Mortlach schreef:Die oude wetgeving was een gruwel.
Ik ben geen jurist, en al helemaal geen kenner van de Ierse wetgeving, maar vermoed dat je gelijk hebt.
De nieuwe wet is weer op andere punten gruwelijk.
Mortlach schreef:verwerpelijker?
Abortus is in mijn ogen altijd verwerpelijk, maar als het om financiële redenen is is dat nog veel triester.
Mortlach schreef:Ik ben oprecht blij dat die steun er in dat geval wél is, want ik erken gerust dat dat inderdaad beter is. Er zijn praktijkvoorbeelden waar het goed gaat, maar ook waar het heel erg verkeerd gaat.
Mee eens, maar of je dat met een liberale abortuswetgeving uitsluit? Helaas zijn er ook in NL (met een liberaal beleid op dit gebied) schrijnende gevallen. Uitsluiten doe je dat dus klaarblijkelijk niet.
Mortlach schreef:Met 17 weken niet, maar met 24 weken wel, geloof ik (dat is het punt waar de overlevingskans groter dan 50% wordt). Maar als je met 24 weken een kind ter wereld brengt (en de zwangerschap aborteert) om de moeder te redden, dan breng je het kind dus wel in significant gevaar. Wiens recht op leven prevaleert dan?
Als je het kind NIET geboren laat worden sterft het per definitie met de moeder.
Geboren laten worden en voor de beide levens vechten lijkt me de juiste keuze. Daarin prevaleert geen van beide.
Mortlach schreef:Hier in Ierland is ooit een hersendode zwangere vrouw door het ziekenhuis in leven gehouden tegen de wil van haar zelf en haar gezin in. En dan vraag je je af waarom vrouwen zich soms gereduceerd tot broedmachine voelen
Iemand in leven houden tegen de natuur in is net zo hard ingrijpen in leven en dood dan iemand aborteren. Lijkt me dan ook geen wneselijke situatie, en zou ik op principiële gronden het hersendode "leven" laten sterven. een dilemma waar ik overigens nooit voor hoop komen te staan.
Mortlach schreef:Inderdaad, en de term was ook alweer verwijderd. Mijn excuses.
Excuses aanvaard.