zijn handen wijd open om jou te ontvangen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 31 mar 2004 13:09

Hijwel, dat begrijp ik allemaal wel, maar dat vraag ik nu niet!!

Geef maar eens antwoord wat wij/jij met Christus doet.

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 13:17

Babbeltje stel je niet eigenlijk een vraag waar als je eerlijk bent alleen een evangelisch antwoord op mogelijk is? De dominee was echter reformatorisch, neem ik aan. Vanuit mijn ervaring trek ik dan de botte conclusie dat de vraag retorisch was bedoelt. Want het echte antwoord op die vraag is waarschijnlijk ook niet goed, en bovendien dogmatisch lachwekkend.
Laatst gewijzigd door Vin op 31 mar 2004 13:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”