" modernisering kerkgebruiken"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: " modernisering kerkgebruiken"

Berichtdoor Chaya » 24 apr 2020 11:56

Gtn schreef:Niet iedereen kan er wat mee. Daarmee betekent het niet dat het voor iedereen oppervlakkig is. Er zijn ook mensen die weinig strijd hebben, maar daarmee is hun geloof nog wel waar. Geloven ís ook niet moeilijk, het wordt vaak moeilijk gemáákt. We hoeven er echt geen vaag moeilijk iets van te maken. Dat kan zelfs in de weg staan.
Laten we maar heel eenvoudig naar Christus wijzen.

Weinig strijd, zeg je, en dat is waar.
Maar zonder strijd hier op aarde? Dat kan ik niet terugvinden in de Bijbel.
De Bijbel spreekt wel over de geestelijke wapenrusting.

Oppervlakkig is het als dit allemaal niet gekend en beleden wordt. Dit zeg ik in het algemeen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2020 11:57

Chaya schreef:Zeker waar elburger.
Zwaar wordt geassocieerd met de separerende prediking, Wet en Evangelie, hemel of hel.

Het gaat er om, staat Christus centraal? Staat Jezus als borg en middelaar tussen God en de mens, het bloed van de verzoening gepreekt.

Precies. Het gaat er om of Christus centraal staat. En dat heeft ook invloed op hoe er gesepareerd wordt. Dat verschilt nogal per gemeente. Hoe zwaarder de gemeente, hoe groter de onzekerheid, de angst... hoe leger de avondmaalstafels omdat men zich te slecht acht. Maar staat Christus dan nog centraal?

Jij stelt ook regelmatig vast dat het tamelijk eenvoudig is, bekeer je, volg Jezus. Struikelen mag, maar wordt vergeven.
Jij kent geen strijd, je vindt het ook niet moeilijk.

Sorry, maar dat is oppervlakkig als je dat zo aan anderen doorvertelt. Mensen kunnen daar - terecht - niets mee.
Het Heilig Avondmaal is niet ingesteld tot vergeving, maar is een sacrament als bemoediging.
En het moet altijd begonnen worden met de dankzegging!
"Jezus nam brood en toen Hij gedankt had, brak hij het".

Naamloos zegt nergens dat ze geen strijd kent. Het gaat er juust om dat je in de strijd en de aanvechtingen niet op jezelf gaat zien maar op Christus. Omdat Hij voor ons gestreden heeft.

Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.

Dat is hoe de Bijbel ons oproept om met die strijd om te gaan. Niet denken: ik ben niet goed genoeg.... maar als je struikelt naar God toe en in Christus genade en barmhartigheid vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 24 apr 2020 12:29

Precies Marnix....
Naamloos kennen we helemaal niet persoonlijk maar ze getuigd altijd rijkelijk van haar geloofsleven en vertrouwen in de Heer Jezus.... bemoedigend!
Overigens in de Heer ontvang je ook kracht om door te kunnen, ondanks alles sterk in Hem...
Geregeld wordt hier de meetlat gehanteerd
Iets wat onmeetbaar is is Gods oneindige macht en liefde.
De liefde van Christus die alle kennis te boven gaat.

Er zijn geen woorden te vinden om Gods grootheid te beschrijven.
Er zijn ook geen woorden voor.
Soms kan dat intense gevoel van verwondering je overvallen.
Bijvoorbeeld als je naar de heldere nachthemel kijkt, naar de oneindige ruimte met miljoenen sterren.
Of als je als nietig mensje tussen de machtige bergen staat.
Of op het strand naar de ondergaande zon kijkt.
Maar al deze dingen zijn maar glimpjes van Gods grootheid.

Nooit kunnen we bevatten hoe eindeloos Gods liefde is, hoe groot zijn ontferming over de zondige mens.
Er zijn geen maateenheden die Jezus liefde kunnen uitdrukken.
Zijn liefde was zo grenzenloos, dat Hij onze schuld op zich nam en Zijn leven voor ons gaf.

Hoe meer we God leren kennen, hoe meer we van de ene verbazing in de andere vallen.
Gods macht en liefde zijn altijd groter dan we ons kunnen voorstellen.

Als je bovenstaande op je laat inwerken valt dit topic in het niets, de meetlat op van alles en iedereen valt weg en gaat het in rook op.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 apr 2020 12:33

Chaya schreef:Weinig strijd, zeg je, en dat is waar.
Maar zonder strijd hier op aarde? Dat kan ik niet terugvinden in de Bijbel.
De Bijbel spreekt wel over de geestelijke wapenrusting.

Die strijd is niet tegen vlees en bloed, maar tegen de duvel zelf. Ef.
Zelf ken ik niet veel strijd over geloof en wedergeboorte, het geloof een kind van God zijn.
Maar in de praktijk van mijn leven vind ik het regelmatig best moeilijk om mijn eigenbelang op te geven ten gunste van mijn (onbekende) medemens. Dat kost best strijd.
Maar als ik struikel dan ga ik mijn kind van God zijn niet in twijfel trekken.
Iemand die handelt tegen de wil van zijn ouders gaat zich toch ook niet afvragen hij wel een echt kind van hen is? Op zn ergst ben je een slecht kind.
Jezelf onderzoeken of je in geloof bent is prima, maar om bij elke fout een "dna-test" aan te vragen? Dat lijkt mij over de top. (Trouwens, hoe zou zoiets overkomen bij een vader? Het lijkt mij een belediging )

En dit staat er ook: Allereerst vraag ik dat er voor alle mensen ​gebeden​ wordt, dat er smeekbeden, voorbeden en dankgebeden voor hen worden uitgesproken. Bid​ voor alle koningen en gezagsdragers, opdat we rustig en ongestoord kunnen leven, in alle vroomheid en waardigheid. Dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder, die wil dat alle mensen worden gered en de waarheid leren kennen.

Angst, twijfel, onrust ... dat zijn geen kenmerken van het geloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2020 13:18

elburger schreef:
V = vroeger
H = heden

V- hele noten
H- " full speed.
V- Psalmen
H- Ps/ Gez en soms wel 2 liedboeken
V- Staten Vertaling
H- NBV
V- Censura Morem
H- bijna niet meer.
V- zondagsschool
H- kinderoppas tijdens dienst ( geen moeite mee)
V- dienst van ong 2 uur
H- dienst soms 's avonds van 1 uur. ( afhankelijk van Bonders of Conf.)
V- preek van ong 1 uur a 75 min
H- preek van ong 35 min, B ong 45
V-preek over zonde en vergeving
H- het woord zonde en de toorn Gods worden zelden nog genoemd, het is al vergeving, hel hoor je zelden.
V- bidden/danken, ruim
H- danken het Onze Vader.
V- kerkdiensten
H- jeugd-, doven-, gehandicaptendiensten. ( geen probleem mee.
Er zijn kerkgemeenschappen waar 2 mannen of 2 vrouwen mogen trouwen.

Mijn visie hierop:

Hele noten: gelukkig afgeschaft! Zo onnatuurlijk!
Alleen Psalmen: gelukkig afgeschaft. Zo beperkend en versmallend! Ik mis nog opwekking en andere geestelijke liederen bij het heden.
SV: onbegrijpelijk in deze tijd voor veel mensen. Gelukkig nu de taal van nu.
Censura Morem: Bijbels is zelfbeproeving en mensen weigeren die openlijk in zonde leven en zich ondanks herhaalde vermaningen zich niet willen bekeren. Lijkt me prima.
Zondagsschool: hier vroeger oppas voor de kleinsten en daarna ging je gewoon mee. Gelukkig nu onderwijs voor de kinderen op een voor hen aansprekende en begrijpelijke manier
Dienst van ongeveer 2 uur: iets korter nu, 1,5 uur of zo?
Preek van meer dan een uur: gelukkig nu korter. Blijft er veel meer hangen.
Preek over zonde en vergeving: hoor ik nog steeds. Wel meer nadruk op heiliging en praktische toepasbaarheid. Je schrijft zelf elders dat Gods Woord nog centraal staat?
Bidden en danken: nog steeds ruim maar geen “omhaal van woorden” en halve preken in een gebed. Niets mis met het Onze Vader trouwens, dat leerde Jezus Zijn volgelingen zelf toen ze vroegen hoe ze moesten bidden.
Doelgroepdiensten: prima!

En verder:

Gemengde wijkkringen ipv mannen- en vrouwenverenigingen. Niet alleen bijbelstudie maar ook samen delen, bidden, samen actief zijn in de buurt.
Toerustingscursussen etc. Heel leerzaam
Doelgroepen meer betrekken in de diensten en daarbuiten
Meer eenheid tussen kerkverbanden, samenwerking en samengaan. Ipv in je hokje zitten en denken
Meer ruimte voor diversiteit, de verschillende belevingsvormen.

Allemaal positieve veranderingen in mijn optiek. Jij en sommige anderen zien de veranderingen als negatief, veel anderen zien het als positief. Het gaat niet om de vormen maar om het centraal staan van Gods Woord, van het evanglie, van Jezus Christus. Ik ben er blij mee en dankbaar voor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 24 apr 2020 13:45

naamloos schreef:Die strijd is niet tegen vlees en bloed, maar tegen de duvel zelf. Ef.
Zelf ken ik niet veel strijd over geloof en wedergeboorte, het geloof een kind van God zijn.

God zegt het al in Genesis naamloos:
En ik zal vijandschap maken tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar nageslacht, dat zal u de kop vermorzelen, en u zult het de hiel vermorzelen.
Dat betekent dat er een voortdurende strijd is in het hart van de mens, ook de bekeerde!
Het gaat dus niet om twijfel, dat wij aan de Heere zouden mogen twijfelen, maar aan onszelf.
Wie die strijd helemaal niet kent, moet zichzelf dus onderzoeken of hij een waarachtig gekende is.
naamloos schreef:Angst, twijfel, onrust ... dat zijn geen kenmerken van het geloof.

Geloof, dat bestreden of aangevochten wordt!
Het ware geloof dat aanvechtingen kent, zal uit doen drijven naar de Heere. Tijdgeloof, of ongeloof zal nog meer moedeloosheid en twijfel of zelfs opstand verkrijgen.
Allen tezamen groeien zij op, net als op de akker. Tarwe en dolik, lijkt uiterlijk erg op elkaar, maar dolik is niet voedzaam maar geeft een tijdelijk gevoel van dronkenschap.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 24 apr 2020 14:07

naamloos verklaarde

Ik heb werkelijk waar nog nooit van 'lichte' kerken gehoord dat ze leren dat de hemel en de vergeving van zonden te verkrijgen is door het eten van een stukje brood/matze en het drinken van een slok wijn/druivensap.

Ik heb de benaming "lichte" kerken specifiek tussen aanhalingstekens gezet, dit omdat er vaak wordt gesproken over "zwartekousenkerk/zware kerk".
Wie waar en in welke kerk zit, maakt mij niet uit, als men een oprecht christen is, prima.
Het 2e gedeelte van jouw zin
dat ze leren dat de hemel en de vergeving van zonden te verkrijgen is door het eten van een stukje brood/matze en het drinken van een slok wijn/druivensap.

daar wil ik graag dit over zeggen.
Ik zeg niet, uitdrukkelijk niet, dat ze dat leren!
Ik weet echter uit eigen constateringen en uitspreken van anderen wel, dat men dat geloofd!
Iets anders als leren.
Als men goed naar het voorlezen van de formulieren luistert, of beter nog, op de hoogte is van de formulieren met betrekking van het Heilig Avondmaal, dan weet men wel beter.

Maar een voorbeeld ( ware gebeurtenis. )
Twee leden van de kerkeraad gaan aan aan de tafel des Heeren.
Prima!
Echter, buiten de kerk om leven ze in onmin!
Hoor je dan aan te zitten?

Naamloos merkte op

Wat me opvalt is dat de 'zwaren' de leer van de 'lichten' vaak onjuist weergeven, en er conclusies uittrekken die er helemaal niet uit volgen.

Helaas, gebeurd dat andersom ook, met dit bijkomende punt dat iemand die naar de "zware" kerk gaat, genadeloos dor iedereen afgeserveerd wordt als er eens iets gebeurd wat niet netjes of volgens de wed gebeurd. ( denk hieraan aan de gebeurtenissen op Urk waar Urkers en medelanders elkaar naar het leven stonden. De pers dook er bovenop, omdat, juist, omdat het het zwaar Christelijke urk was )

Marnix merkte op

Het gaat er om of Christus centraal staat. En dat heeft ook invloed op hoe er gesepareerd wordt. Dat verschilt nogal per gemeente. Hoe zwaarder de gemeente, hoe groter de onzekerheid, de angst... hoe leger de avondmaalstafels omdat men zich te slecht acht. Maar staat Christus dan nog centraal?

Een waarheid, die niet te ontkennen valt. Maar ik ben er van overtuigd dat Christus, het offer wat Hij heeft gebracht zeker centraal staat. Zowel in erediensten als het aanzitten aan de tafel des Heeren.

Chaya schreef

God zegt het al in Genesis naamloos:
En ik zal vijandschap maken tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar nageslacht, dat zal u de kop vermorzelen, en u zult het de hiel vermorzelen.
Dat betekent dat er een voortdurende strijd is in het hart van de mens, ook de bekeerde!
Het gaat dus niet om twijfel, dat wij aan de Heere zouden mogen twijfelen, maar aan onszelf.
Wie die strijd helemaal niet kent, moet zichzelf dus onderzoeken of hij een waarachtig gekende is..

Hier sta ik volledig achter.
In de Bijbel staan voorbeelden genoeg dat er een strijd is, dat men beproeft wordt.
Het geloof komt je niet zomaar aanwaaien, men moet er iets voor doen.
Wie dat niet begrijpt, die snapt er helemaal niets van.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 24 apr 2020 14:58

elburger schreef:.
(....)
Het geloof komt je niet zomaar aanwaaien, men moet er iets voor doen.
Wie dat niet begrijpt, die snapt er helemaal niets van.

Deze zin is op zich al voldoende.
Je moet het pakken inderdaad, het aanbod van Genade...
En maak het niet onnodig te moeilijk, dat deed de Heere Jezus ook niet (zie mijn onderschrift)
Men maakt het zo verwarrend...de ene keer moet je er iets voor doen en de andere keer kan je het niet doen....
Modernisering.....dat is het topic onderwerp...
In de tijd dat de Heere Jezus leefde ; Zou men de Heere Jezus ook heel modern hebben gevonden?

De Heere Jezus zegt;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2020 15:02

Chaya schreef:God zegt het al in Genesis naamloos:
Wie die strijd helemaal niet kent, moet zichzelf dus onderzoeken of hij een waarachtig gekende is.

Geloof, dat bestreden of aangevochten wordt!
Het ware geloof dat aanvechtingen kent, zal uit doen drijven naar de Heere. Tijdgeloof, of ongeloof zal nog meer moedeloosheid en twijfel of zelfs opstand verkrijgen.
Allen tezamen groeien zij op, net als op de akker. Tarwe en dolik, lijkt uiterlijk erg op elkaar, maar dolik is niet voedzaam maar geeft een tijdelijk gevoel van dronkenschap.

Genesis 3 gaat over de strijd tussen God en Zijn volgelingen en de satan en zijn volgelingen. Tussen het zaad van Eva als gelovige en het zaad van de slang, het kwaad. En over de overwinning van Christus daarin.

Daarom wordt de kerk in de Bijbel, ook al wordt ze terechtgewezen en vermaand, aangesproken als gemeenschap der heiligen. En dan zitten er allicht wolven onder de schapen maar dat doet aan het uitgangspunt niets af en daarom mag de kerk ook zo worden aangesproken. Met het separeren waar jij op doelt is het uitgangspunt heel anders. Dan zitten er wat gelovigen in de kerk maar ook heel veel niet-gelovigen. En hoe zwaarder de kerk, hoe kleiner het percentage gelovigen vaak is.

Gtn
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Gtn » 24 apr 2020 18:39

Inderdaad, altijd maar weer die meetlat.

"Leg je leven er maar eens naast"
"Iemand die dit of dat niet kent mag zichzelf wel eens goed gaan onderzoeken"

Waarom weten wij het beter dan God?
Waarom zijn we zo hoogmoedig dat we God precies voorschrijven hoe Hij moet werken?
Waarom maken we de genade van God kleiner door niet blindelings op God te vertrouwen?

De duivel zal proberen om je te laten twijfelen. Op een leeg schip komt hij niet af, om het zo maar eens te zeggen.

Maar... Hebben wij niet een ándere Koning gekregen, één die niet liegen kan?

Waarom doen we dan zo vaak of God liegt en de duivel gelijk heeft? Ongeloof en twijfel zijn zonde. We kunnen dit niet als meetlat gaan nemen, dat is de omgekeerde wereld. Spreek goed van God, dat is Hij waard!

Laten we als Zijn kinderen niet elkaar de tent uitvechten, maar als broeders van hetzelfde huis tesamen wonen. Dán volgt Zijn zegen, én het leven tot in eeuwigheid! (Psalm 133)

Bovendien, wat gaat er van ons uit als we rollebollend over straat lopen te vechten? Bij wijze van spreken dan. Gedragen we ons dan als broeders? Of word Gods naam om onzentwil gelasterd?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 24 apr 2020 19:24

Gtn schreef:Inderdaad, altijd maar weer die meetlat.

Nee niks meetlat, ga die forumpraat niet overnemen alsjeblieft.
Het gaat niet om onze meetlat, maar wat de Bijbel er over zegt.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 24 apr 2020 20:29

Chaya merkt op

...maar wat de Bijbel erover zegt.

Ik ga niet schrijven dat iemand hier de Bijbel niet ( goed ) leest.
Daar wil en kan ik niet over oordelen.
Wat ik wel durf te veronderstellen is dat er veel mensen zijn die de Bijbel selectief lezen of er selectief over praten. Doen Jehova getuigen als voorbeeld nemende dat ook niet.
Gods Woord is waarachtig, ieder woord, als daar al twijfeling in zit, dan zit er met het geloof van diegene ook niet goed.
Waar het m.i. nogal eens mis gaat, is dat de een het soms beter schijnt te weten dan de ander.
OOK IK, maak die fout wel eens, maar gelukkig zijn er dan altijd mensen die mij daarop attenderen, en kan ik er van leren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gtn
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Gtn » 24 apr 2020 20:48

Chaya schreef:Nee niks meetlat, ga die forumpraat niet overnemen alsjeblieft.

Niks forumpraat, in de gemeente waar ik kerk zijn die meetlat opmerkingen regelmatig kanselpraat. En dan kom ik hier op een reformatorisch forum en dan gebeurt het hier ook. Dat heeft niets met geloven te maken. Dat is trots en hoogmoed. Maar dat willen we niet zien.

En nee, ik weet niet alles beter. Ik ben ook niet beter. Ik maak die fouten ook.

Verder wijs ik terug naar mijn vorige bericht.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 24 apr 2020 21:09

Gtn schreef:Inderdaad, altijd maar weer die meetlat.

"Leg je leven er maar eens naast"
"Iemand die dit of dat niet kent mag zichzelf wel eens goed gaan onderzoeken"

Waarom weten wij het beter dan God?
Waarom zijn we zo hoogmoedig dat we God precies voorschrijven hoe Hij moet werken?
Waarom maken we de genade van God kleiner door niet blindelings op God te vertrouwen?

De duivel zal proberen om je te laten twijfelen. Op een leeg schip komt hij niet af, om het zo maar eens te zeggen.

Maar... Hebben wij niet een ándere Koning gekregen, één die niet liegen kan?

Waarom doen we dan zo vaak of God liegt en de duivel gelijk heeft? Ongeloof en twijfel zijn zonde. We kunnen dit niet als meetlat gaan nemen, dat is de omgekeerde wereld. Spreek goed van God, dat is Hij waard!

Laten we als Zijn kinderen niet elkaar de tent uitvechten, maar als broeders van hetzelfde huis tesamen wonen. Dán volgt Zijn zegen, én het leven tot in eeuwigheid! (Psalm 133)

Bovendien, wat gaat er van ons uit als we rollebollend over straat lopen te vechten? Bij wijze van spreken dan. Gedragen we ons dan als broeders? Of word Gods naam om onzentwil gelasterd?

De spijker op de kop :)nico

we hebben het als christenen druk om anderen de juiste moraal te leren en te meten langs de meetlat van onze overtuigingen.
Hoe anders zouden we geloven als we niet meer de noodzaak voelden anderen langs onze moralistische geloofsmeetlat te leggen?
Hoe anders zouden we leven als we anderen niet meer zouden benaderen vanuit onze eigen heiligverklaarde overtuigingen, maar allereerst konden benaderen vanuit Gods ogen?
En is ons Gods beeld wat wij hebben wel de juiste?
Want God is zo onmetelijke groot dat Hij nooit in een beeld te vangen is.

Chaya schreef:Nee niks meetlat, ga die forumpraat niet overnemen alsjeblieft.

In het Woord van God vind je bovenstaande terug:

Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen.
Wie kent de gedachten van de Heer?

Romeinen 11 vers 33

Zing mee met de woorden van Psalm 36 vers 2 en 3, zeer ingrijpend hierbij....

Psalm 36 vers 2
Uw goedheid, HEER, is hemelhoog;
Uw waarheid tot den wolkenboog;
Uw recht is als Gods bergen;
Uw oordeel grond'loos; Gij behoedt,
En zegent mens en beest, en doet
Uw hulp nooit vrucht'loos vergen.
Hoe groot is Uw goedgunstigheid!
Hoe zijn Uw vleug'len uitgebreid!
Hier wordt de rust geschonken;
Hier 't vette van Uw huis gesmaakt;
Een volle beek van wellust maakt
Hier elk in liefde dronken.

Psalm 36 vers 3
Bij U, HEER, is de levensbron;
Uw licht doet, klaarder dan de zon,
Ons 't heuglijk licht aanschouwen.
Wees, die U kennen, mild en goed,
En toon d' oprechten van gemoed
Uw recht, waar z' op vertrouwen.
Dat mij nooit trotse voet vertrapp',
Noch boze hand in ballingschap
Ellendig om doe zwerven.
Daar zijn de werkers van het kwaad
Gevallen in een jammerstaat,
Waarin zij hulp'loos sterven.

De Heere Jezus zegt;

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 24 apr 2020 22:25

Jess brengt het volgende onder onze aandacht:

Precies dat en daarom heb ik er nu al weer genoeg van om het erover te hebben. Ik reageer ergens op en meteen krijg je weer van iemand te horen hoe het behoort te zijn. Ik heb mijn buik er meer dan vol van, door pijnlijke ervaringen in het verleden.

Bij ons wordt juist gewezen dat we Jezus nodig hebben en na geloof in Hem mogen we aan Zijn tafel komen. Het is een bewuste keuze. Sta op!

Beste Jess, u raakt hier een zeer gevoelige snaar. De moderne mens zoekt tekens naar wat nieuws maar waarom? Wat is de diepe drijfveer om te veranderen? Is dat om vooral sprankelend te zijn als kerkelijke gemeenschap? Of is het de angst voor het onbekende? De mens wil graag zekerheid hebben en er een slapeloze nacht aan over houden door nieuwe ontwikkelingen in de kerken. Heel veel willen aan het oude vasthouden en voelen zich daarmee verbonden met hun voorgeslacht. Een uitstekend principe die onrust en wrevel ver weg houden. Ook is er een categorie die de dynamiek opzoekt en geniet van vernieuwingen in hun kerk.

Niet een hoe hoort het te zijn, maar wat is ons persoonlijk geloof in onze Messias dient mijns inziens centraal te staan. Hij is het immers die kleur aanbrengt in ons leven, Hij zal nimmer ons corrigeren hoe de kerkdienst in al zijn variaties er uit horen te zien. Als de Messias een examen zou afnemen over de invulling van de kerkdienst zijn wij allemaal gezakt en is dat onvoldoende in Zijn ogen. Daarover zullen wij nooit bevraagd worden, maar wel: ken je mij als je Verlosser en Zaligmaker?

Dan is uw antwoordt zeer treffend dat in uw kerk wordt gewezen dat u de Messias nodig hebt. Een welbewuste keuze om Hem te volgen. Ik weet dat anderen dit ook onderschrijven er mee in zullen instemmen. Toch zit veel ruis op de lijn die dwars door alle kerken heen gaan.

Uit ervaring weet ik dat die ruis op de lijk pijnlijke herinneringen naar boven halen.

Dank voor uw oproep:
Het is een bewuste keuze. Sta op!
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”