Marnix schreef:Hoe zien jullie dat precies? Als ik bijvoorbeeld kijk naar predikanten: ze zijn door God ergens geplaatst. Maar op een gegeven moment worden ze door Hem geroepen naar een nieuwe plaats. De gemeente blijft vacant achter en zoekt weer een andere keer predikant die zich geroepen voelt.
Dat kan een hele worsteling zijn hoor. Laatst had een predikant een beroep aangenomen, maar draaide dit toch weer terug. (Dit komt echter zelden voor, ik weet niet de reden)
Maar er zullen ongetwijfeld ook menselijke overwegingen aan te pas komen. De man heeft (meestal) een echtgenote en kinderen en dat zal wellicht meewegen.
Sommige predikanten blijven de minimale tijd en vertrekken weer naar een andere gemeente en andere predikanten zijn honkvast en dienen jarenlang dezelfde, ondanks de beroepen die er op hem uitgebracht worden.
Marnix schreef:Abram werd uit Ur / Haran geroepen naar een nieuwe plek. Nou wil ik niemand zomaar stimuleren om van gemeente te wisselen (los van verhuizingen) maar kan het zijn dat God gewone mensen soms ook roept om de vertrouwde omgeving achter te laten en naar een andere plek te gaan? Of is als je op een bepaalde plek bent geplaatst, die plaats vast en definitief? Natuurlijk, je gaat niet zomaar weg.
Ja dat kan zeker!
En komt het voor dat het kerkverband waar je belijdend lid van bent, daar niet is. Of dat God je zelfs in een heidense omgeving plaatst.
Maar dat is iets anders dan zelf die beslissing nemen, "kom, we gaan een huis zoeken in een andere provincie".
Marnix schreef:Verkas je toch, dan is dat fout.
Nee helemaal niet.
Toen hier in de omgeving van Rotterdam de ene na de andere Vinex wijk de grond uitgestampt werd, vertrokken veel gezinnen uit de stad en omringende dorpen en steden daar naar toe.
Uit onze gemeente vertrokken ook veel gezinnen met schoolgaande kinderen, omdat er geen reformatorische school op fietsafstand was.
En ze hun gemeente zagen verlinksen.
Jaren later spreek je hen dan en zeggen ze dat hen dit tot Zegen was.
Gtn schreef:In de GerGem wordt duidelijk gesteld: je bent door Gods voorzienigheid hier geplaatst en je mag dus niet weg. Bovendien, als je hier belijdenis hebt gedaan, heb je trouw beloofd aan de gemeente.
Dat geldt voor ieder kerkverband, je doet (ook) belijdenis van de leer!
Gtn schreef:. Terwijl ik weet dat er ook echt mee geworsteld en voor gebeden wordt, voordat die stap gemaakt wordt. Misschien niet door iedereen, maar ik ken ze wél.
Kerkenraden gaan hier niet altijd even zorgvuldig mee om.
Ik weet van mensen dat ze hun attestatie op de deurmat vonden, er werd niet eens fatsoenlijk afscheid genomen, er was geen afsluitend gesprek (dit was niet in de GG)
Enerzijds is het wel begrijpelijk, want soms zijn de irritaties zo hoog opgelopen, dat er persoonlijke verwijten gemaakt worden.
En k.r. zijn niet statisch, om de zoveel jaar wisselt de samenstelling.