een drievoudig snoer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Re: een drievoudig snoer

Berichtdoor joris » 06 nov 2003 15:11

@tlantis schreef:Even een aantal vragen voor de mensen met een relatie:
Welke plaats geven jullie het geloof in jullie relatie?
Doen jullie samen bijbelstudies?
Bidden jullie samen?
Praten jullie over je geloofsleven? (bekering, tegenslagen, dankbaarheid, enz...)
Belijden jullie elkaar jullie zonden?
Iemand nog tips over hoe je God nog meer een plaats kan geven in je relatie?

Ik ben benieuwd...
ik doe dit met al mijn vrienden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 nov 2003 18:49

Het is onze basis.

Ja, dat proberen we wel te doen. Het kwam er alleen vaak niet van (te moe en dat soort smoesjes). Nu hebben we afgesproken elke zaterdagmiddag en donderdagochtend bijbelstudie te doen. Op donderdag doen we dat via icq (voor niet-nerds: een soort van msn) In het weekend zijn we bijna altijd bij elkaar en dan kunnen we dus ook samen bidden. We merken het wel heel erg dat als we weinig samen bidden en het gaat met onze persoonlijke relatie met God minder, dat het tussen ons ook minder gaat.

Bidden jullie samen?
ja dus! Dat is echt heel cool, maar je moet vaak wel over een drempel heen (althans ikke wel). Laatst was ik heel verdrietig over iets en toen ging Borkdude met me bidden (nouja ik zei eigenlijk nix, want ik moest huilen) en dat was het beste wat hij toen voor me kon doen.

Praten jullie over je geloofsleven? (bekering, tegenslagen, dankbaarheid, enz...)
Jazeker, dat gaat automatisch als je bijbelstudie doet. We hebben allebei niet zo'n spectaculaire bekering gehad, dus daar hebben we het niet over ;) Dankbaarheid wel :) Verder komen er nogal eens wat vragen op als we naar elkaars kerken gaan, omdat die best wel verschillend zijn. Maar ik ben 'zwaarder' dan het gemiddelde in mijn kerk en hij is niet zo zwart-wit als veel mensen in zijn kerk (ligt ook aan de generatie, hoe ouder hoe stugger is het bij hun vaak).

Nouja, wel zonden tegenover elkaar. En ook wel als we ergens erg mee zitten. We doen dat niet bewust ofzo.

Een vaste tijd om samen bijbelstudie te doen en te bidden kan je erg helpen om het vol te houden. Wij gebruiken er ook een boek bij met een rooster en vragen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 nov 2003 18:50

joris schreef:ik doe dit met al mijn vrienden.

Zijn al jouw vrienden christen? Wanneer noem jij iemand je vriend? Iemand die ik maar twee keer per jaar irl zie kan een goede vriend van mij zijn, maar daar doe ik geen bijbelstudie mee hoor.

joris

Berichtdoor joris » 06 nov 2003 21:27

Lalage schreef:
joris schreef:ik doe dit met al mijn vrienden.

Zijn al jouw vrienden christen? Wanneer noem jij iemand je vriend? Iemand die ik maar twee keer per jaar irl zie kan een goede vriend van mij zijn, maar daar doe ik geen bijbelstudie mee hoor.

haha, ik heb niet veel vrienden. Ik heb overal in het land een mens zitten waar ik het goed mee kan vinden. Als we samen zijn praten we eigenljk altijd over God, geloven, moeiten met geloven, seksualiteit enzovoort. En niet met alle, maar met de meeste vrienden bid ik ook. Juist omdat we elkaar kennen in onze zoektocht of juist in onze dankbaarheid naar God. En een gebed bij het eten krijgt dan de vorm van een langdurig gebed door twee mensen. Een strandwandeling vaak ook! Das heel tof, bidden en denken tegen de wind in.

En verschillende mensen in mijn nieuwe gemeente zijn nu al echte vrienden geworden. zit ik mee op bijbelstudie, maar we ete ook regelmatig samen. En dat wordt uiteraard veel bidden.

Helaas heb ik alleen chrstelijke vrienden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 nov 2003 21:39

joris schreef:Helaas heb ik alleen chrstelijke vrienden.

Hoe krijg je dat voor elkaar dan? In het wild kom je toch niet zoveel christenen tegen?

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 06 nov 2003 22:35

Nee, maar als je naar reservaten zoals RefoWeb gaat struikel je erover...
:mrgreen:
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

joris

Berichtdoor joris » 06 nov 2003 23:11

voor zover ik weet ken ik niemand van refoweb.

maar euh, als je 25 jaar in de vrijgemaakte wereld rondwaggelt is de kans groot dat je op een vrijgemaakte basisschool zit, vrijgemaakte voortgezetonderwijs. En in mijn geval zelfs op een vrijgemaakte hogeschool. Dus dan is de kans heel groot dat je vrijgemaakte vrienden maakt. Maar de meeste vrienden die ik heb ken ik van het EH basisjaar en die zitten ook overal in het land verspreid

Ik ben geen kroegganger dat past niet echt in mijn karakter dus kom ik wenig niet-christenen tegen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 nov 2003 23:23

oja, ik was even vergeten dat je vroeger vrijgemaakt was ;)
Maar op je werk dan? Of als je sport of muziek maakt ofzo.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 mar 2004 11:45

dit zetten wij op onze trouwkaart:

Dit gedicht zetten wij op onze trouwkaart:

Een drievoudig snoer

De derde streng maakt de sterkte
en geeft aan het snoer zijn kracht.
Zo wordt bij d'aanvang van 't huw'lijk
een derde draad ingebracht,
door God als leidraad te nemen
in het te sluiten verbond.
Het is 't geheim van twee mensen,
een paar dat hun Helper vond!

De derde streng maakt de sterkte.
Zo zal ons huwelijk zijn:
God als de kracht van ons leven
en wij gewillig en klein.
Al zullen stormen ons dreigen,
met Hem als kern van 't bestaan,
is onze wandel verzekerd,
kunnen wij vreugdevol gaan!

F. Deubel

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 30 mar 2004 12:58

Mooi gedicht trijntje!!!

cwvegmond
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cwvegmond » 03 apr 2004 23:32

Bij ons heeft het geloof een grote plaats in onze relatie. We bidden altijd samen, meestal een vrij gebed. Echt heel fijn. We praten er ook veel over samen. We zijn allebei open, dus dat praat makkelijk. We hebben saampies al best wat tegenslagen gehad in ons huwelijk, dat brengt je nog dichter bij elkaar ook m.b.t. geloof. Bij ons in ieder geval wel. Ook als de een 'een zonde' heeft gedaan, durven we dat gewoon tegen elkaar te zeggen en ervoor te bidden.
Het klinkt misschien helemaal perfect, maar dat kan natuurlijk niet. Er is heus wel 's wat. We zijn helaas echte mensen.

Tips: blijf praten tegen elkaar op allerlei gebied. Als dat al niet lukt, wordt het denk ik heel moeilijk.
Trotse moeder van 2 kids!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 apr 2004 09:26

@tlantis schreef:Even een aantal vragen voor de mensen met een relatie:
Bidden jullie samen?

Ik ben benieuwd...

Geloof is DE basis in onze relatie. Ik denk dat 80% van de gesprekken die we hebben over geloof gaan, of een link met geloof hebben.

Wij lezen elke avond uit de Bijbel, allebei hetzelfde gedeelte, en (op dit moment) Doelgericht Leven, een soort dagboek, maar dan voor 40 dagen. Daarna smsen we er kort over, en de volgende dag (soms dezelfde dag) mailen we over wat we ervan leerden, wat je mooi vond, wat moeilijk, en daar praten we dan over door.

Als we bij elkaar zijn, bidden we savonds ook samen. Als we ontbijten en we zijn alleen in de kamer, bidden we ook dan hardop samen.

We praten zeker over geloofsleven. Over belemmeringen die je voelt, maar heel vaak spreken we ook onze verwondering uit over Gods werk!!

Zonden belijden doen we niet bewust, zo van: komop, we gaan nu een potje zonden belijden, maar in de gesprekken, de mails en de gebeden enzo komen die vanzelf naar voren.

Tips... even denken: Als een van beiden bijbelstudie heeft gedaan (bijv. met de studenten vereniging of cath) praat daar dan over met elkaar. Zo betrek je de ander er ook in, en kun je doorpraten over vragen die je hebt, of de mening van de ander er eens over horen. En samen bidden... dat is heeeel belangrijk. Wat lalage al zei: als de band met God wat losser word, gaat het tussen ons ook gelijk minder goed, dat ervaar ik ook heel erg!! Zet de band met God op nummer 1, en 'al het anderen zal je toegeworpen worden'!!

Veel Zegen!!

Terug naar “Archief”