Wat is de verklaring (van jezelf of van je vorige predikant : waarom de gebeurtenissen na de opening van het 7e zegel voorafgaan aan de gebeurtenissen na de opening van het zesde zegel.
A. Het zesde zegel luidt de gebeurtenissen in die rechtstreeks te maken hebben met de komst van Jezus Christus op de wolken.
B. Het zevende zegel wordt eerst gevolgd door een troostvisioen met het oog op de martelaren en daarna de zeven bazuinen.
Hoe verklaar je B als een gebeurtenis na de wederkomst van Jezus Christus?
Ik ontken niet dat er in de Apocalyps chronologie te lezen valt. Dat neemt niet weg dat een recht-toe-recht-aan-interpretatie ook vragen oproept. Er zijn dus op zijn minst meerdere interpretaties op het vlak van chronologie mogelijk.
Je zou de gebeurtenissen na de opening van het zevende zegel (B) ook kunnen uitleggen als een verbijzondering van wat al voor (A) heeft plaatsgevonden (en dat lijkt mij ook voor de hand liggen). Dat kan zelfs te maken hebben met het gegeven dat in de loop van de tijd de kennis (bijvoorbeeld op grond van profetie - voortgaande openbaring) zal toenemen (Daniël 12:4).
Dat zou dan betekenen dat in H6 het verloop van de wereldgeschiedenis staat beschreven. De vier paarden geven dan - zoals Cathy ook al schreef - een typering van wat er door de geschiedenis heen plaatsvindt. De gebeurtenissen bij de zegels kunnen ook die van andere zegels overlappen.
De tijdsfactor is, zeker voor ons westerse denken, in de Schrift een nogal een rekbaar, flexibel begrip. Als wij b.v. in Matt. 27;52 lezen van de heiligen die bij de dood v.Chr. opgewekt en na Zojn opstnding uit de graven gingen dan vat Matt. hier het totale gebeuren in één samen.Maar het is niet aan te nemen dat die heiligen 3 dagen levend in het graf gebleven zijn!.Ook die 3 dagen en 3 nachten blijken vanaf vrijdagmiddag-zondagmorgen slechts hooguit 36 u geweest te zin. Het is niet het eschaton dat zich in een golfbeweging voltrekt en telkens herhaalt, maar het is de blik van de ziener die zich als in een diaserie dan weer op het heden en dan weer op de toekomst, nu eens op het aardse en dan weer op het hemelse richt
De zeven toornschalen vertonen veel overeenkomst met de bazuinen. Met een name de zesde, waar ook de Eufraat genoemd wordt. Toch gaat het hier niet om de herhaling of een terugblik van de ziener. Want de toornschalen komen voort uit de zevende bazuin die volgt op de zesde. Ook is er bij de bazuin telkens sprake van het derde deel, wat vermoedelijk het gebied van het Romeinse rijk aanduidt, terwijl de beschrijving van de schalen deze territoriale beperking niet heeft.Maar waarom zouden wij d.m.v allerlei veronderstellingen een rookgordijn op gaan hangen als het duidelijk is dat de toornschalen uit de 7e bazuin en het totale gebeuren uit de opening van de 7 zegels voortkomt? Ik heb dan ook nergens gezegd dat de gebeurtenissen na de opening van het 7e zegel voorafgaan aan de gebeurtenissen na de opening van het zesde zegel.en dat het 7e zegel een gebeurtenis na de wederkomst van Jezus Christus zou zin. Want pas met de 7 laatste plagen, met de uitgieting van de toornschalen, is de toorn Gods voleindigd . hst 15:1
H.gr: ereunao