hoe leest jij jou bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 mar 2004 09:02

Vrouwe Justitia schreef:Hm, en als er geen zonde tussen jullie instaat, maar God laat Zich toch even niet horen door Zijn woord? Dan is dat een beproeving? Wordt je geloof sterker, als God zwijgt?
Je haalt twee dingen door elkaar:
1. God kan soms zwijgen als beproeving
2. God kan zwijgen omdat er zonde tussen jou en God in staan

Sorry voor de verwaring.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 30 mar 2004 09:07

Hm ja dat begreep ik wel. Maar een beproeving werkt toch als loutering (roep maar als ik fout zit)? Dus als God zwijgt, wordt jouw geloof sterker?
If you want world peace, fight for justice.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 mar 2004 09:12

Vrouwe Justitia schreef:Hm ja dat begreep ik wel. Maar een beproeving werkt toch als loutering (roep maar als ik fout zit)? Dus als God zwijgt, wordt jouw geloof sterker?
Een test van vertrouwen... Een beetje zoals bij Jeremia in klaagliederen, of zoals bij Job toen hij God nergens meer zag... je hoord niets meer van God, en als je dan toch op Hem blijft vertrouwen... dat kan een hele opbouwende les zijn.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 30 mar 2004 09:16

Hm, het risico, dat die les afbrekend is, lijkt me groter.
Een christen wil zo dicht mogelijk bij God leven? Een christen probeert altijd open te zijn naar Hem toe? Misschien lukt dat niet altijd, maar dat is uit zwakheid. Maar God zwijgt dus met opzet? Als jij in nood zit, en Hem nodig hebt, laat Hij je alleen, om je te testen?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 mar 2004 10:08

Vrouwe Justitia schreef:Hm, het risico, dat die les afbrekend is, lijkt me groter.
Een christen wil zo dicht mogelijk bij God leven? Een christen probeert altijd open te zijn naar Hem toe? Misschien lukt dat niet altijd, maar dat is uit zwakheid. Maar God zwijgt dus met opzet? Als jij in nood zit, en Hem nodig hebt, laat Hij je alleen, om je te testen?
Okay, tijd voor wat bijbelse onderbouwing:

Tijdens de verwoesting van Jeruzalem gaf God geen gezichten aan Zijn profeten:

Klg 2:9 "Haar poorten zijn in de aarde verzonken; Hij heeft haar grendelen verdorven en gebroken; haar koning en haar vorsten zijn onder de heidenen; er is geen wet; haar profeten vinden ook geen gezicht van den HEERE."

Tijdens de beproeving van Job werd hij niet verhoord:

Job 19:7 "Ziet, ik roep, geweld! doch word niet verhoord; ik schreeuw, doch er is geen recht."

Zelfs op zijn smekingen antwoord God niet...

Job 30:20 "Ik schrei tot U, maar Gij antwoordt mij niet; ik sta, maar Gij acht niet op mij."

Natuurlijk bleeft God niet zwijgen, maar voor een bepaalde tijd hoorde het duidelijk bij de beproeving.

En het risico dat de les afbrekend is... God kent geen risico's: Hij weet altijd hoe het uit zal werken en geeft je geen beproeving die je niet zou kunnen dragen...

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 30 mar 2004 12:02

Hm, en als antwoord nu zo lang uitblijft, dat je geen antwoord meer kunt verwachten? Als je je doodmoe gewacht hebt zonder iets te horen? Dan is dat een apart soort methode van God om zich van ongewenste kinderen te ontdoen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2004 12:07

Vrouwe Justitia schreef:Hm, en als antwoord nu zo lang uitblijft, dat je geen antwoord meer kunt verwachten? Als je je doodmoe gewacht hebt zonder iets te horen? Dan is dat een apart soort methode van God om zich van ongewenste kinderen te ontdoen?
Niet meer kunt of niet meer wilt verwachten. Als jij het niet meer verwacht zal het gebeuren staat er in de Bijbel. Het zijn loze woorden van mij, omdat ik het zelfde ervaar. Ik zag vroeger het nut, en smeekte, maar kreeg niet.... nu hoeft niet niet meer. Ik lees bijbel vooral om inzicht te krijgen in bepaalde situaties, het is een soort hand boek voor mijn leven... maar meer niet ... ik gebruik het vooral te onpas aan de situatie...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 mar 2004 12:24

Vrouwe Justitia schreef:Hm, en als antwoord nu zo lang uitblijft, dat je geen antwoord meer kunt verwachten?
Wanneer is dat?

Vrouwe Justitia schreef:Als je je doodmoe gewacht hebt zonder iets te horen?
God vraagt soms wel erg veel van ons... dat snap ik vaak ook niet helemaal. Het is in ieder geval duidelijk dat God vertrouwen heel erg belangrijk vind... ik denk dat Hij daarom wel eens tot het uiterste test.

Vrouwe Justitia schreef:Dan is dat een apart soort methode van God om zich van ongewenste kinderen te ontdoen?
Ik denk niet dat God ongewenste kinderen heeft... Job was in ieder geval geen ongewenst kind en Jeremia ook niet... Ondanks alle ellende die ze doorstonden kwamen ze bij God uit...

Misschien geeft deze tekst wel een soort van antwoord op de waarom vraag:

Zac 13:8-9 "En het zal geschieden in het ganse land, spreekt de HEERE, de twee delen daarin zullen uitgeroeid worden, en den geest geven; maar het derde deel zal daarin overblijven. En Ik zal dat derde deel in het vuur brengen, en Ik zal het louteren, gelijk men zilver loutert, en Ik zal het beproeven, gelijk men goud beproeft; het zal Mijn Naam aanroepen, en Ik zal het verhoren; Ik zal zeggen: Het is Mijn volk; en het zal zeggen: De HEERE is mijn God."

Zijn plannen doorgronden zal ons toch niet lukken, maar er op vertrouwen dat onze Vader het beste met ons voor heeft en uiteindelijk alles goed zal maken kunnen we wel...

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 30 mar 2004 12:29

Hmhm, ik vind het in elk geval toch knap hoe men iedere keer 'God' weer weet te excuseren.

Ok, zijn echte kinderen zullen dan inderdaad gelouterd door het vuur komen. Dan is dit dus een manier om stiefkinderen (wanna-be's) af te schudden?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 mar 2004 13:09

Vrouwe Justitia schreef:Hmhm, ik vind het in elk geval toch knap hoe men iedere keer 'God' weer weet te excuseren.
Ik vind het knap hoe God ons iedere keer weet te vergeven... maar das een ander verhaal. Ik ben het absoluut met je eens dat de wegen van God vaak moeilijk te begrijpen zijn en het vaak lijkt of de liefde voor zijn kinderen vaak ver te zoeken is...

Vrouwe Justitia schreef:Ok, zijn echte kinderen zullen dan inderdaad gelouterd door het vuur komen. Dan is dit dus een manier om stiefkinderen (wanna-be's) af te schudden?
Stiefkinderen: Stiefkinderen zullen niet beproefd worden, God beproefd alleen Zijn echte kinderen: Heb 12:8 "Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen."

Wanna-be's: Iemand die een kind van God wil zijn zal ook een (volwaardig) kind van Hem zijn: Luk 11:10 "Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden."
Laatst gewijzigd door @tlantis op 30 mar 2004 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 30 mar 2004 13:11

Juist, dat dacht ik eigenlijk ook. Toch zijn er mensen, die wanhopig graag contact met God willen, maar dat niet krijgen. Als God blijft zwijgen, ligt dat aan jou, is het niet?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2004 13:15

@tlantis schreef:
God vraagt soms wel erg veel van ons... dat snap ik vaak ook niet helemaal. Het is in ieder geval duidelijk dat God vertrouwen heel erg belangrijk vind... ik denk dat Hij daarom wel eens tot het uiterste test.

Maar zulk soort testen worden denk ik toch vooral toegepast op wie Hem al als Vader en Verlosser aangenomen hebben en Hem vertrouwen, of niet? Anders valt er weinig te testen..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2004 13:16

Zij zullen zeggen dat het door jou komt ... Ik zeg dat het ook door God komt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 mar 2004 13:18

Vrouwe Justitia schreef:Juist, dat dacht ik eigenlijk ook. Toch zijn er mensen, die wanhopig graag contact met God willen, maar dat niet krijgen. Als God blijft zwijgen, ligt dat aan jou, is het niet?
Tsja...

Jak 4:2-3 "Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt. Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt."

Dus of je bid kwalijk, of je bid niet of God vind het nog geen tijd om je antwoord te geven... Ik weet het niet. Ik houd niet van die dogma's...

Een ding is duidelijk: God zal open doen voor degene die aan Zijn deur kloppen.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 mar 2004 13:20

Aragorn schreef:
@tlantis schreef:

Maar zulk soort testen worden denk ik toch vooral toegepast op wie Hem al als Vader en Verlosser aangenomen hebben en Hem vertrouwen, of niet? Anders valt er weinig te testen..
Ik denk het ook...

Terug naar “Archief”