Belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 26 mar 2004 11:22

Het Weermannetje schreef:Toch, als je onbekeerd bent, mag je belijdenis doen op grond van je doop en daarmee te kennen geven dat je het verschrikkelijk vind dat je nog onbekeerd bent.

ik denk dat als jij het verschrikkelijk vind dat je nog niet bekeerd bent, Gods geest in ieder geval al in je werkt, anders kun je het niet eens verschrikkelijk vinden....
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 12:08

Het Weermannetje schreef:Toch, als je onbekeerd bent, mag je belijdenis doen op grond van je doop en daarmee te kennen geven dat je het verschrikkelijk vind dat je nog onbekeerd bent.

Bekeerd zijn of niet is niet iets wat buiten je omgaat. Bekeerd zijn is geloven dat Jezus voor je zonden gestorven is... Als je belijdenis doet zeg je daar ja op. En als je daar met je hart ja op zegt ben je bekeerd. Als je dat niet gelooft moet je ook geen ja zeggen tegen iets waar je niet achter staat.

Zou iemand hier de vragen uit het belijdenisformulier waar je ja op zegt even willen plaatsen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Belijdenis

Berichtdoor Hydro » 26 mar 2004 12:45

Johanne schreef:1.Als eerste vraag ik me af hoe het gaat op belijdenis cathechesatie bij anderen, wat bespreek je er allemaal enzo?

Wij hebben op belijdeniscathechesatie een boekje van ds. Korving behandeld. Daar werd iedere les een ander hoofdstuk behandeld. Hoofdstuk over avondmaal, over doop, over genade etc. We lazen het bijbelgedeelte en bespraken dan de les met een aantal gespreksvragen.

Johanne schreef:Dus vraag 2: Waar doe jij belijdenis in, waarom doe je belijdenis, welke vragen ga je krijgen /heb je gehad enz.

Ik heb belijdenis gedaan van mijn geloof. Ik heb voor in de kerk beleden dat ik mijn hulp en heil buiten mijzelf zoek en dat ik geloof dat CHristus voor mijn zonden gestorven is en dat mijn zonden daarom vergeven zijn. De vragen weet ik zo niet 1,2,3 maar een was in de trand van 'geloof je dat leer die alhier in deze kerk geleerd wordt'.

Johanne schreef:3. Heb je ook een aanemingsavond en zo ja wat gaat daar gebeuren/ is daar gebeurd. Krijg je een gesprek ofzo of uhm.. weet ik veel...?

Bij ons heet het geen aannemingsavond (heeft geloof ik helemaal geen naam). We hebben als groep een gesprek gehad met de kerkenraad, iedereen kreeg een aantal vragen om op te antwoorden en nog een aantal globale vragen waar iedereen op mocht antwoorden. Tot slot werd ons persoonlijk geraagd wat ons antwoord was op de 3 belijdenisvragen.

Johanne schreef:4. Iets heel anders wat misschien niet helemaal in dit topic thuishoort maar vind je dat je na je belijdenis ook aan het avondmaal moet gaan of ga je niet?

Je moet niets, maar ik denk zelf dat als je echt gelooft en je steeds meer in gaat zien dat je geloof vaak zo zwak is , je daarin gestrekt wilt worden. En dat kan door het Heilig Avondmaal. Ik ben wel direct vanaf het begin aangegaan. Gods nodiging is zo direct en Hij wil het zo graag dat zondaren die niet zonder Hem kunnen aangaan. Bij de instelling van het Avondmaal zegt Christus tegen Zijn discipelen (en indirect tegen ons) 'Ik heb grotelijks begeerd dit Avondmaal met u te vieren. Als je dát hoort, dan kun je toch niet wegblijven?
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 12:54

Marnix schreef:

Bekeerd zijn of niet is niet iets wat buiten je omgaat. Bekeerd zijn is geloven dat Jezus voor je zonden gestorven is... Als je belijdenis doet zeg je daar ja op. En als je daar met je hart ja op zegt ben je bekeerd. Als je dat niet gelooft moet je ook geen ja zeggen tegen iets waar je niet achter staat.

Zou iemand hier de vragen uit het belijdenisformulier waar je ja op zegt even willen plaatsen?

Je staat er wel achter hoor.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 26 mar 2004 13:31

Marnix schreef:Zou iemand hier de vragen uit het belijdenisformulier waar je ja op zegt even willen plaatsen?

die staan al in dit topic.. meerdere ook, van verschillende kerken...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 14:17

Dank je

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 mar 2004 14:29

Je mag geen belijdenis doen als je niet gelooft dat Jezus voor jouw zonden is gestorven, want je doet belijdenis van je GELOOF, niet van de leer, dan kan de duivel ook belijdenis doen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 17:28

Als je achter het evangelie staat, kortom Jezus hebt aangenomen... ben je bekeerd en word je gered. Waarom dan niet aan het avondmaal? In beide gevallen belijd je dat Jezus voor je zonden is gestorven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Belijdenis

Berichtdoor M@rije » 26 mar 2004 20:13

Johanne schreef:1.Als eerste vraag ik me af hoe het gaat op belijdenis cathechesatie bij anderen, wat bespreek je er allemaal enzo?
wij bespraken een boekje dat niet zo erg geweldig was, btje saai. ik weet de naam en de schrijver ook al niet eens meer. de persoonlijke gesprekken die we erbij hadden, waren vruchtbaarder.

Vraag 2: Waar doe jij belijdenis in, waarom doe je belijdenis, welke vragen ga je krijgen /heb je gehad enz.
1. belijdenis van het geloof(ik geloof in Jezus Christus, Zijne eniggeboren Zoon en de Heilige Geest etc.)
2. Belijdenis van de leer de Ned.Herv. kerk
3. Dat je je wilt houden aan die leer voor de rest van je leven, en je voor de rest van je leven zult inzetten voor je kerk.

3. Heb je ook een aanemingsavond en zo ja wat gaat daar gebeuren/ is daar gebeurd. Krijg je een gesprek ofzo of uhm.. weet ik veel...?
Ja, bij ons was de aannemingsavond ook met een aantal leden van de kerkeraad. wij moesten toen ons ja-woord al geven. het ja-woord in de kerk was dus eigenlijk alleen ''nog maar'' een bevestiging van wat je al aan de kerkeraad had meegedeeld. ik denk niet dat er bij ons ooit mensen worden geweigerd. ik heb belijdenis gedaan in de kerk in ede, waar ik de cathechisatie volgde, dus niet in mijn eigen kerk.
we hadden trouwens en aparte avond, waarop een aantal mensen van de kerkeraad ons vertelden wat ze zoals als taken hadden in de kerk; heel leerzaam.

4. Iets heel anders wat misschien niet helemaal in dit topic thuishoort maar vind je dat je na je belijdenis ook aan het avondmaal moet gaan of ga je niet?
nee, maar je hebt nu wel een roeping. ik denk dat je ook pas belijdenis doet, als je voelt dat je een kind van God bent, en bij hem wilt horen. bij mijn vriend in de kerk, ogg, doen velen het alleen maar om van de cathechisatie af te zijn, en om hun ouders blij te maken. ik vind dat een van de ergste dingen die je kunt doen. ik vind het de Heere verloochenen, omdat je eigenlijk gewoon voor zijn aangezicht staat te liegen.

5. opmerkingen, vragen, suggesties enz.

ik wens je een goede dienst Johanne. ik zal er zeker bij zijn!
Engaged @ 07-01-2005

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 29 mar 2004 09:25

Marnix schreef:

Als je achter het evangelie staat, kortom Jezus hebt aangenomen... ben je bekeerd en word je gered. Waarom dan niet aan het avondmaal? In beide gevallen belijd je dat Jezus voor je zonden is gestorven.

Je kunt wel achter de leer staan, maar nog niet bekeerd zijn!

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 29 mar 2004 11:23

Het Weermannetje schreef:
Marnix schreef:

Je kunt wel achter de leer staan, maar nog niet bekeerd zijn!

Volgens mij ben je het dan met je verstand eens dat het waar is. Net zoals je gelooft dat WOII van 1940-1945 was.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 29 mar 2004 12:37

Dat bedoel ik ja.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 13:12

Als je met je verstand weet dat het waar is ben je toch bekeerd? Als je net zo zeker weet dat Jezus 2000 jaar geleden voor je is gestorven als dat je weet dat de 2e WO van 1940-1945 in nederland was... waar dan niet aan het avondmaal om dat te gedenken? Je doet toch ook mee aan dodenherdenking omdat je weet dat die oorlog van 40-45 was? Waarom dan niet Jezus gedenken voor wat er 2000 jaar geleden gebeurde? Dat is avondmaal namelijk.

Vin

Berichtdoor Vin » 29 mar 2004 14:55

parkiet schreef:

ik denk dat als jij het verschrikkelijk vind dat je nog niet bekeerd bent, Gods geest in ieder geval al in je werkt, anders kun je het niet eens verschrikkelijk vinden....

Oh en ik maar denken dat mensen zo redeneren omdat ze bang zijn om naar de hel te gaan :lol:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 mar 2004 15:02

Ik ben gister gedoopt! (wiew zo geweldig!)

maar daar dus ook een getuigenis en belijdenis van mn geloof gegeven, de vragen die ik moest beantwoorden (naast m'n getuigenis) waren

1. geloof je dat Jezus voor jouw zondes is gestorven?
2. Geloof je dat je hierdoor rein voor God mag staan?

maar omdat ik allebei in m'n getuigenis al beantwoord had werd ik zo gedoopt :P
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”