Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 15:49

StillAwake schreef:Pro life (vind ik een betere term dan anti-abortus, omdat het ook duidt op de zorg die na een geboorte nodig is) en pro abortus halen allebei de extreme situaties aan om hun mening te onderbouwen. In beide gevallen resulteert dat in onhoudbare casussen.

Maar wel situaties die in de praktijk voorkomen. Kijk, dat is weer een afweging die je maakt; waar kun je mee leven om het daadwerkelijk leed dat sommige vrouwen doormaken te voorkomen - heb je wat van die In Her Shoes-facebookgroep gelezen? Al die situaties die ik aanhaal, zijn niet theoretisch maar komen daar vandaan.

En ik begrijp heel goed waarom je liever pro-life gebruikt. Om de aangegeven reden, maar ook omdat het subtiel de boodschap heeft dat als je het niet met ze eens bent, je dus pro-death bent. Maar gezien de praktijk dat het soms enorm tegenvalt met die zorg en steun na de geboorte, spreken wij hier altijd over pro-birth. Zolang er maar gebaard wordt, daarna kan het de pro-birthers niks meer schelen. Dit lijkt met name in Amerika het geval, waar je voor je geboorte zo goed als heilig wordt verklaard, maar na je geboorte nergens voor verzekerd bent, geen sociaal stelsel, etc, etc.

En als je helemaal cynisch wilt zijn, dan kun je het pro-punishment noemen; immers de reden om tegen abortus te zijn is om met name vrouwen te straffen voor losbandig gedrag. Gelukkig zijn er niet heel veel mensen - maar ze zijn er wel - die deze houding nog durven aannemen.

Aan de andere kant ben ik ook weer niet zo heel erg blij met de term pro-abortus. Het liefst zou ik 0 abortussen zien. Ik ben wel heel erg voor de KEUZE bij de mensen zelf laten, pro-choice dus, en mensen sociaal en financieel steunen zodat ze echt een vrije keuze hebben, of dat nu abortus, adoptie, zelf opvoeden, of wat dan ook is.

Ik ga er wel vanuit dat er sprake is van menselijk leven op het moment van bevruchting.
Maar ben met je eens dat 12 weken beter is dan 24 weken.

Leven wel, alleen nog geen persoon in mijn ogen. Daarom heeft de reeds bestaande persoon (de moeder) meer recht dan de nog niet bestaande persoon.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2018 15:50

katherina schreef:Maar... jij hoeft dat niet te doen. Jij hoeft geen abortus te laten plegen. Jij mag je eigen leven op precies dezelfde wijze blijven leven, met dezelfde overtuigingen en dezelfde normen en waarden. Jij hoeft zelfs het kind niet op te voeden dat ter wereld komt wanneer abortus verboden is.
Het enige wat deze wet doet, is het vrouwen toestaan om in hun eigen land abortus te plegen. Ze hoeven daar geen smoezen over te verzinnen, ze hoeven zich niet te schamen, ze hoeven er niet onder gebukt te gaan.

"Je hoeft het zelf toch niet te doen" is geen argument. Zo zit ethiek niet helemaal in elkaar dat als je er zelf maar geen last van hebt, alles oke moet zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 15:51

Marnix schreef: Als abortus alleen in die gevallen toegepast zou mogen worden zou ik daar absoluut vrede mee hebben. Maar dan zouden er veeeeeeel minder abortussen plaatsvinden op jaarbasis.

Of precies evenveel, alleen veeeeeel meer op onveilige wijze.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 15:52

Marnix schreef:Triest verhaal. Maar dat wil niet zeggen dat ze uiteindelijk niet gelukkig geworden is /gelukkig wordt. Ik heb genoeg verhalen gehoord van kinderen die niet gewenst waren / slecht behandeld werden thuis maar toch gelukkig werden. Ik zou dat meisje aan het eind van haar leven wel willen vragen of ze liever niet of wel geboren was want ik denk dat er weinig mensen achteraf zeggen: "was ik er maar niet geweest".

Misschien, maar er zullen er geheid ook een paar zijn die zeggen: ja, van mij had dit niet gehoeven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2018 15:54

Klopt. Net als bij mensen die wel gewenst waren. Dat is dus geen argument om abortus goed te vinden. Zo van, als ze geboren worden is hun leven toch niet de moeite waard.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2018 15:56

Ongeboren baby van 12 weken:

Afbeelding

Ondertussen ziet je baby er steeds meer uit als een klein mensje, met zelfs al menselijke trekken. De kans is groot dat hij al op zijn duim zuigt en met zijn handen kan grijpen. Af en toe pakt hij bijvoorbeeld de navelstreng vast. Dat kan geen kwaad, want die wordt goed beschermd door een gelei-achtige laag. Nog zo’n menselijk trekje: je baby rekt zich af en toe flink uit en gaapt dan.

In de afgelopen 3 weken is je baby in lengte meer dan verdubbeld. Maar niet alleen qua grootte gaan de ontwikkelingen hard. De hypofyse (een kliertje vlak onder de hersenen) zorgt ervoor dat je kleine nu ook zelf hormonen kan maken. Daarnaast zitten vanaf deze week de belangrijkste organen en lichaamssystemen van je baby op hun plaats. Zijn basis is dus klaar! De komende 28 weken groeien zijn organen verder, worden deze meer verfijnd en kunnen zij daadwerkelijk aan de slag.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 31 mei 2018 16:03

Mortlach schreef:Leven wel, alleen nog geen persoon in mijn ogen. Daarom heeft de reeds bestaande persoon (de moeder) meer recht dan de nog niet bestaande persoon.

Juridisch heeft een vader geen zeggenschap over het embryo. De vrouw mag zonder zijn toestemming het laten aborteren en een man kan de vrouw niet dwingen om het embryo te laten aborteren.
Maar.... het recht op leven is een primair recht van ieder mens. Dus ook van de foetus!
Dit gesteld hebbende, kun je dus zeggen dat er sprake is van moord, want je ontzegt iemand het leven.
Dan maakt het in feite niet uit of het een foetus van 12 weken of een kind van 3 weken is toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 16:05

Marnix schreef:Ongeboren baby van 12 weken:

altijd leuk, zo'n 'opgepoetst' plaatje;

http://www.pregnancysymptomsweekbyweek. ... rasound_3D

Maar voor mij is het belangrijker wat er intern allemaal aan de hand is, met name de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de hersenen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 16:10

Chaya schreef:Juridisch heeft een vader geen zeggenschap over het embryo. De vrouw mag zonder zijn toestemming het laten aborteren en een man kan de vrouw niet dwingen om het embryo te laten aborteren.
Maar.... het recht op leven is een primair recht van ieder mens. Dus ook van de foetus!

Toch spreekt de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens enkel over geboren mensen:

Artikel 1:

Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren.

Dit gesteld hebbende, kun je dus zeggen dat er sprake is van moord, want je ontzegt iemand het leven.

Nee, je kunt alleen personen vermoorden en een embryo is geen persoon. Je kunt het doden, maar niet vermoorden.

Dan maakt het in feite niet uit of het een foetus van 12 weken of een kind van 3 weken is toch?

Jawel, dat is een wereld van verschil!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 31 mei 2018 16:24

Mortlach schreef:Toch spreekt de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens enkel over geboren mensen:
Artikel 1:
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren.

Dus?
De zwangere vrouw is een eenheid met haar ongeboren kind. Dood je haar, dood je ook het kind immers.

Op grond van art. 1:2 van het B.W kan een ongeboren kind reeds als geboren worden aangemerkt, als dit in het belang het
kind is. Dit artikel verschaft het ongeboren kind geen rechtspersoonlijkheid, maar zorgt er wel
voor dat het ongeboren kind in bepaalde gevallen rechten toekomt.

Mortlach schreef:Nee, je kunt alleen personen vermoorden en een embryo is geen persoon. Je kunt het doden, maar niet vermoorden.

Ik vind het persoonlijk geen verschil maken of je iemand doodt of je vermoordt hem, de uitkomst is hetzelfde.
Mortlach schreef:Jawel, dat is een wereld van verschil!

Omdat je het gezien, aangeraakt hebt? Komt de ziel er pas na de geboorte in?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 16:25

Ik ben oprecht blij te zien dat de meeste mensen hier in ieder geval inzien dat abortus geoorloofd is wanneer het leven van de moeder in gevaar is.

Maar dat opent de deur voor allerlei haarkloverij, voor onzekere beslissingen die moeten worden genomen wanneer er geen tijd is de rechters te raadplegen.

- Wanneer is het leven van de moeder voldoende in gevaar? (hier in Ierland was het geloof ik 10 minuten)
- Hoe ver van te voren mag je ingrijpen?
- Wat als de verwachting is dat de moeder het wel overleefd, maar haar leven lang aan een rolstoel zou worden toegewezen?
- Wat doe je als het 'gevaar' voor het leven eruit bestaat dat de vrouw dreigt zelfmoord te plegen? Je kunt haar dan immers ook 'gewoon' vastbinden.
- Wat doe als vrij snel duidelijk is dat de foetus 0% overlevingskans heeft?
- Wat doe je met zwangere kinderen?
- Wat doe je met zwanger na verkrachting?

Graag niet "ja maar dat komt haast nooit voor!" Dit zijn gewoon allemaal zaken die vaker voorkomen dan we allemaal zouden willen en waar echt een antwoord op is vereist, een antwoord waarvan ik de barmhartigheid betwijfel als je abortus uitsluit.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 16:29

Chaya schreef:Dus?
Op grond van art. 1:2 van het B.W kan een ongeboren kind reeds als geboren worden aangemerkt, als dit in het belang het
kind is. Dit artikel verschaft het ongeboren kind geen rechtspersoonlijkheid, maar zorgt er wel
voor dat het ongeboren kind in bepaalde gevallen rechten toekomt.

En dat vind ik ook wel belangrijk omdat je anders rare gevallen krijgt wanneer iemand een zwangere vrouw zou aanvallen met miskraam als gevolg. Dat moet kunnen worden vervolgd.

Ik vind het persoonlijk geen verschil maken of je iemand doodt of je vermoordt hem, de uitkomst is hetzelfde.

En toch zijn het dat soort details die belangrijk zijn. Iemand vermoorden is hem/haar tegen zijn/haar wil in doden, daarom is euthenasie dus ook geen moord.

Omdat je het gezien, aangeraakt hebt?

Ja. Omdat het kind dan wordt ingebed in het gezin, de familie en de maatschappij en het een persoon is.

Komt de ziel er pas na de geboorte in?

Sorry, maar je begrijpt vast dat dat voor mij absoluut geen afweging is. Ik kan daar gewoon echt niks mee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2018 16:31

Mortlach schreef:Of precies evenveel, alleen veeeeeel meer op onveilige wijze.

Voordat abortus werd toegestaan in Nederland was aantal illegale abortussen echt niet net zo hoog (percentueel maar het aantal vrouwen in NL) dan nu....

Rare is natuurlijk dat anticonceptiemiddelen geld kosten en een abortus gratis is... waardoor abortus soms een verkapte anticonceptie wordt.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/schi ... ol-krijgen

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2018 16:35

Marnix schreef:Voordat abortus werd toegestaan in Nederland was aantal illegale abortussen echt niet net zo hoog (percentueel maar het aantal vrouwen in NL) dan nu....

Ik ben oprecht benieuwd naar die cijfers

Rare is natuurlijk dat anticonceptiemiddelen geld kosten en een abortus gratis is... waardoor abortus soms een verkapte anticonceptie wordt.

Dat is ook raar en mag wat mij betreft worden aangepakt. Gratis condooms, overal, in het uitgaansleven, bij de dokter, op scholen! Je zou wat mij betreft elke 15-jarige op hun verjaardag een strip met 20 condooms mogen opsturen!

Maar dat onderstreept ook wel weer mijn punt dat sommige mensen die geen 8 euro per maand kunnen missen ook die reis naar Liverpool niet zouden kunnen betalen.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Geytenbeekje » 31 mei 2018 18:06

Dat is ook raar en mag wat mij betreft worden aangepakt. Gratis condooms, overal, in het uitgaansleven, bij de dokter, op scholen! Je zou wat mij betreft elke 15-jarige op hun verjaardag een strip met 20 condooms mogen opsturen!

Iets andere discussie, maar naar mijn idee is dat geen goede ontwikkeling, hierbij denkt de puber dat seks iets is als een aardigheidje en niet als een intieme daad

Terug naar “Actualiteit & Politiek”