Geestelijke gaven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 27 sep 2018 15:26

ereunao schreef:Veendam:

1.God heeft idd. ziekte en dood oorspronkelijk niet gewild, maar het behoort sinds de zondeval wel bij Zijn wegen met de mens. Zels de dood van het dochtertje van Jaïrus diende ter heelijkheid Gods. ( Joh.11:4 )

2.Er blijkt achteraf idd. onderscheid tussen ziekte al of niet tot de dood. Maar dat weten wij van tevoren niet, daar kunnen wij dus ook geen rekening mee houden als wij een zieke de handen op gaan leggen. De vraag waarom Paulus dat bij Trofimus niet gedaan heeft blijft dus recht overeind.

3.Dit is geen zaak van mechanische principes, maar alleen van de wil en het welbehagen Gods in elk afzonderlijk geval. Anders zouden, zoals gezegd,al de 1e christenen nu nog leven .Bij het geven van de geboden gaat het om een voorwaardelijk verbond, dat is heel wat anders.

4.Pecies, het paste niet in de situatie van dat moment! En zo is het ook met de huidige bedeling, die krachten passen bij het manifeste, messiaanse koninkrijk voor Israël en niet bij de Gemeente die de verborgen en bovenaardse gestalte van het koninkrijk is totdat Hij komt.( Hebr.2:8 ) Daarom behoort het m.i niet tot het basispakket van het geloof der Gemeente.
Maar dat komt ervan als de verschillende heilsbedelingen niet onderscheiden en alle gelovigen van Adam af tot de Gemeente van Chr. gerekend worden. Een simplistische, kinderachtige Schriftuitleg. Maar zo zit de bijbel niet in elkaar! H.gr: ereunao

[/quote]
1. Dat Gods heerlijkheid zichtbaar werd was niet bij de ziekte of bij de dood van het dochtertje van Jaïrus, maar de heerlijkheid van het Koninkrijk Gods werd juist wel openbaar door de werken van de duisternis te verbreken, namelijk onder andere ziekte en dood. Daarom zie ik juist genezing als het werk van het Koninkrijk wat openbaar wordt en niet ziekte en dood als onderdeel van Gods weg met de mensen.
Ziekte en dood zijn gevolgen van de zondeval dat klopt, maar daarom is het nog niet een weg die God kiest om te gaan met de mensen.
Als er al sprake is van een keuze die de mens kan maken, en zo is het ook, dan zegt God juist: Kies dan het Leven !

2. Inderdaad weten wij niet of het ziekte is tot de dood of niet, maar dat wil niet zeggen dat omdat wij dat niet weten dat wij dus maar niet de handen zouden moeten opleggen.

3. Ik zie geen enkele reden om het niet als mechanisch principe te zien, omdat het zo is dat God zegt van jij moet dit doen dan doe ik dat. Het is dus twee delen waarvan jij 1 moet doen en God dan de toezegging heeft gedaan het andere deel voor Zijn rekening te nemen.
Over de eerste Christenen dat die allemaal al zijn gestorven daar in zit toch wel logica, omdat God Zelf wel het een en ander gezegt heeft over de maximale leeftijd voor de mens. God gaat niet Zijn eigen principes overrulen natuurlijk.

4.Het messiaanse Koninkrijk is nog niet aangebroken hier op aarde dus als je daar strikt mee zou omgaan en zegt dat de wonderen en tekenen alleen voor het messiaanse Koninkrijk zouden zijn dan zouden de discipelen ook geen wonderen en tekenen gezien hebben door het opleggen van hun handen op de zieken. Ik bevestig wel dat velen een aantal belangrijke zaken niet goed onderscheiden omdat ze de verschillende bedelingen door elkaar halen maar met genezingen en wonderen kan ik nergens concluderen daat dit niet vor deze tijd van toepassing zou kunnen zijn.
Wel blijft er een basisprincipe overeind staan en dat is dit: Wonderen en tekenen en genezingen zijn er voor de ONGELOVIGEN, zodat ze kunnen zien en ervaren dat Jezus nu nog steeds leeft!
Het doel van het opleggen van handen is naar mijn mening nooit dat de zieke gezond wordt, maar dat het een middel is waardoor aan Jezus alle eer gegeven wordt. Wanneer iemand die liefde van God ervaart door genezen te worden dan drijft Gods daad van liefde tot het beleiden van zonden en bekering.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 27 sep 2018 18:29

Veendam.
1. Dat Gods heerlijkheid zichtbaar werd was niet bij de ziekte of bij de dood van het dochtertje van Jaïrus, maar de heerlijkheid van het Koninkrijk Gods werd juist wel openbaar door de werken van de duisternis te verbreken, namelijk onder andere ziekte en dood. Daarom zie ik juist genezing als het werk van het Koninkrijk wat openbaar wordt en niet ziekte en dood als onderdeel van Gods weg met de mensen.
Ziekte en dood zijn gevolgen van de zondeval dat klopt, maar daarom is het nog niet een weg die God kiest om te gaan met de mensen.
Als er al sprake is van een keuze die de mens kan maken, en zo is het ook, dan zegt God juist: Kies dan het Leven !

1.Natuurlij blijkt de heerlijkheid van Gods Koninkrijk juist uit die opstanding. Maar die dood was daartoe wel noodzakelijk, zonder dood geen opstanding!

2. Inderdaad weten wij niet of het ziekte is tot de dood of niet, maar dat wil niet zeggen dat omdat wij dat niet weten dat wij dus maar niet de handen zouden moeten opleggen.

M.i. kun je dat alleen doen als je daar het geloof voor krijgt. En dat is in deze bedeling geen regel, maar eerder uitzondering.En je kunt je daar nog lelijk in vergissen ook. Ik heb meer dan eens mensen ontmoet die er geloof voor hadden dat God hun ongeneeslijjke zieke vrouw of vriend genezen zou. En dan wilden ze met alle geweld dat ik dat ook geloven zou. Maar zo werkt dat niet, dat is persoonlijk, dat kun je niet op een ander overdragen. En in al die gevallen bleek dat zij zich vergist hebben en de patiënt toch overleden is.

3. Ik zie geen enkele reden om het niet als mechanisch principe te zien, omdat het zo is dat God zegt van jij moet dit doen dan doe ik dat. Het is dus twee delen waarvan jij 1 moet doen en God dan de toezegging heeft gedaan het andere deel voor Zijn rekening te nemen.
Over de eerste Christenen dat die allemaal al zijn gestorven daar in zit toch wel logica, omdat God Zelf wel het een en ander gezegt heeft over de maximale leeftijd voor de mens. God gaat niet Zijn eigen principes overrulen natuurlijk.

3. Zeker, maar die toezegging krijg je lang niet in alle gevallen
Jawel, maar God heeft ook van ieder mens bepaald of hij jong of oud overlijden zal.

4.Het messiaanse Koninkrijk is nog niet aangebroken hier op aarde dus als je daar strikt mee zou omgaan en zegt dat de wonderen en tekenen alleen voor het messiaanse Koninkrijk zouden zijn dan zouden de discipelen ook geen wonderen en tekenen gezien hebben door het opleggen van hun handen op de zieken. Ik bevestig wel dat velen een aantal belangrijke zaken niet goed onderscheiden omdat ze de verschillende bedelingen door elkaar halen maar met genezingen en wonderen kan ik nergens concluderen daat dit niet vor deze tijd van toepassing zou kunnen zijn.
Wel blijft er een basisprincipe overeind staan en dat is dit: Wonderen en tekenen en genezingen zijn er voor de ONGELOVIGEN, zodat ze kunnen zien en ervaren dat Jezus nu nog steeds leeft!
Het doel van het opleggen van handen is naar mijn mening nooit dat de zieke gezond wordt, maar dat het een middel is waardoor aan Jezus alle eer gegeven wordt. Wanneer iemand die liefde van God ervaart door genezen te worden dan drijft Gods daad van liefde tot het beleiden van zonden en bekering.

4. De tijd van de apostelen tot het jaar 70 was een gemengde bedeling. God werkt trapsgewijs, gefaseerd. De prediking van de apostelen was aanvankelijk geheel gericht op de nationale bekering van Israël. (Hand.3:19,20) Maar toen die uitbleef ging evangelie steeds meer naar de heidenen, van Jeruzalem richting Rome. Daarom zie ik geen reden om, anders dan bij hoge uitzondering, de krachten van het Koninkrijk als permanente gaven voor de Gemeente van alle eeuwen te claimen.h.gr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 28 sep 2018 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 sep 2018 18:38

Veendam schreef:Maar de sleutels aan wie zijn die dan overgedragen ? Daar heb je nog geen enkel antwoord op gegeven hoe jij daar over denkt.

Het is ook van geen enkel belang voor dit topic. Ik kwam je offtopic stukje tegen en was oprecht benieuwd naar de onderbouwing. Die blijkt te ontbreken. Ook prima, maar dan is het offtopic pad wat mij betreft wel afgesloten.

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 27 sep 2018 19:11

ereunao schreef:Veendam.

1.Natuurlijk blijkt de heerlijkheid van Gods Koninkrijk juist uit die opstanding. Maar die dood was daartoe wel noodzakelijk, zonder dood geen opstanding!

2. M.i. kun je dat alleen doen als je daar het geloof voor krijgt. En dat is in deze bedeling geen regel, maar eerder uitzondering.En je kunt je daar nog lelijk in vergissen ook. Ik heb meer dan eens mensen ontmoet die er geloof voor hadden dat God hun ongeneeslijjke zieke vrouw of vriend genezen zou. En dan wilden ze met alle geweld dat ik dat ook geloven zou. Maar zo werkt dat niet, dat is persoonlijk, dat kun je niet op een ander overdragen. En in al die gevallen bleek dat zij zich vergist hebben en de patiënt toch overleden is.

3. Zeker, maar die toezegging krijg je lang niet in alle gevallen
Jawel, maar God heeft ook van ieder mens bepaald of hij jong of oud overlijden zal.

4. De tijd van de apostelen tot het jaar 70 was een gemengde bedeling. God werkt trapsgewijs, gefaseerd. De prediking van de apostelen was aanvankelijk geheel gericht op de nationale bekering van Israël. (Hand.3:19,20) Maar toen die uitbleef ging evangelie steeds meer naar de heidenen, van Jeruzalem richting Rome. Daarom zie ik geen reden om, anders dan bij hoge uitzondering, de krachten van het Koninkrijk als permanente gaven voor de Gemeente van alle eeuwen te claimen.h.gr: ereunao

1. Dan was de zonde ook noodzakelijk om tot een levende relatie met God te kunnen komen, omdat Hij juist de zonde wegneemt is het dan noodzakelijk dat er zonde is. Dat lijkt mij niet in alle gevallen op gaan om die manier van vergelijken te gaan trekken en ik weet dat jij daar eigenlijk net zo over denkt omdat jij het er ook over eens bent dat juist het handelend optreden van Jezus zorgde voor de verhoging van Zijn naam.

2. Nee geloof is nooit overdraagbaar, dat is iets wat je zelf moet doen en hebben. Het is echter niet zo dat God niets doet als iemand niet voor onze ogen daadwerkelijk visueel zichtbaar geneest. Soms is het proces in gang gezet of soms weigert de zieke de genezing te ontvangen.
Het is ook maar goed dat geloof een eigen keuze is van een ieder en dat het er niet ingeramd kan worden of van geslacht tot geslacht automatisch over gaat. Dat was onder andere ook de reden dat nicodemus ook wederomgeboren moest worden.

3. Nergens in de Bijbel kan ik lezen dat God wil dat de mens jong zal sterven. Wel kan je lezen dat de leeftijd van de mens teruggebracht is tot 120 jaar. Wel een maximum dus (voor deze bedeling) maar niet een laag maximum bijvoorbeeld 15 of 24 of 49 of wat dan ook.

4. Inderdaad gingen de discipelen er in eerste instantie van uit dat Jezus kwam om toen het Koninkrijk op aarde te vestigen, maar nadat Jezus was opgestaan heeft Jezus het elke dag met ze gehad over de dingen aangaande het Koninkrijk, dus ik ga er van uit dat dit euvel al lang rechtgezet was door Jezus Zelf. Zelf ga ik er van uit dat de discipelen en ook Paulus in elke stad waar ze kwamen tekenen en wonderen deden.
Daarna verkondigden zij het Evangelie. Aan de andere kant zie je ook dat ze soms het Evangelie brengen en dat het woord dat gesproken is dan bevestigd werd door God met wonderen en tekenen.
De enigste reden dat er na de dood van de apostelen weinig wonderen en tekenen zichtbaar waren was volgens mij gewoon omdat mensen minder gingen doen en als je minder doet dan zie je ook bijna geen wonderen en tekenen meer, dat is dan weer een automatisch gevolg.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 27 sep 2018 21:32

Veendam:
1.Dan was de zonde ook noodzakelijk om tot een levende relatie met God te kunnen komen, omdat Hij juist de zonde wegneemt is het dan noodzakelijk dat er zonde is. Dat lijkt mij niet in alle gevallen op gaan om die manier van vergelijken te gaan trekken en ik weet dat jij daar eigenlijk net zo over denkt omdat jij het er ook over eens bent dat juist het handelend optreden van Jezus zorgde voor de verhoging van Zijn naam.

1. Hier komen wij dus weer in het spanningsveld tussen de eeuwige raadsbesluiten Gods en de verantwoordelijkheid en plicht van de mens. De zondeval was helemaal de vrije keus van de mens. Maar tegelijkertijd is het ook waar dat zij in het raadsbesluit Gods was bepaald. Het Lam is in het voornemen Gods reeds geslacht voor den grondlegging der wereld. Dit krijgen wij nooit als een logisch systeem in onze vingers. Voor ons staat het vast dat God geen onrecht kan doen en Hij ons Zijn liefde bewezen heeft in de gave van Zijn Zoon.

2. Nee geloof is nooit overdraagbaar, dat is iets wat je zelf moet doen en hebben. Het is echter niet zo dat God niets doet als iemand niet voor onze ogen daadwerkelijk visueel zichtbaar geneest. Soms is het proces in gang gezet of soms weigert de zieke de genezing te ontvangen.
Het is ook maar goed dat geloof een eigen keuze is van een ieder en dat het er niet ingeramd kan worden of van geslacht tot geslacht automatisch over gaat. Dat was onder andere ook de reden dat nicodemus ook wederomgeboren moest worden.

2.Het geloof is pas een eigen keuze van de mens als God eerst zijn hart ertoe bewerkt heeft. Hij is altijd de Eerste en ook de Laatste. Want uit Hem door Hem en tot Hem zijn alle dingen. ( Rom.11:36 )

3. Nergens in de Bijbel kan ik lezen dat God wil dat de mens jong zal sterven. Wel kan je lezen dat de leeftijd van de mens teruggebracht is tot 120 jaar. Wel een maximum dus (voor deze bedeling) maar niet een laag maximum bijvoorbeeld 15 of 24 of 49 of wat dan ook.

3.Dat staat idd. nergens in de bijbel, dat zien wij pas achteraf. Maar juist daarom moeten wij voorzichtig wezen met op de voorhand te geloven dat de tijd van de patiënt nog niet gekomen is en God wil dat hij oud zal worden. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat wij er geen dokter bij mogen halen. Want dat zijn de gewone middelen die God ons gegeven heeft. Maar dat kan ik van die wonderen niet zeggen.

4. Inderdaad gingen de discipelen er in eerste instantie van uit dat Jezus kwam om toen het Koninkrijk op aarde te vestigen, maar nadat Jezus was opgestaan heeft Jezus het elke dag met ze gehad over de dingen aangaande het Koninkrijk, dus ik ga er van uit dat dit euvel al lang rechtgezet was door Jezus Zelf. Zelf ga ik er van uit dat de discipelen en ook Paulus in elke stad waar ze kwamen tekenen en wonderen deden.
Daarna verkondigden zij het Evangelie. Aan de andere kant zie je ook dat ze soms het Evangelie brengen en dat het woord dat gesproken is dan bevestigd werd door God met wonderen en tekenen.
De enigste reden dat er na de dood van de apostelen weinig wonderen en tekenen zichtbaar waren was volgens mij gewoon omdat mensen minder gingen doen en als je minder doet dan zie je ook bijna geen wonderen en tekenen meer, dat is dan weer een automatisch gevolg

4.Dat euvel heeft Jezus niet rechtgezet, want het was geen euvel; verbond en profetie spreken idd. van een koninkrijk voor Israël op aarde. Jezus zegt alleen dat het hun niet toekwam de tijden en gelegenheden te weten. En Paulus en de discipelen deden idd. wonderen. Maar de discipelen in Israël en en Paulus ging in iedere plaats ook eerst naar de synagoge.En ik geloof met jou dat er meer wonderen zouden gebeuren als er meer geloof was. Maar altijd binnen de hier door mij aangegeven kaders h.gr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 28 sep 2018 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 27 sep 2018 22:01

Veendam schreef:

Geloof is geen eigen keus, je moet het niet zelf doen en je kunt het niet zelf hebben.

Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven, want het is God, die in u werkt beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen. Zonder Hem kunnen wij echt niets, en al helemaal niet geloven.

We moeten er wel naar staan, maar als God ons niet trekt kunnen we nooit zelf gaan geloven. Hij is altijd de eerste, maar dat zien we pas achteraf. Als Hij niet begint, zouden wij ook echt niet beginnen.
Dat is evangelie, Zijn onuitsprekelijke liefde tot zondaren.

Verder geloof ik ook niet, maar dan niet in handen opleggen. Veel te zweverig. En áls het zo is dat iemand geneest, komt dat echt niet door dat handen opleggen! Ik heb het nog nooit meegemaakt, man man dat zou toch wereldnieuws zijn als iemand van terminale kanker zomaar, spontaan, geneest door handen opleggen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 27 sep 2018 22:09

Dorpeling schreef:Geloof is geen eigen keus, je moet het niet zelf doen en je kunt het niet zelf hebben.

Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven, want het is God, die in u werkt beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen. Zonder Hem kunnen wij echt niets, en al helemaal niet geloven.

We moeten er wel naar staan, maar als God ons niet trekt kunnen we nooit zelf gaan geloven. Hij is altijd de eerste, maar dat zien we pas achteraf. Als Hij niet begint, zouden wij ook echt niet beginnen.

Verder geloof ik ook niet, maar dan niet in handen opleggen. Veel te zweverig. En áls het zo is dat iemand geneest, komt dat echt niet door dat handen opleggen! Ik heb het nog nooit meegemaakt, man man dat zou toch wereldnieuws zijn als iemand van terminale kanker zomaar, spontaan, geneest door handen opleggen.

De Heer Jezus zegt, Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.
Kiest dan (geloven is zeker wel een keuze!)

een vraag mbt het onderwerp van dit topic.

Gelooft u / jij in de Heilige Geest?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 27 sep 2018 22:12

Dorpeling schreef:Geloof is geen eigen keus, je moet het niet zelf doen en je kunt het niet zelf hebben.

Ja geloof is wel een keuze, namelijk de keuze die God in ons bewerkt naar Zijn welbehagen. Zonder Hem kunnen wij echt niets, maar wij zijn niet zonder Hem, omdat Hij IN CHRISTUS ons tegemoet is gekomen. Dus daarom kunnen we wel geloven.
God trok heel erg hard, dat was al 2000 jaar geleden toen trok Hij op Golgotha ieder mens naar Hem toe.
Er zijn echter mensen die hardnekkig niet getrokken willen worden en die blijven dus in de dood liggen en dat is hun eigen keuze om in ongeloof te blijven liggen. Dat is het Evangelie, dat God Zijn Zoon zond voor zondaren, met als doel dat ze geen zondaren blijven maar dat zij zullen opstaan als de zonen Gods en gaan optreden in Zijn naam en Zijn autoriteit.

Verder zeg je niet te geloven, nou dan is dat soort genezing nu juist een teken voor jou, omdat het bedoeld is dat de ongelovigen het zien en tot geloof komen en het hardnekkige beredeneren een keer laten rusten en gewoon zien en geloven dat Jezus nog steeds leeft.
Verder is er niemand die geneest door handen opleggen, omdat je niet door het opleggen van de handen zelf geneest.
De genezing is genezing die God doet door de Heilige Geest, en wel op het moment dat de gelovige handen oplegt.

Maar ja, dat zal jij wellicht veel te zweverig vinden. Eigenlijk zeg je gewoon dat je dat met je verstand niet kunt beredeneren en dat klopt, omdat geloof niet beredeneren is maar vertrouwen op God. Dat is iets dat hoef je niet te snappen, maar dat is iets wat je gewoon moet DOEN !

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 27 sep 2018 22:14

@moestuin:
De Heilige Geest komt er inderdaad wel heel erg armzalig van af als we naar de geloofsbelijdenis kijken.

........ en in de Heilige Geest.

Alsof er over Hem niet meer te zeggen is :-oo

krid
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor krid » 28 sep 2018 07:53

Dorpeling schreef:Verder geloof ik ook niet, maar dan niet in handen opleggen. Veel te zweverig.

Ik geloof in de Bijbel, jij dus niet. Dat is een keuze. Ik beperk me wel tot de Bijbel. Handen opleggen is iets heel gewoons:

Maar Israël stak zijn rechterhand uit en legde die op het hoofd van Efraïm, hoewel deze de jongste was, en hij legde zijn linkerhand op het hoofd van Manasse. Hij kruiste zijn handen, hoewel Manasse de eerstgeborene was.

Toen zei de HEERE tegen Mozes: Neem Jozua bij u, de zoon van Nun, een man in wie de Geest is, en leg uw hand op hem.

Jozua nu, de zoon van Nun, was vol van de geest van wijsheid; want Mozes had zijn handen op hem gelegd.

De volheid van de geest van wijsheid in verband gebracht met handen opleggen! Dit waren voorbeelden uit het Oude Testament. In het Nieuwe Testament gaat het gewoon door. Handen opleggen wordt in verband gebracht met lichamelijke genezing, de doop in de Heilige Geest, het meedelen van geestelijke gaven, het uitzenden van christelijke werkers en de aanstelling van diakenen en oudsten. Er is niks zweverigs aan, het is een Bijbels gegeven, in zowel het OT als het NT!

op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden.

Natuurlijk is handen opleggen niet de enige Bijbelse methode. Hier slechts ingegaan op handen opleggen. Er is niks zweverigs aan, het is een heel normaal Bijbels gegeven. Het is zweverig er niet in te geloven. Laat satan je niet beroven!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 28 sep 2018 07:54

MoesTuin schreef:De Heer Jezus zegt, Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.
Kiest dan (geloven is zeker wel een keuze!)

een vraag mbt het onderwerp van dit topic.

Gelooft u / jij in de Heilige Geest?

Jazeker! Als Die Geest die in ons werkt, waardoor wij gaan willen wat God wil en dán ook pas kunnen geloven. Niet eerder!
Wanneer ik zelf, vanuit mezelf, wil gaan geloven, gaat dat echt niet lukken. Het geloof is een gave, je kunt het niet jezelf toe-eigenen.

De nadruk ligt me teveel op het ZELF willen, moeten en kunnen doen. In het paradijs hebben we tegen God gekozen en daarom kunnen we van dat alles niets meer, we willen het ten diepste zelfs niet. Alleen wanneer God in ons komt werken met Zijn Geest, dan wordt het anders. Dan kies ik niet, maar dan kiest Hij. En dáárom kan het. "Ik wil, en zij zullen!"

1 Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik.
2 Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten.

Als Hij niet trekt, zal echt niemand komen. Dat is onze zondeval. Maar gelukkig kan het nog, omdat Hij een weg uitgedacht heeft.
Wat toch een wonder...!

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 28 sep 2018 07:56

krid schreef:Ik geloof in de Bijbel, jij dus niet. Dat is een keuze. Ik beperk me wel tot de Bijbel. Handen opleggen is iets heel gewoons:

Maar Israël stak zijn rechterhand uit en legde die op het hoofd van Efraïm, hoewel deze de jongste was, en hij legde zijn linkerhand op het hoofd van Manasse. Hij kruiste zijn handen, hoewel Manasse de eerstgeborene was.

Toen zei de HEERE tegen Mozes: Neem Jozua bij u, de zoon van Nun, een man in wie de Geest is, en leg uw hand op hem.

Jozua nu, de zoon van Nun, was vol van de geest van wijsheid; want Mozes had zijn handen op hem gelegd.

De volheid van de geest van wijsheid in verband gebracht met handen opleggen! Dit waren voorbeelden uit het Oude Testament. In het Nieuwe Testament gaat het gewoon door. Handen opleggen wordt in verband gebracht met lichamelijke genezing, de doop in de Heilige Geest, het meedelen van geestelijke gaven, het uitzenden van christelijke werkers en de aanstelling van diakenen en oudsten. Er is niks zweverigs aan, het is een Bijbels gegeven, in zowel het OT als het NT!

op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden.

Natuurlijk is handen opleggen niet de enige Bijbelse methode. Hier slechts ingegaan op handen opleggen. Er is niks zweverigs aan, het is een heel normaal Bijbels gegeven. Het is zweverig er niet in te geloven. Laat satan je niet beroven!

Ik geloof wel in de Bijbel, maar niet in een zelfgemaakte waarin alleen de teksten staan die mij aanstaan.
Handen opleggen was in de Bijbel normaal. Maar nu?
Wat is handen opleggen boven gebed? Is gebed niet voldoende?

Al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij t smeekt, mild en overvloedig.
Zonder handen, ja met gevouwen handen.
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 28 sep 2018 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 28 sep 2018 07:58

dubbel

krid
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor krid » 28 sep 2018 08:11

Dorpeling schreef:Ik geloof wel in de Bijbel, maar niet in een zelfgemaakte waarin alleen de teksten staan die mij aanstaan.
Handen opleggen was in de Bijbel normaal. Maar nu? Wat is handen opleggen boven gebed? Is gebed niet voldoende?

Fijn dat je wel in de Bijbel gelooft. Dat was me niet duidelijk, omdat je niet gelooft in handen opleggen. En, het is een Bijbels gegeven. Wat ik niet begrijp is jouw opmerking ".... in de Bijbel normaal. Maar nu?" Ik geloof dat de Bijbel dus ook NU van toepassing is. Jij dus niet? Ik geloof dat we ook nu nog genezing en vergeving ontvangen door het perfecte werk van Christus. Ik geloof ook dat God ons NU nog lief heeft. God is Liefde, in de Bijbel. Ik geloof dat dit NU ook nog het geval is. De duivel is de god van de wereld in de Bijbel. Ik geloof dat het NU ook nog het geval is. Jij gelooft dat de Bijbel van "toen" was? Wat hebben we NU dan?

Gebed kan zeker voldoende zijn. De Bijbel zegt "Bidt, en u zal gegeven worden", en, ik geloof dat dit NU nog van toepassing is. De Bijbel zegt "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u de Vader zult bidden in Mijn Naam, zal Hij u geven" en ook dat is NU nog van toepassing. De Bijbel zegt ook "op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden" en ook dat is gewoon van toepassing. De vraag is dus wie in een zelfgemaakte Bijbel gelooft?? Je negeert sommige teksten, o.a. de tekst waarin ons duidelijk gemaakt wordt dat wij op zieken de handen zullen leggen en zij zullen gezond worden! Geloven is heel eenvoudig, beste Dorpeling! Geloven betekent vertrouwen op God en niet op eigen inzicht(en)!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 sep 2018 09:03

krid schreef:Ik geloof in de Bijbel, jij dus niet. Dat is een keuze. Ik beperk me wel tot de Bijbel. Handen opleggen is iets heel gewoons:
Ik geloof in God. Ik geloof in liefde, rechtvaardigheid, vergeving, mededogen ect.
Ik ben beslist niet van plan God in te ruilen voor de Bijbel, of me te beperken tot de Bijbel, of de Bijbel op nummer 1 te zetten.
Je kunt handen opleggen wat je wilt, in Jezus naam genezing uitspreken omdat het er nu eenmaal staat.
Maar als de H.G. geen woord van kennis en geloof geeft om dat voor een bepaald persoon te doen zal het ook niks uitwerken.
Dorpeling schreef:Jazeker! Als Die Geest die in ons werkt, waardoor wij gaan willen wat God wil en dán ook pas kunnen geloven. Niet eerder!
God wil niet dat er iemand verloren gaat, en Hij nodigt je uit om tot Hem te komen zodat je niet verloren gaat maar eeuwig leven zult ontvangen. Wil jij wat God wil? Of geldt voor jou "gij wilt tot Mij niet komen opdat gij het leven zult hebben?"
Dorpeling schreef:Als Hij niet trekt, zal echt niemand komen.
God werkt door mensen heen. Elke keer als iemand jou probeert over te halen om je vertrouwen op Jezus te stellen en je leven in zijn handen te leggen is God bezig je te trekken. En elke keer als jij daar niet op ingaat ben jij bezig de H.G. te wederstaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Algemeen”