Johanne schreef:1.Als eerste vraag ik me af hoe het gaat op belijdenis cathechesatie bij anderen, wat bespreek je er allemaal enzo?
Wij hebben op belijdeniscathechesatie een boekje van ds. Korving behandeld. Daar werd iedere les een ander hoofdstuk behandeld. Hoofdstuk over avondmaal, over doop, over genade etc. We lazen het bijbelgedeelte en bespraken dan de les met een aantal gespreksvragen.
Johanne schreef:Dus vraag 2: Waar doe jij belijdenis in, waarom doe je belijdenis, welke vragen ga je krijgen /heb je gehad enz.
Ik heb belijdenis gedaan van mijn geloof. Ik heb voor in de kerk beleden dat ik mijn hulp en heil buiten mijzelf zoek en dat ik geloof dat CHristus voor mijn zonden gestorven is en dat mijn zonden daarom vergeven zijn. De vragen weet ik zo niet 1,2,3 maar een was in de trand van 'geloof je dat leer die alhier in deze kerk geleerd wordt'.
Johanne schreef:3. Heb je ook een aanemingsavond en zo ja wat gaat daar gebeuren/ is daar gebeurd. Krijg je een gesprek ofzo of uhm.. weet ik veel...?
Bij ons heet het geen aannemingsavond (heeft geloof ik helemaal geen naam). We hebben als groep een gesprek gehad met de kerkenraad, iedereen kreeg een aantal vragen om op te antwoorden en nog een aantal globale vragen waar iedereen op mocht antwoorden. Tot slot werd ons persoonlijk geraagd wat ons antwoord was op de 3 belijdenisvragen.
Johanne schreef:4. Iets heel anders wat misschien niet helemaal in dit topic thuishoort maar vind je dat je na je belijdenis ook aan het avondmaal moet gaan of ga je niet?
Je moet niets, maar ik denk zelf dat als je echt gelooft en je steeds meer in gaat zien dat je geloof vaak zo zwak is , je daarin gestrekt wilt worden. En dat kan door het Heilig Avondmaal. Ik ben wel direct vanaf het begin aangegaan. Gods nodiging is zo direct en Hij wil het zo graag dat zondaren die niet zonder Hem kunnen aangaan. Bij de instelling van het Avondmaal zegt Christus tegen Zijn discipelen (en indirect tegen ons) 'Ik heb
grotelijks begeerd dit Avondmaal met u te vieren. Als je dát hoort, dan kun je toch niet wegblijven?