Jesaja40 schreef:Uw bewering dat Yeshua de wet heeft vervuld is niet juist, sterker gezegd Hij heeft zich aan de Thora gehouden en deze voorgeleefd met menige correctie.

Als Jezus zich aan de wet gehouden heeft dan heeft hij hem vervuld. Wat had hij meer moeten doen dan?
En in Matt staat: Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken
tot aan de dagen van Johannes.
Jesaja40 schreef:Ook ik ken de tekst waarin staat dat een en ander verouderd wordt verklaard. Dat ging in vervulling dat de priesterdienst zou ophouden bij het verwoesten van de tempel.
Dat ging over het oude verbond, en dat houdt meer in dan alleen de priesterdienst.
Jesaja40 schreef:Kunt u mij uitleggen wat er fout is aan de Thora, die volgens uw uitspraak een arm beginsel is?
Uhmm, die uitspraak heb ik even van Paulus geleend Galaten 4 vers 9 in de context van: "Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou ..."
(9 En nu, als gij God kent, ja, veelmeer van God gekend zijt, hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme beginselen, welke gij wederom van voren aan wilt dienen? 10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren....)
Jesaja40 schreef: Dan is het onderwijs van de Messias voor niets geweest. Dan is ook het onderwijs van de apostelen ijdelheid en leegte.
Voor mij niet hoor, verre van dat zelfs. Ik heb er veel meer van geleerd dan van de Thora waar ik regelmatig een negatief beeld van God krijg door de vrouwonvriendelijk wetten, opdrachten voor genocide, de bizarre uitspraken en straffen.... en nog tal van andere dingen.
Liever laat ik Jezus mijn beeld van God bepalen. Dan wordt het niet vertroebeld door allerlei culturele rituelen en discriminerende uitspraken en wetten.
Jesaja40 schreef:Naar mijn bescheiden mening is het, wat u het nieuwe testament noemt een pure verhandeling die gangbaar is en geheel in de Hebreeuwse context plaats vindt. Er is door de Messias geen enkele nieuwe G’dsdienst gesticht. Ook u weet heel goed dat het heil uit de Joden komt.
Ik weet dat Jezus van de Joden afstamt, maar het heil van
Jezus. Dat lijkt me een belangrijk verschil.
Jesaja40 schreef:Als u/men de wortel doorsnijd is de consequentie dat de voeding vanuit de wortel stil komt te staan. Het distantiëren van het Huis van Israël heeft grote gevolgen.
Zoals gezegd: de wortel is Jezus (zie o.a. Jesaja). En Jezus zelf zei: ik ben de ware wijnstok, wie in mij blijft draagt veel vrucht.
Voeding haal je dus uit Jezus. Hij is het brood des levens. Wie zijn vlees eet en bloed drinkt heeft eeuwig leven want zijn vlees is waarlijk spijs, en zijn bloed is waarlijk drank. Dat zijn Jezus' eigen woorden en dan kom je niets te kort hoor.
Jesaja40 schreef:In Zacharia hoofdstuk 14 worden de feiten én de consequenties genoemd van hen die tegen beter weten ingaan. Terecht kunt u argumenteren dat het nog niet zover is, u heeft dan een voorlopig standpunt ingenomen. U kunt ook anticiperen om wat onvermijdelijk komen gaat.
Ik loop niet op de zaken vooruit. Voor alles is een bestemde tijd nl.
Jesaja40 schreef:De functie van een legaat: deze treed in werking nadat iemand is overleden, dus niet meer in leven is.
Uiteraard. En, was Jezus niet gestorven?

Aan het verbond/testament incl. het legaat wordt dus niets meer gewijzigd. Niet aan de inhoud, niet aan de verbondspartners ... dat hij als eerteling met een geestelijk lichaam is opgestaan verandert niks aan het feit dat hij gestorven was.
Het legaat kan in werking treden en daarom is het heil nu ook naar de heidenen gekomen.
Jesaja40 schreef:De Sjabbat werd gewoon voortgezet door de apostelen.
Tja, ik zei al dat het natuurlijk niet verboden is de sabbat te houden. Er waren apostelen die er nogal moeite mee hadden het Judaïsme los te laten o.a. Petrus.
Paulus was veel radicaler Romeinen 14:5-6, Kolossenzen 2:16-17, Galaten 4:6-11. (had ik al genoemd, maar dat negeer je steeds)
Jesaja40 schreef:In de tweede eeuw waren er al kerkleiders die de zondag een prachtige dag vonden. Waarom? Gewoon omdat men bedacht dat het een eerbetoon was dat de Messias uit het graf was verrezen. Daarmee ontdeden zij zich van de leer van de apostelen en schoffeerden zij de Joden.
En waar leerden de apostelen dat de heidenen zich aan de sabbat moesten houden?
naamloos schreef:Ik heb niks met het idee dat de zondag in de plaats van de sabbat gekomen is. Dat is niet zo.
De zondag als rustdag, daar ben ik niet tegen. Maar ik ben er wel op tegen om de sabbatsregels op de zondag/rustdag te plakken.
En dan gebeurd het nog sellectief ook. De ene regel volgen ze wel na en de andere niet.
En bij overtreding wordt er ook niemand gestenigt (gelukkig maar).
Jesaja40 schreef:Met deze opmerking kan ik niets. U noemt Sjabbatsregels, maar wat zijn die dan in uw visie?
De sellectieve greep die sommige christenen doen uit de sabbatregels in de Thora staan opgetekent.
Zoals bijvoorbeeld dat je niet mag werken op zondag. En net als de Joden verzinnen ze er van alles bij.
Verder gaan ze naar de kerk (wat ze dan het huis van God noemen) voor onderwijs, gebed en zang.
Ik vind het prima hoor, maar noem het niet Gods huis, noem het geen christelijke sabbat en noem het geen gebod van God.
Jesaja40 schreef:Over regels gesproken: het door u geprezen NT heeft slechts 1050 geboden en voorschriften. Het Hebreeuwse deel maar 613 geboden en voorschriften. Hoe rijmt u dat?
Waarom zou ik dat moeten rijmen? Maar ik kan het wel een beetje nuanceren hoor.
Veel van die N.T. geboden komen op hetzelfde neer of worden herhaald, er zijn er die cultuur en/of tijd gebonden zijn, er zijn er die voor een bepaalde groep gelden ... dan wordt het al een stuk overzichtelijker.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)