StillAwake schreef:Pro life (vind ik een betere term dan anti-abortus, omdat het ook duidt op de zorg die na een geboorte nodig is) en pro abortus halen allebei de extreme situaties aan om hun mening te onderbouwen. In beide gevallen resulteert dat in onhoudbare casussen.
Maar wel situaties die in de praktijk voorkomen. Kijk, dat is weer een afweging die je maakt; waar kun je mee leven om het daadwerkelijk leed dat sommige vrouwen doormaken te voorkomen - heb je wat van die In Her Shoes-facebookgroep gelezen? Al die situaties die ik aanhaal, zijn niet theoretisch maar komen daar vandaan.
En ik begrijp heel goed waarom je liever pro-life gebruikt. Om de aangegeven reden, maar ook omdat het subtiel de boodschap heeft dat als je het niet met ze eens bent, je dus pro-death bent. Maar gezien de praktijk dat het soms enorm tegenvalt met die zorg en steun na de geboorte, spreken wij hier altijd over pro-birth. Zolang er maar gebaard wordt, daarna kan het de pro-birthers niks meer schelen. Dit lijkt met name in Amerika het geval, waar je voor je geboorte zo goed als heilig wordt verklaard, maar na je geboorte nergens voor verzekerd bent, geen sociaal stelsel, etc, etc.
En als je helemaal cynisch wilt zijn, dan kun je het pro-punishment noemen; immers de reden om tegen abortus te zijn is om met name vrouwen te straffen voor losbandig gedrag. Gelukkig zijn er niet heel veel mensen - maar ze zijn er wel - die deze houding nog durven aannemen.
Aan de andere kant ben ik ook weer niet zo heel erg blij met de term pro-abortus. Het liefst zou ik 0 abortussen zien. Ik ben wel heel erg voor de KEUZE bij de mensen zelf laten, pro-choice dus, en mensen sociaal en financieel steunen zodat ze echt een vrije keuze hebben, of dat nu abortus, adoptie, zelf opvoeden, of wat dan ook is.
Ik ga er wel vanuit dat er sprake is van menselijk leven op het moment van bevruchting.
Maar ben met je eens dat 12 weken beter is dan 24 weken.
Leven wel, alleen nog geen persoon in mijn ogen. Daarom heeft de reeds bestaande persoon (de moeder) meer recht dan de nog niet bestaande persoon.